lauantai 13. helmikuuta 2016

Nummisuutarit / Kansallisteatteri 12.2.2016

Kolmas kerta toden sanoo, vai kuinka se menee? No, sen verran väkevältä ja vahvalta tämä Nummisuutarit vaikutti tällä kolmannellakin katsomiskerralla, että taidan tulla vielä keväämmällä kerran.

Jotenkin koko sakki oli ihan liekeissä! Istuin tokalla rivillä, joten hyvin näkyi ja oli ihana tarkkailla kaikkea niin likeltä. Aku Hirviniemi petraa Eskon rooliaan joka kerralla, ja oli nyt todella vakuuttava.

Musiikkinumerot lämmittivät sydäntä, tottakai, ja tanssikoreografiat varsinkin! Monta kertaa yllätin itseni virnuamasta ja nauramasta ääneen. Jotenkin meno on niin riemastuttavaa, että ei voi kun heittäytyä mukaan ja antaa esityksen viedä mukanaan. Meidän katsomonnurkkaus oli muutenkin erityisen hyvin mukana, eli selkeästi innoissamme ja iloisia esityksestä.


Vaikka sisko ei nyt päässytkään mukaan katsomaan, niin ei haitannut, koska löysin mukavaa juttuseuraa kummaltakin puolelta penkkiäni.

Sanomattakin lienee selvää että Johannes Holopainen varasti taas show'n, mutta jaksoin kyllä ihastella myös Paavo Kääriäisen ja Markus Riutun suorituksia. Varsinkin Riuttu monitaitoisena muusikkona vetäisee usealla instrumentillä sulosäveliä. Ja jotenkin se lopun hautajaiskulkue sai liikutuksen sydämeen.

Ja se tokan näytöksen alku iski kuin halolla päähän! Ne taulukuvaelmat, erityisesti Simbergin Kuoleman Puutarha, voi huh!



Näin esityksen alennushintaisella lipulla.
Kuvan copyright Stefan Bremer

perjantai 12. helmikuuta 2016

Pieniä pääosia, avoimet harjoitukset / Helsingin kaupunginteatteri 12.2.2016

Olipahan kiva päästä seuraamaan tanssiryhmän avoimia harjoituksia, kun ensi-iltaan on tasan kaksi viikkoa! Helsinki Dance Company harjoittelee HKT:n väistötiloissa Elannon vanhassa Leipätehtaassa Sörnäisissä. Koreografi Jyrki Karttunen on ideoinut Pieniä Pääosia -nimisen huumoripitoisen tanssiesityksen, jossa ryhmä harjoittelee Sound of Music -musikaalia. Koreografina toimii pähkähullu syväjäädytyksestä herätetty tyyppi, joka ei ole nähnyt koskaan ko. esitystä.

Luvassa kuuluu olevan zombeja, abbedissa jolla on aikakone piilossa huvimajassa, läpikuultavia vuoria ja pohditaan myös olisiko vampyyri sittenkin luontevampi kuin zombie. Scifiteema jatkuu myös Karoliina Koiso-Kanttilan suunnittelemissa puvuissa (ja mikäli ne olivat niitä mitä puvustamossa näkyi, niin wau!)

Mainiota katsella tanssijoiden arkista aherrusta, miten kohtauksia toitetaan ja hiotaan. Juuri ennen kuin porukkamme tuli sisään, tanssijat ovat menneet koko teoksen läpi kertaalleen. Ja nyt sitten viilaillaan muutamia kohtauksia. Ensin ilman musiikkia ja sitten musiikin kera. Tanssijoilla tuntuu olevan hauskaa keskenään, tai koko työryhmällä. Muutenkin ilmapiiri vaikuttaa olevan mukavan rento.


Hetkittäin yleisöllä on hankalaa pysyä kärryillä, varmaan normaaleja harjoituksia enemmän, koska seuraamme katkelmaa esityksestä, missä tehdään toista esitystä. Onko koreografi Jyrki Karttunen oma itsensä antaessaan ohjeita tanssijoille, vai onko hän viirahtaneen koreografin (jäistä sulatetussa) hahmossa?

Joulukuusta asti tätä on harjoiteltu ja ilmeisen paljon muutoksia on tehty. Äänisuunnittelija Tuomas Fränti käy läpi musiikkia, kun saapuu paikalle hieman myöhemmin. Miten musiikin tempon nopeutus tai hidastus vaikuttaisi kohtauksen läpimenoon.

Pieniä Pääosia harjoitellaan viitenä päivänä viikossa, ja voin hyvin kuvitella miten tanssijoilla tässä vaiheessa työviikkoa (perjantai-iltapäivän lopuksi) alkaa olla keskittymiskyky kuin hamsterilla (kuten tanssija Mikko Paloniemi osuvasti lohkaisi). Rankan näköistä touhua.

Hei, tässä vielä video!

Olen menossa katsomaan esitystä 2.3. ja odotan suurella innolla miltä se valmiina näyttää! Vaihdettiinko zombiet vampyyreihin? Ja mitä ne zombiet syö? Ensi-ilta on siis 26.2. ja esitykset Itäkeskuksen STOAssa.

