Eilispäivänä oli vuorossa Lahden kaupunginteatteri ja heidän
lastennäytelmänsä Pikku Vampyyri. Kyllä, lastennäytelmä. Mutta aivan
vallan erinomainen, eikä lainkaan haitannut että oli lapsille suunnattu
ja suurin osa katsojistakin oli hyvin nuoria :-)
Angela
Sommer-Bodenburgin kirjoittaman näytelmän (tai siis, hän on kirjojen
takana) oli ohjannut Miika Muranen. Lavastus ja puvustus oli tosi taiten
tehtyä. Kaikki näyttelijät olivat älyttömän upeita ja vetivät roolinsa
täysillä. Ei mitään lässytystä tyyliin "tehdään ipanoille taidetta",
vaan kunnon meininki!
Teemu
Palosaari oli ihan älyttömän hyvä Antonina ja Rydiger-vampyyrinä
vähintään yhtä loistava Jari-Pekka Rautiainen. Rydigerin veli Lumpi oli
Elvis-inkarnaatio Jan-Christian Söderholm.
Tarttee
sanoa että tämmösiä näytelmiä soisi olla lisääkin! Kiitos Reikulle ja
Harrille seurasta ja väliaikatarjoiluista! Ja tietenkin teatterin
jälkeisestä huippuruuasta :-)
Kolmasluokkalaisella
Antonilla ei ole erityisen montaa kaveria. Itse asiassa kavereita ei
ole ollenkaan. Antonin vanhemmat ovat huolissaan pojastaan, joka tuntuu
hautautuvan koko ajan syvemmälle vampyyrikirjojen maailmaan.
Eräänä
lauantai-iltana Antonin ollessa yksin kotona alkaa tapahtua.
Vampyyrikirjoista tuleekin totta, sillä Antonin huoneeseen ilmestyy
Rydiger, ihan oikea pikku vampyyri. Kun selviää, että vampyyrin aikeet
ovat ystävälliset, alkaa Antonilla elämänsä seikkailu. Anton saa
Rydigerin mukana tutustua maailmaan, johon aikuiset eivät usko ja josta
toiset lapset voivat vain haaveilla.
Yölliset seikkailut
hautausmaalla saavat käänteen, kun kaikki vampyyrit eivät olekaan
innoissaan ihmispojan ja pikku vampyyrin ystävyydestä. Entä mitä
tapahtuu, kun vanhemmat haluavat tavata Antonin uuden ystävän? Miten
vampyyrit selviytyvät hautausmaanvalvojan kynsistä? Ja voiko
vampyyritytön ihastuminen Antoniin olla täysin vaaratonta?
Kursivoitu teksti ja video Lahden kaupunginteatteri.
lauantai 31. maaliskuuta 2012
perjantai 30. maaliskuuta 2012
Hiiriä ja Ihmisiä / Tampereen Teatteri 29.3.2012
Torstaina tuli käytyä pitkästä, pitkästä aikaa Tampereen Teatterissa.
Tällä kertaa John Steinbeckin erinomaiseen kirjaan perustuvaa Hiiriä ja
Ihmisiä (Of Mice and Men) katsomassa. Ohjauksesta vastasi Tommi
Auvinen. Päärooleissa Lennienä erinomaisen upeasti näytellyt Ville
Majamaa ja Georgena Ola Tuominen.
Tosi intensiivinen esitys, ja tykkäsin kovasti. Lavastus oli eleetön, ja valoilla ja musiikilla tyyliteltiin hienosti. Ola Tuominen, johon mulla on ihmeellinen viha-rakkaussuhde, oli myöskin tosi erinomainen Georgena. Jopa fysiikaltaan toistensa vastakohdat George ja Lennie (Majamaa ISO ja Tuominen pikkiriikkinen) mutta silti hyvin yhteensopivat. Traaginen tarina, mutta lämpöä ja huumoria oli mukana sopivassa määrin.

Sivurooleissa mm. mainiot Kake Aunesneva, Esa Latva-Äijö ja Risto Korhonen, joista kaikista tykkään kovasti. Lavalla nähtiin myös iäkäs koira, jota joskus syksyllä Aamulehdessä etsittiin näyttelijäksi.
