maanantai 16. huhtikuuta 2012

Olivier Awards palkintogaala 15.4.2012

Eilen tuli vietettyä koko ilta katsomalla suoraa lähetystä Lontoosta eli Olivier Awards 2012 palkintogaalaa. Teatterialan arvosteluin palkintogaala siis. Nyt ensimmäistä kertaa tuli livenä striimattuna koko gaala ja osa punaisen maton saapumisistakin. Katsomisen lisäksi osallistuin suht ahkeraan Twitterilläkin.

Varsin hieno tilaisuus, paljon Lontoon huippumusikaalien esityksiä ja kaikenlaista. Queenin Brian May oli soittamassa kitaraa kun We Will Rock You-musikaalin porukat esiintyivät :-)

Parhaan näyttelijän palkinnon jakoivat keskenään taas kerran herrat Benedict Cumberbatch ja Jonny Lee Miller jaetusta roolistaan Frankensteinissa.


Tässä myös Jonnyn haastattelu punaisella matolla ja kiitospuhe.

Kaikki ehdokkaat ja palkitut

maanantai 9. huhtikuuta 2012

Jesus Christ Superstar / Göta Lejon 8.4.2012

Vihdoin pääsiäinen ja reissu Tukholmaan! Liputhan musikaalin ensi-iltaan ostin jo Lontoossa ollessa marraskuussa eli heti samalla sekunnilla kun tulivat myyntiin.


Nyt on sitten Ola Salo ja muutama muukin tähti nähty. Tarttee sanoa että kokemus oli vallan mykistävä. Ola oli aivan LOISTAVA, siis hypnoottisen hyvä Jeesus. Ja ei ainoastaan laulajana, vaan myös tulkitsijana ja näyttelijänä. Ihan huikea esitys. Tässä pieni ääninäyte, joka on Malmön versiosta vuodelta 2008. Jesus (Ola Salo): Getsemane


Ja tässä Götä Lejon teatterin traileri.

Ola on tehnyt tämän uuden ruotsinnoksenkin, jo siihen 2008 Malmössa olleeseen versioon. Ja vaikka ei multa ruotsinkieli ihan täydellisesti sujukaan, niin yllättävän paljon sai selvää. Laulajat artikuloivat aika selkeästi. Kaikki sanat on painettu myös ohjelmalehtiseen (kuva alla). Ja kun tarina on pääpiirteissään tuttu...


Esitys oli siis järisyttävän hyvä. Olan lisäksi Judaksena ollut Patrik Martinsson oli aivan tajuttoman upea. Siis miten hieno rockääni! Siinä missä Ola pääsee vetämään aika korkealta, niin Patrik rokkasi! Huh. Sukat pyörii vieläkin jaloissa. Paikat oli kuudennelta riviltä, ei nyt ihan keskeltä mutta melkein. Aivan loistavat, siitä näki ja kuuli kaiken tosi hyvin.


Laulajat olivat puvustettu kunnon rockmeiningin mukaisesti. Tai siis Jeesus, Maria ja opetuslapset olivat rokkarilookissa... Lavastus oli teollisuusalueen oloinen. Kaikki koreografiat ja kuoro-osuudet onnistuivat säväyttämään. Ja siinä missä Malmön esitys noudatteli (ainakin näkemieni kuvien ja videopätkien perusteella) vuoden 1973 elokuvan ylöspanoa, niin tässä oli lähdetty ihan uusille linjoille, esim. loppukohtauksessa (punaiset puvut).

Järjettömän upea esitys. Yleisö antoi aplodeja joka välissä. Ja kun kyseessä oli ensi-ilta niin paikalla oli paljon ruotsalaisia julkkiksia ja muita. Ohjaaja Ronny Danielsson istui meidän takana. Esityksen jälkeen oli siinä käytävällä ja kun mentiin ohi niin kiitin erinomaisesta show'sta :-)

Jeesus ja Juudas



Lopuksi Olan haastattelu, sis. pätkiä esityksestä.