Kiitos Helsingin kaupunginteatterin yleisötyö (ja oppaamme Jenny Jumppanen) tästä!


Kuvan copyright HKT

torstai 11. helmikuuta 2016

Kultalampi / Hämeenlinnan teatteri 10.2.2016

En ole koskaan tätä elokuvaa nähnyt, joten juonesta tai mistään muustakaan ei ollut mitään aavistusta. Mutta Ernest Thompsonin kynäilemä lämminhenkinen ja pienimuotoinen Kultalampi nappasi hyvin mukaansa, ja piti otteessaan loppuun asti. Vanha pariskunta on tullut taas kerran kesän viettoon Kultalampeen. Niinkuin kymmenet vuodet aiemminkin. Tällä kertaa ilmassa on vaan jotain haikeuden ja luopumisen tuntua.

Norman Thayer (ihanaakin ihanampi Ilmari Saarelainen) ja tämän hieman nuorempi vaimo Ethel (Johanna Reilin) ovat yhteen hioutuneet, lämpimästi toisiaan rakastava pari. Näyttelijöiden välinen kemia on huomattavaa ja aina välillä molemmilla pettää pokkakin. Tässä on elämäniloa ja -lämpöä vaikka muille jakaa! Sellaista leppoisaa sanailua ja huulenheittoa "nyt varovasti nainen, otan sinusta huomenna eron". Paikalle pölähtää myös hekotteleva postinkantaja Charlie (Lasse Sandberg), jota Norman kuvailee mieheksi jonka pään läpi näkyy tapetti.


Pariskunnalla on myös 42-vuotias Chelsea-tytär, jonka kirjeen Charlie tuo. Chelsea olisi tulossa isän 80-vuotispäiville ja toisi tullessaan uuden hammaslääkäripoikaystävän! Samalla käy myös ilmi että Charlie on ollut (ainakin nuorempana) ihastunut Chelseaan.

Mansikanpoimintaepisodin jälkeen katsojallekin alkaa selvitä, että Normanin muisti ei ole ihan entisensä, tämä nimittäin eksyy lähitienoolle.

Syntymäpäivät koittavat ja Chelsea (Maija Siljander) saapuu paikalle. Isän ja tyttären välit ovat huomattavan viileät. Tytär kutsuu isää etunimellä eivätkä he halaa lainkaan. Mukana on Bill Sr (Mika Piispa) ja Bill Jr (Otto Rantanen). Joista jälkimmäinen onkin pieni yllätys Kultalammen isäntäväelle. Naisväki ja Bill Jr lähtevät rannalle, ja isä ja vävykokelaan kanssa sanailemaan. Seuraa hauska keskustelu nukkumisjärjestelyistä ja moraalista ja seksistä. Ensimmäisen näytöksen päätteeksi Chelsea pyytää voisiko Bill Jr jäädä maalle kuukaudeksi hoitoon ...

Toisessa näytöksessä eletään sitten mökillä pojan kanssa. Norman-pappa ja Bill tekevät anivarhain lähtöä kalaan, Ethel keskustelee kuikkien kanssa ja metsästää hämähäkkejä pölyhuiskalla. Leppoisaa, rentoa ja vaivatonta. Chelsea palaakin "yhtäkkiä" hakemaan poikaa kotiin, mutta yllättäen kuukausi onkin jo kulunut. Poika on solahtanut kuin huomaamatta osaksi Normanin ja Ethelin arkea. Pojasta on selkeästi tullut tosi tärkeä Normanille, kalakaverina ja muutenkin.

Ongelmallista isä-tytärsuhdetta ruoditaan taas, ja Chelsea tunnustaa että Kultalammessa hän taantuu aina takaisin pullukkatyttäreksi - talo inspiroi siihen. Chelsea kokee ettei hän ole ollut "hyvä poika" isälleen; ei ollut kalakaverina sopiva, tai muutenkaan. Isä ja tytär eivät osaa puhua toisilleen, ja jopa pelkäävät toisiaan. Isä epäilee Chelsean juuri Brysselissä solmittua avioliittoakin: "päteekö se tässä maassa". Postinkantaja-Charlie pölähtää paikalle; muistelevat Chelsean kanssa lapsuuttaan ja nuoruuttaan, Charlien ihastumista Chelseaan. Ja laulavat!


Sitten kesä on jo ohitse, Norman ja Ethel pakkaavat tavaroita ja hyvästelevät Kultarantaa. Kunnes maailma pysähtyy Normanin saadessa sydänoireita. Huh! Katsojankin oma sydän pomppaa kurkkuun, ei nyt!

Monenlaisia ihmissuhteita tässä pohditaan: ikääntyneen pariskunnan välinen, lämmin suhde, isän ja tyttären viileät välit, tyttären ja nuoruudenkaverin nostalginen suhde, ja myös vanhan miehen ja nuoren pojan orastava ystävyys.

