Näytetään tekstit, joissa on tunniste What's On Stage Awards. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste What's On Stage Awards. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

WOS palkinnot jaettu, mutta miten?

Jaahas. What's On Stage Awards on perinteisesti jaettu näin alkuvuonna, ja tänä vuonna palkintogaala, järjestyksessään kuudestoista, pidettiin 21.2.2016 Prince of Wales Theatressa. Nämähän ovat yleisön äänestämiä, eli eipä ihme että voittajat ovat ketä ovat. Monen "tähtiesiintyjän" näytelmä pärjää, koska fanit masinoivat somessa ja muualla toisiaan äänestämään...

Muistan esim. vuonna 2014 kuinka Harry Potter-näyttelijät pyyhkivät pöydän. Siis ihan hyviähän Daniel Radcliffe (paras näyttelijä) ja Rupert Grint (vuoden tulokas) ovat, mutta huh! Muina ehdokkaina kun oli parhaan näyttelijän sarjasta esim. Rory Kinnear, Ben Whishaw, James McAvoy ja Lenny Henry.

No joo, siis tämän vuoden tuloksiin.

Paras näyttelijä:

Benedict Cumberbatch, Hamlet 
James McAvoy, The Ruling Class
Bradley Cooper, The Elephant Man
Mark Rylance, Farinelli and the King
Alex Hassell, Henry V

Mulla oli onni nähdä nuo kaikki herrat lavalla, ja kaikki muut olivat erinomaisia, paitsi mun mielestä herra Cooper oli ihan kamala... Mutta noista olisin palkinnon suonut joko McAvoylle tai Rylancelle. Cumberbatch oli suht ookoo, mutta siinä Hamletissa oli kokonaisuutena vaan niin paljon kaikkea. Siis sellaista mistä en liiemmälti tykännyt. Mutta yleisö äänesti näin.

Hassell oli kyllä kanssa todella hieno. Herra Cumberbatch ei päässyt filmauskiireidensä takia paikalle, mutta katsojat saivat nähdä kiitospuheen nauhalta. Puheen joka kesti ja kesti ja kesti, 6 minuuttia. Paikallaolijoista pisimmät puheet lienivät pari minuuttia. Puhe on nähtävillä (jos joku jaksaa kuunnella sitä jaaritusta) täällä.


Paras näyttelijätär:

Nicole Kidman, Photograph 51
Denise Gough, People, Places and Things
Lia Williams, Oresteia
Rosalie Craig, As You Like It
Harriet Walter, Death of a Salesman

Valitettavasti näistä en nähnyt kuin kaksi (tauti vielä verotti tuon As You Like It:in katsomisen viime maanantaina kun olisi ollut NT Livessä Suomessakin, mutta ehkä menen sen katsomaan arkistoon Lontooseen sitten). Tämäkään ei *mun* mielestä mennyt oikeaan osoitteeseen, koska Kidman oli vaisu ja Lia Williams taas ihan huikean upea! Mutta Kidman on isompi tähti... :-D

Musikaali Gypsy pyyhkäisi pöydän näissä mittelöissä, ja kyllä ihan ansaitusti. Imelda Staunton oli loistava loistava ja siten parhaan musikaalinaisnäyttelijän palkinto meni ihan oikeaan osoitteeseen. Samoin pokkasi Lara Pulver parhaan musikaalinaissivuosan pystin ihan oikeutetusti. Vaikka toki tunnustan että suurinta osaa muista musikaaleista en olekaan nähnyt :-)

Paras miessivuosa:

Ciaran Hinds, Hamlet
Mark Gatiss, Three Days in the Country 
Bertie Carvel, Bakkhai
Johnny Flynn, Hangmen
Kobna Holdbrook-Smith, Hamlet

 

Tämäkin kategoria sitten taas. Molemmat Hamlet-hemmot olivat... no, en ihan ymmärrä mistä nämä ehdokkuudet tulivat. Johnny Flynn oli todella upea ja olisin ehkä suonut pystin hälle, Toisaalta taas Bertie Carvel oli myös todellinen helmi. Mark Gatiss on yksi mun suosikkeja, ja teki hienon roolin (koko Three Days in the Country oli upea näytelmä), mutta ei kyllä mitenkään kauheasti omalta mukavuusalueeltaan poistunut noin niinkuin näyttelijänä. Esitti hyvin Mark Gatissia :-) En muista edes ketä äänestin, Flynniä tai Gatissia kummiskin.

