Näytetään tekstit, joissa on tunniste Olivier Awards. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Olivier Awards. Näytä kaikki tekstit

lauantai 9. huhtikuuta 2016

Olivierit on jaettu tälle vuodelle

Vuoden 2016 Olivierit on taas jaettu. Satuin olemaan Lontoossa samaan aikaan, ja pitihän se Covent Gardenin läpi kävellä ja ohimennen vilkasta niin esiintymislavaa, kuin oopperataloon meneviä julkkiksiakin. Paljoa ei jälkimmäisiä kyllä aidan takaa näkynyt :-)


Ensimmäistä kertaa ikinä lähetys nähtiin striimattuna YouTubessa suorana, mutta vain ulkomailla. Britit saivat tyytyvä perinteiseen ITV-lähetykseen, mikä tuli pienellä viiveellä. Mutta sitten maanantaina oli telkkarissakin luvassa KOKO lähetys, eli hieno homma. Se varsinainen lähetyshän on typistetty, eli kaikki "vähemmän" tärkeät palkinnot jätetty pois. 


Ja oli siellä muutamia yllätyksiä, mutta aika moni ennakkosuosikki voitti. Ja munkin suosikki. Hieman yllättäen Suuri ja Mahtava Barbican-Hamlet ei saanut pystin pystiä, ja ehkä ihan hyvä niin, koska niin paljon parempiakin juttuja viime vuoden teatterikentällä tehtiin. Aika hyvin nämä omat veikkaukset osuivat oikeaan...

Paras revival palkinto meni NT:n Ma Rainey's Black Bottom -nimiselle näytelmälle (ainao ehdokkaista mitä en ollut nähnyt). Paras uusi komedia Nell Gwynn (vielä myös näkemättä, vaikka hieman haluaisin). Olisi voinut kuvitella että Hamlet olisi voittanut palkintoja lavastuksesta, valaistuksesta tai jostain muusta vastaavasta, mutta ei edes niistä. Valaistuksen vei Mark Henderson (Gypsy), puvustuksen Gregg Barnes (Kinky Boots) ja lavastuksen Anna Fleischle (Hangmen). Niin ja äänisuunnittelusta Tom Gibbons (Peoples, Places and Things)

 Mark Gatiss ja palkinnon jakanut Lesley Manville


The Phantom of the Opera oli yleisön äänestämä suosikki (ainoa palkinto missä yleisö saa sanoa sanansa). Ja Kinky Boots oli paras uusi musikaali. Sekin kuuluu sellaisiin "haluan katsoa joskus" esityksiin. Musikaaleista Gypsy kuului illan voittajiin. Se oli paras musikaali revival, ja myös Imelda Staunton sai parhaan musikaalinaispääosapalkinnon (ja ihan odotetusti & ansaitusti). Ja ihana Lara Pulver oli paras musikaalinaissivuosapalkittu. Sen sijaan musikaalimiespääosan palkinto meni Matt Henrylle (Kinky Boots) ja miessivuosa David Bedellalle (In The Heights).

  
Ihkuimmat ikinä, Judi Dench ja palkinnon luovuttanut Luke Treadaway


Varsinaisten näyttelijöiden palkinnot menivät ehkä ainakin itselleni hieman yllättäville nimille. Paras miesnäyttelijä oli Kenneth Cranham (The Father) ja paras naisnäyttelijä Denise Cough (People, Places and Things). Kumpaakaan en valitettavasti lavalla nähnyt, joten en osaa heidän suorituksistaan mitään sanoa. Jälkimmäisen menen kyllä katsomaan NT:n arkistoon kunhan se sinne tulee (kunhan WestEndin näytökset loppuvat).

Sivuosapalkintojen saajien esitykset sen sijaan näin eli ketään ei varmaan yllättänyt että Judi Dench vetäisi kahdeksannen (enemmän kuin kukaan!) Olivier-palkintonsa roolistaan The Winter's Tale:ssa. Huh! Ja Mark Gatiss oli varmaan myös jonkunlainen ennakkosuosikki Three Days in the Country -roolistaan, joten sekään voitto ei mitenkään yllättänyt. Kyllä mua liikutti kummankin kiitospuheet.

