Näytetään tekstit, joissa on tunniste palkinnot. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste palkinnot. Näytä kaikki tekstit

maanantai 7. maaliskuuta 2016

Olivier ehdokkaat 2016

Viime viikolla julkistettiin myös tämänvuotiset Olivier-ehdokkaat. Itse gaalahan pidetään 3.4. Lontoon Covent Gardenin oopperatalolla. Tänä vuonna se on mahdollista katsoa ulkomailla (mutta ei ilmeisesti Briteissä, koska ITV lähettää siitä typistetyn koostelähetyksen gaalan jälkeen) YouTuben kautta! Huraa! Paitsi itse tietenkin olen Briteissä juurikin gaalan aikaan... No, toivotaan että se olisi nähtävillä vielä myöhemminkin.

Ehdokasasettelu ei sisällä mitään kauhean suuria ylläreitä. James McAvoyn poissaolo parhaan miesnäyttelijän kategoriassa ehkä hieman ihmetyttää.


Paras revival:
Hamlet at Barbican Theatre
Les Liaisons Dangereuses at Donmar Warehouse
Ma Rainey's Black Bottom at National Theatre, Lyttelton
The Winter's Tale at Garrick Theatre

Näistä muut nähneenä, paitsi tuon Ma Rainey's Black Bottom, niin mun suosikki lienee The Winter's Tale. Ihan helpostikin vielä...


Pukusuunnittelusta ehdolla Kinky Boots, Nell Gwynn, Farinelli and the King ja Bend it Like Beckham. Kolme musikaalia ja Farinellikin aika musiikkipitoinen näytelmä, vaikkei mikään varsinainen musikaali olekaan. Se on myös ainoa. jonka näistä olen nähnyt, ja hienot olivat puvut. Mutta niin on käsittääkseni myös Kinky Bootsissa. Mutta jos suosikki pitää nimetä niin Farinelli!

Kinky Bootsin pukuloistoa

Lavastusehdokkaat Oresteia, Hamlet, Farinelli ja Hangmen. Kaikissa mielenkiintoiset ja kauniit ja tarkoituksenmukaiset lavasteet. Hamletin lavastus oli näyttävää, pompöösiä ja suurta. Oresteiassa taas pienimuotoisuus oli päivän sana. Eli hyvin eri ääripäitä tässä on ehdolla. Paha valita suosikkiaan...

Valosuunnittelussa kisaavat The Winter's Tale, Oresteia, People, Places and Things ja Gypsy. En osaa sanoa suosikkiani. Ehkä Oresteia, koska se teki kokonaisuutena muhun valtavan suuren vaikutuksen.

Äänisuunnittelusehdokkaat The Homecoming, People, Places and Things, The Father ja Hamlet. Näistä en ole nähnyt kuin Hamletin joten en sano mitään. Kaksi viimeisintä ehdokasta on saman hepun käsialaa eli Christopher Shuttin.


Miessivuosa:
Mark Gatiss for Three Days In The Country at National Theatre, Lyttelton
Michael Pennington for The Winter's Tale at Garrick Theatre
Tom Sturridge for American Buffalo at Wyndham's Theatre
David Suchet for The Importance Of Being Earnest at Vaudeville Theatre

Jaahas. Suchetia en nähnyt, mutta muut kylläkin. Sturridge oli kyllä tosi hyvä, samoin Pennington. Ja kuten todettua jo WOS Awardsien jälkeen, Gatiss on erinomainen ja hieno, mutta tässä esittää ehkä niin paljon itseään. Silti mun suosikki.

Tom Sturridge ajeli itsensä kaljuksi rooliinsa


Naissivuosa:
Judi Dench for The Winter's Tale at Garrick Theatre
Michele Dotrice for Nell Gwynn at Apollo Theatre
Melody Grove for Farinelli And The King at Duke of York's Theatre
Catherine Steadman for Oppenheimer at Vaudeville Theatre

Ei tässä taida kellään muulla olla Denchin rinnalla jakoa. Vaikka Grove ja Steadman olivat rooleissaan myös oikein hyviä.


Paras uusi näytelmä:
Farinelli And The King at Duke of York's Theatre
The Father at Wyndham's Theatre
Hangmen at Jerwood Theatre Downstairs at the Royal Court & Wyndham's Theatre
People, Places And Things at National Theatre, Dorfman

Farinelli ois melkeen mun suosikki näistä, vaikka kyllä Hangmen oli tosi hyvä kanssa.

Farinelli oli häkellyttävän kaunis, ja hieno näytelmä


Paras miesnäyttelijä:
Kenneth Branagh for The Winter's Tale at Garrick Theatre
Kenneth Cranham for The Father at Wyndham's Theatre
Benedict Cumberbatch for Hamlet at Barbican Theatre
Adrian Lester for Red Velvet at Garrick Theatre
Mark Rylance for Farinelli And The King at Duke of York's Theatre

Tämä on paha kategoria. Paha valinta Rylancen ja Branaghin välillä. Tosi paha... Onneksi mun ei tarvitse valita. Hieman ihmettelen minne jäi listalta James McAvoy, koska sen suoritus The Ruling Classissa oli vaan ihan huikea.

Branagh on vaan riipaisevan hieno, myös Winter's Talessa


Paras naisnäyttelijä:
Gemma Arterton for Nell Gwynn at Apollo Theatre
Denise Gough for People, Places And Things at National Theatre, Dorfman
Nicole Kidman for Photograph 51 at Noël Coward Theatre
Janet McTeer for Les Liaisons Dangereuses at Donmar Warehouse
Lia Williams for Oresteia at Almeida Theatre

Lia Williamsin pitäisi voittaa tämä kategoria mennen tullen ja silmät sidottuina, mutta pahaa pelkään että Nicole Kidman sokaisee raadin silmät :-) Olihan se kanssa ihan jees, mutta ei mitenkään ihmeellinen.


Paras ohjaaja:
Rob Ashford and Kenneth Branagh for The Winter's Tale at Garrick Theatre
Matthew Dunster for Hangmen at Jerwood Theatre Downstairs at Royal Court & Wyndham's Theatre Robert Icke for Oresteia at Almeida Theatre
Jonathan Kent for Gypsy at Savoy Theatre

Jaahas, tämä on kanssa aika hankala. Niin paljon kuin The Winter's Talesta tykkäsinkin, niin kyllä mä melkeen laittaisin Oresteian voittamaan. Muut ehdokkaat eivät olleet huonoja nekään.

Lia Williams & Angus Wright loistavina Oresteiassa


Musikaalimiessivuosa:
David Bedella for In The Heights at King’s Cross Theatre
Dan Burton for Gypsy at Savoy Theatre
Peter Davison for Gypsy at Savoy Theatre
Gavin Spokes for Guys And Dolls at Savoy Theatre

Bedella on ainoa mitä en ole nähnyt (muussa aiemmin kyllä, ja on erinomainen!). En mä osaa sanoa tähän mitään. Davison ei kyllä ole mikään kaksinen laulaja, vaikka muuten tykkään siitä kyllä. Joten ei ketään suosikkia tässä.

Lara Pulver sädehti upeasti Gypsyssä


Musikaalinaissivuosa:
Preeya Kalidas for Bend It Like Beckham at Phoenix Theatre
Amy Lennox for Kinky Boots at Adelphi Theatre
Lara Pulver for Gypsy at Savoy Theatre
Emma Williams for Mrs Henderson Presents at Noël Coward Theatre

Mun ehdoton suosikki on Lara Pulver. Hän vaan syttyi liekkeihin lavalla ihan upealla tavalla. Ja on näistä ainoa kenet näin...


Paras musikaali revival: 
Bugsy Malone at Lyric Hammersmith
Guys And Dolls at Savoy Theatre
Gypsy at Savoy Theatre
Seven Brides For Seven Brothers at Regent's Park Open Air Theatre

Noh, ei ole vaikea arvata mikä tämän voittaa (Gypsy), mutta kyllä Guys and Dolls oli myös tosi, tosi hyvä. Mutta niin oli kyllä Gypsykin, ei sen puoleen. Muita kahta en nähnytkään.

