Näytetään tekstit, joissa on tunniste teekkarispeksi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste teekkarispeksi. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Danse Macabre - Teekkarispeksi 19.3.2014 / Hällä

Oli tälle esitysillalle liput TTT:n Kerjäläinen ja Jänis-näytelmään, mutta onneksi sain myytyä ne Minnalle jotta pääsin katsomaan Teekkarispeksin ainoaa näytöstä Tampereella. Ja onneksi pääsin, sillä tämähän oli taas varsin loistava. Loppuunmyydyn Hällän yleisö koostui suurimmalta osalta teekkareista, joka oli ehkä hyväkin juttu omstart-huutelua ajatellen.


Tämän vuoden teekkarispeksi oli siis nimeltään Danse Macabre ja aiheeltaan 1700-luvun Espanjan inkvisition valtakuvioihin sijoittuva. Lavastus oli varsin simppeli, mutta puvustus ja maskeeraus sen sijaan loisteliasta! Perinteisten tanssijoiden ja näyttelijöiden lisäksi lavalla nähtiin erilaisia taika- ja silmänkääntötemppujakin!

Koska lava oli niin pieni, niin bändi soitti lavan takaosassa, verhon takana näkymättömissä. Harmi. Joku soittaja aina välillä piipahti kyllä yleisön huuteluiden houkuttelemana lavallakin. Ja sitten oli hieno viulunumero kanssa. Tanssijat olivat taitavia, myös ne 2 miestä. Joista molemmilla oli nännilävistys.


Tyyppejä oli paljon. Yli-inkvisiittori. Kardinaali ja kaksi kaunista naispuolista assassiinia. Kuvankauniit bordellinpitäjätVenus (Kirsti Larja) ja Julian (Eero Tiilikainen), joka ei halunnutkaan olla metsuri vaan kaunis mies, tai sitten nainen. Armand ja hyvin Shakespearen oloinen Valmont (Juha-Matti Kahilakoski). Incubus, Succubus ja Antabus. Juoni oli nyt taas mitä oli, kaikki juonittelevat, osa kuolee, osa rakastuu, ja sitä rataa. Paljon ristiinpukeutumista. Sellasta speksin perussettiä. Mutta vallan toimivaa.

Superkunniamaininta puvuista ja erityisesti Venuksen tukkalaitteesta!

3 tuntia tätä ja maailma tuntui taas pikkasen paremmalta paikalta.


Kuvien copyright Teekkarispeksi / Henri Pihkala

perjantai 29. marraskuuta 2013

Kalevala - kansalliseepos nyt / Nääspeksi 28.11.2013

Taas kerran oli teekkarispeksin, tällä kertaa Tampereen oman Nääspeksin, aika. Yli kolme tuntia huonoja (teekkari)vitsejä, hyvin soittava iso bändi selloineen, trumpetteineen jne, esitykseen ympättyine mainoksineen ja upeine puvustuksineen. Loputonta ammentamista kansalliseepoksestamme. Aivan mainiota viihdettä taas kerran. Poskilihakset on ihan hellinä nauramisesta.


Aino Haiven käy psykiatrilla ahdistavien uniongelmiensa vuoksi. Unet Louhesta ja Pohjolan paluusta alkoivat siitä, kun Ainon Kalevalaa tutkiva veli Jouko löysi Elias Lönnrotin kadonneen muistikirjan. Pian Aino huomaa kauhukseen, että unien takana on jotain kierompaa ja uhkaavampaa kuin mitä tavallinen kuolevainen voi ymmärtää. Mikä avuksi, kun Suomen kohtalon suunta laitetaan koetukselle? Jouko Haiven :-)) [Joukahainen]

 Bändi vedossa Pakkahuoneella (Laurin kuva)

Louhi on palannut (tai palaa pöhkön Joukon ansiosta) ottamaan Suomen haltuunsa, ja apuun tarvitaan Lemminkäinen kenet Aino löytää mielisairaalasta. Siellä mies viettää elostelevaa aikaa punaisissa pvc-housuissaan Ainojensa ja tiukan ylihoitajansa seurassa. Lemminkäisen elämän tarkoitus tuntuu olevan naisten hurmaaminen. Apuun värvätään myös Ilmarinen, jolla on suhde Lemminkäisen äidin kanssa. Lopuksi myös Väinämöinen kaivetaan hätiin.