Kaikki kevään esitykset myytiin loppuun aika nopeasti, ja jatkuu sitten syksyllä. Onnistuin saamaan liput lokakuulle, seitsemänneltä riviltä, ja lähdetään sitten Minnan kanssa uusintakierrokselle :-)

Göta Lejon oli upea miljöö, vanha elokuvateatteri missä oli hienot kattomaalaukset ja patsaita parvella ja kaikkea. Aika ahdasta oli paikoitellen, kun ihmiset kiskovat kuohujuomia aulassa. Myynnissä oli myös t-paitoja ja pitihän semmoinenkin saada.

Kyllä huomasi kuka tässä on se Tähti, mutta isoja aplodeja sai myöskin Anna-Maria Hallgarn (Maria), Fred Johanson (Pontius Pilatus), Morgan Alling (Herodes) ja Janne Åström (Kajafas). Loistavia laulajia kaikki tyynni. Ja melkeen tarttee sanoa että vähintään yhtä hyvä Ola Salon kanssa oli Patrik Martinsson. Mikä ääni! Samalla porukalla oltiin jo Malmössä liikkeellä, eli Jesus ja Judas oli samat tyypit, ja muutamat muutkin. Ja siinä missä Olalla oli näyttävä kokoparta (ihan oma!) Malmön produktiossa, niin tässä oli vaan sänki ja peruukki.


Toi video on Malmöstä, lehdistötilaisuudesta, mutta laitoin ne nyt tähän, koska Ola ja Patrik on samat laulajat kuin tässä Tukholman produktiossa...

Olen vieläkin ihan mykistynyt.

Noi viralliset kuvat on Göta Lejonin sivuilta ja Ola Salo & Patrik Martinsson lavalla ihan omia ottamia...

torstai 5. huhtikuuta 2012

Sudenmorsian / Tampereen Työväen Teatteri 4.4.2012

Viime viikon keskiviikkona olin Sonjan ja Jonnan kanssa Tampereen Työväen Teatterissa katsomassa Aino Kallaksen kirjaan perustuvaa Sudenmorsianta. Joka oli erinomaisen hieno, joskin Mairen sairaalassaolo vei omaa keskittymistä. Sellainen yliluonnollinen satu tavallaan, missä kiltti ja kunnollinen vaimo onkin öisin ihan toinen ihminen...

Päärooleissa Miia Selin (Aalo) ja Toni Harjajärvi (Priidik), ja lisäksi nähtiin mm. Eriikka Väliahde, Petra Ahola, Jari Leppänen ja Samuli Muje. Pääpari oli oikein mainio, Aalo tietysti suurimmassa osassa.

Mutta esityksen todelliset tähdet olivat tanssijapari Sirpa Suutari-Jääsko ja Jukka Haapalainen, jotka yhdessä Osku Heiskasen kanssa vastasivat myös koreografiasta. Tanssikohtaukset olivat ihan huikean hienoja. Lavastus ja efektit olivat tosi mallikkaasti toteutettuja.


On kylä jossa kaikki tuntevat toisensa ja metsä jossa voi tapahtua mitä tahansa. Metsän kutsu on vahva, ja metsävahdin nuori vaimo, ahkera ja kiltti Aalo liittyy salaa susien joukkoon. Päivisin hän häärii tunnollisena emäntänä, öisin tanssii vapaana Metsän Hengen kanssa. Kaksoiselämä vie veronsa ja salaisuus paljastuu. Kostonhimo tekee mukavista naapureista verenhimoisia petoja.
- Αino Kallas eli tarinaa kirjoittaessaan itse sydämiä särkevässä kolmiodraamassa, mutta sitäkin syvällisemmin tekstin symboliikassa näkyy elämänmittainen ristiriita perheenäidin velvollisuuksien ja kutsumusammatin vaatimusten paineissa. Nämä kokemukset purkautuivat riipaisevan kauniisti balladimuotoiseen kertomukseen Aalon vaikeista valinnosta, kuvailee näytelmän sovittaja ja ohjaaja Tiina Puumalainen.