Jamie Parker oli huikean upea Guys and Dollsissa


Paras musikaalimiesnäyttelijä:
Ian Bartholomew for Mrs Henderson Presents at Noël Coward Theatre
Killian Donnelly for Kinky Boots at Adelphi Theatre
David Haig for Guys And Dolls at Savoy Theatre
Matt Henry for Kinky Boots at Adelphi Theatre
Jamie Parker for Guys And Dolls at Savoy Theatre

No mun suosikki on tottakai Jamie Parker, vaikken toki ole muita edes nähnytkään. Eikun toki näin David Haigin, ja oli sekin ihan jees. Kinky Boots on sellainen musikaali minkä haluan kyllä nähdäkin, mutta... Mutta kun Jamie Parker on vaan ihan loistava!!


Paras musikaalinaisnäyttelijä:
Tracie Bennett for Mrs Henderson Presents at Noël Coward Theatre
Natalie Dew for Bend It Like Beckham at Phoenix Theatre
Laura Pitt-Pulford for Seven Brides For Seven Brothers at Regent's Park Open Air Theatre
Imelda Staunton for Gypsy at Savoy Theatre
Sophie Thompson for Guys And Dolls at Savoy Theatre

No tässä ei ole muilla kahta sanaa, koska Imelda Staunton vie tän satavarmasti. Ja ihan ansaitusti.



Paras uusi musikaali:
Bend It Like Beckham at Phoenix Theatre
In the Heights at King’s Cross Theatre
Kinky Boots at Adelphi Theatre
Mrs Henderson Presents at Noël Coward Theatre


Mitään näistä en ole kyllä nähnyt, mutta toivon silti että Kinky Boots voittaisi tämän.

Siinäpä niitä, paljon muitakin kategorioita toki on, ja kaikki ehdokkaat löytyvät Olivier Awardsin sivuilta. Nyt sitten vaan omia suosikkeja pohtimaan. Yleisökin saa äänestää yhdessä kategoriassa eli parasta West End show'ta. Ehdolla on 16 esitystä, aika musikaalipainotteisesti. Ja äänestysaikaa on 11.3. asti. Äänestää voit täällä! Oma ehdokkaani oli The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.

Teatterikriitikko (ja Twitterkaverini) Mark Shenton veikkailee omia suosikkejaan ja todennäköisiä voittajia näin (meneepä aika yksiin mun kanssa).

maanantai 23. marraskuuta 2015

London Evening Standard Theatre Awards 2015

Eilen illalla jaettiin taas jokavuotuiset ES Theatre Awards. tällä kertaa juhlien näyttämönä toimi kaunis Old Vic Theatre. Jotenkin tuntuu että palkinnot menevät aina kunkin kategorian suurimmalle julkkikselle, enkä (taaskan) ole kaikista voittajista samaa mieltä. Siis että olisivat olleet kategoriansa parhaita. Mutta toki en kaikkea ja kaikkia ole nähnytkään.

Parhaan miespääosan esittäjän voittajasta sen sijaan olen! Ehdolla oli Simon Russell Beale (Temple), Kenneth Cranham (The Father), Ralph Fiennes (Man and Superman) sekä James McAvoy (The Ruling Class). Ja viimeksimainittu voitti. Okei, en nähnyt Cranhamia, mutta muut kyllä (tosin Fiennesin vain valkokankaalla NT Livessä). Ja muut olivat toki hyviä, mutta McAvoy oli henkeäsalpaavan hieno!

James McAvoy ja vaimonsa Anne-Marie Duff 

Parhaan naisnäyttelijän pysti meni Nicole Kidmanille (Photograph 51), vaikka minusta hän oli pelkästään ihan OK roolissaan. Mun valinta olisi ollut Lia Williams (Oresteia). Paras ohjaaja oli Robert Icke (Oresteia) ja siitä olen samaa mieltä. Imelda Staunton ansaitsi myös voittonsa parhaana musikaalitähtenä.

Kaikki ehdokkaat täällä ja voittajat täällä.

perjantai 20. marraskuuta 2015

Eero Aholle Ida Aalberg -palkinto, jee!

On mahtavaa huomata, että yksi omista suosikkinäyttelijöistäni (ellei se suosikein jopa) eli Eero Aho saa huomiota ja palkintoja ihan virallisiltakin tahoilta. No ei kyllä ole ensimmäinen kerta kun Ahoa palkitaan, mutta Ida Aalberg -palkinto on toki omaa luokkaansa.

Minulle Eero Aho on ensisijaisesti teatterinäyttelijä (niinkuin toki suurin osa muistakin näyttelijöistä, koska teatteri vaan on se itselle tärkein työ mitä näyttelijä tekee). Toki Aho on tehnyt paljon hienoja elokuva- ja tv-roolejakin (tosin tunnustan että katson niin huonosti kotimaisia elokuvia ja tv-sarjoja, että näistä on moni näkemättä). Niistä tarttee erikseen mainita se 8-pallo...


Ida Aalberg -säätiö perustelee lehdistötiedotteessaan Ahon palkitsemisesta näin:

Eero Aho on pitkällä linjalla katsoen sukupolvensa johtavia näyttelijöitä. Hän sisäistää roolinsa omistautuneena näyttelijäntyölleen ja hän on työskennellessään saanut tehdä paljon päärooleja.
Eero Aho on tehnyt merkittäviä rooleja Kom-teatterissa, Kaupunginteatterissa ja Kansallisteatterissa. 

Erikoisesti mainitsemme esitykset: Pitkän päivän matka yöhön, Pukija , Vanja-enon Astrov ja monia muita, joissa näyttelijä on voimakkaasti eläytynyt rooliinsa.

Ensimmäisen kerran muistan Ahon Kansallisteatterin Kuningas Learista vuodelta 2005 Edmundin roolissa. Lavalla yhdessä Esko Salmisen kanssa - tilanne joka on sittemmin toistunut monta kertaa, ja aina yhtä herkullisin lopputuloksin. Totta puhuakseni, olen nähnyt Ahon KOM-teatterissa tätä ennen kahdesti (Rosa Liksomin Family Affairs -teoksessa 1993 ja Jukka Vienon Se ainoa oikea:ssa vuonna 1994), mutta näistä ei ole kyllä oikein mitään mielikuvaa. Löysin nimittäin vanhoja käsiohjelmia tukun tässä tällä viikolla, ja niitä selatessa huomasin moisen. Ollappa aikakone niin voisin palata katsomaan ne, ja monta muutakin näytelmää!


Seuraavan kerran Aho teki suuren vaikutuksen Kansallisteatterin Pukijassa 2006; taas yhdessä Esko Salmisen kanssa. Tuntuu että tämän parivaljakon kemiat kohtaavat lavalla sataprosenttisesti. Sama kuvio toistui taas Kansallisetatterin Pitkän päivän matka yöhön vuonna 2009, ja Godota odottaessa 2011. Kumpikin klassikkonäytelmiä.

Ahon Hamlet oli ihan yksi parhaita Hamleteja mitä olen nähnyt, ei siis välttämättä näytelmä kokonaisuutena, vaan nimenomaan se miten Aho veti nimiroolin (ja olihan tähän Helsingin kaupunginteatterin 2012 versioon saatu mukaan myös Esko Salminen). Viime vuotinen Kansallisteatterin Vanja-eno oli kanssa ihan muikea esitys, jossa kyllä Astrov vei show'n Vanjalta.

Sitten on pienimuotoisempia esityksiä kuten Kansallisteatterin He eivät asu enää täällä (2012) ja HKT:n Kohtauksia eräästä avioliitosta (2013), joissa molemmissa Aho loistaa. Ja vaikkei näytelmä ollut missään mielessä pienimuotoinen, niin HKT:n Metsäperkeleessä (2013) hän oli mainio juoppolalli Serlachius.

Harmittaa että niin monta Ahon näytelmää on jäänyt väliin, mutta nykyään ei toki jää ainuttakaan. Useimmat käyn katsomassa ainakin kahdesti. On hienoa että mies saa tehdä paljon myös teatteria, ja isoja, tärkeitä rooleja.