Mark Gatiss ja Judi Dench pysteineen

Martin McDonaghin uutukainen Hangmen voitti (ansaitusti) parhaan uuden näytelmän palkinnon, ja se on muuten nyt myös Kansallisteatterissa (ja voisin suositella katsomaan). Paras ohjaaja oli munkin suosikki eli Robert Icke loistavan Oresteia:n ohjauksesta. Sen näytelmän tiimille olisin suonut enemmänkin palkintoja, koska oli yksi viime voden parhaita.

Loput ehdokkaat ja palkitut löytyvät Olivier Awards -sivuilta. Lähetyksen voi edelleen katsoa YouTubesta, jee (tosin tämä on se 1,5 h typistetty lähetys)! Yksi illan hauskimpia juttuja oli tämä Best performance in a sequel "erikoispalkinto", tai sen jakamisyritys.

Aina jää loistavia esityksiä kokonaan ilman ehdokkuuksia, ja niin tänäkin vuonna. Mark Shenton pohti muutama päivä ennen gaalaa tätä asiaa. Lähinnä juuri palkintogaalan äänestyskäytännön ja ehdokasasettelun näkökulmasta. Mielenkiintoista luettavaa.

     

Itse pääsin lähimmäksi Olivier-pystiä Victoria & Albert museon Curtain Up-näyttelyssä. Vaikka se olikin vähän isompi malli... Näyttely oli varsin kiinnostava katsaus niin Olivier kuin Broadwayn Tony -palkintojenkin historiaan.


Ulkokuvat omia, sisäkuvien copyright kuvatoimistot

maanantai 7. maaliskuuta 2016

Olivier ehdokkaat 2016

Viime viikolla julkistettiin myös tämänvuotiset Olivier-ehdokkaat. Itse gaalahan pidetään 3.4. Lontoon Covent Gardenin oopperatalolla. Tänä vuonna se on mahdollista katsoa ulkomailla (mutta ei ilmeisesti Briteissä, koska ITV lähettää siitä typistetyn koostelähetyksen gaalan jälkeen) YouTuben kautta! Huraa! Paitsi itse tietenkin olen Briteissä juurikin gaalan aikaan... No, toivotaan että se olisi nähtävillä vielä myöhemminkin.

Ehdokasasettelu ei sisällä mitään kauhean suuria ylläreitä. James McAvoyn poissaolo parhaan miesnäyttelijän kategoriassa ehkä hieman ihmetyttää.


Paras revival:
Hamlet at Barbican Theatre
Les Liaisons Dangereuses at Donmar Warehouse
Ma Rainey's Black Bottom at National Theatre, Lyttelton
The Winter's Tale at Garrick Theatre

Näistä muut nähneenä, paitsi tuon Ma Rainey's Black Bottom, niin mun suosikki lienee The Winter's Tale. Ihan helpostikin vielä...


Pukusuunnittelusta ehdolla Kinky Boots, Nell Gwynn, Farinelli and the King ja Bend it Like Beckham. Kolme musikaalia ja Farinellikin aika musiikkipitoinen näytelmä, vaikkei mikään varsinainen musikaali olekaan. Se on myös ainoa. jonka näistä olen nähnyt, ja hienot olivat puvut. Mutta niin on käsittääkseni myös Kinky Bootsissa. Mutta jos suosikki pitää nimetä niin Farinelli!

Kinky Bootsin pukuloistoa

Lavastusehdokkaat Oresteia, Hamlet, Farinelli ja Hangmen. Kaikissa mielenkiintoiset ja kauniit ja tarkoituksenmukaiset lavasteet. Hamletin lavastus oli näyttävää, pompöösiä ja suurta. Oresteiassa taas pienimuotoisuus oli päivän sana. Eli hyvin eri ääripäitä tässä on ehdolla. Paha valita suosikkiaan...

