Näytetään tekstit, joissa on tunniste Tom Hiddleston. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Tom Hiddleston. Näytä kaikki tekstit

tiistai 17. marraskuuta 2015

Coriolanus / NT Live 16.11.2015

Näin vajaan kahden vuoden tauon jälkeen olikin tosi ihanaa nähdä Donmar Warehousen Coriolanus uudelleen. Tai neljäs kertahan tämä mulla jo oli. On ihan mahdottoman kummaa miten siitä voi saada vieläkin näin paljon irti! Se tuntui melkein jopa parhaimmalta esitykseltä (vaikka olen sen livenäkin kahdesti nähnyt). Tultiin Eevan kanssa Plevnan leffateatterista ulos ja molemmilla oli ihan sama fiilis: mahtavaa! Kuuntelin seuraavana päivänä kommenttiraidankin tähän, missä pääosin olivat äänessä ohjaaja Josie Rourke ja nimiroolia tulkitseva Tom Hiddleston - se oli kanssa huisin mielenkiintoinen.

Mä nyt muutamia mietteitäni esityksestä laitan tähän. Olen Donmarin Coriolanuksesta kirjoittanut aika monesti aiemmin, jos kiinnostaa niin menkää ja selatkaa blogia taaksepäin...


En muistanutkaan miten Coriolanus tosiaan uskoo, että hän voi sanoa mitä tahansa kansalaisille, ja sitten haukkuukin heitä oikein olan takaa. Pitää itseään parempana kuin muut. Se Caius Martiuksen ja Aufidiuksen keskinäinen, kompleksinen suhde; vihaavat mutta kunnioittavat toisiaan. Caius Martiuksen ansaittuaan lisänimensä Coriolanus taistelun jälkeen kansa on pakoitettu tykkäämään ja kunnioittamaan tätä, vaikkakin hieman vastentahtoisesti. Coriolanus lähtee kaavussaan kalastamaan ääniä, ja tässä Hiddleston tekee ihan mestarillisen suorituksen. Lipevyydestä kymppi! "People must have their voices!". Ja sitten tästä tuleekin petturi. Naps vaan.


Coriolanus on äkkipikainen, omahyväinen, ja hetkittäin tästä on kyllä vaikea tykätä. Ja sitten se äidin ja pojan suhde, herranjee. Onko toista yhtä kiihkomielistä ja sotahullua äitiä kuin Volumnia? Jonka mielestä pojan arvet on parasta mitä tämä tietää. Volumnia on päättänyt että hänen pojastaan tulee jotain suurta ja merkittävää ja sitä ei saa estää mikään. Siksi kai se äidin maailma romahtaakin kun Coriolanus ajetaan maanpakoon. Ei siinä auta äiteen eikä Meneniuksen anelut että Coriolanuksen pitäisi pyytää anteeksi ja olla nöyrä. Ei löydy nöyryyttä tästä miehestä. Perkuleen pässi!

Menenius on muutenkin sellainen toppuuttelija ja hyssyttelijä joka koittaa joka välissä hieroa sovintoa ja rauhaa. Kun Volumnia ja Virgilia (Coriolanuksen sivuosaan jäävä vaimo) menevät messuamaan tribuuneille että Coriolanusta ei saa häätää, niin siinäkin tämä koittaa rauhoittaa tilannetta. Mutta Volumnia on yhtä jästipää kuin poikansa (niin, mistäköhän C.lienee sen perinyt).


Ja sekin kohtaus kun Coriolanus ryysyläisen näköisenä vihdoin pääsee Antiumiin ja menee tapaamaan Aufidiusta. Joka sanoo rakastavansa vaimoaan kovasti, mutta niin vaan vanhan vihollisen näkeminen nöyränä hänen huushollissaan on parempi näky kuin vaimon tapaaminen konsanaan! Aikamoinen tunnustus! Aufidius käy pikkuhiljaa mustasukkaiseksi C:lle, kun sotilaat palvovat tätä., siis Aufidiuksen omat miehet! Ehkäpä se on yksi hyvin painava syy miksi C kokee loppunsa niin kuin kokee. Mutta onhan se Coriolanus kova sotajätkä, kun voitti Aufidiuksen silloin viimeksikin...