Mikä Eero Ahosta tekee sitten niin kovin hyvän näyttelijän? Lavakarisma on aika iso juttu, ja sitä joko on tai ei ole. Aholla on, ja paljon. Hirvittävän paljon. Lisäksi hän on teknisesti tosi taitava ja ilmaisukykyinen. Miehestä on monenlaisiin rooleihin eli psykopaattinarkkarin (Jussi-palkinto leffasta 8-pallo ei tullut mitenkään turhaan) ja perheenisän roolit sujuvat ihan yhtä hyvin. Ehkä parhaiten Aho vetää juuri kaikenlaisia häiriintyneitä tai epävakaita tyyppejä. Monipuolisuus on valttia.

Tänä syksynä ei Eero Ahoa valitettavasti ole teatterin lavoilla nähty, mutta keväällä sitten taas! Kansallisteatterissa saa ensi-iltansa 17.3. Paavo Westerbergin Mahdolliset maailmat, missä Aho palaa lavoille. Ja mukana on taas, onneksi ja tietenkin, myös Esko Salminen.

Tätä ennen pääsemme nauttimaan herran taidoista televisiossa, kun 13.12. alkaa TV1:ssä Hertta Kuusisen ja Yrjö Leinon suhteesta kertova kolmiosainen Punainen kolmio.

Valtavasti onnea siis Eero Aholle, ja paljon hienoja rooleja jatkossakin!


Hamlet & Vanja-eno -kuvien copyright Stefan Bremer
Kohtauksia eräästä avioliitosta -kuvan copyright Yehia Eweis

torstai 4. joulukuuta 2014

What's On Stage Awards ehdokkaat julki

Kansa on puhunut ja äänestänyt suosikkinsa ehdolle. Perjantaina julkistettiin What's On Stage palkintoehdokkaat. Monta ehdokkuutta oli helppo arvata, mutta mahtuu sinne yllätyksiäkin. Nyt sitten saa tammikuun loppuun mennessä äänestää omia suosikkejaan (mutta vain kerran!) ja 15.2. sitten Prince of Wales Theatren palkintogaalassa paljastetaan voittajat.

Itse äänestin jo, mutta ei ollut helppoa ei.

Miesnäyttelijäehdokkaat:
David Tennant, Richard II
Mark Strong, A View From the Bridge
Richard Armitage, The Crucible
Tom Bateman, Shakespeare in Love
Tom Hiddleston, Coriolanus


Näistä olen nähnyt kaikki lavalla, ja kaikki olivat superhyviä. Mutta rankan mietinnän jälkeen äänestin nyt Mark Strongia. Vaikka eiköhän se tuo Hiddleston tämän voita, kun on yleisöäänestys. 


Naisnäyttelijäehdokkaat:
Billie Piper, Great Britain
Gillian Anderson, A Streetcar Named Desire
Helen McCrory, Medea
Imelda Staunton, Good People
Lucy Briggs-Owen, Shakespeare in Love


Näistä mun valinta on selkeä eli Helen McCrory. Jos kohta tarttee sanoa että Imelda Staunton oli ihan vallan erinomainen! Ja kahta ekaahan en siis ole nähnyt.


Miessivuosaehdokkaat:
Adrian Schiller, The Crucible
David Oakes, Shakespeare in Love
Hadley Fraser, Coriolanus
Mark Gatiss, Coriolanus
Nathaniel Parker, Wolf Hall & Bring Up the Bodies


Tämä oli kanssa paha. Kaikki nähneenä mun valinta oli kolmen viimeisen välillä. Ja niin hienoja kuin sekä Mark Gatiss että Hadley Fraser olivatkin, niin mun äänestysvalinta oli nyt Nathaniel Parker.


Naissivuehdokkaat:
Anna Madeley, The Crucible
Deborah Findlay, Coriolanus
Nicola Walker, A View From the Bridge
Samantha Colley, The Crucible
Vanessa Kirby, A Streetcar Named Desire


Kaikki muut olen nähnyt paitsi tuon Streetcarin, ja vaikka Deborah Findlay olikin erinomainen, niin äänestin Nicola Walkeriin. 


Paras uusi näytelmä: 
Great Britain
King Charles III
The Nether
Shakespeare in Love
Wolf Hall


Valitettavasti toi Great Britain jäi näkemättä, vaikka piti. Samoin The Nether. Mutta vaikka nuo kaikki näkemäni olivat tosi hyviä, niin äänestin Wolf Hallia nyt.


Best Play Revival:
Blithe Spirit
Coriolanus
The Crucible
Richard II
A Streetcar Named Desire


Mun valinta oli Coriolanus, vaikka Richard II oli ihan loppumittelössä viime hetkeen mukana. Kumpikin Shakespearea tehtynä kaikella pieteetillä.


Kaikki ehdokkaat, hyvin musikaalipainoinen lista, eli hyvin taas huomaa missä yleisön kiinnostus on.

sunnuntai 30. marraskuuta 2014

ES Theatre Awards 2014 voittajat

Ärsyttää kun tätä ei televisioida eikä näytetä striiminä mistään. No, huomenna tulee koostelähetys sitten telkkarista. Tänään siis kuitenkin juhlittiin perinteistä (tämä oli jo 60. kerta) Evening Standard Theatre Awardsia Lontoon Palladium-teatterissa. Ehdokkaista blogasin jo aiemmin. Linkeissä sitten aina oma juttuni ko. näytelmästä.

Ensimmäisenä jaettiin lupaavimman uuden näytelmäkirjailijan palkinto, ja sen ojensi National Theatren tuleva taiteellinen johtaja Rufus Norris. Voittajana Beth Steel, jonka näytelmä Wonderland sai ensi-iltansa Hampstead Theatressa. Näkemättä on.

Sitten Luke Treadaway ja Vanessa Kirby tulivat ojentamaan palkinnon parhaalle uudelle tulokkaalle, ja voittajaksi tuli Laura Jane Matthewson (näytelmästä Dogfight). Näkemättä tämäkin.



Kaksi näyttelijäparia, jotka kaikki olen nähnyt lavallakin: Billie Piper & Laurence Fox, Anne-Marie Duff & James McAvoy

Damian Lewis jakaa palkinnon parhaalle ohjaajalle. Voittaja on Jeremy Herrin (Wolf Hall ja Bring Up The Bodies). Kieltämättä molemmat näytelmät olivat erinomaisia. Hauska sattuma, että Damian Lewis esiintyy itse niistä tehdyssä tv-sarjassa (tulee ensi vuonna telkkarista Englannissa).


Damian Lewis ja Helen McCrory saapuvat.


Mitäs on seuraavaksi. Mä siis naputtelen tätä samalla kun seuraan uutisointia Twitteristä :-p

Beyond Theatre Award, ja sen jakaa Sienna Miller. Saajana on diskomusikaali Here Lies Love. Hmmm... Näkemättä on sekin. Meni siis nyt syksyllä National Theatressa.



 Luke Treadaway ja B. Cumberbatch 

Jaahans, ja itse Sir Ian McKellen antaa ES:n spesiaalipalkinnon (Editor's Award) Kate Bushin Before the Dawn spektaakkelikonsertille. Mielenkiintoinen valinta, koska se kuitenkin oli musiikkikonsertti, jos kohta hyvin paljon teatterielementtejä sisältänyt. Mutta sen olen nähnyt livenä ja palkinto on ansaittu.


Ian McKellen esittelee Kate Bushin.


Parhaan lavastuspalkinnon saa Es Devlin ja näytelmänä American Psycho, joka meni Almeidassa. Olihan se hieno, ja sen ajan hengen hyvin tavoittava. Ja Devlin on varsinainen taitava kehäkettu. Carey Mulligan jakoi tämän palkinnon.

Ja sitten aina ihana Eddie Redmayne jakaa parhaan revival-näytelmän palkinnon, ja se menee Skylightille! Ihan ansaittu tämäkin, koska se oli kyllä erinomainen.



Eddie Redmayne palkintokorokkeella.


HURRAA!! Yksi mun kuluneen vuoden suosikeista eli Rona Munron The James Plays (näiden kaikkien jutut vielä ns. vaiheessa, mutta ensi viikolla saan ne valmiiksi!!) voitti sitten parhaan näytelmän palkinnon. Vaikka niitähän oli 3 eri näytelmää, mutta jostain syystä tässä olivat niputettu yhdeksi. Jakajana vallan sopivasti James McAvoy.