Paras naissivuosa:

Sian Brooke, Hamlet
Anastasia Hille, Hamlet
Imogen Doel, The Importance of Being Earnest
Patsy Ferran, As You Like It
Judi Dench, The Winter's Tale

Jaahans... tuo meni mun mielestä kyllä ihan oikeaan osoitteeseen. Dench oli valloittava ja charmikas. Ja Hamletin naiset. Parempi kun en sano heistä sen enempää.


Paras uusi näytelmä:

Hangmen
Oppenheimer
Photograph 51
People, Places and Things
Farinelli and the King

People, Places and Things oli näistä ainoa mitä en nähnyt, ja muut olivat kaikki hyviä. En tiedä miksi tuo Photograph 51 jätti mut vaan niin välinpitämättömäksi. Vaikka aihe oli todella kiinnostava (DNA:n löytyminen ja erityisesti Rosalind Franklinin osuus siinä) ja vanhana biologian opiskelijana siitä jotain tiesinkin, niin näytelmä ei vaan kolahtanut. Olisiko tähän sitten vaikuttanut taas äänestäjien into antaa äänensä Nicole Kidmanin näytelmälle... Mun suosikki näistä olisi ollut Farinelli and the King.


Best play revival:

Hamlet
Importance of Being Earnest
The Ruling Class
Death of a Salesman
Oresteia

Mun mielestä sekä The Ruling Class että Oresteia olisivat ansainneet voittaa ennemmin kuin pompöösi Hamlet, mutta mikä minä olen sanomaan. Kumpikin meni heittämällä viime vuoden suosikkeihini.

Hamlet sai myös parhaat valosuunnittelu- ja lavastuspalkinnot. Hmm... no, jos sitä jostain pitää palkita niin ehkä sitten niistä. Jos tykkää massiivisesta ja over-the-top tyylistä.

Parhaan ohjaajan palkinnon sai ehkä hieman yllättäen Jonathan Kent Gypsy-musikaalin ohjauksesta. Mutta hyvä niin, koska Lindsay Turnerin ohjaus Hamletissa oli ehkä koko jutun heikoin lenkki. Les Miserables oli paras West End show, kuinkakohan monetta kertaa peräkkäin?


Mun ikisuosikki Sir Kenneth Branagh palkittiin elämäntyöpalkinnolla, hienoa! Tai "services to the theatre" siis oli palkinnon nimi...

Kaikki palkintoehdokkaat ja tulokset löytyvät täältä.



Kuvien copyright Dan Wooller

torstai 4. joulukuuta 2014

What's On Stage Awards ehdokkaat julki

Kansa on puhunut ja äänestänyt suosikkinsa ehdolle. Perjantaina julkistettiin What's On Stage palkintoehdokkaat. Monta ehdokkuutta oli helppo arvata, mutta mahtuu sinne yllätyksiäkin. Nyt sitten saa tammikuun loppuun mennessä äänestää omia suosikkejaan (mutta vain kerran!) ja 15.2. sitten Prince of Wales Theatren palkintogaalassa paljastetaan voittajat.

Itse äänestin jo, mutta ei ollut helppoa ei.