Valosuunnittelussa kisaavat The Winter's Tale, Oresteia, People, Places and Things ja Gypsy. En osaa sanoa suosikkiani. Ehkä Oresteia, koska se teki kokonaisuutena muhun valtavan suuren vaikutuksen.

Äänisuunnittelusehdokkaat The Homecoming, People, Places and Things, The Father ja Hamlet. Näistä en ole nähnyt kuin Hamletin joten en sano mitään. Kaksi viimeisintä ehdokasta on saman hepun käsialaa eli Christopher Shuttin.


Miessivuosa:
Mark Gatiss for Three Days In The Country at National Theatre, Lyttelton
Michael Pennington for The Winter's Tale at Garrick Theatre
Tom Sturridge for American Buffalo at Wyndham's Theatre
David Suchet for The Importance Of Being Earnest at Vaudeville Theatre

Jaahas. Suchetia en nähnyt, mutta muut kylläkin. Sturridge oli kyllä tosi hyvä, samoin Pennington. Ja kuten todettua jo WOS Awardsien jälkeen, Gatiss on erinomainen ja hieno, mutta tässä esittää ehkä niin paljon itseään. Silti mun suosikki.

Tom Sturridge ajeli itsensä kaljuksi rooliinsa


Naissivuosa:
Judi Dench for The Winter's Tale at Garrick Theatre
Michele Dotrice for Nell Gwynn at Apollo Theatre
Melody Grove for Farinelli And The King at Duke of York's Theatre
Catherine Steadman for Oppenheimer at Vaudeville Theatre

Ei tässä taida kellään muulla olla Denchin rinnalla jakoa. Vaikka Grove ja Steadman olivat rooleissaan myös oikein hyviä.


Paras uusi näytelmä:
Farinelli And The King at Duke of York's Theatre
The Father at Wyndham's Theatre
Hangmen at Jerwood Theatre Downstairs at the Royal Court & Wyndham's Theatre
People, Places And Things at National Theatre, Dorfman

Farinelli ois melkeen mun suosikki näistä, vaikka kyllä Hangmen oli tosi hyvä kanssa.

Farinelli oli häkellyttävän kaunis, ja hieno näytelmä


Paras miesnäyttelijä:
Kenneth Branagh for The Winter's Tale at Garrick Theatre
Kenneth Cranham for The Father at Wyndham's Theatre
Benedict Cumberbatch for Hamlet at Barbican Theatre
Adrian Lester for Red Velvet at Garrick Theatre
Mark Rylance for Farinelli And The King at Duke of York's Theatre

Tämä on paha kategoria. Paha valinta Rylancen ja Branaghin välillä. Tosi paha... Onneksi mun ei tarvitse valita. Hieman ihmettelen minne jäi listalta James McAvoy, koska sen suoritus The Ruling Classissa oli vaan ihan huikea.

Branagh on vaan riipaisevan hieno, myös Winter's Talessa


Paras naisnäyttelijä:
Gemma Arterton for Nell Gwynn at Apollo Theatre
Denise Gough for People, Places And Things at National Theatre, Dorfman
Nicole Kidman for Photograph 51 at Noël Coward Theatre
Janet McTeer for Les Liaisons Dangereuses at Donmar Warehouse
Lia Williams for Oresteia at Almeida Theatre

Lia Williamsin pitäisi voittaa tämä kategoria mennen tullen ja silmät sidottuina, mutta pahaa pelkään että Nicole Kidman sokaisee raadin silmät :-) Olihan se kanssa ihan jees, mutta ei mitenkään ihmeellinen.


Paras ohjaaja:
Rob Ashford and Kenneth Branagh for The Winter's Tale at Garrick Theatre
Matthew Dunster for Hangmen at Jerwood Theatre Downstairs at Royal Court & Wyndham's Theatre Robert Icke for Oresteia at Almeida Theatre
Jonathan Kent for Gypsy at Savoy Theatre

Jaahas, tämä on kanssa aika hankala. Niin paljon kuin The Winter's Talesta tykkäsinkin, niin kyllä mä melkeen laittaisin Oresteian voittamaan. Muut ehdokkaat eivät olleet huonoja nekään.