Kursivoitu teksti TTT:n kotisivuilta.

lauantai 31. maaliskuuta 2012

Pikku Vampyyri / Lahden kaupunginteatteri 31.3.2012

Eilispäivänä oli vuorossa Lahden kaupunginteatteri ja heidän lastennäytelmänsä Pikku Vampyyri. Kyllä, lastennäytelmä. Mutta aivan vallan erinomainen, eikä lainkaan haitannut että oli lapsille suunnattu ja suurin osa katsojistakin oli hyvin nuoria :-)

Angela Sommer-Bodenburgin kirjoittaman näytelmän (tai siis, hän on kirjojen takana) oli ohjannut Miika Muranen. Lavastus ja puvustus oli tosi taiten tehtyä. Kaikki näyttelijät olivat älyttömän upeita ja vetivät roolinsa täysillä. Ei mitään lässytystä tyyliin "tehdään ipanoille taidetta", vaan kunnon meininki!

Anton ja vampyyri sängyn alla eli Rydiger :-)

Teemu Palosaari oli ihan älyttömän hyvä Antonina ja Rydiger-vampyyrinä vähintään yhtä loistava Jari-Pekka Rautiainen. Rydigerin veli Lumpi oli Elvis-inkarnaatio Jan-Christian Söderholm.

Tarttee sanoa että tämmösiä näytelmiä soisi olla lisääkin! Kiitos Reikulle ja Harrille seurasta ja väliaikatarjoiluista! Ja tietenkin teatterin jälkeisestä huippuruuasta :-)

Kolmasluokkalaisella Antonilla ei ole erityisen montaa kaveria. Itse asiassa kavereita ei ole ollenkaan. Antonin vanhemmat ovat huolissaan pojastaan, joka tuntuu hautautuvan koko ajan syvemmälle vampyyrikirjojen maailmaan.

Eräänä lauantai-iltana Antonin ollessa yksin kotona alkaa tapahtua. Vampyyrikirjoista tuleekin totta, sillä Antonin huoneeseen ilmestyy Rydiger, ihan oikea pikku vampyyri. Kun selviää, että vampyyrin aikeet ovat ystävälliset, alkaa Antonilla elämänsä seikkailu. Anton saa Rydigerin mukana tutustua maailmaan, johon aikuiset eivät usko ja josta toiset lapset voivat vain haaveilla.

Yölliset seikkailut hautausmaalla saavat käänteen, kun kaikki vampyyrit eivät olekaan innoissaan ihmispojan ja pikku vampyyrin ystävyydestä. Entä mitä tapahtuu, kun vanhemmat haluavat tavata Antonin uuden ystävän? Miten vampyyrit selviytyvät hautausmaanvalvojan kynsistä? Ja voiko vampyyritytön ihastuminen Antoniin olla täysin vaaratonta?




Kursivoitu teksti ja video Lahden kaupunginteatteri.

perjantai 30. maaliskuuta 2012

Hiiriä ja Ihmisiä / Tampereen Teatteri 29.3.2012

Torstaina tuli käytyä pitkästä, pitkästä aikaa Tampereen Teatterissa. Tällä kertaa John Steinbeckin erinomaiseen kirjaan perustuvaa Hiiriä ja Ihmisiä (Of Mice and Men) katsomassa. Ohjauksesta vastasi Tommi Auvinen. Päärooleissa Lennienä erinomaisen upeasti näytellyt Ville Majamaa ja Georgena Ola Tuominen.

