Syksyllä 2014 Juhlaviikkojen esitys möi loppuun nopeasti, ja
sitten mulla taisi olla silloin menoakin. Mutta onnekseni
Tero Saarinen Companyn uusin tanssiesitys
Morphed koki uuden tulemisen Suomessa, ja siirtyi
Kansallisteatteriin neljän esityksen ajaksi toukokuussa. Uusintaensi-ilta oli
keskiviikkona 20.5. Ja ilokseni sen jälkeen oli tekijöiden Q & A tilaisuus.
Tekijöinä loisti tukku Suomen nimekkäimpiä taiteilijoita. Mikki Kunttu vastasi valosuunnittelusta
ja lavastuksesta, Teemu Muurimäki
puvuista ja Esa-Pekka Salonen
musiikin sävellyksestä. Sekä tietenkin maestro Saarinen itse koreografiasta. Juhlaviikoilla olisi ollut liveorkesteri ja
Salonen itse johtamassa, mutta kaikkeen kun ei voi päästä.
Muurimäki, Kunttu, Nousiainen, Saarinen ja Autio
Ja mikä esitys se sitten olikaan! Olen edelleenkin
noviisistakin noviisimpi mitä tulee tanssitaiteeseen, mutta tämä teki valtavan
vaikutuksen. Kahdeksan mustiin huppareihin sonnustautunutta miestä
paljasjaloin. Rytmikästä marssia catwalk-tyyliin. Pelkän käyrätorven säestys (alku Salosen Concert etude for solo horn (2000) teoksesta) – tukee hyvin marssivaa miesjoukkoa.
Lavalla on valon muodostama lattia ja vaaleita köysiä sivuilla ja takana. Kun musiikki muuttuu, muuttuu marssiminenkin,
tanssimaisemmaksi. Huput laskeutuivat alas, paljastaen eri ikäisten miesten
kasvoja. Vaikea sanoa tukeeko tanssi musiikkia vai toisin päin, niin synkassa
ne kulkevat.
Hupparit paljastuvatkin puvuntakeiksi, hieman erilaisiksi… Muu
porukka liikkuu yhtenä ryhmänä, paitsi yksi sooloileva tyyppi, kukin vuorollaan. Tässä köydet
tulevat mukaan kuvioihin; mitä kaikkea niillä voikaan tehdä. Välillä yksi,
välillä useampi. Yhtäkkiä mustasta takista tuleekin valkoinen! Ihmeellisiä
silmänkääntötemppuja vaatteilla kun katsoja ei ole valppaana. Vedetään akrobatiaa
lähenteleviä parikuvioita köysissä. Kukaan ei ole kovin pieni tai hento, mutta
silti miehet nousevat kevyen näköisesti ilmaan.
Kun musiikin tempo kiihtyy, niin köydet lähtevät vastaavasti
elämään. Rajustikin. Kaaosmainen olo heijastuu myös tanssijoihin. Kaaos on
kuitenkin organisoitua. Valot elävät mukana; vuorotellen lattia, ja vuorotellen
seinät ovat valaistuina. Lattiaan ei siis heijasteta valoja, vaan valo tulee
alhaalta, läpinäkyvän lattian läpi.
Kolmannessa osassa hihat putoavat takeista pois, alas
ranteisiin. Puolella on mustat, puolella valkoiset paidat. Jokainen saa
sooloilla vuorollaan, omannäköisesti liikkuen. Nopeassa viuluosuudessa trio
tanssii. Rummuniskuissa porukka lakoaa. Kaksi pitkätukkaista tanssijaa avaa
hiuksensa ja niitäkin käytetään hyväksi esityksessä. Hiuksia siis. Niihin voi
kalju kääriytyä. Musiikki on mahtipontista hetkittäin.
Tunnin jälkeen olin kirjaimellisesti monttu auki. En ole
kovin perehtynyt Esa-Pekka Salosen musiikkiin, muutamaa konserttikuulemista lukuun
ottamatta. Mutta jotenkin tämä tanssi istuu musiikkiin kuin nakutettuna. Aivan
hurjan komea esitys kaikkineen!
Iiris Autio juonsi muutaman hetken tauon jälkeen
keskustelupaneelia, jossa mukana olivat Muurimäki, Kunttu, Saarinen ja
tanssijoista Jussi Nousiainen.
Esitys on kiertänyt nyt Euroopassa ja siinä samassa
muuttanut hieman muotoaan; elänyt ja kasvanut. Väkisinkin muutoksia tulee, jos
Juhlaviikkojen esityksissä ensimmäinen käyrätorvisoolo oli 3 minuuttia pidempi
kun levytyksessä!
