Näytetään tekstit, joissa on tunniste Simon Russell Beale. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Simon Russell Beale. Näytä kaikki tekstit

maanantai 23. marraskuuta 2015

London Evening Standard Theatre Awards 2015

Eilen illalla jaettiin taas jokavuotuiset ES Theatre Awards. tällä kertaa juhlien näyttämönä toimi kaunis Old Vic Theatre. Jotenkin tuntuu että palkinnot menevät aina kunkin kategorian suurimmalle julkkikselle, enkä (taaskan) ole kaikista voittajista samaa mieltä. Siis että olisivat olleet kategoriansa parhaita. Mutta toki en kaikkea ja kaikkia ole nähnytkään.

Parhaan miespääosan esittäjän voittajasta sen sijaan olen! Ehdolla oli Simon Russell Beale (Temple), Kenneth Cranham (The Father), Ralph Fiennes (Man and Superman) sekä James McAvoy (The Ruling Class). Ja viimeksimainittu voitti. Okei, en nähnyt Cranhamia, mutta muut kyllä (tosin Fiennesin vain valkokankaalla NT Livessä). Ja muut olivat toki hyviä, mutta McAvoy oli henkeäsalpaavan hieno!

James McAvoy ja vaimonsa Anne-Marie Duff 

Parhaan naisnäyttelijän pysti meni Nicole Kidmanille (Photograph 51), vaikka minusta hän oli pelkästään ihan OK roolissaan. Mun valinta olisi ollut Lia Williams (Oresteia). Paras ohjaaja oli Robert Icke (Oresteia) ja siitä olen samaa mieltä. Imelda Staunton ansaitsi myös voittonsa parhaana musikaalitähtenä.

Kaikki ehdokkaat täällä ja voittajat täällä.

torstai 16. heinäkuuta 2015

Temple / Donmar Warehouse 16.7.2015

Simon Russell Beale.

Siinä on ihan riittävä syy mennä katsomaan näytelmää.

Ja jos toista syytä tarvitaan, niin Donmar Warehouse on sitten se. En edelleenkään ole siellä mitään muuta nähnyt kun pelkkiä helmiä. Tämä ei ehkä ihan siihen terävimpään kärkeen yltänyt, mutta ihan kiva pikku (1,5 h, ei väliaikaa) näytelmä kuiteskin.


Temple perustuu tositapahtumiin, jotka ovat mulle jääneet hieman hämäriksi. Vuonna 2011 Occupy London liike järjesti mielenosoituksia ja muita, ja porukka leiriytyi neljäksi kuukaudeksi St Paul'sin katedraalin eteen. Kirkko jouduttiin sulkemaan telttakylän takia lokakuussa 2011, ja se olikin viikon verran kiinni. Aika moni kirkonmies erosi toimistaan vastineeksi sille miten protesteja käsiteltiin. Tämä näytelmä sijoittuu siihen aikaan, ja käsittelee katedraalin napamiesten välisiä kemioita ja valtarakenteita. Kaikki tapahtumat sijoittuvat toimistohuoneeseen, jonka ikkunasta näkyy kirkon kupolit ja kuuluu mielenosoittajien äänet.

  

Simon Russell Beale on St Paul'sin Dean, joka lopulta myös eroaa. Hieno rooli, hienoin elein näytelty. SRB on sellainen Lontoon teatterin grand old man, joka työskentelyä on aina ilo katsoa lavalla. Jäykkä ja jämpti pappi kohtaa astmaisen tytön toimistossaan, ja tämä sihteerinsijainen (pirtsakka Rebecca Humphries) säätää ja sählää niin että katsojaltakin meinaa mennä hermo. Mutta kirkonmies on pitkäpinnainen. Sisään purjehtii toinen kirkonmies, siviilivaatteissaan. Edellisenä päivänä Twitter-viestillä eronnut The Canon Chancellor (Paul Higgins), joka ei hyväksy miten kirkko on suhtautunut mielenosoittajiin. Edellisenä päivänä on kokouksessa päätetty avata kirkko uudelleen. Iltapäivällä on lehdistötilaisuus. Lontoon piispakin (Malcolm Sinclair) purjehtii paikalle, kun ei Dean pidä puhelinta päällä. Pienessä The Virgerin roolissa on myös Anna Calder-Marshall (jonka poika Tom Burke oli katsomassa esitystä, ja törmäsin häneen parikin kertaa).


Ihan kaikista tapahtumista en pysynyt kärryillä, koska en ole perehtynyt mitä Occupy-liike halusi ja mitä nämä kirkon sisäiset ristiriidat tarkoittivat. Piispa haluaisi Deanin eroavan, ja lopulta tämä päättääkin lähteä. Päättävät kuitenkin pitää vielä jumalanpalveluksen yhdessä Canon Chancellorin kanssa, vaikka kumpikin on jo eronnut.