Näytöksessä sattui olemaan myös tirskuvia koululaisia iso joukko joiden kikatus (välillä epäsopivissakin kohdissa) hieman häiritsi.
Kuva ja kursivoitu teksti Tampereen Teatterin.
Tosi intensiivinen esitys, ja tykkäsin kovasti. Lavastus oli eleetön, ja valoilla ja musiikilla tyyliteltiin hienosti. Ola Tuominen, johon mulla on ihmeellinen viha-rakkaussuhde, oli myöskin tosi erinomainen Georgena. Jopa fysiikaltaan toistensa vastakohdat George ja Lennie (Majamaa ISO ja Tuominen pikkiriikkinen) mutta silti hyvin yhteensopivat. Traaginen tarina, mutta lämpöä ja huumoria oli mukana sopivassa määrin.

Sivurooleissa mm. mainiot Kake Aunesneva, Esa Latva-Äijö ja Risto Korhonen, joista kaikista tykkään kovasti. Lavalla nähtiin myös iäkäs koira, jota joskus syksyllä Aamulehdessä etsittiin näyttelijäksi.
Näytöksessä sattui olemaan myös tirskuvia koululaisia iso joukko joiden kikatus (välillä epäsopivissakin kohdissa) hieman häiritsi.
George
ja Lennie ovat näitä vähiä ihmisiä, erottamaton pari, majakka ja
perävaunu, jotka puurtavat työmailla ja haaveilevat omasta farmista.
George on pieni ja terävä, Lennie jättiläinen kooltaan ja voimiltaan,
mutta henkisesti lapsen tasolla, yksinkertainen, lempeä ja uskollinen.
Ja juuri Lennie tuhoaa toheloinnillaan yhteiset toiveet omasta tilasta
ja paremmasta elämästä.
John Steinbeckin Hiiriä ja ihmisiä on
yksi maailman hienoimmista tarinoista. Se on kertomus suuresta
unelmasta, kaiken ylittävästä ystävyydestä ja niistä ihmisistä, jotka
eivät koskaan sulaudu joukkoon.
Kuva ja kursivoitu teksti Tampereen Teatterin.
torstai 29. maaliskuuta 2012
Teekkarispeksi Olipa Kerran / Pakkahuone 28.3.2012

Tämän vuoden Teekkarispeksi taas nähty - ja se oli loistava! Kuten nimikin antaa ymmärtää, tällä kertaa keskityttiin satujen maailmaan. Jostain syystä Pakkahuone ei ollut läheskään täynnä, mutta meno oli siitä huolimatta ihan hyvää. Seuraksi sain ex-työkaveri Sannan ketä en ollutkaan nähnyt muutamaan vuoteen.
Prinssi Rohkea, veljensä Prinssi Viekas sekä lukuisa joukko prinsessoita (Lumikista Tähkäpäähän ja Ruususesta Arieliin) täyttivät lavan. Mukaan mahtui myös kääpiöitä, hobittien näköiset bardit Hector ja Frederik, Haudankaivaja, Prinssi Uljas, Aseenkantaja ja mikäpä satunäytelmä olisi täydellinen ilman Pahatarta ja Peilikuvaa.
Bändi oli huikea ja soittivat (yleisön pyynnöstä) myös Paranoidin :-)
Prinssi Rohkeana tosi notkea ja lahjakas Hannu Teittinen, joka varmaan harrastaa akrobatiaa "siviilissä". Taistelukohtaus Haudankaivajan kanssa oli ihan mieletön hyppyineen kaikkineen. Kaikki esiintyjät olivat kyllä hyviä.
Kaikkiaan kolme tuntia ja 20 minuutin väliaika siihen päälle. Loistavia heittoja Tolkienin maailmaan, ajankohtaisia biisejä ja hyviä omstart-kohtauksia... Syksyllä sitten taas Nääspeksin vuoro.
maanantai 26. maaliskuuta 2012
NT Live Frankenstein Suomeenkin?