Oli tämä kyllä huikeaa näyttelijätyötä! Hiddlestonille täydet pisteet. Miten se saakin kyyneleet silmiin niin sukkelaan... Ja ei se Hadley Fraserkään pöllömpi ole Aufidiuksena :-)

Summa summarum, jos koskaan on mahdollista nähdä tämä taas, niin menkää menkää menkää! Eiköhän NT Live sen taas jonain päivänä esitä.

tiistai 25. helmikuuta 2014

Coriolanus / NT Live 24.2.2014

Jaa-a, kolmas kerta toden sanoo kaiketi. Olihan se Coriolanus erinomainen taas. Mutta tällä kertaa tuntui, että Donmar on niin pieni ja intiimi paikka, että lähikuvilla ei saavutettu sitä samaa mitä isompien näyttämöiden kanssa. Tietenkin oli kiva nähdä miten onnistuivat toteuttamaan taltioinnin niin pienessä tilassa kuin Donmar (mutta toisaalta Curious Incident toimii ihan hurjan hyvin NT Livessä, vaikka NT:n Cottesloe on vain piirun isompi näyttämö kun Donmar. Tai siinä missäö Donmariin mahtuu 250 ihmistä, sinne meni sentään yli 400).

Hyvin se siis toimi, vaikkakin hetkittäin tuntui, että kameranvaihdot olivat aika nopeita ja kuvasivat välillä väärää kohtaa tai henkilöä. Toisaalta istumapaikasta riippuen ei sitä kaikkea näe paikan päälläkään. Toisen näytöksen lopulla, kun Caius Martius kuuntelee äitinsä palopuhetta ja kyyneleet alkavat valua silmistään, niin jos istui toisella laidalla, niin sitä ei nähnyt lainkaan. Vasta sitten kun CM ja äitinsä siirtyvät sille puolelle näyttämöä huomasi että CM on aika liikuttunut.

Kaikki näyttelijät olivat erinomaisessa vedossa, kaverin mielestä Mark Gatiss oli nyt jopa parempi kuin livenä. Minusta tuntuu että Hiddleston oli vielä tunteikkaampi kuin aiemmin (silmät olivat märät niin monessa kohdassa). Toisaalta tässä versiossa korostui jotenkin Virgilian turhuus, koska tämän rooli vaan on jotenkin mitätön. Volumnia varastaa sen päänaisroolin mennen tullen; Deborah Findlayllä on vaan kauhean voimakas tapa olla lavalla.

Hiddleston ja Gatiss harjoituksissa

Nyt näytelmää katseli taas uusin silmin, koska edellisestä kerrasta on aikaa jo tasan 6 viikkoa. Huomasin muutamia yksityiskohtia mitkä livenä olivat jääneet näkemättä. Koitin katsella enemmän valojen käyttöä, musiikin/äänitehosteiden käyttöä ja vaatteita, kampauksia ja maskeerausta. Ja taas huomio kiintyi siihen miten valtavan isot jalat Hiddlesillä on!

Alussa oli lyhyt esittelyvideo, missä Hiddleston, Gatiss, Rourke ja muutamat muut kertoivat niin Corilanuksesta näytelmänä ja henkilönä, sekä Donmarin historiasta. Väliajalla Emma Freud haastatteli lisää Josie Rourkea. Se kyllä hieman oli häiritsevää, kun kaksi naista keskusteli miten ihmeessä Rourke palkkasi maailman seksikkäimmän miesnäyttelijän pääosaan. Haloo!

Tampereella, Turussa ja Helsingissä olivat kaikki näytökset loppuunmyytyjä (kaikissa siis 2 näytöstä). Jyväskylä, Oulu ja Kuopio (mitkä liput tulivat myyntiin vähän salavitiä, samalla kun muihin tuli lisänäytökset) olivat puolityhjiä. Mutta silti, tosi hyvin möi ja olen iloinen siitä.

Tosin meilläkin suurin osa katsojista taisi olla 14-20-vuotiaita Hiddles-faneja, jotka kikattivat mitä kummallisimmissa kohdissa. Toisaalta, eikö se ole se ja sama miksi joku tulee katsomaan teatteria/Shakespearea? Jos se sitten on sen "maailman seksikkäimmän miesnäyttelijän" takia niin keltä se on pois? Vaikkei tekstistä tai näytelmästä nyt niin paljoa ymmärtäisikään. Jos siitä vaikka tulisi sitten kipinä katsoa muutakin Shakespearea? Ja pääasia että katsojia riittää takaamaan sen että näitä näytetään jatkossakin.

torstai 13. helmikuuta 2014

NT Live ja Coriolanus

Mitäköhän mun on pitänyt tästä aiheesta kirjoittaa, koska olen kerännyt vaan useita linkkejä tähän  ja juttu on ollut luonnoksissa viikkokausia.

Aloitetaan ekasta linkistä. The Guardianin Ryan Gilbey kävi katsomassa Donmarin Coriolanuksen elokuvissa. Se on Suomessa vasta ensi maanantaina, joten en ole vielä nähnyt sitä NT Love versiona. Mutta livenä toki kahdesti.

Tämä oli Gilbeyn ensimmäinen kerta elokuvateatterissa katsomassa teatteria. Ensimmäinen shokki oli nähdä Emma Freud hehkuttamassa illan esitystä (turhaa, koska katsoja on lipun jo hankkinut). Seuraavaksi tuli päänäyttelijöiden, ohjaajan, lavastajan haastatteluvideo. Jonka Gilbey tuomitsee senkin, koska ei katso elokuvistakaan DVD:llä olevia ekstroja.