Kiinnostava näytelmä, ja ihan mukava tätä oli katsoa. Lavastus (Tim Hatley, joka teki myös mahtavan Almeidan Ghosts-lavastuksen) oli passeli ja juhlava. Howard Davies ohjasi tämän  Steve Watersin uuden näytelmätekstin pohjalta. NT:llä olen nähnyt tältä parikin työtä: The Silver Tassien ja The Last of the Haussmansin.

  

Jaa-a. Ihan kelpo teatteria, vaikkei Donmarin paras esitys ollutkaan. The Telegraphin Dominic Cavendish oli kyllä sitä mieltä että loistava, ja yksi SRB:n parhaita rooleja ikinä! Kritiikissä kerrotaan myös roolihahmojen esikuvista jne. Kannattaa lukea siis.


Stage doorilla, eli Donmarin edustalla kadulla, kerkesin vaihtamaan sanasen melkein kaikkien näyttelijöiden kanssa. Kahta kuoropoikaa esittäneet pojat (joista toinen oli ihastuttava punapää) olivat hyvin tohkeissaan, koska tämä James Murray ei ollut koskaan kirjoittanut nimmaria. Jaksoi siitä äidilleen sanoa monta kertaa ja kyseli mitä hän tähän kirjoittaa... Ihana. Ja SRB oli ilahtunut likööristään ja sanoi sen olevan hyvin suomalaista :-) No totta turisi.


Esitysvalokuvien copyright Johan Persson,
muut kuvat omia. 

lauantai 18. tammikuuta 2014

King Lear / National Theatre 17.1.2014

Tämä on odottanut kirjottamistaan viikkokausia, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Yksi syy on se että King Lear ei ole koskaan ollut mikään mun suurimpia suosikkeja Bardin tuotannosta. Ja vaikka tämä oli hieno esitys toki niin en oikein ole tiennyt mitä olisin sanonut... Mutta koitetaan nyt, edes jotain.


NT:n King Lear on ollut tekeillä jo useamman vuoden. Se julkaistiin NT Liven tulevien esitysten listalla jo joskus vuosi sitten, mutta sitten taas peruuntui/siirtyi. Vihdoin ja viimein tammikuussa 2014 se saatiin ensi-iltaan, ja tulee keväämmällä sitten elokuvateattereihinkin NT Livessä. Liput myivät kuin kuumille kiville (tammi-maaliskuun esitykset) ja lisänäytökset loppukeväälle (toukokuun loppuun asti) möivät loppuun heti kun tulivat myöhemmin myyntiin. Eli taas kerran voi todeta 2 asiaa: kiitos NT Liven että liputta jääneetkin tämän voivat nähdä, ja toiekseen, kannattaa maksaa muutama kymppi vuodessa NT:n jäsenyydestä ja siten parantaa omia lipunsaantimahdollisuuksiaan. Onnistuin siis saamaan ennakkonäytökseen 17.1. liput. Täpärällä se oli, ja siksi paikat eivät kovin häävit olleet.

Simon Russell Beale pääroolissa on tietenkin yksi vetonaula, ja toinen taitaa olla ohjaaja Sam Mendes.

King Lear on saanut hieman ristiriitaisiakin kritiikkejä - kaikki eivät siis ihan varauksetta siitä ole pitäneet. Mutta pääsääntöisesti kyllä ihan kiittäviä. Mendesin paluu NT:n lavalle on ollut selkeästi aika iso mediatapaus, ja onko ihmekään koska tämä on edellisen vierailunsa (1998) jälkeen ohjannut niin menestysfilmejä (mm. Skyfall) sekä näytelmiäkin.

Esitys oli pitkä. Siis melkein 3,5 tuntia. Huoh. Pikkaisen liian pitkä minun mielestäni, mutta en mä tiedä mistä olisi sitten voitu lyhentääkään. Aika perinteinen tuotanto lavastuksen yms. puolesta. Puvustus oli muuten modernia, mutta toki Learin valkoinen yöpuku/kaapu oli ennallaan :-)


Vaikkakin SRB ei joidenkin kriitikkojen mielestä ole vielä tarpeeksi iäkäs esittämään Learia, ei se "nuorekkuus" mua ainakaan häirinnyt. Selviytyi ihan mallikkaasti.

Russell Beale is too young to bear the 80 years that Shakespeare gives Lear. He is also too small and round, like a redundant Father Christmas. When he delivers the famous “every inch a king” line, the distribution of his inches makes one suppress a guffaw. Kuten Charles Moore sanoo Telegraphissa 9.2.