James McAvoy muikistelee.

Sitten paras miesnäyttelijä. Viime vuoden naisvoittaja eli Helen Mirren ojentaa pystin... tadaa: Tom Hiddlestonille! Kyllä ihan ansaittu tämäkin, mutta toki tykkäsin kovasti muistakin miesehdokkaista (Mark Strong ja Ben Miles). Mutta Hiddlestonin nimirooli Coriolanuksessa oli mahtava. Kirjoitin siitä useammankin kerran, koska näin livenä kahdesti ja NTLivessäkin kerran.


Helen Mirren ja Tom Hiddleston.

Liekö syynä se että viime vuonna miespääosan jakoi kaksi näyttelijää (Adrian Lester ja Rory Kinnear) että kumpikaan heistä ei ollut jakamassa naispääosan palkintoa. Vaan siihen hommaan on pestattu Idris Elba. No, kuiteskin, pysti menee Gillian Andersonille näytelmästä A Streetcar Named Desire. Jonka NTLive esityksenkin missasin, kun olin juuri silloin Lontoossa kun se Suomessa esitettiin. Hieman ylläri mulle, koska toivoin ja uskoin että Helen McCrory olisi voittanut Medeasta. No, aina ei voi voittaa.


Yksi illan palkintojenjakajista ja voittajista,
Herrat Cumberbatch ja Hiddleston.

Viimeisenä palkintona jaetaan erikoispalkinto brittiläisen teatterin hyväksi ja sen jakaa Benedict Cumberbatch. Saajana upea näytelmäkirjailija Tom Stoppard, joka sai kymmenennen ES Theatre Awardin muuten sitten tämän myötä (enemmän kuin kukaan muu koskaan).


Tom Stoppard pitää kiitospuhetta.


Tässä vielä linkki tuloksiin ja on siellä kuviakin. Multa jäi mainitsematta paras musikaali eli The Scottsboro Boys. Kai se sitten oli paras, ainakin näiden kriitikoiden mielestä.



Jatkobileissä Mark Strong ja Ian McKellen


Sitten siihen lupaamaani viime vuotisen gaalan kohuun. Eli ES Theatre Awards jaettiin aiemmin avoimen äänestyksen perusteella. Raadissa oli johtavia teatterikriitikoita ja systeemi toimi näin: jokainen sai antaa kolmelle suosikilleen pisteet 1-3. Parhaalle kolme, tokalle kaksi ja kolmannelle yhden. Sitten ne laskettiin yhteen ja keskusteltiin asiasta. Joskus tässä vaiheessa ihmiset vielä muuttivat pisteitään toisten hyvien perustelujen johdosta. No, 3 vuotta sitten systeemiä muutettiin, eli kaikki joutuivat antamaan pisteensä sokkoina ja sai vain mainita 3 omaa suosikkiaan toisilleen, mutta ei niiden järjestystä. Kukaan kriitikoista ei pitänyt tästä uudesta systeemistä.

Kun viime vuonna sitten Helen Mirren voitti, se tuntui monesta raatilaisesta epäreilulta. Koska heidän keskusteluissaan ei Mirreniä juuri mainittu, ja tuntuikin hieman kummalta että niin moni olisi silti antanut paljon pisteitä tälle. Mutta koska äänestys oli salainen, kukaan ei tiedä vaikka moni olisikin sitten kuitenkin äänestänyt Mirreniä, vaikka puhui muuta. Ainakin Evening Standardin oma kriitikko Henry Hitchins oli kuulemma muuttanut omia pisteitään äänestyksen jälkeen. Juttua aiheesta.


Tämän jupakan seurauksena 3 raatilaista erosi - Charles Spencer (The Telegraph), Georgina Brown (The Mail on Sunday) ja Susannah Clapp (The Observer). Näistä viimeksimainittu kirjoitti asiasta lehdessään... kiinnostavaa tekstiä! Hän myös kritisoi sitä että enemmän ja enemmän palkinnoista jaetaan ilman raadin äänestystä, ihan muiden henkilöiden päättäminä.

Sitäpaitsi tämä tuomaristo/raati on nyt nimetty uudelleen neuvoa-antavaksi (advisory panel). Hah.


Jatkoilla Tom Hiddleston, Damian Lewis, Helen McCrory, Dominic West ja Bee Schiffer.


Noh, tänä vuonna sitten äänet menivät noin. Muutamaa voittanutta esitystä en ollut nähnyt, niin en niitä kommentoinutkaan sen enempää. Muutaman palkinnon olisin minäkin jakanut noin, ja muutama meni eri tavalla kun itse ajattelin. Ja muutamasta ei oikein ollut edes suosikkia (miesnäyttelijäkin olisi voinut mennä kelle hyvänsä kolmesta).

Mutta vähän tuntuu että onko palkinnon arvostus kovinkaan suuri, kun sen jakoperusteet ovat hieman epämääräisiä? Tämän päivän nettilehdessä sitten raatilaiset kertovat valinnoistaan...


Kuvien copyright: jaa-a, ken sen tietää. Aika monessa kyllä lukee se.

sunnuntai 16. marraskuuta 2014

ES Theatre Awards ehdokkaat julki

Moni ehdokas sellainen mitä itsekin olisin laittanut ehdolle. Miten näistä voisi valita parhaan, kysyn vaan? Eli Evening Standard Theatre Awards julkaisi tänään ehdokaslistansa vuoden teatteriesityksistä ja esiintyjistä. Palkintogaala pidetään 30.11. Lontoossa.

Parhaasta miesnäyttelijän palkinnosta kilpailee vain kolme ehdokasta. Kaikki oli ilo nähdä lavalla tänä vuonna. Ja ihan mahdoton tehtävä valita paras: Tom Hiddleston Coriolanuksen pääroolissa, Ben Miles Wolf Hall & Bring Up The Bodies -näytelmissä vaiko Mark Strong A View From the Bridgessä? 

Olisin kyllä itse voinut lisätä listalle ainakin Richard Armitagen The Cruciblessa, ehkä muutamia muitakin.

Naisehdokkaissa on myös kova kilpailu:

Gillian Anderson, A Streetcar Named Desire, Young Vic
Helen McCrory, Medea, National Theatre’s Olivier
Tanya Moodie, Intimate Apparel, Ustinov Bath and Park Theatre
Billie Piper, Great Britain, National Theatre’s Lyttelton
Kristin Scott Thomas, Electra, Old Vic

Näistä en valitettavasti nähnyt kuin kaksi eli Helen McCroryn ja Kristin Scott Thomasin, mutta ehdottomasti mun valinta olisi Helen McCrory.

Paras ohjaus, jaa-a. Kaikki nähneenä taas vaikea valita omaa suosikkiaan. Kaikista tykkäsin kovasti, mutta kyllä mä melkein kallistun ton A View From the Bridgen puoleen.

Stephen Daldry, Skylight, Wyndham’s
Yaël Farber, The Crucible, Old Vic
Jeremy Herrin, Wolf Hall and Bring Up The Bodies, RSC Swan and Aldwych
Ivo van Hove, A View From The Bridge, Young Vic

Lisäksi toivoisin Rona Munron The James Plays trilogian voittavan parhaan uuden näytelmän palkinnon; kaikki kolme olivat ihan loistavia...

sunnuntai 25. toukokuuta 2014

Eino Salmelaisen säätiön tunnustuspalkinnot

Tämä piti laittaa jo viime viikolla, mutta tietenkin jäänyt, kuten kaikki muukin...

Eli Tampereen kaupunki palkitsi 13.5. taas ansioituneita taiteilijoita. Muutama tunnustus tuli munkin suosikeille. Eino Salmelaisen säätiön tunnustuspalkinnot myönnettiin TT:n Ville Majamaalle ja Ritva Jaloselle, TTT:n Jyrki Mänttärille, TT:n näyttämöpäällikkö Lasse Männikölle ja Ahaa Teatterin Otellopelille.