It was even worse at the end of the interval when the two-minute bell urged us back to our seats and we were shown an interview with Rourke during which Freud reminded her that Hiddleston had been named "the sexiest actor on the planet" by MTV. Hardly the words you want ringing in your ears as Act Two begins. My advice for the NT is to cut the chat and get on with the show. Suspension of disbelief in a play is not hard to achieve but it deserves to be given a fighting chance.


No, itse olen se ihminen, joka katsoo suosikkielokuviensa DVD:ltä kaiken lisämateriaalin. Ja kaikki haastattelut ja dokumentit ja lisämateriaalit NT Live esitysten yhteydessä ovat olleet enemmän kuin kiinnostavia. Ymmärrän kuitenkin kirjoittajan ärsyyntymisen Emma Freudin yltiöinnokkuudesta (mua se ei nyt kauheasti häiritse, koska itsekin tuppaan innostua asioista samaan tyyliin). Ymmärrän hyvin ärtymyksen väliaikahaastattelusta. Lähinnä siksi koska näytelmä jää sellaiseen kohtaan väliajalla että en haluaisi siirtyä traagisista tapahtumista ja Caius Martiuksen synkästä maailmasta kuulemaan miten seksikäs näyttelijä Hiddleston on. Se ikään kuin rikkoo sen hienon tunnelman minne on päästy.

The mood of the audience was just as it would have been in a theatre: hushed, respectful, even tense at times. There were gasps during Coriolanus's death scene, elegantly staged in a beam of light and a spray of red – an image foreshadowed earlier in the show when the gruesomely scarred warrior showers in a trickle of water before shaking himself like a sheepdog, sending bloody droplets flying about the stage (and screen).

Kiinnostava näkökulma silti minulle niin tärkeään aiheeseen.


Seuraavaksi varsin kiinnostava Tom Hiddlestonin haastattelu 14.1.2014 Telegraphin sivuilta. Artikkelissa puhutaan kaikkea mahdollista Tomin elämästä ja näyttelijän työstä.

Hiddleston’s Coriolanus is a masterclass in layering; a celebrated warrior with matinee-idol looks who is part venomous despot, part isolated soul-searcher. For a full two and a half hours, the 6ft 1in actor commands the stage with a complexity that leaves the audience in silent rapture. ‘Hiddleston gives a powerhouse performance,’ was the Telegraph critic Charles Spencer’s verdict. ‘The mixture of charisma and emotional truth in his performance is very special indeed.’ 

Toinen kohta haastattelussa mikä oli ihastuttava:

Together, Branagh and Hiddleston created a character who was, in many ways, the film’s centre point. ‘We made Loki out of Shakespearean characters,’ Hiddleston says. ‘We talked about King Lear with its two brothers, Macbeth with his ambition, the way Iago spins every situation for self-interest. In every possible way, Kenneth Branagh has been my inspiration; there is no way that I would be where I am now without him.’

Pieni pikainen huomio Coriolanuksen NT Live katsojaluvuista/tuotosta. Se esitettiin Englannissa livenä 30.1. (ja tietenkin sen jälkeen encorena ympäri maata monina eri päivinä). Mutta tämän yhden esityksen ansiosta se oli silti sen viikon katsottujen elokuvien listalla sijalla 5. Siis yleensähän elokuvia on useampi näytös per päivä ja viikon aikana parhaimmillaan seitsemänä päivänä. Huikean paljon enemmän esityksiä siis. Joten Coriolanusta kävi katsomassa hieno määrä ihmisiä!

Not included in the official weekend report since it occurred last Thursday, the Donmar's live transmission of Coriolanus was the real winner of the past week. The single showing on that date – as opposed to the typical 12 a regular film receives over the course of a three-day weekend play period – earned box-office takings of £754,000. With the odd repeat showing over subsequent days, the tally rises to £796,000, enough for fifth place in the weekend chart. Coriolanus stars Tom Hiddleston, and the sold-out run concludes on 13 February. The play was broadcast to cinemas in conjunction with National Theatre Live.


Aiemmin tästä samasta jutusta jo lainasinkin pätkän, mutta nyt enemmän. Eli Charles Mooren juttu Telegraphista. Miksi Coriolanus on parempi kun King Lear. Perustelut ovat ihan vakuuttavat, ja vaikken kaikesta ole ihan samaa mieltä, niin pääargumentin kanssa kyllä olen yksimielinen. Donmarin Coriolanus vie kyllä minunkin pisteet kotiin tässä kisassa. Kokonaan eri asia sitten on kannattaako näitä kahta näytelmää edes vertailla. Mutta jutussa on ihan hyviä pointteja miksi.