Lia Williams & Angus Wright loistavina Oresteiassa


Musikaalimiessivuosa:
David Bedella for In The Heights at King’s Cross Theatre
Dan Burton for Gypsy at Savoy Theatre
Peter Davison for Gypsy at Savoy Theatre
Gavin Spokes for Guys And Dolls at Savoy Theatre

Bedella on ainoa mitä en ole nähnyt (muussa aiemmin kyllä, ja on erinomainen!). En mä osaa sanoa tähän mitään. Davison ei kyllä ole mikään kaksinen laulaja, vaikka muuten tykkään siitä kyllä. Joten ei ketään suosikkia tässä.

Lara Pulver sädehti upeasti Gypsyssä


Musikaalinaissivuosa:
Preeya Kalidas for Bend It Like Beckham at Phoenix Theatre
Amy Lennox for Kinky Boots at Adelphi Theatre
Lara Pulver for Gypsy at Savoy Theatre
Emma Williams for Mrs Henderson Presents at Noël Coward Theatre

Mun ehdoton suosikki on Lara Pulver. Hän vaan syttyi liekkeihin lavalla ihan upealla tavalla. Ja on näistä ainoa kenet näin...


Paras musikaali revival: 
Bugsy Malone at Lyric Hammersmith
Guys And Dolls at Savoy Theatre
Gypsy at Savoy Theatre
Seven Brides For Seven Brothers at Regent's Park Open Air Theatre

Noh, ei ole vaikea arvata mikä tämän voittaa (Gypsy), mutta kyllä Guys and Dolls oli myös tosi, tosi hyvä. Mutta niin oli kyllä Gypsykin, ei sen puoleen. Muita kahta en nähnytkään.

Jamie Parker oli huikean upea Guys and Dollsissa


Paras musikaalimiesnäyttelijä:
Ian Bartholomew for Mrs Henderson Presents at Noël Coward Theatre
Killian Donnelly for Kinky Boots at Adelphi Theatre
David Haig for Guys And Dolls at Savoy Theatre
Matt Henry for Kinky Boots at Adelphi Theatre
Jamie Parker for Guys And Dolls at Savoy Theatre

No mun suosikki on tottakai Jamie Parker, vaikken toki ole muita edes nähnytkään. Eikun toki näin David Haigin, ja oli sekin ihan jees. Kinky Boots on sellainen musikaali minkä haluan kyllä nähdäkin, mutta... Mutta kun Jamie Parker on vaan ihan loistava!!


Paras musikaalinaisnäyttelijä:
Tracie Bennett for Mrs Henderson Presents at Noël Coward Theatre
Natalie Dew for Bend It Like Beckham at Phoenix Theatre
Laura Pitt-Pulford for Seven Brides For Seven Brothers at Regent's Park Open Air Theatre
Imelda Staunton for Gypsy at Savoy Theatre
Sophie Thompson for Guys And Dolls at Savoy Theatre

No tässä ei ole muilla kahta sanaa, koska Imelda Staunton vie tän satavarmasti. Ja ihan ansaitusti.



Paras uusi musikaali:
Bend It Like Beckham at Phoenix Theatre
In the Heights at King’s Cross Theatre
Kinky Boots at Adelphi Theatre
Mrs Henderson Presents at Noël Coward Theatre


Mitään näistä en ole kyllä nähnyt, mutta toivon silti että Kinky Boots voittaisi tämän.

Siinäpä niitä, paljon muitakin kategorioita toki on, ja kaikki ehdokkaat löytyvät Olivier Awardsin sivuilta. Nyt sitten vaan omia suosikkeja pohtimaan. Yleisökin saa äänestää yhdessä kategoriassa eli parasta West End show'ta. Ehdolla on 16 esitystä, aika musikaalipainotteisesti. Ja äänestysaikaa on 11.3. asti. Äänestää voit täällä! Oma ehdokkaani oli The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.