Pari perustelua (lainaukset Treen kaupungin sivuilta):

Tampereen Teatterin Ville Majamaa

Yksi tuoreimmista bravuureista Villen uralla on majatalon isäntä Thénardierin rooli musikaalissa Les Misérables. Ville ei piilota koomisia kykyjään "vakan alle" vaan ottaa yleisönsä yhtä hyvin yhden kohtauksen tyypissä kuin vaikkapa juuri Les Misérablesin kapakoitsijana. Ville Majamaa on näyttelijä, jonka tulo näyttämölle sähköistää aina tilanteen. Hän on yhtä aikaa häpeämätön, yllättävä ja empaattinen.  


Tampereen Teatterin Ritva Jalonen

Ritvan monipuolisuutta ja osaamista on testattu yli 30 vuotta kestäneen uran aikana moneen kertaan. Työn jälki on ollut poikkeuksetta ihastuttavan taidokasta. Jaloselta taittuvat valloittavasti niin draama kuin komediakin.

Ritvan erinomainen laulutaito on tuonut hänelle lukuisia merkittäviä rooleja Tampereen Teatterin musikaaleissa, joista mieleenpainuvimpia ovat olleet Ghetto, Evita ja Punainen Neilikka sekä viimeisimpänä herkullinen Madame Thénardierin rooli Les Misérablesissa, jossa Ritva pääsi revittelemään koomikonkykyjään täydeltä laidalta. Ritva Jalosen läsnäolo näyttämöllä on roolista riippumatta aseistariisuvaa ja hänen roolihahmoihinsa on helppo uskoa ja samaistua.  


Tampereen Työväen Teatterin Jyrki Mänttäri

Hän on laaja-alainen näyttelijä, hän on taipunut laulajana musikaaliin, mutta erikoisesti liikunnallisesti uskomattomiin suorituksiin. Hän on ollut aina motivoitunut työntekijä ja paneutuu työhönsä suurella sydämellä. Jyrki Mänttäri on luotetteva työntekijä, myös suhteessa työtovereihinsa. Hän on toiminut pitkään luottamusmiehenä.


Lisäksi Eino Salmelaisen säätiön tunnustuspalkinnolla palkitaan Ahaa Teatterin näytelmä Otellopeli, jonka on ohjannut Marika Vapaavuori ja tuottanut Tiina Järvi. Otellopeli pohjautuu kuuluisaan William Shakespearen klassikkoon Othello. Kuten muissakin Shakespearen tragedioissa koskettavinta ja aina ajankohtaista on hahmojen samaistuttavuus. Otellopeli on erittäin onnistunut symbioosi tunnistettavaa Shakespearea ja nuorisoon menevää kieltä sekä tempoa. Näytelmä kolahtaa kohderyhmäänsä, yli 13-vuotiaisiin nuoriin, mutta vahvasti myös aikuisiin. Se on raju kuvaus vahvoista tunteista – vihasta, rakkaudesta, kateudesta ja mustasukkaisuudesta. Tällaisten voimakkaiden ja synkkien tunteiden käsittelyyn tarvitaan juuri Otellopelin kaltaista taidetta. Otellopeli on saanut kriitikoilta erinomaiset arvostelut. Näytelmän käsikirjoittaja ja ohjaaja Marika Vapaavuori on kunnianhimoinen ja ihailtavan lahjakas teatterin moniottelija. Tuodessaan Otellopelin näyttämölleen Ahaa Teatteri on tehnyt upean ja tärkeän kulttuuriteon.

Allekirjoitan kyllä kaikista kerrotut kuvaukset. Hurjan paljon onnea koko sakki!

perjantai 7. helmikuuta 2014

25. Critics' Circle Theatre Awards 28.1.2014

Tammikuun lopulla vietettiin myös 25.Critics' Circle Theatre Awards -juhlaa Prince of Wales teatterilla Lontoossa.

Paras uusi näytelmä Chimerica (joka on kyllä pakko nähdä jossain vaiheessa jossain arkistossa). Lenny Henry (Fences) oli paras miesnäyttelijä ja Lesley Manville (Ghosts) paras naisnäyttelijä. Rory Kinnear paras Shakespeare-näyttelijä. Chimerica voitti myös parhaan ohjaajan pystin (Lyndsey Turner) ja paras designer (Es Devlin).

Kinnear, kuvattuna tosin viime marraskuussa

Illan voittaja Chimerican lisäksi oli kyllä Rory Kinnear, sillä herra ei ollut ainoastaan paras Shakespeare-näyttelijä, mutta paras uusi näytelmäkirjailijakin! Juttu palkintogaalasta Guardianin sivuilla.

Kaikki palkinnot listattu täällä.


Valokuvan copyright David M Benett/Getty Images

keskiviikko 25. joulukuuta 2013

What's On Stage Awards äänestys

Vuoden loppuun asti aikaa äänestää ja palkintogaala on sitten helmikuun 23. päivä.

Ehdolla on monia mun suosikkeja, eli muutamista on TOSI vaikea päättää ketä äänestäisi. Mä luulin äänestäneeni jo, mutta en löytänyt mitään vahvistusmailia siitä, niin pitänee uudelleen.

Paras naisnäyttelijä kategoria on paha: Anne-Marie Duff (Strange Interlude), Hayley Atwell (The Pride), Helen Mirren (The Audience), Suranne Jones (Beautiful Thing) ja Tanya Moodie (Fences). Näistä 3 ekaa olen nähnyt, ja paha olisi valita voittajaa. Tykkäsin Hayleystä kovasti, mutta Helen Mirren oli ihan loistava.

Ja jos naisnäyttelijäkategoria on paha, niin mitäs tää sitten on, eli paras miesnäyttelijä:

Ben Whishaw - Peter & Alice sekä Mojo
Daniel Radcliffe - The Cripple of Inishmaan
James McAvoy - Macbeth
Lenny Henry - Fences
Rory Kinnear - Othello

Ihan mahdoton tehtävä (paitsi että mun valinta tietenkin on Whishaw). Noi kaikki muut mä olen nähnyt, paitsi Lenny Henryä.

Entäs sitten paras revival? Mojo, Private Lives, The Pride, The Weir vai To Kill A Mockingbird (ainoa jota näistä en ole nähnyt). En osaa sanoa.

Paras Shakespeare-näytelmä?

A Midsummer Night's Dream, Julius Ceasar, Macbeth, Othello, The Tempest. Näistä olen nähnyt 3 viimeisintä, ja niin hyvä kuin Othello ja The Tempest olivatkin, niin pakko varmaan sanoa Macbeth.

Parhaan ohjaajan palkinnosta kisaavat niin Jamie Lloyd, Michael Grandage kuin Nicholas Hytnerkin. Tämä on kyllä vaikea, koska tykkäsin ihan kauheasti kaikista kolmesta Lloydin ohjaamasta näytelmästä Trafalgar Studiosilla (Macbeth, The Hothouse ja The Pride), mutta niin kyllä kaikista näkemistäni Grandagen näytelmistä (Privates On Parade, Peter and Alice ja The Cripple of Inishmaan - Henry V ei ehtinyt tähän enää mukaan). Ja Hytnerin Othello oli myös erinomainen.

Paras teatteritapahtuma vuoden aikana?

Punchdrunk's return to London with the Drowned Man

Secret Theatre's The Lyric Hammersmith company season

Michael Grandage's Company season with 7 headline stars

National Theatre's 50th Anniversay gala broadcast live on BBC

Opening of the National's Shed as a temporary performance space



Juu, paljon hienoja juttuja.

maanantai 16. joulukuuta 2013

Tähtiä koolla!

Aivan mahtavan upeita kuvia taannoisesta London Evening Standard Theatre Awards gaalasta. Kuvien takana Charlie Gray. Koko juttu kuvineen (niitä on siis lisääkin).

 Helen Mirren, Kevin Spacey & Damian Lewis


 Evgeny Lebedev, Maggie Smith, Helen Mirren, Billie Piper, Laurence Fox


 Helen McCrory, Tom Hiddleston, Hattie Morahan, Dame Edna


 Roger Allam, Anna Chancellor, Kevin Spacey, Kristin Scott Thomas, Dan Stevens


HELEN MIRREN

Describe your perfect dressing room.
I like to make my dressing room homey, so I bring carpets, lights, cushions and bedspreads. I make my own dressing gowns, too, because I can never find the perfect one. It can’t be a bathrobe but something you can walk around backstage in and look respectable — not too see-through or lingerie-like — and it’s got to have pockets. If I were to do anything after acting, I think I’d start a dressing gown company.