Kaikki näyttelijät ovat just passeleita rooleissaan, mutta kyllä Immu Saarelainen vie taas kerran sydämeni ihan kokonaan. Kyllä toisilla on sitä lavakarismaa! Kirsi-Kaisa Sinisalo vastaa taitavasta ohjauksesta.

Kaikenkaikkiaan Kultalampi on tosi lämminhenkinen ja rakastatteva komedia. Ei ihme että kaikki näytökset, niin Hämeenlinnan kaupunginteatterilla kuin yhteistyökumppanin Riihimäen teatterillakin, olivat loppuunmyytyjä jo ennen ensi-iltaa. Mutta tämä jatkuu syksyllä, ja siirtyy Hämeenlinnassakin pieneltä Verstas-näyttämöltä suurempiin tiloihin. Suosittelen lämpimästi!

Iso kiitos Hämeenlinnan teatterille mainioista ensi-iltajärjestelyistä - ja tarjoiluista!


Kuvien copyright Ako Loponen ja Kari Paukola
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Vampyyrien tanssi / Helsingin kaupunginteatteri 6.2.2015

Toista kertaa viikon sisällä katsomassa miten vampyyrit tanssivat. Tällä kertaa oli päivänäytös, samalla miehityksellä kuin ensi-illassakin. Eclipsis ry järjesti tämmöisen ryhmäjutun, joten meitä oli iso joukko samanmielisiä musikaaliystäviä paikalla. Aika moni oli katsomassa jo toista tai kolmatta kertaakin... siis enskariviikolla. Voin vain kuvitella millaisiin kokonaislukuihin toiset pääsee. Mulla on suunnitelmissa nähdä tämä seitsemän kertaa, mutta voi olla että siihen tulee muutoksia (puoleen tai toiseen).

Yleisnäkymä sekavasta tapaamisestamme

Ja mikäs siinä, sujui erinomaisesti tälläkin kertaa. Itse asiassa varmaan vielä paremmin nyt kun ensi-iltajännityksestä oli toivuttu, puolin ja toisin. Esiintyjät olivat ehkä rennompia ja laulut sujuivat hyvin. Oma paikkakin oli parempi eli 7-rivin keskellä. Siitä näki ja kuuli paremmin kuin taaemmas sivuun. Tosin oma kuumetauti haittasi hieman menoa, mutta koitin ajoittaa yskimiseni sellaisiin kohtiin että taputettiin tms.

Petrus Kähkösen (Alfred) kainalossa

Alfred (Petrus Kähkönen) oli jotenkin erityisen säkenöivä ja lauloi upeasti taas kerran. Myös Ambronsius (Antti Timonen) oli nyt vielä enskaria enemmän vauhdissa. Sarah (Raili Raitala) on vienyt sydämeni pysyvästi, ja itse Kreivi taas... noh. Mikko Vihma alkaa löytää sisäisen vampyyrinsa, ja saa taas sukat pyörimään jaloissa. Ja Laura Alajääsken Magda, uhhuh...

  
Jo otti ohraleipä. Mikka Vihma (Kreivi von Krolock) kaappasi viereensä

Nyt toisella kerralla (ja lähempää) pystyi paremmin myös keskittymään tarkkailemaan kyläläisiä ja muita vampyrejä. Jokainen pienemmässäkin roolissa oleva tyyppi on uniikki, ja jokainen on pieni puvustus- ja maskeerausosastojen taidonnäyte.

Antti Timosta (Ambronsius) odotti kotona pieni vauva, ja siksikin paita oli jo ehtinyt kadota takin alta. 

Harmittaa kyllä, kun nyt taaskin oli sivukatsomoissa tilaa. Suuri yleisö ei näytä tätä ehkä ihan löytäneen, vaikka liki kaikki lukemani kirjoittelu on ollut positiivista. Höh.

Pardon me but your teeth are (almost) in my neck. Raili Raitalan (Sarah) hampaat.

Extramukava bonus oli meidän porukalle järjestetty mahdollisuus tavata esiintyjiä näytöksen jälkeen. Siellä sitten kulissien roudauksen lomassa otimme valokuvia, juttelimme ja saimme nimmareita. Olipas loistavaa, kiitos kaikki näyttelijät jotka olitte kärsivällisiä kanssamme!

Vampyyrien tanssista alkaa olla netti pullollaan kirjoituksia, ja tässä taas linkki yhteen uuteen, Kolahti! Tässä keskitytään musiikkipuoleen, vähän rennommalla otteella :-) Niin ja taas yksi teatterin julkaisema mainospätkäkin.


 
Laura Alajääski (Magda) huonomassa ja paremmassa valossa.


Oli tosi kiva kysellä ja kuulla näyttelijöiden kuulumisia. Esimerkiksi Laura Alajääski oli Tampereen työväen teatterissa kiinnistyksellä muutaman vuoden ja on nyt sitten HKT:llä. Näin hänet useassa esityksessä siellä ja tykästyin kovasti.

Samuel Harjanne (Herbert von Krolock) kaappasi minut.


Jätti-iso kiitos Eclipsis ry ja Laura tämän organisoinnista! Erityisesti kiitos kuvaus/rupattelusessiosta HKT:lle ja tottakai itse tähdille!