Finnkino jo puoliksi lupaili, että NT Live uusintaesitys Frankenstein
nähdään Suomessakin kesäkuussa. Adressi taisi auttaa...? No, odotellaan
nyt vielä varmistusta... Toivon mukaan tulee molemmat versiotkin.
torstai 22. maaliskuuta 2012
Twelfth Night Globeen
Jokunen tovi sitten ilmoitettiin, että Stephen Fry tekee paluun
näyttämölle, olikohan se 16 vai 17 vuoden tauon jälkeen. Silloin hän
käveli lavalta pois kesken esityksen (?) ja ei palannut, koska sai
hermoromahduksen tms. No, nyt sitten Lontoon Globe saa kunnian olla
se teatteri missä voi todistaa kotiinpaluun lavalle.
Onnistuin saamaan liput, ja kaikki näytökset loppuumyytiin nopeasti. Näytelmänä siis Shakespearen Twelfth Night (Loppiaisaatto) ja esitys on 11.10. Fry esittää Malvoliota. Ja se esitetään "alkuperäisessä hengessä" eli kokonaan miehitettynä (siis naisroolitkin on miesten esittämiä). Muutaman kerran olen tämän nähnytkin lavalla, mutta Stephen Fry!
Jatkaa hyvin mun suosikkimiesten näkemistä livenä lavalla-sarjaa (David Tennant, James Wilby, Mark Gatiss...) ja ei ne Simon Callow ja Ralph Fienneskään pahoja ollu :-)
Samaan syssyyn tarttee kattella muutamaa muutakin teatteriesitystä sitten.
Globessa menee nyt kesäkaudella mun ehdoton suosikki-Shakespeare eli Henry V. Siihen on vielä lippuja, mutta tarttee nyt katsoa miten sinne pääsisi. Tosin 14.6. olisi se National Theatren Frankenstein NT Live uusintakierroksella (tai 14.6. on Benedict Cumberbatch monsterina ja 18.6. Jonny Lee Miller), jotta siihen samaan syssyyn voisi ajatella...
Onnistuin saamaan liput, ja kaikki näytökset loppuumyytiin nopeasti. Näytelmänä siis Shakespearen Twelfth Night (Loppiaisaatto) ja esitys on 11.10. Fry esittää Malvoliota. Ja se esitetään "alkuperäisessä hengessä" eli kokonaan miehitettynä (siis naisroolitkin on miesten esittämiä). Muutaman kerran olen tämän nähnytkin lavalla, mutta Stephen Fry!
Jatkaa hyvin mun suosikkimiesten näkemistä livenä lavalla-sarjaa (David Tennant, James Wilby, Mark Gatiss...) ja ei ne Simon Callow ja Ralph Fienneskään pahoja ollu :-)
Samaan syssyyn tarttee kattella muutamaa muutakin teatteriesitystä sitten.
Globessa menee nyt kesäkaudella mun ehdoton suosikki-Shakespeare eli Henry V. Siihen on vielä lippuja, mutta tarttee nyt katsoa miten sinne pääsisi. Tosin 14.6. olisi se National Theatren Frankenstein NT Live uusintakierroksella (tai 14.6. on Benedict Cumberbatch monsterina ja 18.6. Jonny Lee Miller), jotta siihen samaan syssyyn voisi ajatella...
Tunnisteet:
Globe Theatre,
Lontoo,
Stephen Fry,
William Shakespeare
maanantai 19. maaliskuuta 2012
Viisi Vekkulia / Nokian Työväen Teatteri 18.3.2012
Sunnuntaina oli taas aika katsastaa mitä Nokian Teatterissa tänä talvena
oli saatu aikaan. Agapetuksen Viisi Vekkulia oli Heli Pitkäsen
esikoisohjaus. Helihän on teatterin kantava voima toiminnanjohtajana ja
aktiivisena näyttelijänä (sekä mahdottoman mukava työkaverina!).
Sellainen iloinen komedia, sijoittuu 50-luvun helsinkiläiseen täysihoitolaan, jossa 5 vanhaa herraa asuu sulassa sovussa. Kunnes eräänä päivänä sisään astuu nuori hehkeä sihteerikkö, joka pistää herrojen päät pyörälle. Pääosan viisikko oli kaikki tasaisen päteviä, ehkä Herman Kultalaa esittävä Lauri Ahola sieltä nousi enemmän esille. Ja Pirjo Lammi täysihoitolan johtajattarena oli taas kerran loistava!