Tosi intensiivinen esitys, ja tykkäsin kovasti. Lavastus oli eleetön, ja valoilla ja musiikilla tyyliteltiin hienosti. Ola Tuominen, johon mulla on ihmeellinen viha-rakkaussuhde, oli myöskin tosi erinomainen Georgena. Jopa fysiikaltaan toistensa vastakohdat George ja Lennie (Majamaa ISO ja Tuominen pikkiriikkinen) mutta silti hyvin yhteensopivat. Traaginen tarina, mutta lämpöä ja huumoria oli mukana sopivassa määrin.


Sivurooleissa mm. mainiot Kake Aunesneva, Esa Latva-Äijö ja Risto Korhonen, joista kaikista tykkään kovasti. Lavalla nähtiin myös iäkäs koira, jota joskus syksyllä Aamulehdessä etsittiin näyttelijäksi.

Näytöksessä sattui olemaan myös tirskuvia koululaisia iso joukko joiden kikatus (välillä epäsopivissakin kohdissa) hieman häiritsi.

George ja Lennie ovat näitä vähiä ihmisiä, erottamaton pari, majakka ja perävaunu, jotka puurtavat työmailla ja haaveilevat omasta farmista. George on pieni ja terävä, Lennie jättiläinen kooltaan ja voimiltaan, mutta henkisesti lapsen tasolla, yksinkertainen, lempeä ja uskollinen. Ja juuri Lennie tuhoaa toheloinnillaan yhteiset toiveet omasta tilasta ja paremmasta elämästä.
John Steinbeckin Hiiriä ja ihmisiä on yksi maailman hienoimmista tarinoista. Se on kertomus suuresta unelmasta, kaiken ylittävästä ystävyydestä ja niistä ihmisistä, jotka eivät koskaan sulaudu joukkoon.


Kuva ja kursivoitu teksti Tampereen Teatterin.

torstai 29. maaliskuuta 2012

Teekkarispeksi Olipa Kerran / Pakkahuone 28.3.2012


Tämän vuoden Teekkarispeksi taas nähty - ja se oli loistava! Kuten nimikin antaa ymmärtää, tällä kertaa keskityttiin satujen maailmaan. Jostain syystä Pakkahuone ei ollut läheskään täynnä, mutta meno oli siitä huolimatta ihan hyvää. Seuraksi sain ex-työkaveri Sannan ketä en ollutkaan nähnyt muutamaan vuoteen.

Prinssi Rohkea, veljensä Prinssi Viekas sekä lukuisa joukko prinsessoita (Lumikista Tähkäpäähän ja Ruususesta Arieliin) täyttivät lavan. Mukaan mahtui myös kääpiöitä, hobittien näköiset bardit Hector ja Frederik, Haudankaivaja, Prinssi Uljas, Aseenkantaja ja mikäpä satunäytelmä olisi täydellinen ilman Pahatarta ja Peilikuvaa.

Bändi oli huikea ja soittivat (yleisön pyynnöstä) myös Paranoidin :-)

Bardikaksikko Hector ja Frederik

Prinssi Rohkeana tosi notkea ja lahjakas Hannu Teittinen, joka varmaan harrastaa akrobatiaa "siviilissä". Taistelukohtaus Haudankaivajan kanssa oli ihan mieletön hyppyineen kaikkineen. Kaikki esiintyjät olivat kyllä hyviä.

Kaikkiaan kolme tuntia ja 20 minuutin väliaika siihen päälle. Loistavia heittoja Tolkienin maailmaan, ajankohtaisia biisejä ja hyviä omstart-kohtauksia... Syksyllä sitten taas Nääspeksin vuoro.

maanantai 26. maaliskuuta 2012

NT Live Frankenstein Suomeenkin?

Finnkino jo puoliksi lupaili, että NT Live uusintaesitys Frankenstein nähdään Suomessakin kesäkuussa. Adressi taisi auttaa...? No, odotellaan nyt vielä varmistusta... Toivon mukaan tulee molemmat versiotkin.

Benedict valmistautuu hirviön rooliin