Kuvia otti vähän kuka milloinkin, osan esiintyjät itse, alimman kuvan ainakin Siiri Liitiä. Kiitos!

lauantai 6. helmikuuta 2016

Die Zauberflöte (Taikahuilu) / Åbo Svenska Teater 5.2.2016

Musta on hienoa että klassikoista tehdään uusia ja moderneja tulkintoja. Ja klassikko Mozartin Taikahuilu eittämättä on. Siksi olikin aivan mainiota että Åbo Svenska Teaterin, Turun musiikkijuhlien ja Turun filharmonisen orkesterin kimppatuotanto "sijoitetaan retrofuturistiseen raamiin". Minusta sopii tälle fantasiaelementtejä sisältävälle oopperalle kuin nenä päähän.

Taikahuilu on oopperamaailmassa varmaan sieltä kevyimmästä päästä, ja ehkä siksi yksi suosikkejani. Se on hauska, ja musiikki on tarpeeksi helppoa tämmöiselle maallikollekin. Ja se Yön kuningattaren aaria, aah, kylmät väreet menee selkäpiissä.

  
Tamino laskeutuu planeetalle, mukanaan huilu.


ÅST:n lava on tosi pikkiriikkinen oopperalle, mutta kyllä siihenkin mahtuu. Bridget Kimakin lavastus on loppuviimein aika minimalistista, vaikka toki ihania scifielementtejä sisältävää. Puvut (Kimak suunnitellut nekin) ovat tosi näyttäviä, ja juurikin sellaisia millaisiksi 50-70-lukujen tieteiskirjallisuudessa (ja elokuvissa!) kuviteltiinkin avaruusolennot ja muut. Papageno & Papagena ovat lintumaisen värikkäitä ja kolmen pojan antennipäähineet söpöt. Kauniit valot olivat britti Jake Wiltshiren käsialaa. Ville Matvejeff vastaa musiikikn johdosta ja britti John Ramster ohjauksesta.

Pamina ja lintumies Papageno


Lisää brittejä on laulajissakin, nimittäin Taminon roolissa brittitenori Sam Furness. Tykkäsin kyllä miehen äänestä ja kiva tätä oli katsella hopeanhohtoisessa avaruuspuvussaan. Yön Kuningatar oli Karolina Andersson, joka oli visuaalisesti tyrmäävä ilmestys. Mieleen tuli erinomaisen elokuvan Viides Elementti eksoottinen laulajatar Diva Plavalaguna. Lauluäänestä en osaa sanoa mitään, mutta näin maallikon korviin se legendaarinen aaria oli hieman... vaisu? Susanna Anderssonin Pamina oli eteerisen kaunis, prinsessa Leia-mainen.


Mutta kyllä se baritoni Waltteri Torikka Papagenona varastaa koko show'n, hyvässä ja pahassa. Toki Papageno on muutenkin värikäs hahmo, mutta miten musta tuntuu että se on tässä Taikahuilussa isommassa roolissa kun "normaalisti"? Tottakai Torikka on hyvä laulaja, ja esiintyjäkin. Ilokseen miestä lavalla katsoo, koska tämän Papageno on erittäin hauska, ilmeikäs ja notkea. Mutta olisiko monelle katsojalle mies korostetun isossa roolissa? Vaikka itse tunnustan heti kättelyssä ostaneeni liput tähän jo about vuosi sitten ja nimenomaan Torikan takia, niin pikkiriikkisen se niin esilläolo hämäsi. Mutta toisaalta, minkäs sille voi jos on vaan karismaattinen ja valovoimainen esiintyjä!


Kaikenkaikkiaan riemastuttava versio! Ehdottomasti kannatti pulittaa lipuista pieni omaisuus, ja vaikka olin kuumeessa ja köhivä, niin kannatti lähteä.

Pieni laulunäytevideopätkä, missä näkyy lisää puvuista ja lavastusta. Ja Ylellä oli juttuakin aiheesta.

Uuden hedelmäluokituksen mukaan annan Taikahuilulle päärynän. Makea ja mehukas, mutta ei kaikkien mieleen.


Kuvien copyright John Reading, paitsi alin kuva on videon still-kuva.

torstai 4. helmikuuta 2016

Vampyyrien Tanssi / Helsingin kaupunginteatteri 3.2.2016

Jaahas.

Mä olen nyt aika sanaton. Kaikki muut bloggarit ja median edustajat lienevät jo sanoneet ylivuotavat kiitoksensa Helsingin kaupunginteatterin kevään musikaalista Vampyyrien Tanssi. Mitä mulle enää jää? Sen siitä saa kun on liian kuumeinen kirjoittaakseen tuoreeltaan mitään.

