perjantai 17. toukokuuta 2013

This House / NT Live 16.5.2013

Koitan tästäkin hyvästä poliittisesta näytelmästä saada lähiaikoina sanottua jotain!

keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Rosencrantz ja Gyldenstern ovat kuolleet / Legioonateatteri 14.5.2013

Ja pitihän se tämäkin käydä katsomassa. Eevan kanssa suuntasimme Nekalan perämaille. Olin liput varannut sähköpostitse etukäteen mutta oltiin tosi hyvissä ajoin paikalla. Aulassa törmäsin vanhaan tuttuun eli Heinolan Seppoon. Ei olla muutamaan vuoteen nähty, ja kovasti mainosti ohjaamaansa Teatteri Lystin esitystä Laulu Tulipunaisesta Kukasta (piti sinne sitten kesällä mennäkin, ja oli liputkin varattu, mutta sitten olin niin kipeänä että piti perua. No, Seppo oli oma itsensä ja keskustelimme Shakespearesta sun muusta tovin.

Tom Stoppardin Rosencrantz ja Gyldenstern ovat kuolleet on sellainen klassikkonäytelmä, mitä en ole kuitenkaan onnistunut koskaan näkemään. En edes sitä Gary Oldmanin tähdittämää leffaa. No, tarttee sanoa että Legioonalaisteatterin porukat onnistuivat tosi hienosti esityksessään. Pidin kovasti! Herrathan olivat alunperin Shakespearen Hamletin kaksi pienemmässä osassa olevaa hemmoa. Hamletin lapsuudenkavereita, ketkä Hamletin setä palkkaa lopulta murhaamaan Hamletin.


Hamlet ja herrat R ja G

Jostain syystä Demari on sellainen lehti joka arvostelee näitä Tamperelaisia harrastajateattereitakin:

Tom Stoppard (s. 1937) laati vuonna 1966 William Shakespearen (1564–1616) Hamletin (1599) materiaaleista komedian, jonka päähenkilöinä toimivat Hamletin lapsuudenystävät Rosencrantz ja Gyldenstern. Nyt Tamperelainen Legioonateatteri tarttuu Hamletin kavereiden tarjoamiin hauskanpidon mahdollisuuksiin uutta luovalla tavalla.

Joni Seppälä ja Paula Toivonen tekevät harvinaisen henkevää parityötä nimiosissa Rosencratnzina ja Gyldensterninä. He ottavat toisensa huomioon valppaasti. Kun ylinäyttelemisen rajalle on astuttava, he astelevat taidokkaasti. Tuloksena on kutittavan sympaattisia henkilöhahmoja, joiden hassuihin pohdintoihin on pakko suhtautua vakavasti.

Esityksen jälkeen Seppo oli hyvin haltioitunut ja piti vartin verran puhetta numerologiasta ja Shakespearen salaisuuksista (tämä oli siis etukäteen sovittu juttu).

lauantai 11. toukokuuta 2013

Häiriötekijä / Q-Teatteri 10.5.2013

Pakko oli mennä katsomaan Q-teatterin uutukaista eli Häiriötekijää (lisänimeltään Synkähköt Iltamat) Sekalainen sketsikokoelma, päärooleissaan ihastuttava Tommi Korpela, Elina Knihtilä (joka muuten juuri eilen nimitettiin Teatterikorkeaan professoriksi!), Pirjo Lonka, Elena Leeve...

Näytelmä yhdisti sekalaisen joukon tarinoita, videopätkiä ja kaikkea ihmeellistä. Hyviä näyttelijöitä ja ennenkaikkea Korpela oli ihan huikean hieno (varsinkin paidattomana metsien miehenä!). Synkkiä juttujahan nämä olivat, mutta superhauskoja. Okei, pari oli aika surullistakin kaikessa angstisuudessaan.


Elina Knihtilän kuolinkohtaus oli klassikko!

Kaksiosainen esitys koostuu näyttämöllä esitettävistä kohtauksista, jotka muuttuvat väliajan jälkeen entistä tummemmiksi ja kulkevat kohti kuolemaa. Lisäksi kolmella screenilla pyörii monologeja ja kohtauksia. Visuaalinen ilme on graafisen tyylikäs, ja maskeeraussuunnittelussa riittää elokuvamaista detaljitarkkuutta. Kuvavirta väläyttää näyttämölle vinoja otoksia arjesta, elämän takapihoilta, porraskäytävien klaustrofobiasta. 

Näin kirjoitti HS näytelmästä.

sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Olivier Awards 2013

Tänä iltana (28.4.) Lontoon Covent Gardenissa juhlitaan Olivier -palkintogaalaa, ja mä seuraan sitä Twitteristä, sekä kuudelta alkaa BBC2 radiosta lähetys. ITV lähettää sit illemmalla koosteen telkkarista.

Niin moni suosikki ehdolla, että tästä tulee jännittävää!

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time on toistaiseksi pyyhkäissyt palkintopöydän voittamalla:

Nicola Walker - best actress in the supporting role
Paule Constable - lighting design
Ian Dickinson and Adrian Sutton - sound design
Bunny Christie & Finn Ross - set design

Ja sokerina pohjalla:

Luke Treadaway - best actor!!


Tässä Luke ja allekirjoittanut viime lauantaina Lontoossa

Tästä olin superiloinen, tosin viidestä ehdokkaasta olisin voinut suoda palkinnon myös James McAvoylle, Rupert Everettille tai Mark Rylancelle.

Paras naisnäyttelijä Helen Mirren (Billie Piperin lisäksi oli mun suosikki), The Audience-näytelmästä.

Kaikki tulokset Olivier-gaalan sivuilta.

Nyt on väliaika, ja sitten jatkuu... Curious Incident on ehdolla vielä muutamassa kategoriassa.

Päivitetään hieman! Curious Incidentin lopullinen saldo oli 7 palkintoa!! Se oli ehdolla 8 kategoriassa eli aika hienosti! Ohjaaja Marianne Elliott oli paras ohjaaja ja näytelmä oli myös paras uusi näytelmä.

The Guardian kirjoitti:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time dominated the UK's most prestigious theatre awards on Sunday night, equalling the record by picking up seven Oliviers, including best actor for its young star, Luke Treadaway. The 28-year-old, who gives an astonishing performance as 15-year-old maths genius Christopher Boone, beat heavyweight competition in the shape of Rupert Everett, James McAvoy, Mark Rylance and Rafe Spall to pick up the prize at the Royal Opera House ceremony. 


 

Harper's Bazaarin after-Oliviers haastattelussa Luke Treadaway ei lupaile muuta lähitulevaisuudessa kuin lisää samaa... Ei valiteta aiheesta... Pitäsköhän joulun maissa mennä vielä katsomaan?

What’s next for you?

I'm focussing on this for now. There are some possibilities down the line, but I'll be concentrating on Curious Incident until the run finishes.