Tarinassa ei ole päätä eikä häntää, eikä se ole niin oleellistakaan. Kaikki klassiset jutut Kalevalasta on mukana. Kun Lemminkäinen ja Ilmarinen loitsutaan suohon, niin huvittaa miten hienosti suo on toteutettu (ruskeisiin kaapuihin puetut avustajat jotka ryömivät lattialla). Väinön romanttinen kiinnostus kaloihin (koska Aino muuttui kalaksi hukuttautuessaan) saa Ainon pukeutumaan hemaisevaan kalapukuun...

Kalapuvullinen Aino, Lemminkäinen ja Ilmarinen (Laurin kuva)

Meikit ja puvustukset on todella hienoja, erityisesti Louhin asustus ja ulkomuoto. Se Ainon kalapukukin oli upea. Ja ylipäätään kaikki tilpehöörit aseista irtoraajoihin (Lemminkäisen äiti joutuu kirjaimellisesti kursimaan poikaansa kasaan useaan otteeseen).

Ja kuten teekkarispeksiin kuuluu niin aina silloin tällöin joku esiintyjä tarttui mikkiin ja esitti jonkun coverbiisin, aiheeseen sopivilla sanoituksilla. Kaikki eivät nyt olleet ehkä laulajia luojan armosta, mutta hauskoja juttuja kyllä kuultiin. Niin Abbaa kuin Casino Royale Bond-leffan tunnariakin. 12-henkinen bändi oli iskussa, ja soittivat yleisön pyynnöstä myös Paranoidin! Ja sellosoolon! Sosiaalinen media sai hyvin paljon tilaa tekstissä. Ja Cheek (jota en ole koskaan kuunnellut enkä edes nähnyt missään, joten ne vitsit meni vähän ohi).

Loppulaulun aikana Lemminkäisen ja Ilmarisen sotisovat pääsevät oikeuksiin

Tänä vuonna ääniefektit olivat erikoisen hyviä, olipa kyseessä sitten turpaan lyömisestä tulevat äänet tai valomiekoista tulevat vinkunat (kyllä, klassinen valomiekkataistelukin Star Wars-hengessä nähtiin!). Ja mitä olisi teekkarispeksi ilman yleisön omstart-huutoja, eli kohtauksia uusiksi milloin savon murteella ja milloin hidastettuna, ja milloin mitenkin. Ne hidastetut kohtaukset on kyllä ihan parhaita.

Louhi vasemmalla ja Väinö oikealla loppulaulussa

Lauluosuuksissa (ja välillä muutenkin) nähtiin 7-henkinen tanssijajoukko (joukossa myös yksi atleettinen miestanssija!) vetämässä huikeita koreografioita. Ja orkka soitti punaisissa trikoissa ja mustissa hihattomissa paidoissa kaikki :-)

Lopussa, kun lähdetään sotimaan Louhea vastaan ja Ilmarinen ja Lemminkäinen vetävät sotasopansa ylleen, well, kyllä on näyttävät vetimet :-) Ilmarisella on muuten älyttömän hieno sähkökannel, missä on myös vilkkuvat valot!

Yli 160 tyyppiä tekee tätä esitystä, ihan uskomaton määrä opiskelijoita. Ja mukana on myös aika paljon ei-teekkareita!


Viralliset kuvat Lauri Niittymäki, muut minä itte

torstai 29. maaliskuuta 2012

Teekkarispeksi Olipa Kerran / Pakkahuone 28.3.2012


Tämän vuoden Teekkarispeksi taas nähty - ja se oli loistava! Kuten nimikin antaa ymmärtää, tällä kertaa keskityttiin satujen maailmaan. Jostain syystä Pakkahuone ei ollut läheskään täynnä, mutta meno oli siitä huolimatta ihan hyvää. Seuraksi sain ex-työkaveri Sannan ketä en ollutkaan nähnyt muutamaan vuoteen.