Lavastus oli upea, siihen oli panostettu tälläkin kertaa hirmuisesti. Kyöstin valo- ja äänisuunnittelu toimi ja puvut ja kaikki muukin rekvisiitta osaavissa käsissä. Nokialla ei vaan osata tehdä huonoa teatteria, vaikka tätäkään näytelmää en varmaan olisi muualle jaksanut mennä katsomaan.
Sellainen iloinen komedia, sijoittuu 50-luvun helsinkiläiseen täysihoitolaan, jossa 5 vanhaa herraa asuu sulassa sovussa. Kunnes eräänä päivänä sisään astuu nuori hehkeä sihteerikkö, joka pistää herrojen päät pyörälle. Pääosan viisikko oli kaikki tasaisen päteviä, ehkä Herman Kultalaa esittävä Lauri Ahola sieltä nousi enemmän esille. Ja Pirjo Lammi täysihoitolan johtajattarena oli taas kerran loistava!
Lavastus oli upea, siihen oli panostettu tälläkin kertaa hirmuisesti. Kyöstin valo- ja äänisuunnittelu toimi ja puvut ja kaikki muukin rekvisiitta osaavissa käsissä. Nokialla ei vaan osata tehdä huonoa teatteria, vaikka tätäkään näytelmää en varmaan olisi muualle jaksanut mennä katsomaan.
perjantai 16. maaliskuuta 2012
Olivier Awards 2012 ehdokkaat julki
Julkistettiin eilen, ja varsinainen gaala on sitten 15.4. Lontoon oopperatalolta Covent Gardenissa.
Roger Allam (BBC:n kuunnelmasarja Cabin Pressuren ihanaääninen 1. perämies Douglas Richardson) ja Nancy Carroll (oli nyt Recruiting Officerissakin) eli viimevuotiset Olivier-voittajat (paras mies- ja naisnäyttelijä), julkistivat ehdokkaat juhlavassa tilaisuudessa.
Ja kyllä, Benedict Cumberbatch ja Jonny Lee Miller saivat taas jaetun ehdokkuuden Frankensteinista :-))
Josta puheeollen, NT Live tuo sen takaisin ohjelmistoon kesäkuussa, yksi esitys kumpaakin eli 14.6. BC hirviönä ja muutamaa päivää myöhemmin JLM hirviönä. Olen nyt Finnkinoa ahdistellut asiasta niin monta kertaa, ja ei ne vieläkään tiedä tuleeko nämä Suomeen vai ei. Joten taitaa olla niin että joudun lentämään Lontooseen katsomaan. Onneksi se menee aika monessa elokuvateatterissa, että lippuja saa vielä.
Globen Henry V:een olisi esityksiä (ja muutama lippukin vielä) sekä 13. että 14.6.
Roger Allam (BBC:n kuunnelmasarja Cabin Pressuren ihanaääninen 1. perämies Douglas Richardson) ja Nancy Carroll (oli nyt Recruiting Officerissakin) eli viimevuotiset Olivier-voittajat (paras mies- ja naisnäyttelijä), julkistivat ehdokkaat juhlavassa tilaisuudessa.
Ja kyllä, Benedict Cumberbatch ja Jonny Lee Miller saivat taas jaetun ehdokkuuden Frankensteinista :-))
Josta puheeollen, NT Live tuo sen takaisin ohjelmistoon kesäkuussa, yksi esitys kumpaakin eli 14.6. BC hirviönä ja muutamaa päivää myöhemmin JLM hirviönä. Olen nyt Finnkinoa ahdistellut asiasta niin monta kertaa, ja ei ne vieläkään tiedä tuleeko nämä Suomeen vai ei. Joten taitaa olla niin että joudun lentämään Lontooseen katsomaan. Onneksi se menee aika monessa elokuvateatterissa, että lippuja saa vielä.
Globen Henry V:een olisi esityksiä (ja muutama lippukin vielä) sekä 13. että 14.6.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)