Tero Saarinen kertoi että hän halusi käsitellä miehisyyttä,
eri olomuodoissa. Tanssijoista nuorimman ja vanhimman ikäero on 20 vuotta ja
taustat ovat myös monipuolisia (klassisesta baletista nykytanssiin ja streetdanceen).
Miehet ovat muutenkin erilaisia, sankarimaisista sensuelliin. Jokainen kundi
toi omia makujaan mukaan teemaan. Jussi Nousiainen oli parikymmentä vuotta halunnut
tehdä yhteistyötä Tero Saarisen kanssa, ja nyt se vihdoin onnistui.
Mikki Kunttu teki aika paljon eri versioita; haussa oli
jotain perinteikkäämpää. Pallottelivat eri ideoita Saarisen kanssa, testasivat
puolin ja toisin mikä toimisi. Esityksessä käytettyä köyttä tarvittiin muuten
kaksi kilometriä!
Teemu Muurimäki teki nyt ensimmäistä kertaa yhteistyötä
Saarisen kanssa (mutta toivon mukaan ei viimeistä!!). Mutta toki Saarisen uraa
hän on seurannut pikkupojasta asti, molemmat kun ovat kotoisin Porista.
Saarisen työt ovat inspiroivia ja kivoja. Puvut ovat kyllä kiehtovia tässä, ne
kun muuttuvat niin monta kertaa esityksen aikana. Miesten eri roolit ja niitä kuvastavat eri
vaatteet toimivat hyvin. Miehistä saadaan persoonattomia alussa, kun kaikilla
on samanlaiset uniformut. Mutta jokaisesta kuoriutuu oma persoonansa, kun
vaatteet muuttuvat. Teemu sanoi seuranneensa harjoituksissa eri tanssijoiden
persoonia, ja sekin vaikutti pukusuunnitteluun. Iho tunkee vaatteista ulos, kun
saumat ovat auki. Pukusuunnittelu (ja veikkaan että pätee myös moneen
muuhunkin) on varsin luova ja orgaaninen prosessi, ja ei aina tiedä mihin se
johtaa. Shieldin suojan läpi tunkee ihmisen iho.
Yleisöltä tuli mielenkiintoisia kommentteja ja kysymyksiä.
Yksi sanoi että aluksi kaikki näyttivät olevan samankokoisia ja –pituisia,
mutta kun esitys jatkui, niin ei asia ollutkaan niin lainkaan. Kunttu kommentoi
tähän, että se oli osittain valosuunnittelun ansiota. Esityksessä on osa myös
inspiraatiota, mutta jonkunlaiset raamit ovat olemassa. Tosin se alkukävely on
muuttumatonta; siinä ei improvisoida. Kunttu kertoi myös aloittaneensa valosuunnittelun
jo paljon ennen kuin näki kenenkään tanssivan. Isompien linjojen vetäminen
alkaa siis tosi aikaisin. Jussi Nousiainen sanoi että ”mitä enemmän näkyy
lattiaa, sen helpompi on tanssia”.
Vanhempi mies (joka sanoi olevansa koreografi) halusi
kysyä onko moderni tanssi
turvassa/suojassa verrattuna klassiseen balettiin. Tästä tulikin aika pitkä ja
mielenkiintoinen keskustelu. Mies sanoi suoraan ettei ymmärtänyt tätä teosta
(tai ilmeisesti ei muutenkaan modernia tanssia). Harmikseni piti poistua tässä
vaiheessa, kun bussi Tampereelle oli lähdössä. Olisin kovasti halunnut kysyä
miten se pitkätukkaisten miesten tukanaukaisu vaikutti, että inspiriko se
Saarista ottamaan mukaan pitkät tukat teokseen, vai valittiinko heidät mukaan
pitkien hiusten vuoksi. Koska se oli oikeasti aika vaikuttava kohta miten niitä
pitkiä hiuksia hyödynnettiin. Ehkä joskus saan tilaisuuden kysyä tätä.
Mainitaan vielä erinomaiset tanssijatkin: Janne Aspvik, Ima
Iduozee, Leo Kirjonen, Saku Koistinen, Mikko Lampinen, Pekka Louhio, Jussi Nousiainen ja David Scarantino. Isot
aplodit koko porukalle, olitte aivan mahtavia!
Valtavan upea ilta, ja olin ihan mykistynyt kyllä tästä
musiikin, tanssin, valojen ja pukujen yhteensopivuudesta. Paikalla tuntui
olevan kovin paljon tanssijoita ja muita taiteilijoita, ja katsomon fiiliskin
oli ihan kuin Lontoon esityksissä. Morphed on mahdollista nähdä myös
Tampere-talossa 21.9. eli kannattaa ehdottomasti mennä paikalle!
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.
Paneelikeskustelukuvien copyright minä itse
tanssikuvien copyright Heikku Tuuli, paitsi niistä keskimmäinen Mikki Kunttu.