Prinssi Rohkea, veljensä Prinssi Viekas sekä lukuisa joukko prinsessoita (Lumikista Tähkäpäähän ja Ruususesta Arieliin) täyttivät lavan. Mukaan mahtui myös kääpiöitä, hobittien näköiset bardit Hector ja Frederik, Haudankaivaja, Prinssi Uljas, Aseenkantaja ja mikäpä satunäytelmä olisi täydellinen ilman Pahatarta ja Peilikuvaa.

Bändi oli huikea ja soittivat (yleisön pyynnöstä) myös Paranoidin :-)

Bardikaksikko Hector ja Frederik

Prinssi Rohkeana tosi notkea ja lahjakas Hannu Teittinen, joka varmaan harrastaa akrobatiaa "siviilissä". Taistelukohtaus Haudankaivajan kanssa oli ihan mieletön hyppyineen kaikkineen. Kaikki esiintyjät olivat kyllä hyviä.

Kaikkiaan kolme tuntia ja 20 minuutin väliaika siihen päälle. Loistavia heittoja Tolkienin maailmaan, ajankohtaisia biisejä ja hyviä omstart-kohtauksia... Syksyllä sitten taas Nääspeksin vuoro.

keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Hänen Toverinsa Salaisessa Palveluksessa / Nääspeksi 7.12.2011

Tänään tuli käytyä katsomassa vuosittainen annos teekkarihuumoria eli Nääspeksi 2011 esitys Hänen Toverinsa Salaisessa Palveluksessa.


Speksi tarkoittaa interaktiivista musiikkinäytelmää, jonka käsikirjoitus pohjautuu useimmiten johonkin klassiseen näytelmään tai historialliseen tapahtumaan. Juoni höystetään runsaalla huumorilla, ajankohtaisten ilmiöiden parodioinnilla ja tietenkin musiikilla. Erityisesti speksille on ominaista, että katsojat voivat pyytää kohtauksia uudelleen esitettäväksi huutamalla Omstart! ja esittämällä erilaisia toiveita tyylistä tai tapahtumien kulusta.

Ja olihan se hauska, tietenkin. Vaikka kipeenä olinkin, ja kesto oli väliaikoineen kolme tuntia. Bändi soitti loistavasti ja hienot tukkalaitteet kruunasivat kaiken. Trumpetisteilla oli ihan omat kuviot.

Teemana siis vakoojajutut, kylmä sota ja James Bond henkiset systeemit. Agentti Jelena Borsch joutuu lähtemään länteen, eli Berliiniin selvittämään ydinaseisiin liittyvää tehtävää. Ja hän joutuu toimimaan MI6:n agentti Jamesin kanssa yhteistyössä :-) Kuvioissa on mukana Jelenan pomo Vladimir, Jamesin pomo M (Ämmä), Monipannu (sihteeri), Otto Normanverbraucher von Durchschnittsbürger (tohtori) jne...

Sekä tanssitytöt ja lavacrew... ja Omstartteja huuteleva yleisö... James on kauhea lipevä naistenmies, mutta sellainen kauhea plösö jolla on hurja tukka.

Viime vuonna oli Robin Hoodin Jäätävät Seikkailut, jossa pistettiin menemään Robin Hoodin kustannuksella. 2009 speksi Pimeä Ritari jäi näkemättä, en enää muista miksi. Ehkei Batman-teema niin ollut kiinnostava? 2009 sen sijaan Teekkarispeksi vieraili Helsingistä ja Nosferatu tuli katottua.

Mutta 2008 Romeo & Julia - kunnes kuolema heidät erotti oli taas erinomaisen hyvä. 2008 käytiin katsomassa myös Teekkarispeksi Kaarina Maununtytär eli Täyskäsi Tukholmassa. 2006 ois ollu Blade Runner teemana, sen missaaminen harmittaa!

Ensi keväänä ois taas Teekkarispeksi vierailulla Tampereella 28.3. Toivon mukaan sinne pääsee... Teekkarispeksin vanhat jutut

Isän peruja varmaan, mutta teekkarihuumori on aina iskenyt muhun ;-)