Both these productions are sell-outs because of the stars in the title roles. The learned, talkative, delightful Simon Russell Beale is Lear. The heart-throb Tom Hiddleston is Coriolanus. I watched the latter in our local cinema, at what they call an “Encore” of the excellent live films broadcast by the National Theatre. Emma Freud, the compère, described him as “the sexiest man on the planet”. 

Both men are outstandingly good to watch, though, and both evenings are worthwhile. The King Lear, however, is – on balance – unsatisfactory. The Coriolanus is a success. I have been wondering why.  

Coriolanus, of course, is an interesting character even without the politics – the embodiment of pride, the victim of fierce mother love and the example of why courage is not an unqualified virtue. But his predicament is political, and so are the questions it raises. We can all, particularly in a democratic age, see how appallingly arrogant he is. But we can also see that he is right about the fickle favour of the mob. Is he right, too, that if you truckle to it, leadership collapses and you “live with such as cannot rule, nor ever will be rul’d”? Coriolanus wants to be “the man I am”, without compromise, but his mother Volumnia (wonderfully, alarmingly played by Deborah Findlay) tries to make him see that, for a ruler, it cannot be as simple as that. “Honour and policy” have to find a way of working together, in peace as well as in war.
One or two things jar in the Donmar Coriolanus. The dubstep music during the scene changes hypes us up as if the director were frightened of boring us. The grisly end is exaggerated with unintended comic effect. But Tom Hiddleston, speaking his lines with classic power, holds the stage as the young, virile leader of men who yet does not really understand them. He is greater than his foes, but one could almost say that he deserves to die. That’s politics. 


Lopuksi vielä molemmat ääreishienot trailerit NT Live esitykseen. Ensimmäisen tämä suostuu linkittämään, mutta toista ei. Ensimmäisessä Hiddleston kertoo näytelmästä, toisessa nähdään pätkiä näytelmästä.


Kuvien copyright Donmar Warehouse / Johan Persson

maanantai 13. tammikuuta 2014

Coriolanus / Donmar Warehouse 13.1.2014

Jaa-a, mitäs tästä sitten. En ole vielä saanut joulukuun esityksestäkään kirjoitettua mitään kovin syvällistä ja järkevää. Täällä olin Wendyn kanssa, ja vaikka paikat eivät olleet ihan niin hyvät kuin viimeksi (ennen joulua) niin Donmarissa mikään ei ole kovin kaukana lavasta. Eli kaikki ovat hyviä.


Esitys oli ehkä vieläkin parempi kuin ensimmäisellä kerralla. Tom Hiddleston oli edelleenkin häikäisevän upea. Koko seurue on ollut flunssainen ja puolikuntoinen, mutta minä en huomannut sen ainakaan vaikuttaneen tasoon millään tavalla. Tällä kertaa Deborah Findlay (Volumnia) ei takeltanut ja oli aivan hurjan hieno muutenkin. Muutama äidin ja pojan yhteiskohtaus teki lähtemättömän vaikutuksen.


Mark Gatiss oli nytkin mahtava Menenius. Yhtä aikaa isällinen hahmo Caius Martiukselle, semmoinen leppoisa vanhempi valtionpäämies. Mutta toisaalta häntä ihan selkeästi riipii se mitä Caius Martius käy läpi ja miesparka koittaa tehdä kaikkensa tämän hyväksi.

Viimeksi mua hieman ehkä ärsytti nämä Brutus ja Sicinia, jotka ovat kansantribuuneja, mutta nyt kumpikin (Elliot Levey ja Helen Schlesinger) on roolissaan jotenkin varmempi ja siten parempi. Yksi tyyppi mistä pidin kovasti oli Cominius (Peter De Jersey), Caius Martiuksen toinen isähahmo ja tämän kenraali.

Tarttee kyllä edelleenkin olla sitä mieltä että yksi hienoimpia teatterikokemuksia varmaan koskaan! Simppeli lavastus toimii ja se tuolien siirtelykään ei ole enää haittaavaa.


Mun tuurilla oli sellainen ilta, kuten joulukuussakin kun olin tätä viimeksi katsomassa, että kukaan näyttelijöistä ei tullut ulos. Teatterilla oli joku yksityistilaisuus esityksen jälkeen. Jäin kuiteskin ulos notkumaan kun ei ollut varsinaisesti kiire mihinkään. Sen jälkeen kun ihmiset olivat menneet pois ja etuovi lukittu, niin siirryin muualle. Ja kävikin niin että olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja yksin. Pääsin keskustelemaan Tom Hiddlestonin kanssa hetkeksi kahdestaan, tai no, autokuski/turvamies oli siinä kanssa. Ja sain annettua suklaani. Kuvia tai nimmareita ei kyllä herunut, mutta kukaan muukaan ei saanut niitä jotta... Mä sain sentään juteltua hetken!