Kate Fleetwood ja Sam Troughton

Learin kolmena tyttärenä nähtiin Kate Fleetwood (Goneril), Anna Maxwell Martin (Regan) ja Olivia Vinall (Cordelia). Pidin kyllä kaikista, jos kohta Vinall oli ehkä parhaassa vedossa. Vanha suosikkini Adrian Scarborough on The Fool, ja ei moitittavaa siinäkään. Myös Stephen Boxer Earl of Gloucesterina ja Sam Troughton tämän äpäräpoika Edmundina ovat vakuuttavia. Ihanan roolin Gloucesterin "oma poika" Edgarina tekee Tom Brooke (joka juurikin säkenöi Sherlockin kolmoskaudella Billy Wigginsin roolissa). Sitäpaitsi on aina kiva katsella komeita miehiä alasti teatterin lavalla :-) Hieman tämän esityksen jälkeen Troughtonin ääni katosi mystisesti kesken esityksen ja understudy Paapa Essiedu astui hetkeksi puikkoihin.

En oikein osaa sanoa mitään järkevää. Ihan hieno ja vakuuttava esitys, mutta. No, ehkä se johtuu vaan omasta lievästä King Lear-allergiastani. Ei tämä vaan niin nappaa mukaansa kuin monet muut Shakespearet.

Olivier on iso teatteri ja periaatteessa joka paikasta näkee hyvin, mutta kyllä nämä paikat parven 6. rivillä ovat omaan makuun liian kaukana. Vaikka on kiikaritkin.


Guardianin Michael Billington piti kyllä, 4 tähden veroisesti:

The supreme example of Russell Beale's ability to explore the senselessness in Shakespeare's play occurs in the hovel scene. There is a wild comedy to the moment when Russell Beale's Lear, padding around in his underpants, affects to put Goneril and Regan on trial while staring at an upended tea-urn and a lavatory bowl. But suddenly the deranged Lear takes an iron bar to the Fool and batters him to death. It is truly shocking because it is so brutal, unexpected and without sense given Lear's love for the Fool.

Russell Beale is a magnetic and unorthodox Lear. But his is only one of many fine performances that overturn expectation. Stanley Townsend makes Kent an aggressive bully-boy rather than the usual pious worthy while Stephen Boxer's Gloucester has the diffidence of the middle-rank courtier. Sam Troughton's Edmund hides his villainy under a mask of scholarly respectability and Tom Brooke does all he can with the near-unplayable Edgar: why, I always wonder, does he not reveal himself to the tormented Gloucester? Kate Fleetwood's quietly venomous Goneril is also perfectly contrasted with Anna Maxwell Martin's extrovert and hysterically cruel Regan.

Stephen Boxer ja Colin Haigh

Myös Telegraphin Charles Spencer antaa 4 tähteä ja kehuu SRB:tä:

But there is much more to admire than decry. Russell Beale, though looking oddly like the old uncle in Only Fools and Horses, movingly captures Lear’s terrified intimations of madness. His insanity is often harrowing to watch and his final scenes, dressed in a hospital gown and gradually coming to his senses before the devastating death of Cordelia (a deeply moving Olivia Vinall) are beautifully achieved. 

Parvelta kestää ulospääsy pienen ikuisuuden, ja SRB juurikin pyyhälsi tiehensä stage doorilta kun sinne asti pääsi. Mutta ilokseni oli kiva saada nimmarit niin Anna Maxwell Martinilta (josta ei saanut kyllä ottaa kuvia) ja Kate Fleetwoodilta. Illan kruunasi vielä Sam Mendesin tapaaminen! Legenda!



NT:n omilla sivuilla on kooste (ja linkkilista) kritiikeistä.


Kenen kynä? kysyy mestariohjaaja Sam Mendes


Virallisten kuvien copyright NT / Mark Douet
loput ihan omia

tiistai 12. marraskuuta 2013

SRB:n King Lear vihdoinkin!

Muutaman vuoden on ollut jo tulossa National Theatreen, mutta tammikuussa sitten vihdoinkin! Eli Simon Russell Bealen tähdittämä Shakespearen King Lear saadaan tammikuussa ensi-iltaan. Ohjauspuikoissa legendaarinen Sam Mendes.


Tätä on odotettu! Mukavinta on että ennakkonäytökset alkavat jo tammikuun puolivälissä kun olen Lontoossa, niin pääsen katsomaan sen hetimmiten. Tarttee harkita josko sitten maaliskuussa uudelleen, mutta kevään reissut riippuu monestakin asiasta (mm. tuleeko se yksi Hamlet keväällä vai vasta syksyllä).

