No mutta huh, olipas kokemus. En tiedä toivunko koskaan alastomasta Freddie Foxista.
Huomenna jotain järkevämpiä päivityksiä aiheesta.
lauantai 13. lokakuuta 2012
perjantai 12. lokakuuta 2012
Mark Gatiss Q&A Hampstead Theatre
Hah, Hampstead Theatre kyseli taannoin kysymyksiä yleisöltä Mark
Gatissille ja valitsi sitten niistä kymmenkunta, mihin herra ihan vastasikin. Ja
mun kysymys oli valittuna, jee!!
Koko haastattelu löytyy täältä
Ja mun kysymys ja vastaus:
Apart from Charles I, which King/Queen in British history would you like to play?
King John. Richard II (though I’m too old now!) Basically all the slippery ones! Maybe Charles II in the sequel… Queens are a different matter. Does Matilda count?
Koko haastattelu löytyy täältä
Ja mun kysymys ja vastaus:
Apart from Charles I, which King/Queen in British history would you like to play?
King John. Richard II (though I’m too old now!) Basically all the slippery ones! Maybe Charles II in the sequel… Queens are a different matter. Does Matilda count?
Luke Treadaway & muut Curious näyttelijät
Kun käveltiin eilen NT:n ohi Cottesloe-näyttämölle (joka on siellä
ihan erillisenä teatterin sivustassa) jonottamaan niitä Curious Incident -lippuja
silloin hieman ennen puolta kuutta, niin käveltiin siitä Stage Doorin ohi (NT:llä
se on iso ja näyttävä sisäänkäynti turvallisuustyyppeineen ja muineen, ei
mikään hämärä sivuovi…). Mentiin ohitse kolmen hengen porukan jotka oli
tupakalla/tauolla. 2 metriä ohituksen jälkeen tajusin että siinä oli Luke
Treadaway! Siis kääk. Siinä se seisoi muina miehinä punaisissa
college-housuissa ja hupparissa. No en sit kehdannut mennä nykimään hihasta.
Mentiin sen sijaan sinne Cottesloehen, kävin vessassa, otin kameran ja tussin
ja käsiohjelman ja menin sitten vasta takaisin. Ja eihän se siinä enää ollut. Tietenkään.
Niillä oli ollut matineanäytös iltapäivällä.

Vaikkei saatu lippuja esitykseen, niin se ei estänyt
ostamasta käsiohjelmaa ja tulemasta esityksen jälkeen Stage Doorille notkumaan.
Elokuussa (kun käytiin näytelmää katsomassa) oli kai kiire jonnekin tai en mä tiedä miksi, niin ei jääty stage doorille. Mutta koska NYT konsertti loppui puoli tuntia aikaisemmin kuin näytelmä, ja oli parin minuutin
kävelymatkan päässä… No, siihen sitten.
Luken ja mun kengät.
Pitkät odottelut palkittiin lopulta, ja
herra Treadaway tuli tupakalle niissä punaisissa collegehousuissa ja hupparissa
ja talvitakissa. Jutteli ensin pitkään jonkun vanhemman naisen ja ilmeisesti
tämän tyttären kanssa, olivat jotain vanhoja tuttuja. Sitten sain nimmarin
käsiohjelmaan, vaihdoin muutaman sanasen ja valokuvaposeeraukset.

Hämmästyttävintä oli se, että niin suuri hitti kun näytelmä onkin, ja sekä
yleisön että kriitikkojen rakastama, niin Luke ei ton isompi tähti ole.
Lisäkseni VAIN 2 muuta ihmistä pyysi siltä nimmarit. Mutta se ei ole vielä
breikannut läpi, joten saa olla melkoisen rauhassa.
Siinä ovella notkui yhteensä hieman toistakymmentä ihmistä,
osa odotti Last of the Haussmans ihmisiä, osa Damned by Despair -näytelmästä.
Sitten oli sellainen n. 6 hengen sakki, mitkä odotti varmana kuuta nousevaksi.