Palasin rikospaikalle seuraavana päivänä, koska oli sen verran lyhyempi näytelmä sillä kertaa että ehti. Satoi. Tällä kertaa Tom tuli ulos kyllä jakamaan armollisesti nimmareita, mutta vain saman päivän lipunhaltijoille. Me muut saimme tyytyä katsomaan ja kuvaamaan toiselta puolelta katua.

Harmittaahan se tietenkin hieman, mäkin kävin kahdesti katsomassa esityksen ja tyhjin käsin sain poistua. Mutta ymmärrän erittäin hyvin että näyttelijät haluavat mennä kotiin. Varsinkin fyysisestikin rankan esityksen jälkeen, ja näyttelijöistä osa on vielä hieman kipeänä. Varmaan viimeinen asia mielessä on seistä sateessa kirjoittamassa nimmareita ihmisille. Täytyy todeta että hattua nostan niille ketkä jaksavat tulla ulos tapaamaan faneja ja olla vielä kohteliaita. Hiddles oli oikea herrasmiesmäisyyden perikuva!


Mark Gatissia ei näkynyt lainkaan, harmi, koska olin ostanut Elma-messuilta sellaisia käsintehtyjä inkiväärikarkkeja sille (jotka jouluna unohdin tuoda). Alfred Enoch (Titus Lartius) sen sijaan raapusti nimmarin sillon maanantaina. Herra näytteli Dean Thomasia Harry Potter-leffoissa ja oli itse asiassa myös kahdessa erinomaisessa tv-sarjassa (Broadchurchissa ja Sherlockissa).


Lisätään vielä yksi suomalainen kritiikki, eli Ursula kävi katsomassa samoihin aikoihin kun minäkin.


Stage door kuvat otettu 14.1.2014/Donmar. Kuvien copyright minä itte. 

lauantai 4. tammikuuta 2014

Coriolanus/Richard II/Henry V - kuka on paras?

Koska Shakespeare on niin ajankohtainen (erityisesti mun elämässä parhaillaan) niin vielä yksi kiinnostava juttu aiheesta. Teemana:

This winter, three very different actors star in three very different plays - Richard II, Henry V and Coriolanus. But who was best?

No, koska olen kaikki nähnyt lavalla, Richard II jopa kahdesti (ja ensi viikon jälkeen toivon mukaan 2 muutakin toistamiseen) niin voin osallistua tähän keskusteluun varsin helposti :-). Katsotaanpa... Juttu julkaistiin 16.12. ja kirjoittaja Helen Lewis piti kaikista kolmesta näytelmästä, kuten sivumennen sanoen minäkin.

Kaikki 3 näytelmää käsittelevät johtajuutta, tavalla tai toisella. No, mitä muuta yhteistä niillä on? Tai lähinnä, niiden pääosanesittäjillä Hiddlestonilla, Law'lla ja Tennantilla.

All three are fine stage actors but they are also “stars”: the A-lister, the telly favourite and the young pretender, fresh from playing Loki in the Avengers film. (It is entirely unsurprising, although still exciting, that Benedict Cumberbatch will be giving us his Hamlet in 2014.) This new “golden age” of Shakespeare is also a golden age of thirty­something and early fortysomething actors “doing a hero” alongside their more commercial work, in a kind of mid-career seriousness test.

Tennantilla on vaikein rooli, koska Richard II ei ole kovin pidetty henkilö tai suosittu kuningas. Miten saadaan yleisö kuitenkin pitämään epämiellyttävästi käyttäytyvästä päähenkilöstä?


Tennant plays this casual cruelty like a spoiled child – reminding us that being a king is very like being a toddler and it’s not good for anyone never to be told “no”.

The costume design helps, too, by creating a feeling that Richard’s character is out of place in his own time: this spoiled child lives in a world of tough men. Nigel Lindsay’s bullet-headed Bolingbroke is – like almost all the other male characters – clad in chain mail, while Tennant wafts round the stage in a series of flowing gowns, waving his long arms expressively and wearing elbow-length hair extensions that look like they were harvested from Neil in The Young Ones.

After Bolingbroke takes his crown, Richard achieves a different type of nobility in accepting his fate, and Tennant does this exquisitely. The metaphorical wobbly lip has always been his strength: from Blackpool to Doctor Who to Recovery, he’s probably made British television viewers cry more than any other actor working today.

Kyllä mä ainakin olin ihan myyty, ja symppasin ressukkakuningasparkaa ihan täysillä. Ja ihan samaa mieltä, Tennant osasi mestarillisesti heittäytyä tuohon reppanan rooliin. (Mutta toisaalta, niin osasi kyllä Ben Whishawkin. Mua harmittaa ihan kauheasti että muutaman vuoden takainen Donmarin versio Richard II (pääosassa Eddie Redmayne) ei ole missään nähtävillä.).