HAYLEY ATWELL

Do you have any backstage rituals?
I like to prank Mat Horne [her co-star in The Pride]. I have filled his dressing room with 4,000 multicoloured plastic balls. And once Al Weaver turned up at my dressing room in a mankini. That’s our ritual, just to keep everything fun.


TOM HIDDLESTON

Do you have any particular method for learning Shakespearean lines?
 I’m the man who looks like a lunatic walking around the parks of London talking to himself. I have to be on the move, I can’t learn them sitting at a desk. I march myself around outside,drilling the lines into my brain. There’s no secret: it’s repetition, repetition, repetition, like practising your forehand in tennis.


LAURENCE FOX

Do you get stage fright?
I get it badly so I drink. You just deal with it. It’s important to be frightened or you’d be crap — it would be like listening to someone talking on a bus. It’s good to be a bit charged.

What would be your dream role?
Tom Hiddleston in a Tom Hiddleston biopic.

You don’t look dissimilar...
I could do it.


RORY KINNEAR

What part were you given in your school Nativity play?
I wasn’t included, but my neighbour who was in the year above me lost his two front teeth and didn’t want to play Mary, so they asked me to play her instead. At very short notice, I might add, I stepped womanfully into the breach. Yes, I was Mary. I feel I should add it was an all-boys school.

maanantai 18. marraskuuta 2013

Ida Aalberg -palkinto Weckströmille

Oikeaan osoitteeseen meni, eli tänään myönnettiin Ida Aalberg -palkinto ihanalle Tiina Weckströmille! Hienoa! Vaikkei mua Kirsikkapuistossa puhutellutkaan, niin muissa aiemmissa rooleissa kyllä.

Palkintoperustelujen mukaan vahvoista roolitöistään tunnettu Weckström on hyvin kotonaan sekä tiukassa, roolihenkilöidensä elämän ja sielun rikki repivässä draamassa. 

Hän on myös suvereeni musiikkiteatteriosaaja, jonka osaaminen on ollut käytössä niin suuren näyttämön musikaaleissa kuin pienimuotoisissa laulelmailloissa.

Perusteluissa sanotaan myös, että Tiina Weckström hallitsee suuren näyttämön mittakaavan, kuten on nähty niin Tampereen Työväen Teatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa ja nyt viimeksi Kansallisteatterin Kirsikkapuistossa.

sunnuntai 17. marraskuuta 2013

Evening Standard Theatre Awards gaala

Pidettiin sitten sunnuntaina Savoy hotellissa, ja aika "ennakkosuosikit" voittivat pystejä!

Illan juontaja Damien Lewis (jolla on hieno Movember-viiksistö)
sekä ihastuttava vaimonsa Helen McCrory


Helen Mirren vei kotiinsa parhaan naisnäyttelijän patsaan (joka oli ihan ansaittua, koska kuningattaren rooli The Audience:ssa OLI ihan loistava). Sen sijaan hienoinen yllätys oli parhaan miesnäyttelijäpalkinnon jakaminen kahden miehen kesken! Eli raati päätyi samaan ratkaisuun kuin kaksi vuotta sitten. Silloin sentään Cumberbatch ja Miller saivat sen samasta roolista (näytelmänä Frankenstein), mutta nyt meni vain samalle näytelmälle. Eli ylihyvä NT:n Othello ja sen kaksi nokkamiestä: Adrian Lester nimiroolissa ja Rory Kinnear Jagona. Hienoa!!

Lester, Mirren ja Kinnear palkintoineen


Chimerica oli paras näytelmä ja Merrily We Roll Along paras musikaali. Molemmat haluaisin nähdä. Richard Eyre oli paras ohjaaja, ja bob Crowley sai parhaan lavastus-pystin (useastakin näytelmästä). Lisäksi palkittiin Dame Maggie Smith erikoispalkinnolla.

Palkintoja jakamassa olivat mm. Jude Law ja Tom Hiddleston; heitä olisin toki katsellut mielelläni enemmän... Ja Hayley Atwellin puku oli ihana! Hayley jakoi parhaan miesnäyttelijän palkinnon, ja Jude Law naisnäyttelijän.

Hayley Atwellin puku, joka oli selästä vielä avonaisempi.

Kaikki tulokset sekä muutamia kuvia Evening Standardin sivuilla. Ja hei, myös muutaman minuutin videokooste illasta!

sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Eero Aholle Kordelinin säätiön palkinto

Alfred Kordelinin säätiö (yleinen edistys- ja sivistysrahasto) jakaa vuosittain apurahoja ja muita vastaavia. Viime viikolla myönnettyjen rahojen joukossa oli myös 20000 euron kannustuspalkinto näyttelijä Eero Aholle "kannustuksena kunnianhimoiseen teatterityöhön".


Perusteluissa sanotaan mm.

”Kaupunginteatterissa Eero Ahon kipeä ja hurja Hamlet todisti näyttelijän kantokyvyn, ilmaisun voiman ja kirjon laajuuden. Eero Ahon taiteilijakuvalle on tunnusomaista tinkimätön ja intohimoinen omistautuminen, vahva näkemys maailmasta, huippuunsa hiottu tekniikka ja laaja-alaisuus. Aho kuuluu kiistatta ikäpolvensa lahjakkaimpiin näyttelijöihin.”

Aivan täysin ansaittua - todella hienoa! 

Kuvan copyright Stefan Bremer

London ES Theatre Awards lopulliset ehdokkaat

Valtava pettymys, kun noi London Evening Standard Awards palkintolistat julkaistiin eilen! Siis nyt se lopullinen ehdokaslista. Siitä "pitkästä listasta" puhuin jo aiemmin.

Ensinnäkin, miespääosaehdokkaita on vain 3. KOLME! Miksi naisia sitten on ehdokkaina viisi?? Ei ymmärrä ei. Okkei, Kinnear ja Lester olivat erinomaisia (Ejioforia en ole nähnyt) mutta silti. Missä on James McAvoy? Tai John Heffernan?

Naisten listalla, mitä Kristin Scott Thomas siellä tekee, se ei ollut mitenkään mieleenpainuva Old Timesissä. Missä on Judi Dench??

Best Actor
Chiwetel Ejiofor for A Season in the Congo (Young Vic)
Rory Kinnear for Othello (NT Olivier)
Adrian Lester for Othello (NT Olivier)

Natasha Richardson Award for Best Actress
Linda Bassett for Roots (Donmar Warehouse)
Lesley Manville for Ghosts (Almeida)
Helen Mirren for The Audience (Gielgud)
Billie Piper for The Effect (NT Cottesloe)
Kristin Scott Thomas for Old Times (Harold Pinter) 

Sitten on pakko myös ihmetellä parhaan näytelmän listaa... Okei, Chimericaa on kehuttu joka suunnalla, ja varmaan on hyvä. Harmittaa että missasin sen. The Effect oli tosi hyvä. Mutta. Niin oli moni muukin näytelmä. Kuten vaikkapa Peter ja Alice!

Best Play
Chimerica by Lucy Kirkwood (Almeida & Harold Pinter)
The Dark Earth and the Light Sky by Nick Dear (Almeida)
The Effect by Lucy Prebble (NT Cottesloe)

Parhaan ohjaajan pystistä olisin suonut, että olisi ollut mukana kisaamassa ehdolla olleista ainakin myös Jamie Lloyd ja Rupert Goold.

Best Director
Richard Eyre for Ghosts (Almeida)
Nicholas Hytner for Othello (NT Olivier)
Rufus Norris for The Amen Corner (NT Olivier)
Lyndsey Turner for Chimerica (Almeida & Harold Pinter)

No, jäämme odottamaan mielenkiinnolla lopullisia tuloksia. Gaalahan pidetään 17.11. Ja tässä siis kaikki ehdokkaat.