SRB:n lisäksi rooleissa mm. Anna Maxwell Martin, Adrian Scarborough, ja moni muu.


Kuvan copyright Paul Stuart.

lauantai 19. tammikuuta 2013

Privates On Parade / Noel Coward Theatre 18.1.2013

 

Perjantai-illan näytelmänä oli mainio Peter Nicholsin musiikkipitoinen farssi Privates on Parade, ensimmäinen Michael Grandage Companyn ekan kauden tuotoksista!


Alla pieni mainosvideo näytelmästä.


Tähtenä Simon Russell Beale, joka tekeekin loistoroolin armeijan viihdytysjoukkojen Acting Captain Terri Dennisin nahoissa. Singaporeen ja Malesiaan 40-luvun lopun sissisotien aikaan sijoittuva musikaali/näytelmä keskittyy pienen porukan henkilökemioihin ja arkeen. Näytelmässä on vain 1 naisrooli, ja sen esittäjä Sophiya Haque kuoli juurikin viikkoa ennen kun menin katsomaan tätä. Jotta sijainen Davina Perera veti sitten roolin, ihan hyvin kyllä.


Wikipedian tiivistelmä:

The play is set around the activities and exploits of the fictional Song and Dance Unit South East Asia (SADUSEA), a mostly gay British military concert party stationed in Singapore and Malaysia in the late 1940s during the Malayan Emergency. The drama draws upon Nichols' own experiences in the real-life Combined Services Entertainment, the postwar successor to ENSA, Entertainments National Service Association.


Teatterin omilla sivuilla kerrotaan hieman lisää:

Private Steven Flowers is posted to the Song and Dance Unit in South East Asia where serving under the flamboyant Captain Terri Dennis he discovers it takes more than just a uniform to become a man.

Simon Russell Beale plays the cross-dressing Captain Dennis whose performances of Marlene Dietrich, Vera Lynn and Carmen Miranda form the centrepiece of Peter Nichols’ award-winning comedy set against the murderous backdrop of the Malaysian campaign at the end of the Second World War.


Juu, kyllä mä tykkäsin kovasti, kaikki esiintyjät olivat taitavia, sekä laulu- ja tanssitaitoisia. Teatteri oli todella kauniisti remontoitu. Mun paikka eturivissä parvella oli oikein passeli. Kävin katsomassa myös maaliskuisen Peter & Alice näytelmän paikat, jotka on 10 punnan hintaisia ja sivulla korkeella. Mä en kyllä nää lavalle ilman kiikareita, ja haluaisin nähdä Ben Whishaw'n hyyyyyvin läheltä :-)

  
Esiintyjäkuvien copyright Michael Grandage Company
  

lauantai 23. kesäkuuta 2012

Viikon teatteripaukku!

No jos se että BC esittää (tai ainakin haluaa esittää) Hamletia oli yksi kiinnostavimpia (teatteri)uutisia kuluneella viikolla, niin tämä on vielä parempi: Michael Grandage, tuo Donmar Theatren ex-taiteellinen johtaja, läksi sieltä tässä hiljan ja perusti oman puodin Michael Grandage Company. Viime viikolla julkistettiin ensimmäinen ohjelma 2012-13. Ja mitä näytelmiä on luvassa!! Kukin pyörii kuutisen viikkoa.

1.12.2012 Peter Nicholsin näytelmä Privates on Parade, pääosassa Simon Russell Beale.

John Loganin uusi näytelmä Peter And Alice, ensi-ilta 9.3.2013 ja päärooleissa Judi Dench ja Ben Whishaw!! Tänne mä luultavasti ja toivon mukaan pääsenkin, kun suunnitellaan Minnan kanssa retkeä Cruftsiin ja samalla vois pikkasen piipahtaa Lontoossa teatterissa...

8.6.2013 vuorossa Martin McDonaghin The Cripple of Inishmaan, missä Harry Potter himself eli Daniel Radcliffe astuu lavalle. Olisi kiinnostava nähdä.

7.9.2013 sitten näistä mua vähiten kiinnostava Shakespearen A Midsummer Night's Dream, Sheridan Smith ja David Walliams.

Mutta sitten sokerina pohjalla:
23.11.2013.
Shakespeare.
Henry V.
Jude Law.

Ja joo, heti kun tulee rahaa niin liput lähtee varaukseen... Siis mun suosikki-Shakespeare ja JUDE LAW!!! Livenä!!

Ja samalla siis voisi sihdata mennä niin että Hobitin kakkososan ensi-iltagaala on Lontoossa.