Verrattuna Tennantin taakkaan, Jude Law'lla on suht helppo sarka. Koska KAIKKI rakastavat Henry V:tä jo valmiiksi :-)


Mutta. Mä olen NIIN samaa mieltä kirjoittajan kanssa tästä:

There’s nothing wrong with this production: the whitewashed set is elegant, the costumes gesture to the period without looking ridiculous to modern eyes (Law’s slim-fit trousers have just a whisper of codpiece about them). The performances are uniformly well-judged, with Ron Cook’s swaggering Pistol and Jessie Buckley’s unexpectedly funny Katherine particular highlights.

And yet: it all left me strangely cold. If Tennant’s Richard II is a man out of his time, then perhaps Henry V is a man out of ours. There is no discussion about why the king, already ruler of one country, is desperate to acquire another. (Also, the French king seems like a decent sort, albeit with a striking resemblance to Top Gear’s James May.)

Tämä on NIIN totta. Vaikka mä rakastan tätä näytelmää yli kaiken, ja se oli oikein hyvä, niin silti se oli jotensakin vaisu. Kuten jo olen kirjoittanutkin.

Ja lopulta tullaan Coriolanukseen, joka on näistä ehkä näytelmänä vaikein (ja myös vähiten esitetty).

The tragedy of Caius Martius Coriolanus – and this play is a tragedy, not a history – is that the same stubborn pride that makes him a war hero prevents him from succeeding as a politician. Back in Rome, he cannot win over the plebs, nor the tribunes who represent them, and ends up cast out of the city as a traitor. So, he teams up with his old enemies, the Volsci, who agree to follow Coriolanus because their commander, Aufidius, has been having sexy dreams about him – and frankly who can blame him:

I have nightly since
Dreamt of encounters ’twixt thyself and me;                                                                        
We have been down together in my sleep,
Unbuckling helms, fisting each
other’s throat . . .
Ahem. You get the idea.

Hmmm... Ehkä tässä jutun kirjoittaja, sekä tämän blogin pitäjä, harhautuivat hetkeksi ihan toisaalle... Mutta siis...


Komppaan taas tässäkin, eli koska teksti ja tarina ei ole luultavasti monellekaan katsojalle se ihan tutuista tutuin, niin joutuu keskittymään tekstiin enemmän. Ja:

It’s my guess that very few theatregoers (even ones as luvvie-loving as the Donmar crowd, who seemed to be very excited about “the woman from Borgen” being in it) will be familiar with the story of Coriolanus, and that has the happy effect of making the play more enjoyable, not less. Forced to concentrate on the verse to follow the plot, you find that the language shines.

Mutta kuka sitten lopulta voittaa tämän kolmen näytelmän kamppailun? Jos nyt ylipäätään on mahdollista laittaa niitä järjestykseen. Mulla olisi myös sama lopputulos, suureksi ihmeekseni!

All three of these plays are sold out, or close to it, for their full runs; and deservedly so. We are at a lucky moment when there are actors around who can charm us as a floppy-haired Timelord or a helmet-helmed Norse god and also do justice to 16th-century verse. But if you can beg, borrow or plunder a ticket to one of these plays, let it be Coriolanus. The weak leader and the strong one are interesting in their own ways; but it is the leader who is both, each at the wrong moment, who seems the most real.


Tietenkin kokonaisvaltaisesti hyvän näytelmän lisäksi myös Tom Hiddleston vakuutti mut ainakin ihan hirveän voimakkaalla läsnäololla (mikä jäi vähän puuttumaan Jude Law'lta). Tietenkin Donmarin pienuus ja intiimiys auttoi tähän.

Koko tämä hauska ja erinomainen juttu luettavissa New Statesmanin sivuilta.



Kuvien copyright RSC,Michael Grandage Co/Noel Coward Theatre, Donmar Warehouse

maanantai 23. joulukuuta 2013

Coriolanus / Donmar Warehouse 21.12.2013

Huh.

Olen ihan sanaton. Oli kyllä semmoinen esitys, että oksat pois.

Ja mä kun olen pitänyt Tom Hiddlestonia ihan kelpo näyttelijänä. Siis tosi hyvänä. Ja kuinka väärässä olinkaan! Mieshän oli NIIN loistava, että tulee ihan tippa linssiin vieläkin. Siis oikeasti.