Ensi-illassa oli siis runsaasti mediaa, ja lopussa on linkkejä aika eritasoisiin kirjoituksiin. Toiseksi eniten odotin musikaaliekspertti Siirin bloggausta, enkä saanut pettyä! Eniten kuitenkin vartosin Lauran mietteitä (jota pidän Suomen Tanz Der Vampire asiantuntijana Marika Hakolan ohella), ja nekin saatiin tänään! Hyvää kannattaa odottaa. Nämä kaksi tiivistävät monta omaakin mietettäni niin hyvin, että tunnen itseni typeräksi kirjoittaessani enää mitään. Mutta koska pitää se nyt jotain koittaa sanoa...


Kuunnelkaas alkajaisiksi ensi-iltapäivänä Yle Radio 1 Kultakuume -ohjelman vampyyrilähetystä "Hampaattomat nykyvampyyrit vastaan kauhuromanttiset pedot"! Studiossa vieraana olivat juurikin Marika ja Laura, ja vajaan tunnin aikana pääsee kurkistamaan moneen vampyyriaiheeseen asiaan... Ja mikäli innostuit enemmänkin musikaalin tekstistä ja sen kääntämisestä, lue myös tämä kiinnostava artikkeli.


Näin Vampyyrien Tanssin (muutamankin kerran) Seinäjoella 2011-12 (tosin siellä se kulki englanninkielisellä nimellään Dance of the Vampires), ja sen jälkeen mikään ei ole ollut ennallaan.

Niin kauan kun muistan ovat vampyyrit kiehtoneet minua, joten ei ihme että aihe osui ja upposi. Seinäjoen kaupunginteatterin versio jätti riman *aika* korkealle, joten kauhunsekaisin tuntein odotin mitä HKT saa aikaan. Varsinkin kuin ensimmäisissä promokuvissa kreivi von Krolockilla oli VIIKSET!! Tämä synnytti Twitterissä pienimuotoisen #viiksigate-keskustelun, ja mielipiteitä löytyi puolesta ja vastaan. Luojan kiitos tämä kauhea viiksivisio ei sitten toteutunutkaan...

  

Ensi-iltaa varten olin lainannut puvun (kiitos Sissi!), teettänyt upean viitan & pussukan kaverilla (kiitos Laura!), ja shoppaillut Lontoosta niin hansikkaita (ostin sitten punaiset ja mustat) ja naamiota. Ja hankkinut toki flunssankin. Mutta raahauduin paikalle puolikuntoisena. Pakkohan se oli, kyseessä kuitenkin mulle yksi tärkeimmistä kevään teatteriensi-illoista!   



Pieni videopätkä ensi-iltahuumasta, missä yours truly pääsi sanomaan sanasen. Onneksi suurin osa löpinöistäni jäi leikkauspöydälle, mutta tässä hehkutan asustehankintojani. Jos et jaksa kaikkea katsoa (siinä on kyllä paljon mukavia klippejä myös itse esityksestä!) niin kohdasta 2:02 sitten.

Pääsääntöisesti HKT onnistui vampyyritanssissaan oikeinkin hyvin. Koitin kovasti olla vertailematta Seinäjokeen, mutta välillä se oli hankalaa. Mutta kyllä esitys vei mukanaan melko tehokkaasti. Tässä on siis tuplamiehitys listaus kuka esiintyy minäkin päivänä), ja sen toisen porukan näen vasta 3.3. Kaikki tämän jutun kuvatkin on valittu 3.2. miehityksen mukaan.


Plussia:

* puvustus (Elina Kolehmainen) olivat näyttävät, varsinkin Kreivin puvut. Ja ne Transilvanian asukkaat majatalossa, upeine kirjailtuine asuineen!

* Petrus Kähkönen Alfredin roolissa. Siis olen mä Petrusta nähnyt monissakin rooleissa, mutta nyt silmäni jotenkin avautuivat - ihan loistava! Upea läsnäolo ja ääni ja kaikki!

* Loistobändi huippumuusikoineen ja kapellimestareineen (Eeva Kontu).

* Kreivin ja Sarahin duetot, uuh. Tai kaikki kohdat missä ylipäätään oli Kreivi ja Sarah.


* William Ilesin valosuunnittelu on rockkonserttimaisen upeaa.

* Ensemble-vampyyrit näyttäviä ja taitavia. Ja ihanan uniikkeja!

* Raili Raitala on edelleen maailman ihanin ja paras Sarah (näin Sharon Tate-mäisenäkin).

* Meikkaus- ja hiustiimi - aivan loistavaa työtä!


* Mainitsinko jo Kreivin puvut?

Juha Jokelan Koukol on Igor-mainen kyttyräselkä, joka ei paljon puhu, mutta soittaa urkuja!

* Maassa mönkivät Kreivin kätyrit muistuttavat Tolkienin luomien Mustien Ratsastajien ja pörröisten vampyyrien ristisiitosta. Söpöt!

*Helsinki Dance Companyn erinomaiset tanssijat. Varsinkin Sarahin laulaessa Jos voisin lentää  Krolock-tuplat ketkä heittelevät tanssivaa Sarahia (Hanna Mönkäre). Ja lopuksi itse Kreivi koppaa Sarahin syliinsä ja kävelee pois, aaaah!


* Metsäinen taustakangas vaihtuvine kuunväreineen, ja veren pulppuavat videoprojinsoinnit.