The award winners are decided by a panel of six theatre critics and the London Evening Standard's editor, Sarah Sands.

maanantai 28. lokakuuta 2013

London ES Theatre Awards 2013 alustava lista

Listaus ehdokkaista vuotuisen London Evening Standard Theatre Awardsin saajista julkaistiin viime viikolla. Ensi viikolla eli 8.11. kerrotaan sitten se lopullinen listaus mistä valinnat tehdään.

Listalla on monia kiinnostavia nimiä ja näytelmiä... Katsotaan kuinka moni pääsee sitten varsinaiselle shortlistille. 17.11. pidetään itse palkintoseremonia, minkä juontaa Damian Lewis. Tässä vaiheessa kaikki ehdokkaat.

Parhaan miesnäyttelijän palkinnosta kisaavat niin John Heffernan (Edward II), James McAvoy (Macbeth), Rory Kinnear (Othello), Adrian Lester (Othello), Harry Haddon-Paton (The Pride), Jonjo O'Neill (The Effect) ja Toby Stephens (Private Lives). Nämä olen ehdokkaista (tässä vaiheessa yhteensä 14) nähnyt. Näistä haluaisin ainakin lopulliselle listalle Heffernanin, McAvoyn, ja Kinnearin.

Naispääosaehdokkaita on jostain syystä vähemmän (12), ja näistä olen nähnyt: Anna Chancellor (Private Lives), Judi Dench (Peter and Alice), Helen Mirren (The Audience), Billie Piper (The Effect), Kristin Scott Thomas (Old Times), Lia Williams (Old Times). Muut paitsi 2 viimeistä loppulistalle, kiitos!

Parhaan näytelmän ehdokkaina on 10 uutta näytelmää. Näistä olen nähnyt vain muutaman eli Peter and Alice, The Audience, The Effect ja The Night Alive. Tykkäsin kaikista kovasti.

Ohjaajaehdokkaissa onkin sitten monta mitä olen nähnyt:

Stephen Daldry (The Audience)
Rupert Goold (The Effect)
Michael Grandage (Privates on Parade)
Nicholas Hytner (Othello)
Jonathan Kent (Private Lives)
Jamie Lloyd (Trafalgar Transformed eli Macbeth, Hothouse ja The Pride)
Ian Rickson (Old Times)
Josie Rourke (The Weir)

Näistä soisin palkinnon Jamie Lloydille.

Musikaaleista en ole nähnyt mitään eli niitä en kommentoi.

Lisäksi The Drowned Man: A Hollywood Fable on ehdolla parhaasta designistä, ja sen sille soisin kyllä ehdottomasti!

sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Olivier Awards 2013

Tänä iltana (28.4.) Lontoon Covent Gardenissa juhlitaan Olivier -palkintogaalaa, ja mä seuraan sitä Twitteristä, sekä kuudelta alkaa BBC2 radiosta lähetys. ITV lähettää sit illemmalla koosteen telkkarista.

Niin moni suosikki ehdolla, että tästä tulee jännittävää!

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time on toistaiseksi pyyhkäissyt palkintopöydän voittamalla:

Nicola Walker - best actress in the supporting role
Paule Constable - lighting design
Ian Dickinson and Adrian Sutton - sound design
Bunny Christie & Finn Ross - set design

Ja sokerina pohjalla:

Luke Treadaway - best actor!!


Tässä Luke ja allekirjoittanut viime lauantaina Lontoossa

Tästä olin superiloinen, tosin viidestä ehdokkaasta olisin voinut suoda palkinnon myös James McAvoylle, Rupert Everettille tai Mark Rylancelle.

Paras naisnäyttelijä Helen Mirren (Billie Piperin lisäksi oli mun suosikki), The Audience-näytelmästä.

Kaikki tulokset Olivier-gaalan sivuilta.

Nyt on väliaika, ja sitten jatkuu... Curious Incident on ehdolla vielä muutamassa kategoriassa.

Päivitetään hieman! Curious Incidentin lopullinen saldo oli 7 palkintoa!! Se oli ehdolla 8 kategoriassa eli aika hienosti! Ohjaaja Marianne Elliott oli paras ohjaaja ja näytelmä oli myös paras uusi näytelmä.

The Guardian kirjoitti:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time dominated the UK's most prestigious theatre awards on Sunday night, equalling the record by picking up seven Oliviers, including best actor for its young star, Luke Treadaway. The 28-year-old, who gives an astonishing performance as 15-year-old maths genius Christopher Boone, beat heavyweight competition in the shape of Rupert Everett, James McAvoy, Mark Rylance and Rafe Spall to pick up the prize at the Royal Opera House ceremony. 


 

Harper's Bazaarin after-Oliviers haastattelussa Luke Treadaway ei lupaile muuta lähitulevaisuudessa kuin lisää samaa... Ei valiteta aiheesta... Pitäsköhän joulun maissa mennä vielä katsomaan?

What’s next for you?

I'm focussing on this for now. There are some possibilities down the line, but I'll be concentrating on Curious Incident until the run finishes.

perjantai 29. maaliskuuta 2013

Olivier ehdokkaat 2013

Saako tästä olla jo järjettömän innoissaan, vaikka palkintoseremonia on vasta 28.4.? Nimittäin Olivier-teatteripalkintoehdokkaat julkaistiin eilen, ja lista on vähintäänkin vaikuttava. Monta mun ehdotonta suosikkia mukana, ja ihanaa on huomata miten monta näistä näytelmistä on tullut itse nähtyä!

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time johtaa veikkauksia, sillä se sai peräti 8 ehdokkuutta! Varmaan mukana kaikissa kategorioissa missä vaan mahdollista. Hienoa, sillä oli se niin upea näytelmä. Ihana mennä katsomaan sitä huhtikuussa vielä kerran!

Best Revival Play:
Twelfth Night
Macbeth
Old Times
Long Day’s Journey Into Night

Näistä olen nähnyt kaikki muut paitsi viimeisen. Mutta tänään juuri tuli Twitterissä tietoa että Digital Theatre julkaisee sen samanlaisena tallenteena kuin aiemmatkin; olen 2 näytelmää heiltä ostanut, ja ollut supertyytyväinen! Hienoa, koska siinä on David Suchet pääroolissa ja se on hyvä näytelmä noin muutenkin. 

Kauhean vaikea sanoa mikä näistä olisi paras, mutta kyllä se kahden ensimmäisen puoleen kallistuu, melkein sanoisin että Macbeth olisi mun suosikki...

MasterCard Best New Play:
Curious Incident of the Dog in the Night-Time
This House
Constellations
The Audience

Näistä en ole nähnyt kuin ekan, mutta onneksi NT Live:nä toukokuussa This House ja huhtikuussa paikan päällä The Audience (ja mikäli saisin sille illalle liput Peter And Aliceen, niin Audience Finnkinolla kesäkuussa NT Live-katsonnassa kuiteskin).

Best Actress:
Helen Mirren for The Audience
Billie Piper for The Effect
Kristin Scott Thomas for Old Times
Hattie Morahan for A Doll’s House

Kaksi keskimmäistä nähty ja ilman muuta Billie Piper vie pidemmän korren. Tosin Helen Mirren on varmaan myös hyvä roolissaan kuningattarena, sen näen sitten myöhemmin keväällä.

Best Actor:
Mark Rylance for Twelfth Night
Rupert Everett for The Judas Kiss
James McAvoy for Macbeth
Luke Treadaway for Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Rafe Spall for Constellations

Näistä muut on nähty paitsi viimeinen. Kamalan vaikea valinta, koska kaikki 4 herraa olivat niin sairaan loistavia! Mutta ehkä mä taipuisin Luke Treadawayn kannalle kuiteskin. Vaikka toisaalta James McA oli kanssa ihan mielettömän loistava... Tämä on ehkä vaikein kategoria.

Best Director:
Jeremy Herrin for This House
Marianne Elliott for The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Simon McBurney for The Master And Margarita
Stephen Daldry for The Audience

Näistä mun suosikki on Curious Incident. This House ja The Audience kun odottavat vielä näkemistään.


Joo-o, hyviä valintoja kyllä tänä vuonna ehdolla.

maanantai 18. helmikuuta 2013

What's On Stage palkinnot 2013

Niin, siis piti varmaankin vielä laittaa ne taannoiset What's On Stage palkintojen saajatkin! Nämähän on siis yleisön eli teatterissakävijöiden äänestämiä. Tulokset julkistettiin 17.2.2013 konserttigaalassa.