Miesnäyttelijäehdokkaat:
David Tennant, Richard II
Mark Strong, A View From the Bridge
Richard Armitage, The Crucible
Tom Bateman, Shakespeare in Love
Tom Hiddleston, Coriolanus


Näistä olen nähnyt kaikki lavalla, ja kaikki olivat superhyviä. Mutta rankan mietinnän jälkeen äänestin nyt Mark Strongia. Vaikka eiköhän se tuo Hiddleston tämän voita, kun on yleisöäänestys. 


Naisnäyttelijäehdokkaat:
Billie Piper, Great Britain
Gillian Anderson, A Streetcar Named Desire
Helen McCrory, Medea
Imelda Staunton, Good People
Lucy Briggs-Owen, Shakespeare in Love


Näistä mun valinta on selkeä eli Helen McCrory. Jos kohta tarttee sanoa että Imelda Staunton oli ihan vallan erinomainen! Ja kahta ekaahan en siis ole nähnyt.


Miessivuosaehdokkaat:
Adrian Schiller, The Crucible
David Oakes, Shakespeare in Love
Hadley Fraser, Coriolanus
Mark Gatiss, Coriolanus
Nathaniel Parker, Wolf Hall & Bring Up the Bodies


Tämä oli kanssa paha. Kaikki nähneenä mun valinta oli kolmen viimeisen välillä. Ja niin hienoja kuin sekä Mark Gatiss että Hadley Fraser olivatkin, niin mun äänestysvalinta oli nyt Nathaniel Parker.


Naissivuehdokkaat:
Anna Madeley, The Crucible
Deborah Findlay, Coriolanus
Nicola Walker, A View From the Bridge
Samantha Colley, The Crucible
Vanessa Kirby, A Streetcar Named Desire


Kaikki muut olen nähnyt paitsi tuon Streetcarin, ja vaikka Deborah Findlay olikin erinomainen, niin äänestin Nicola Walkeriin. 


Paras uusi näytelmä: 
Great Britain
King Charles III
The Nether
Shakespeare in Love
Wolf Hall


Valitettavasti toi Great Britain jäi näkemättä, vaikka piti. Samoin The Nether. Mutta vaikka nuo kaikki näkemäni olivat tosi hyviä, niin äänestin Wolf Hallia nyt.


Best Play Revival:
Blithe Spirit
Coriolanus
The Crucible
Richard II
A Streetcar Named Desire


Mun valinta oli Coriolanus, vaikka Richard II oli ihan loppumittelössä viime hetkeen mukana. Kumpikin Shakespearea tehtynä kaikella pieteetillä.


Kaikki ehdokkaat, hyvin musikaalipainoinen lista, eli hyvin taas huomaa missä yleisön kiinnostus on.

maanantai 24. helmikuuta 2014

What's On Stage Awards 23.2.2014

Kun yleisö pääsee äänestämään vuoden parhaista teatterielämyksistä, ovat tulokset monesti hieman erilaisia kuin jonkun virallisen raadin valitsemat esitykset. Kansa tietää parhaiten, vai tietääkö?

Tänään järjestettiin WoS Awards juhla Lontoon Prince of Wales teatterissa.

Ei mun omat toiveet/äänestykset sitten menneet yksiin suuren yleisön kanssa. Voi höh ja pöh.

Jamie Lloydin Macbeth Trafalgarilla voitti parhaan valosuunnittelun (Adam Silverman), paras revival oli To Kill A Mockingbird. Paras naisnäyttelijäpalkinto odotetusti Helen Mirrenille (The Audience). Hieman yllättäen ehkä parhaan tulokkaan palkinto Rupert Grintille Mojosta. Hmmm... ei se musta nyt niin häikäisevä ollut.

Radcliffe & Grint

Parhaan miesnäyttelijän pysti Daniel Radcliffelle. Siis jos ehdolla on Ben Whishaw, Daniel Radcliffe, James McAvoy, Lenny Henry ja Rory Kinnear, niin... Ei se nyt huono ollut, mutta kyllä noi kaikki muut oli parempia (Lenny Henryä en nähnyt). Paras juttu illassa taisi olla Radcliffen uusi pidempi tukkamalli.