Teatterikriitikko (ja Twitterkaverini) Mark Shenton veikkailee omia suosikkejaan ja todennäköisiä voittajia näin (meneepä aika yksiin mun kanssa).

sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Oliviers gaala 2014

No niin, koitan tässä samalla päivittää tätä kun seuraan gaalaa Lontoon Covent Gardenin oopperatalosta. Koostelähetys ITV:ltä tulee sitten muutaman tunnin päästä.

Toistaiseksi jaettu muutamia palkintoja eli esimerkiksi:

best revival: Ghosts

Manville & Lowden Oliviers-lounaalla 2.4.

paras miessivuosa: Jack Lowden (Ghosts)

paras naissivuosa: Sharon D Clarke (The Amen Corner)

paras komedia: Jeeves & Wooster in Perfect Nonsense

Olenpas tosi, tosi iloinen Ghosts-tiimin puolesta, ja varsinkin Jack Lowdenin. Toki myös Mark Gatiss oli ehdolla, mutta toi Lowden oli NIIN murskaava Oswaldin roolissa että oksat pois. Tässä muuten Guardianin sponssaamana pätkä näytelmästä. Joka on 26.6. Brittien leffateattereissa ja oletettavasti sen jälkeen ostettavissa Digital Theatren kautta. Ehdottomasti katsomisen arvoinen.

Ja hei, joku juuri twiittasi että seuraavaksi Jack Lowden on BBC:n Wolf Hallissa Tom Wyatt:in roolissa. Siis se Hilary Mantelin kirja... JEEEEE! Filmaavat sitä parhaillaan.


Kinnear & Manville & pystit

Ja jeeeee, Lesley Manville paras naispääosa ja Rory Kinnear paras miespääosa. Molemmat olivat kyllä niin loistavia ja voittonsa ansainneita. Vaikka vähän sitä miespääosaa toivoin myös Tom Hiddlestonille.

Yleisöpalkinto Les Miserables-musikaalille. Yllättäen mäkin äänestin sitä a) koska se oli loistava ja b) koska en ollut kai muita ehdokkaita edes nähnyt.

Paras ohjaaja Lyndsey Turner, Almeidan Chimerica-ohjauksesta. Ensi vuonnahan Lyndsey ohjaa jonkun Hamletin Barbicaniin, mikä lie produktio :-)) Chimerica oli myös paras uusi näytelmä (ja edelleen harmittelen kun missasin sen). Toivotaan että se tulee arkistoon joskus jonnekin katsottavaksi.

Vajaan puolen tunnin päästä alkaa sitten ITV:n koostelähetys... Joka oli pettymys, koska siitä oli leikattu niin paljon pois. Pöh.

Kaikki ehdokkaat ja tulokset löytyvät Oliviers-sivuilta. Pelkät voittajat myös. Kiitospuheita ei ole vielä julkaistu, mutta laitan linkkiä sitten kun joskus ilmaantuvat jonnekin.

maanantai 10. maaliskuuta 2014

Olivier palkintoehdokkaat julki 10.3.

Tänään julkistettiin tämän vuoden Olivier-palkintoehdokkaat. Seurasin suoraa lähetystä netistä, kunhan pääsin kotiin tuolta Lontoosta. Itse palkintogaalahan on sitten 13.4. Covent Gardenin oopperatalossa.

Ei mitään kauhean suuria yllätyksiä. Paitsi silti otain pieniä ehkä.

Miespääosaehdokkaat:

Henry Goodman – The Resistible Rise of Arturo Ui (Duchess theatre)
Tom Hiddleston –  Coriolanus (Donmar Warehouse)
Rory Kinnear – Othello (National Theatre)
Jude Law - Henry V (Noël Coward theatre)

Näistä tuo Henry Goodmanin rooli on ainoa mitä en nähnyt. Kommenttini muista on varmaan tullut ainakin blogin säännölliselle lukijalle tutuiksi :-) Ehkä olisin kuitenkin vaihtanut Jude Law'n tilalle David Tennantin (Richard II) koska Law nyt oli vähän vaisuhko ja Tennant taas loistavassa vedossa. Ben Whishaw olisi myös voinut olla kummasta tahansa näytelmästä (Peter and Alice tai Mojo). Ja minne jäi Adrian Lester Othellosta? Jos pakko suosikki nimetä niin on paha taisto Hiddlestonin ja Kinnearin välillä. En kyllä tiedä. Ehkä Hiddleston.