Ehdokkaat, mistä sitten sai äänestää (tai alunperin listahan oli paaaljon pidempi, mutta nämä olivat ne lopulliset ehdokkaat sitten...)

Ja tulokset sitten... Nää on sikäli hauskoja, että näkyy graafiset esitykset annetuista äänimääristäkin. Ja tulokset toisessakin muodossa.

Paras naisnäyttelijä:
1. Sheridan Smith (25,6% äänistä)
2. Billie Piper (24,7%) eli hyvin tasaista. Mä äänestin Billietä, koska se oli ensinnäkin loistava, toisekseen ainoa Julie Waltersin lisäksi ketä olin näistä nähnyt lavalla.

Paras miesnäyttelijä:
1. Rupert Everett (27,4%) ja oli myös muistaakseni mun valintani. Judas Kiss oli vaan NIIN hyvä näytelmä!
2. Mark Rylance (21%)
3. David Suchet (16,8%)
4. Luke Treadaway (16,7%) vai äänestinköhän mä Lukea? Taisin äänestää. Joka tapauksessa, näistä neljästä herrasta näin muut paitsi David Suchetin lavalla, ja kaikki oli ihan huikean hyviä rooleissaan.

Paras naissivuosa:
1. Natalie Casey (29,9%)
2. Helen McCrory (21%), oli mun äänestys, koska muita näistä naisten näytelmistä en ollut nähnyt.

Paras miessivuosa:
1. Stephen Fry (49,3%), vaikka Fry olikin hyvä, en silti äänestänyt sitä
2. Mark Gatiss (19,7%) vaan Mark Gatissia, joka oli ehdolla sekä Recruiting Officerin että 55 Daysin rooleista. Ja kummatkin nähneenä oli musta parempi kun Stephen Fry.

Musikaaliehdokkaita en ollu nähnyt yhtään, joten ei niistä sen enempää.

Sen sijaan Best ensemble performance kategoriassa:
1. Richard III & Twelfth Night (22,7%)
2. The Curious Incident of the Dog in the Night-time (17,7%) oli kyllä mun valinta, mutta molemmat oli hyviä, tai siis kaikki kolme näytelmää.

Yksi eniten mua ilahduttavia palkintoja oli Paras uusi näytelmä:
1. The Curious Incident... (32,7%) erittäin ansaitusti!!
The Effect oli 9,8% 5. ja 55 Days 8,3% 6.

Paras Shakespeare-produktio:
1. Twelfth Night (35,9%)
2. Much Ado About Nothing (20,8%)
3. Richard III (14,8%)

Näistä näin lavalla 1. ja 3. - ja mun suosikki kyllä melkeen oli Richard III. Molemmat oli kyllä loistavia, ja samat näyttelijäthän kummassakin oli, että sen puoleen. Paitsi Stephen Fry oli vaan tossa ekassa.

Paras ohjaaja oli musikaalista Sweeney Todd Jonathan Kent (34,3%) ja tokana Marianne Elliott (18,55) The Curious Incindentillä.

Huikealla ylivoimalla Danny Boylen ohjaama olympialaisten avajaisseremonia voitti parhaan teatteritapauksen palkinnon! 56,4%!

keskiviikko 5. joulukuuta 2012

London Evening Standard Theatre Awards 2012

Lokakuun lopulla kerroin ehdokkaista, ja nyt muistaessani päivitän voittajatkin, vaikka palkinnot on jaettu jo aikaa sitten... Marraskuun lopulla itse asiassa. Mutta asia jäi vaivaamaan, kun listasin ehdokkaita, ja sitten en koskaan palannut kertomaan kuka palkittiin. Siis 58. London Evening Standard Theatre Awards!

Ei mun suosikeista pärjänny kukaan, höh :-( Katsoin netistä lähetystä ja siellä oli paljon suosikkeja jakamassa palkintoja, mm. Ian McKellen tuota viimeistä, Judi Denchille (se oli aika liikuttava hetki).

Evgeny Lebedev, Judi Dench & Ian McKellen

Neliminuuttisen videokoosteen illasta voi kyllä edelleen katsoa. Siinä pääsee ääneen moni mun suosikki: Ian McKellen, Roger Allam, Damian Lewis, Stephen Fry... David Hare kehuu kiitospuheessaan Lontoon teatteria, ja kuvissä vilahtaa tyyppejä Bill Nighystä Luke Treadawayhin ja Colin Firthiin. Ja Judi Denchin kiitospuhe sai silmän kostumaan. National Theatren taiteellinen johtaja Nicholas Hytner piti myös aika tulikivenkatkuisen puheen teatterin puolesta ja kulttuurialan määrärahojen leikkauksia vastaan.



Best Play
Constellations By Nick Payne (Royal Court Upstairs)

Best Director
Nicholas Hytner
Timon of Athens (National’s Olivier)

Best Actor
Simon Russell Beale Collaborators (National’s Cottesloe)

Natasha Richardson Award for Best Actress
Hattie Morahan  A Doll’s House (Young Vic)

Ned Sherrin Award For Best Musical
Sweeney Todd Chichester Festival and Adelphi

Best Design
Soutra Gilmour Inadmissible Evidence (Donmar Warehouse) and Antigone (National’s Olivier)

Charles Wintour Award For Most Promising Playwright
Lolita Chakrabarti Red Velvet (Tricycle)

Milton Shulman Award For Outstanding Newcomer
Matthew Tennyson Making Noise Quietly (Donmar Warehouse)

Beyond Theatre Award
Danny Boyle and his creative team For the Opening Ceremony of the London 2012 Olympics

Lebedev Special Award
Nicholas Hytner For his dynamic directorship of the National Theatre

Editor’s Award
David Hare For his contribution to theatre

Burberry Award for Emerging Director
Simon Godwin

Moscow Art Theatre’s Golden Seagull Award
Judi Dench For her contribution to world theatre

tiistai 30. lokakuuta 2012

London Evening Standard Theatre Awards 2012 ehdokkaat

Tässä vaiheessa on julkaistu ehdokkaat, joista sitten osa karsitaan pois ja osa jää varsinaisiksi ehdokkaiksi... The London Evening Standard Theatre Awards -kilpailuun.

Ehdolla sellaisiakin produktioita mitä olen nähnyt...

Best Play (11 ehdokasta)
*The Curious Incident of the Dog in the Night-Time by Simon Stephens (National’s Cottesloe)
*South Downs by David Hare (Chichester Minerva and the Harold Pinter)


Best Director (16 ehdokasta)

*Tom Cairns for Scenes from an Execution (National’s Lyttelton) (tämän näen marraskuussa)
*Marianne Elliott for The Curious Incident of the Dog in the Night-time (National’s Cottesloe)
*Josie Rourke for The Recruiting Officer (Donmar Warehouse)


Best Actor (16 ehdokasta)

*Rupert Everett, The Judas Kiss (Hampstead)
*Laurence Fox, Our Boys (Duchess)
*Rory Kinnear, The Last of the Haussmans (National’s Lyttelton)
*Luke Treadaway, The Curious Incident of the Dog in the Night-time (National Cottesloe)


Natasha Richardson Award for Best Actress (16 ehdokasta)

*Helen McCrory, The Last of the Haussmans (National’s Lyttelton)


Best Design (13 ehdokasta)
*Bunny Christie, The Curious Incident of the Dog in the Night-time (National’s Cottesloe)
*The Last of the Haussmans (National’s Lyttelton)
*Lucy Osborne, The Recruiting Officer (Donmar Warehouse)


Charles Wintour Award for Most Promising Playwright (11 ehdokasta)
*Stephen Beresford, The Last of the Haussmans (National’s Lyttelton)


Milton Shulman Award for Outstanding Newcomer 
*Jonathan Bailey, South Downs (Chichester Minerva and the Harold Pinter)


Noista mun mielestä ehdottomasti vaikein olisi valita parasta miesnäyttelijää. Mulla tuskaa tuottaisi valinta Luke Treadawayn ja Rupert Everettin välillä...