* Koko Alfredin Carpe Noctem -unikohtaus tanssijoineen ja lauluineen.

* Sarahin punaiset ihanat saappaat.

* Laura Alajääski (Magda) teki tukun upeita rooleja ollessaan TTT:llä kiinnityksellä, joten oli ihana nähdä hänet taas lavalla. Magdan laulama Kuolema on kummaa tehoaa taas upeasti ja menee selkäpiihin.

  

* Ja niin, ne Kreivin upeat takit ja nahkahousut ja viitat ja... ansaitsevat oman maininnan...

* Hienosti toteutettu kaikki peilien käytöt.

* Proffan loppukommentti tultuaan purruksi (mikä virkistävän erilainen loppu!) "no tähänkö piti jäädä runoilemaan".


* Proffa Ambronsiuksen (Antti Timonen) lopputanssikuviot! Ja muutenkin tämä on aika reipas, hauska ja kiva proffa.

* Ääniefektit - livertävät linnut kun Ambronsius saa makkarapötköstä päähän, narinat kuin majatalo aukeaa kahtia...

* Kreivin pukuja en ole tainnut vielä mainitakaan, no ne olivat henkeäsalpaavat.


* Lavastuksessa (a'la Jani Uljas & Jari Ijäs) oli paljon kivoja yksityiskohtia, kuten kääntyvä RIP-Alfred sängynpääty, Pascal Duroc -muistolaatta muurissa, liikkuvat rappuset, valkosipulijuhannussalko...

* Jaa, ja sitten oli sellainen Kreivi von Krolock (Mikko Vihma). Varsin raamikas kaveri, joka osasi laulaa. Pyyhkäisi jalat alta niin multa kun vissiin muutamalta muultakin katsojalta. Taitaisi ansaita ihan oman postauksen.

* Marika Hakolan suomennos toimii! Aina vaan!


* Paljon huumoria, hauskoja heittoja, tilannekomiikkaa... "se on hieno sieni"

* Maalauksen henkiinherääminen, kuinka hahmot ovat puettuina puoliksi repaleisiin vampyyriasuihin ja puoliksi siihen mitä heillä oli elävinä päällä. Upea!!

* Alfredin Sarah'lle laulu, tässä kyllä Petrus Kähkönen tempaisi henkeäsalpaavan upeasti!

* Kreivi: "Olen yölintu, päivisin harvoin tavattavissa." - ja Sarahin pesusieni hihassa!!


* Kreivin poika Herbert (Samuel Harjanne) ansaitsee myös kunniamaininnan parhaasta sisääntulosta! Herbertin asusteet (kaameine kasarihousuineen ja Frank'n'Furter-tyylisine kimallekorsetteineen) olivat myös aika... vaikuttavat. Mutta se tukka, huh (aika hurja).

* Alfredin lakoninen kommentti, kun huomaakin aamupalan valmistajan/tuojan olleen Koukol: "Aha, ei ollut Sarah". Ja proffan yöasu!! Ja heitto voimaballadin laulamisesta Alfredille :-)

* Kreivi ja Sammumaton Polte. Voin kertoa että tämmöisen naamion alta on haasteellista pyyhkiä kyyneleitä. Mutta tämä on itselle aina Vampyyrien Tanssin ehdoton kohokohta ja huipentuma. Kreivi paljastaa sisimäpänsä ja saa katsojan puolelleen hyvin inhimillisine ajatuksineen.

* Ja lopuksi pakko kehua vielä Kreivin häikäisevän hienoja vaatteita!


Ja eihän mikään esitys olisi täydellinen ilman muutamia miinuksiakin. Suurin osa näistä kuitenkin aika pikkujuttuja, millä ei ole edes juuri merkitystä ns. tavalliselle katsojalle.


Miinuksia:

* Risto Kaskilahden Chagal. Muutenkin Chagal on hieman ärsyttävä hahmo, ja Kaskilahti tekee siitä vieläkin vastenmielisemmän. Kaikki ne naamanvääntelyt ja vitsit, aargh.

* Lavastus oli paikoitellen hieman kökköä, ja kun henkilökunnan piti operoida käsin siirtoja jne. Osittain Peacockin syytä, koska ei se paikkana vaan ole kovin häävi.

* Peacock katsojan kannalta on aika ankea. Kamalat penkit ja kolkko tunnelma. Istuintyyny mukaan!

* Ääniefektit olivat aika kovalla volyymilla, ja paikoitellen vähän turhan päälleliimattuja. Siis sekä kaulan puraisuäänet että Chagalin raajojen oikaisut.


* Marika Hakolan suomennoshan on loistava, mutta nyt sitä oli paikoitellen hieman muuteltu, niin lauluissa kuin puheosuuksissakin. Toki improvisoinnille on aina tilaa, mutta pyörää ei kannata keksiä uudelleen.

* Käsiohjelmassa lukee ALBERT (eikä Alfred)! Oikoluku! (juu juu, tämä todellakin on pilkunviilausta, enkä tiedä olisinko ilman Petrus Kähkösen tarkkoja silmiä huomannutkaan).