Naispääosaehdokkaat:

Hayley Atwell –  The Pride (Trafalgar Studios)
Anna Chancellor – Private Lives (Gielgud theatr)
Judi Dench – Peter and Alice (Noël Coward theatre)
Lesley Manville – Ghosts (Almeida theatre & Trafalgar Studios)

Näistä olen onneksi nähnyt kaikki, ja kaikki olivat todella hyviä. Peterin ja Alicen näkemisestähän on jo vuosi ja Ghosts oli nyt lauantaina eli tuoreimmassa muistissa. Niin paljon kun mä Judi Denchistä pidänkin, niin Lesley Manvillelle menee mun ääni tällä kertaa. Oli vaan murskaavan hyvä.


Miessivuosaehdokkaat:

Ron Cook – Henry V (Noël Coward theatre)
Mark Gatiss – Coriolanus (Donmar Warehouse)
Jack Lowden – Ghosts (Almeida theatre & Trafalgar Studios)
Ardal O'Hanlon – (Donmar Warehouse & Wyndham's theatre)

Nämäkin olen nähnyt kaikki, ja pidin kyllä kovasti. Tässä mun äänet taas jakautuu Mark Gatissin ja Jack Lowdenin välille. Paha sanoa, kummatkin olivat hirmuisen hienoja... Ehkä Jack Lowden...


Naissivuosaehdokkaat:

Sharon D Clarke – The Amen Corner (National Theatre)
Sarah Greene – The Cripple Of Inishmaan (Noël Coward theatre)
Katherine Kingsley – A Midsummer Night's Dream (Noël Coward theatre)
Cecilia Noble – The Amen Corner (National Theatre)

Näistä en ole nähnyt muita kun Sarah Greenen, enkä siis osaa kommentoida mitenkään näitä.


Paras uusi näytelmä:

1984 (Almeida theatre)
Chimerica (Almeida theatre & Harold Pinter theatre)
The Night Alive (Donmar Warehouse)
Peter and Alice (Noël Coward theatre)

2 viimeistä on tuttua. 1984 siirtyy nyt sitten West Endille, ja haluaisin mennä sen katsomaan, mutta ei taida mahtua kalenteriin minnekään. Chimerican missaaminen edelleen harmittaa...


Paras ohjaaja:

Richard Eyre – Ghosts (Almeida theatre & Trafalgar Studios)
Maria Friedman – Merrily We Roll Along (Harold Pinter theatre)
Susan Stroman – The Scottsboro Boys (Young Vic)
Lyndsey Turner – Chimerica (Almeida theatre & Harold Pinter theatre)

2 musikaalia ja 2 näytelmää. Voiton vienee Chimerica, mutta mä kannatan Ghostsia, koska se on ainoo mitä olen näistä nähnyt.


Paras uudelleenlämmitys:

The Amen Corner – National Theatre
Ghosts – Almeida theatre & Trafalgar Studios
Othello – National theatre
Private Lives – Gielgud theatre

The Amen Corner on näistä ainoa mitä en nähnyt... Mutta näistä ehkä eniten tykkäsin Ghostsista. Mikään ei kyllä ollut huono.

Kaikki ehdokkaat löytyvät vaikkapa Guardianin listalta. Saman lehden teatterikriitikko Michael Billington ihmettelee kyllä missä ovat kaikki hyvät uudet näytelmät!

No joo, esim. listalta puuttuu kokonaan Let The Right One In ja The Pass. Mä en kyllä itse asiassa tiedä mikä aikajakso tossa on, että mihin aikaan näytelmän on pitänyt olla ensi-illassa että tulee otetuksi mukaan näihin... Meneekö se kalenterivuoden mukaan.