Juonesta lyhyesti: Caius Martius on kuumapäinen ja rahvasta halveksuva urhoollinen sotilas Roomassa. Lähipiiriin kuuluu hirveän dominoiva äiti, vähän nössykkämäinen vaimo ja lapsi. Lisäksi Cominius (hieno Peter De Jersey) on lähin päällikkö ja senaattori Menenius (aina yhtä hyvä Mark Gatiss) mentorihahmo. Tanskalainen Birgitte Hjort Sorensen Coriolanuksen vaimona Virgiliana jäi hieman vaisuksi, mutta hyvää englantia puhui kyllä. Halusin pitää ovasti Deborah Findlaystä (Volumnia, Coriolanuksen äiti), ja näyttelijänä olikin erinomainen, mutta mua häiritsi kovasti repliikkien takeltelu useassa kohdassa. Tämä on näytelmän naisrooleista ehdottomasti suurin ja paras, koska Volumnia on ihan kauhea riivinrauta! Huh! Toki rakastaa poikaansa kovasti, mutta haluaa jotenkin päteä tämän kautta ja on huikean ylpeä tämän sotasaavutuksista ja arvista.


Kansalaiset valitsevat Coriolanuksen konsuliksi, mutta peruvat valintansa ja karkottavat tämän Roomasta, jolloin tämä menee ja liittyy verivihollistensa volskien leiriin. Pahin vastustaja Aufidius (Hadley Fraser) ottaa Caius Martiuksen avosylin vastaan, ja tämä nouseekin nopeasti volskien suosikkipomoksi... Sitten alkaa sotaretken suunnitteleminen roomalaisia vastaan. CM haluaa kostoa. Ei siinä auta Meneniuksen anelut, mutta äidillä on hihassaan valttikortti. Lopussa Coriolanukselle käy kuitenkin vallan ohraisesti.

Tässä yksi Coriolanuksen kritiikki, 18.12.2013 Independent.

In her finest achievement to date as artistic director of the Donmar Warehouse, Josie Rourke directs this stark, swiftly-paced account of Shakespeare's severe Roman play and elicits a central performance of blazing stellar power and intelligence from Tom Hiddleston.   


Kriitikkejä löytyy vallan paljon kun vaan googlettaa. EI ne kaikki niin ylistäviä ole, mutta mun mielestä tämä oli yksi 2013 vuoden teatterikohokohtia. Donmar on niin intiimi paikka että se tuntui osittain varmaan siksi niin voimakkaalta elämykseltä. Kaikki se lihasten pullistelu ja testosteroni ja hiki ja maskuliinisuus. Ja sitten kun herkässä hetkessä Coriolanus ihan oikeasti liikuttuu, niin siinä on katsojallakin kyynel herkässä. Mä olen aina äimistellyt miten näyttelijä saa itsestään sellaisia tunteita esiin että pystyy itkemään livenä teatterin lavalla.

Paikat olivat erinomaisen hyvät, parvella eturivissä ja edessä, ei siis sivukatsoimoissa. Oikeastaan ei juurikaan paremmat olisi voineet ollakaan. Ja mä NIIN pidän Josie Rourken ohjauksista!

Lavastus oli simppeli, eli taustaseinä mihin sekä kirjoitettiin että heijastettiin graffiteja, ja lisäksi liuta irtotuoleja. Sekä tikapuita Coriolin valloittamiskohtauksessa. Nämäkin heijastetaan taitavasti seinälle, paitsi se yksi mitä pitkin Caius Martius kiipeää kaupunkiin. Puvustus on vallan pelkistettyä ja sopivaa. Nahkainen tiukka rintavarustus sopii Hiddlesin kropalle oikein hyvin. Pidin myös valoista ja jumputtavasta musiikistakin. Taistelukoreografiat olivat oivat, varsinkin Caius Martiuksen ja Aufidiuksen... näiden herrojen välillä kipunoi!

Kritiikkejä on kuulunut jonkun verran että Hiddleston olisi liian nuori esittämään parkkiintunutta sotasankaria, mutta musta se on ihan sopivan ikäinen.

Taitava Mya Gosling on saanut valmiiksi myös Coriolanus-sarjakuvan, jota voin suositella enemmän kuin lämpimästi. Saa hyvän tiivistelmän juonestakin.

Yksi blogipostaus näytelmästä.




Mark Gatiss puhuu Coriolanuksesta tässä marraskuussa kuvatussa videossa (kun näyttelijät pääsivät tutustumaan Shakespearen First FolioonGuildhallin kirjastossa). Samaisessa tilaisuudesta herra Hiddleston sanoo sanasen. Ja lukeekin pätkän näytelmää.


Ensi-iltajuhlien kuva copyright Dan Wooller
Kirjastokuva copyright Telegraph

maanantai 16. joulukuuta 2013

Tähtiä koolla!

Aivan mahtavan upeita kuvia taannoisesta London Evening Standard Theatre Awards gaalasta. Kuvien takana Charlie Gray. Koko juttu kuvineen (niitä on siis lisääkin).