* Aika kökkö teline millä Kreivi laskeutuu Chagalien kylpyhuoneeseen, kun siivetkään ei ihan toimi...
* Paljon huumoria, hauskoja heittoja, tilannekomiikkaa... Ihan niin paljon ei olisi tarvinnut olla sellaista pöhköä läppää ja vitsiä. Eniten tätä tuotti Chagal.


Kuten huomaatte on plussia PALJON enemmän kuin miinuksia.

Sen enempää en juonenkäänteisiin mene, koska kaikki muut ovat tehneet ne jo moneen kertaan selväksi. Juoni itsessään ei ole sen "syvällisempi", mutta monta mutkaa, koukkua ja vinkeyttä matkan varrelle osuu.

Mikäli pidät vampyyreistä, musikaaleista, huumorista ja hyvästä meiningistä Vampyyrien Tanssi voisi olla sopivaa viihdykettä. Liput kannattaa kuitenkin varata pian/heti, sillä esitykset loppuvat 27.4., ja ne myynevät kuin kuumille kiville kaikkien hehkutusten jälkeen!

  

Ja sitten niitä bloggaajien mielipiteitä: Pilkkuun Asti, Huono Äiti, Jalankulkuonnettomuus, Teatterinna, Pessin ja Illusian luona, Lukupino, Man Made Lifestyle, Teatterikärpäsen Puraisuja, ExTempore. Lisään uusia sitä mukaan kun niitä bongaan!

Lehdistökin on aika innokkaasti ollut paikalla. Helsingin Sanomien Lauri Meri antoi täydet 5 tähteä! Aamulehden Anne Välinoron 3 tähden kriitiikki oli aivan höttöisen kevyt hömppä. Turun Sanomien Ilona Kangas tuntui myös hurmioituneen. Musiikkilehti Riffin Tommi Saarela oli myös paikalla. Nettikulttuurilehti Nousun Nina Hurme oli myös paikalla. Elokuvalehti Episodin Jouni Vikman myös.



Helsingin kaupunginteatteri julkaisi pari pientä trailerivideotakin. 2.2. tämän ja ensi-iltapäivänä 3.2.2016 tämän. Jo aiemmin (30.12.2015) saimme nauttia videopätkän promokuvien teosta.


Ensi-illat ovat mainioita kokoontumisajoja myös teatteribloggaajille!
 Simo, Isa, Siiri, Laura, Talle ja allekirjoittanut takarivissä.


Ja koska me muutamat teatteribloggaajat (minä, Talle ja Linnea) haluamme hienovaraisesti protestoida mm. Helsingin Sanomien tovi sitten käyttöön ottamaa tähtiluokitusta vastaan, olemme päättäneet alkaa jakamaan esityksille vihanneksia/marjoja/hedelmiä. Ei määrällisesti, vaan yhden kappaleen. Lukijan pääteltäväksi jää onko banaani parempi kuin lanttu, tai miten tyrni vertautuu hunajameloniin. 

Kas tässä ensimmäinen; annan Vampyyrien Tanssille ison ja muhevan ananaksen!

Esitys teki kyllä moneen Twitterissä pyörivään vampyyrifaniin melkoisen vaikutuksen. Vai mitä sanotte tästä listasta kotimaisia (ja muutamia ulkomaisiakin) elokuvia, jotka pyöritimme vampyyrimankelin läpi maanantai-iltana 8.2. (silloin kun minä koitin saada tätä jo lauantaina aloittaamaani kirjoitusta viimeisteltyä. Lopulta ma-ti aamuyöllä sain sen valmiiksi, taisteltua sitä ennen koodia siivoten pari-kolme tuntia kun en saanut fonttia toimimaan). Joskus blogistin elämä on haasteellista teknisten ongelmien lyödessä kapuloita rattaisiin, vai pitäisikö sanoa vaarnoja sydämiin (ha ha ha!).


Esitysvalokuvien copyright Mirka Kleemola
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Suomen Kaunein / Tampereen teatteri & Teatteri Siperia 2.2.2016

Jostain syystä en ollut alunperin aikonut mennä katsomaan tätä Suomen Kauneinta lainkaan. En tiedä miksi ihmeessä olin näin ajatellut. Onneksi muutamien ihmisten kommentit saivat minut muuttamaan mielipiteeni. Ja sitä ei todellakaan tarvinnut katua hetkeäkään! Tampereen Teatterin ja Teatteri Siperian yhteisproggis Suomen kaunein oli hauska, koskettava, kaunis ja aika riipaisevakin kertomus nyky-Suomesta. Ja unelmista. Vanhenemisesta. Elämästä yleensä.


Monipolveista tarinaa koosti koko työryhmä yhdessä eli kaikki viisi näyttelijää ja ohjaaja/lavastaja Mikko Bredenberg ja dramaturgi Laura Valkama.