Siitä olin iloinen että niin paljon Shakespearea on ehdolla. Ja tietenkin siitäkin että olen näistä niin monta nähnyt.

sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Olivier Awards 2013

Tänä iltana (28.4.) Lontoon Covent Gardenissa juhlitaan Olivier -palkintogaalaa, ja mä seuraan sitä Twitteristä, sekä kuudelta alkaa BBC2 radiosta lähetys. ITV lähettää sit illemmalla koosteen telkkarista.

Niin moni suosikki ehdolla, että tästä tulee jännittävää!

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time on toistaiseksi pyyhkäissyt palkintopöydän voittamalla:

Nicola Walker - best actress in the supporting role
Paule Constable - lighting design
Ian Dickinson and Adrian Sutton - sound design
Bunny Christie & Finn Ross - set design

Ja sokerina pohjalla:

Luke Treadaway - best actor!!


Tässä Luke ja allekirjoittanut viime lauantaina Lontoossa

Tästä olin superiloinen, tosin viidestä ehdokkaasta olisin voinut suoda palkinnon myös James McAvoylle, Rupert Everettille tai Mark Rylancelle.

Paras naisnäyttelijä Helen Mirren (Billie Piperin lisäksi oli mun suosikki), The Audience-näytelmästä.

Kaikki tulokset Olivier-gaalan sivuilta.

Nyt on väliaika, ja sitten jatkuu... Curious Incident on ehdolla vielä muutamassa kategoriassa.

Päivitetään hieman! Curious Incidentin lopullinen saldo oli 7 palkintoa!! Se oli ehdolla 8 kategoriassa eli aika hienosti! Ohjaaja Marianne Elliott oli paras ohjaaja ja näytelmä oli myös paras uusi näytelmä.

The Guardian kirjoitti:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time dominated the UK's most prestigious theatre awards on Sunday night, equalling the record by picking up seven Oliviers, including best actor for its young star, Luke Treadaway. The 28-year-old, who gives an astonishing performance as 15-year-old maths genius Christopher Boone, beat heavyweight competition in the shape of Rupert Everett, James McAvoy, Mark Rylance and Rafe Spall to pick up the prize at the Royal Opera House ceremony. 


 

Harper's Bazaarin after-Oliviers haastattelussa Luke Treadaway ei lupaile muuta lähitulevaisuudessa kuin lisää samaa... Ei valiteta aiheesta... Pitäsköhän joulun maissa mennä vielä katsomaan?

What’s next for you?

I'm focussing on this for now. There are some possibilities down the line, but I'll be concentrating on Curious Incident until the run finishes.

perjantai 29. maaliskuuta 2013

Olivier ehdokkaat 2013

Saako tästä olla jo järjettömän innoissaan, vaikka palkintoseremonia on vasta 28.4.? Nimittäin Olivier-teatteripalkintoehdokkaat julkaistiin eilen, ja lista on vähintäänkin vaikuttava. Monta mun ehdotonta suosikkia mukana, ja ihanaa on huomata miten monta näistä näytelmistä on tullut itse nähtyä!

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time johtaa veikkauksia, sillä se sai peräti 8 ehdokkuutta! Varmaan mukana kaikissa kategorioissa missä vaan mahdollista. Hienoa, sillä oli se niin upea näytelmä. Ihana mennä katsomaan sitä huhtikuussa vielä kerran!

Best Revival Play:
Twelfth Night
Macbeth
Old Times
Long Day’s Journey Into Night

Näistä olen nähnyt kaikki muut paitsi viimeisen. Mutta tänään juuri tuli Twitterissä tietoa että Digital Theatre julkaisee sen samanlaisena tallenteena kuin aiemmatkin; olen 2 näytelmää heiltä ostanut, ja ollut supertyytyväinen! Hienoa, koska siinä on David Suchet pääroolissa ja se on hyvä näytelmä noin muutenkin. 

Kauhean vaikea sanoa mikä näistä olisi paras, mutta kyllä se kahden ensimmäisen puoleen kallistuu, melkein sanoisin että Macbeth olisi mun suosikki...