 Helen Mirren, Kevin Spacey & Damian Lewis


 Evgeny Lebedev, Maggie Smith, Helen Mirren, Billie Piper, Laurence Fox


 Helen McCrory, Tom Hiddleston, Hattie Morahan, Dame Edna


 Roger Allam, Anna Chancellor, Kevin Spacey, Kristin Scott Thomas, Dan Stevens


HELEN MIRREN

Describe your perfect dressing room.
I like to make my dressing room homey, so I bring carpets, lights, cushions and bedspreads. I make my own dressing gowns, too, because I can never find the perfect one. It can’t be a bathrobe but something you can walk around backstage in and look respectable — not too see-through or lingerie-like — and it’s got to have pockets. If I were to do anything after acting, I think I’d start a dressing gown company.


HAYLEY ATWELL

Do you have any backstage rituals?
I like to prank Mat Horne [her co-star in The Pride]. I have filled his dressing room with 4,000 multicoloured plastic balls. And once Al Weaver turned up at my dressing room in a mankini. That’s our ritual, just to keep everything fun.


TOM HIDDLESTON

Do you have any particular method for learning Shakespearean lines?
 I’m the man who looks like a lunatic walking around the parks of London talking to himself. I have to be on the move, I can’t learn them sitting at a desk. I march myself around outside,drilling the lines into my brain. There’s no secret: it’s repetition, repetition, repetition, like practising your forehand in tennis.


LAURENCE FOX

Do you get stage fright?
I get it badly so I drink. You just deal with it. It’s important to be frightened or you’d be crap — it would be like listening to someone talking on a bus. It’s good to be a bit charged.

What would be your dream role?
Tom Hiddleston in a Tom Hiddleston biopic.

You don’t look dissimilar...
I could do it.


RORY KINNEAR

What part were you given in your school Nativity play?
I wasn’t included, but my neighbour who was in the year above me lost his two front teeth and didn’t want to play Mary, so they asked me to play her instead. At very short notice, I might add, I stepped womanfully into the breach. Yes, I was Mary. I feel I should add it was an all-boys school.

lauantai 16. marraskuuta 2013

Hiddleston ja Coriolanus

Viime kuukausina herra Hiddleston on ehtinyt tosi paljon olemaan esillä sosiaalisessa mediassa. Oheisessa linkissä muutamia mieleenpainuneimpia juttuja. Mm. klassikko Cookie Monster-video ja huikeat Miss Piggy ja Kermit äänet :-) Ja se kun Loki jututtaa lapsia :-))

Mies osaa laulaa, tanssia ja kaikkea muuta... Onko mitään mitä Hiddles EI osaisi? En ole keksinyt vielä...

Coriolanus harjoitukset menossa

Seuraavaksi siis Shakespearea, kaikki Donmarin Coriolanuksen esitykset myivät loppuun hetkessä (mulla on kahteen näytökseen liput!!), mutta onneksi se tulee NT Livessä sitten (Suomessakin helmikuun lopulla). Harjoituksia on pidetty jo parisen viikkoa... Alla traileri ja pieni haastattelukin.



Harjoituskuvan copyright Richard Davenport

torstai 19. heinäkuuta 2012

Henry V teatterissa

Tämän päivän The Independent-lehdessä oli todella ajankohtainen ja ihana artikkeli aiheesta Henry V ja kahden yhtä ajankohtaisen näyttelijän haastattelu. Eli Jamie Parker, joka näyttelee roolia parhaillaan Globessa, ja Tom Hiddlestonin, jota olemme saaneet nyt kahtena lauantaina saaneet seurata BBC:n The Hollow Crown-sarjassa. Ensin Henry IV:ssä kahdesti ja nyt ylihuomenna sitten vielä Henry V:nä! Olen tosi tyytyväinen kun näin Parkerin livenä 14.6. ja uudelleen menossa katsomaan 15.8.!

Hiddleston: From Shakespeare to superheroes is not such a leap, he says. "When I started playing Loki, Edmund in Lear and Iago in Othello were my touchstones. Two impeccable bad guys, let's throw in a bit of Cassius from Julius Caesar, a lean and hungry look and we're off to the races. I think Ken Branagh was consciously tracking the journey of Henry V when he was thinking about Thor."


Hiddleston ja Parker Globessa

Koitan saada ihan lähipäivinä väkerrettyä jotain blogikirjoitusta noista BBC:n Henry IV näytelmistä, tosin se jälkimmäinen on vielä katsomattakin... Joka ilta on vaan niin paljon rientoja ettei kerkeä.

They will both miss being a king. "It's a part with which you can light fires under people," says Parker. "The experience of playing it is one that changes you permanently," agrees Hiddleston. "The intelligence, compassion and wisdom in the writing pulls you in. You carry it with you until you die."

Koko artikkeli täällä The Independent Henry V