Paras Shakespeare näytelmä oli A Midsummer Night's Dream (se ainoa Grandagen ohjaus mitä en nähnyt viime vuonna). Samasta näytelmästä David Walliamsille miessivuosapalkinto. Michael Grandage sai myös parhaan ohjaajan palkinnon, eli aika hyvä ilta. Mutta ohjaajapalkinnon äänestystulos oli tiukka; kaikki 5 ehdokasta 2% sisällä!

Paras uusi näytelmä oli Audience. Hmmm... Vuoden paras teatteritapahtuma oli NT:n 50-vuotisjuhlagaala. Jaa. The Book of Mormon on paras uusi musikaali. Se pitää kyllä ehdottomasti nähdä.

Laitan linkin kaikkiin tuloksiin kunhan se päivittyy jonnekin. Mä kirjoitin tätä sitä mukaa kun tuloksia ilmantui.

Ja tässä lopullinen lista ehdokkaista ja voittajista. Mukana myös äänestysprosentit.

keskiviikko 25. joulukuuta 2013

What's On Stage Awards äänestys

Vuoden loppuun asti aikaa äänestää ja palkintogaala on sitten helmikuun 23. päivä.

Ehdolla on monia mun suosikkeja, eli muutamista on TOSI vaikea päättää ketä äänestäisi. Mä luulin äänestäneeni jo, mutta en löytänyt mitään vahvistusmailia siitä, niin pitänee uudelleen.

Paras naisnäyttelijä kategoria on paha: Anne-Marie Duff (Strange Interlude), Hayley Atwell (The Pride), Helen Mirren (The Audience), Suranne Jones (Beautiful Thing) ja Tanya Moodie (Fences). Näistä 3 ekaa olen nähnyt, ja paha olisi valita voittajaa. Tykkäsin Hayleystä kovasti, mutta Helen Mirren oli ihan loistava.

Ja jos naisnäyttelijäkategoria on paha, niin mitäs tää sitten on, eli paras miesnäyttelijä:

Ben Whishaw - Peter & Alice sekä Mojo
Daniel Radcliffe - The Cripple of Inishmaan
James McAvoy - Macbeth
Lenny Henry - Fences
Rory Kinnear - Othello

Ihan mahdoton tehtävä (paitsi että mun valinta tietenkin on Whishaw). Noi kaikki muut mä olen nähnyt, paitsi Lenny Henryä.

Entäs sitten paras revival? Mojo, Private Lives, The Pride, The Weir vai To Kill A Mockingbird (ainoa jota näistä en ole nähnyt). En osaa sanoa.

Paras Shakespeare-näytelmä?

A Midsummer Night's Dream, Julius Ceasar, Macbeth, Othello, The Tempest. Näistä olen nähnyt 3 viimeisintä, ja niin hyvä kuin Othello ja The Tempest olivatkin, niin pakko varmaan sanoa Macbeth.

Parhaan ohjaajan palkinnosta kisaavat niin Jamie Lloyd, Michael Grandage kuin Nicholas Hytnerkin. Tämä on kyllä vaikea, koska tykkäsin ihan kauheasti kaikista kolmesta Lloydin ohjaamasta näytelmästä Trafalgar Studiosilla (Macbeth, The Hothouse ja The Pride), mutta niin kyllä kaikista näkemistäni Grandagen näytelmistä (Privates On Parade, Peter and Alice ja The Cripple of Inishmaan - Henry V ei ehtinyt tähän enää mukaan). Ja Hytnerin Othello oli myös erinomainen.

Paras teatteritapahtuma vuoden aikana?

Punchdrunk's return to London with the Drowned Man

Secret Theatre's The Lyric Hammersmith company season

Michael Grandage's Company season with 7 headline stars

National Theatre's 50th Anniversay gala broadcast live on BBC

Opening of the National's Shed as a temporary performance space



Juu, paljon hienoja juttuja.