MasterCard Best New Play:
Curious Incident of the Dog in the Night-Time
This House
Constellations
The Audience

Näistä en ole nähnyt kuin ekan, mutta onneksi NT Live:nä toukokuussa This House ja huhtikuussa paikan päällä The Audience (ja mikäli saisin sille illalle liput Peter And Aliceen, niin Audience Finnkinolla kesäkuussa NT Live-katsonnassa kuiteskin).

Best Actress:
Helen Mirren for The Audience
Billie Piper for The Effect
Kristin Scott Thomas for Old Times
Hattie Morahan for A Doll’s House

Kaksi keskimmäistä nähty ja ilman muuta Billie Piper vie pidemmän korren. Tosin Helen Mirren on varmaan myös hyvä roolissaan kuningattarena, sen näen sitten myöhemmin keväällä.

Best Actor:
Mark Rylance for Twelfth Night
Rupert Everett for The Judas Kiss
James McAvoy for Macbeth
Luke Treadaway for Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Rafe Spall for Constellations

Näistä muut on nähty paitsi viimeinen. Kamalan vaikea valinta, koska kaikki 4 herraa olivat niin sairaan loistavia! Mutta ehkä mä taipuisin Luke Treadawayn kannalle kuiteskin. Vaikka toisaalta James McA oli kanssa ihan mielettömän loistava... Tämä on ehkä vaikein kategoria.

Best Director:
Jeremy Herrin for This House
Marianne Elliott for The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Simon McBurney for The Master And Margarita
Stephen Daldry for The Audience

Näistä mun suosikki on Curious Incident. This House ja The Audience kun odottavat vielä näkemistään.


Joo-o, hyviä valintoja kyllä tänä vuonna ehdolla.

maanantai 16. huhtikuuta 2012

Olivier Awards palkintogaala 15.4.2012

Eilen tuli vietettyä koko ilta katsomalla suoraa lähetystä Lontoosta eli Olivier Awards 2012 palkintogaalaa. Teatterialan arvosteluin palkintogaala siis. Nyt ensimmäistä kertaa tuli livenä striimattuna koko gaala ja osa punaisen maton saapumisistakin. Katsomisen lisäksi osallistuin suht ahkeraan Twitterilläkin.

Varsin hieno tilaisuus, paljon Lontoon huippumusikaalien esityksiä ja kaikenlaista. Queenin Brian May oli soittamassa kitaraa kun We Will Rock You-musikaalin porukat esiintyivät :-)

Parhaan näyttelijän palkinnon jakoivat keskenään taas kerran herrat Benedict Cumberbatch ja Jonny Lee Miller jaetusta roolistaan Frankensteinissa.


Tässä myös Jonnyn haastattelu punaisella matolla ja kiitospuhe.

Kaikki ehdokkaat ja palkitut

perjantai 16. maaliskuuta 2012

Olivier Awards 2012 ehdokkaat julki

Julkistettiin eilen, ja varsinainen gaala on sitten 15.4. Lontoon oopperatalolta Covent Gardenissa.

Roger Allam (BBC:n kuunnelmasarja Cabin Pressuren ihanaääninen 1. perämies Douglas Richardson) ja Nancy Carroll (oli nyt Recruiting Officerissakin) eli viimevuotiset Olivier-voittajat (paras mies- ja naisnäyttelijä), julkistivat ehdokkaat juhlavassa tilaisuudessa.

Ja kyllä, Benedict Cumberbatch ja Jonny Lee Miller saivat taas jaetun ehdokkuuden Frankensteinista :-))

Josta puheeollen, NT Live tuo sen takaisin ohjelmistoon kesäkuussa, yksi esitys kumpaakin eli 14.6. BC hirviönä ja muutamaa päivää myöhemmin JLM hirviönä. Olen nyt Finnkinoa ahdistellut asiasta niin monta kertaa, ja ei ne vieläkään tiedä tuleeko nämä Suomeen vai ei. Joten taitaa olla niin että joudun lentämään Lontooseen katsomaan. Onneksi se menee aika monessa elokuvateatterissa, että lippuja saa vielä.

Globen Henry V:een olisi esityksiä (ja muutama lippukin vielä) sekä 13. että 14.6.