Päähenkilö ja kertojaminä on Matti Suomalainen (Marika Heiskanen), joka on tuiki tavallinen, keski-ikäinen suomalainen mies. Vanhan höpsön äitinsä Eevin (Elisa Piispanen) omaishoitaja. Joka vaan nyt saa kuulla sairastavansa eturauhassyöpää ja elinaikaodote on 3-12 kk. Diagnoosista alkaa Matin ja äidin roadtrip Suomen poikki Kemijärvelle tapaamaan Matin nuoruudenihastusta Mirjaa. Matti tekee siis radikaalin ratkaisun, kun kerran kuolee kohta. Ja äitikin haluaa kuolla kehä kolmosen ulkopuolella.

Toisaalla taas Kemijärvellä 17 vee teini Tiina Kumpula (Martti Manninen) pohtii ja suree elämäänsä ja ulkomuotoaan. Näiden kolmen kohtalot kietouvat yhteen tien päällä kohdattaessa. Mukana kuvioissa on myös kaikkien suomi-glam-rocktähtien kliseetiivistymä Mige (Karoliina Blackburn), johon Tiina on palavasti ihastunut.


Kaikenlaisia sivuhenkilöitäkin on, joista tärkeimpänä ehkä Kokkolan ABC-huoltsikan tarjoilja (Juha Junttu). On Matin pomoa, lääkäreitä, Tiinan äiti, missiemoja, Lävistäjä-Pirita ja kiinteistönvälittäjä. Monissa näissäkin menee roolitukset ristiin (eli miehet esittävät naisrooleja ja päinvastoin).

Matti ja Eevi tykkäävät maakuntalauluista, ja niitä sitten illan aikana kuullaankin. Kuten myös Juntun säveltämää, sanoittamaa  ja sovittamaa (sekä useimmiten esittämääkin) musiikkia! Aivan oivallista musisointia, ja hyviä biisejäkin. Musiikki on tosi iso osa tarinaa.

Tiina on voittanut Yöttömän Yön Kauneimman tittelin (viis siitä että oli ainoa osallistuja), mutta silti se oman ulkonäön vatvominen on kuluttavaa... Tiina haluaisi olla Tiia ja haluaisi piilarit eikä uusia silmälaseja ja äiti ei ymmärrä mitään, ja rokkikukko Mige on ihana. Tiina on kunnollinen, kiltti ja tavallinen, mutta haluaa olla erityinen. Tottakai. Mä en käsitä miten naisellinen, tai teinityttömäisen epävarma Martti Manninen onnistuu olemaan. Hän on Tiina, ei tartte pohtia että tuossa nyt kundi vetää tytön roolia.

   

Mige on sitten taas se rokkikukko joka on omaksunut eleitä, tukan, vaatteet ja puheenparsia kolmelta kovalta kotimaiselta: Mike Monroe, Jonne Aaron ja Olli Herman. Hertsyykkeli. Karoliina Blackburn sukeltaa niin oivasti Migen nahkapöksyihin. Ainoa mistä ehkä huomaa ettei tässä ole mies ovat inasen leveämmät lanteet, siis mieheksi. Muuten menee täydestä.

Ja kyllä Marika Heiskanen on aivan ilmiömäinen suomalainen äijä. Lauluääni ei ehkä ole tarpeeksi matala, mutta eleet ja ilmeet ja kaikki. Täydestä menee tämäkin ristiinpukeutuminen. Huutonaurua kun Mige ja Matti keskustelevat miehen inkontinenssiongelmista!

Mä fanitan kovasti myös Elisa Piispasen Eeviä, miten herkästi ja kauniisti (ja paikoitellen aika räväkästikin) tämän muistisairaus ja nostalgiankaipuu ja kaikki tuodaan esille. Ja se millainen suhde Eevin ja Migen välille muodostuu, kun nämä huoltoaseman vessassa kohtaavat. Ja on ne äidin ja pojankin välit... kun Eevi ohjeistaa Mattia miten tämä saisi naisia :-)

Kohtauksista toisiin siirrytään kovin sulavasti, ja sohva toimii oivasti autona, kunhan Matti vaan heiluttaa rattia edessään. Hieman mielikuvitusta kehiin vaan, siis katsojilta. Lavastus siis toimii.

Esitys oli kaikin puolin nautinnollinen, ellei mukaan lasketa suoraan takanani istunutta "omituista kikattajaa". Siis hienoa että esitys on hauska, mutta ei se ole hauska 99% ajasta. Niin että tarvitsisi nauraa todella kovalla äänellä (ja tarkoitan nyt todella KOVALLA) jatkuvasti. Itseäkin ensin hymyilytti, mutta sitten jossain vaiheessa alkoi vähän ärsyttämään, kun en meinannut enää kuulla repliikkejä lavalta. Nainen nauroi niissäkin kohdissa kun muita ei naurattanut, kenties vain hymähdytti hieman. Nauru oli niin kovaa että taatusti kuului näyttämölle asti, ja ehkä jo häiritsi esiintyjiäkin?

Lisää tämmöistä teatteria! Siis yhteistyötä eri teatterien välille, yhteisesti tehtyä juttua... Kiitos koko loistava tiimi!



Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.
Kuvien copyright Harri Hinkka.