Niillä oli kauhea määrä tavaraa ja olivat semiammattilaisia
nimmarienmetsästäjiä selkeesti. Juttelin kahden tytön kanssa, jotka olivat
olleet katsomassa sitä Damned by Despairia, ja odottivat yhtä tummaa miestä
(joka lopulta tulikin).
Tytöt tulivat meinaan kysymään multa kuka Luke oli, kun se
oli lähtenyt takaisin sisään. Mun olisi pitänyt kysyä niiltä kuka se pitkä
tumma mies oli, mutta ilmeisesti joku suht tunnettu, koska tää Doctor Who-sakki
pyysi siltä nimmareita myös… :-) No mäkin sitten, oli pikkaisen noloa, kun ei ollu
aavistustakaan kuka herra oli. Se oli kaikkein kohteliain, kysyi nimeä,
poseerasi kiltisti kuvassa ja oli oikein mukava… Selkeesti se siinä Damned by Despairissa
oli ollut. Myöhemmin selvisi että herra oli Bertie Carvel ;-)
Pentu poistui ekana eli Curious Incidentin tähti
Halusin vielä jäädä odottelemaan Una Stubbsia, joten sitten
odotettiin. Curious Incidentin ihmiset lähti kaikki, samoin Last of the
Haussmansin. Olisin voinut kyllä Rory Kinnearilta pyytää kanssa nimmarin, mutta
se meni niin vauhdilla ohi, etten kehdannut sitten. Lopulta reilun tunnin
jälkeen Una vihdoin tuli ja tää DW-leiri hyökkäsi sen kimppuun. Niillä oli A4
kokoisia kuvia iso nippu ja Una kiltisti kirjoitteli kaikkiin nimensä. Oli
aivan ihastuttava ja poseerasi mun kanssa myös. Kehuin sitä myös Sherlockin Mrs
Hudsonin roolista ja oli jotenkin niin vilpittömän kiitollinen. Aivan ihana
täti!!
Sitä Unaa kun odoteltiin niin herra Treadaway tuli uudelleen
tupakalle. Sai olla ihan rauhassa, nojailla seinään ja näpytellä puhelintaan. Lopulta
sille tuli auto noutamaan (joku vuokrattu, kuskeineen), ja se lähti pois. Oli
se hyvin rooliensa oloinen, hieman renttulook ja puhui nopeasti ja hieman
epäselvästi. Ei nyt varsinaisesti ollut töykeä, jopa hymyili valokuvassa, mutta
vähän sellanen tylyhkö kuiteskin. Käärii itse sätkänsä, jotta ei ainakaan
kauheissa varoissa kieri. Mutta oli se ihana, hitsi viekööt.
torstai 11. lokakuuta 2012
Peruutuslippuja jonottamassa
Teatteri (Globen Twelfth Night) loppui vasta 10 yli 5 (eli kesti yli 3 h) ja siitä
sitten juoksujalkaa rantaa pitkin kohti National Theatrea. Hulluja
päähänpistoja osa 15 – koska teatteriliput olivatkin iltapäivälle eivätkä
illalle, niin yllättäen torstai-ilta jäi vapaaksi (joku oli taas kirjoittanut
väärän ajan kalenteriin). Mesu oli edelleen kipeä eikä jaksanut tulla
keskustaan treffeille. Jotta suuri ajatus oli koittaa saada peruutusliput The
Curious Incident-esitykseen. Okei, just elokuussa se tuli nähtyä livenä ja 17.9.
NT Livessä, mutta. Niin hyvän näytelmän (ja Luke Treadawayn) voi käydä
katsomassa monta kertaa.
Olin käynyt kysymässä siltä jampalta, joka sai liput, että monelta se oli tullut jonottamaan; viideltä kuulemma.
Vaihtoehto B oli mennä viereiseen Royal Festival Halliin kuuntelemaan Philharmonia Orchestran konserttia – sillä edellytyksellä että sinne saa lippuja. Joskus puoli seiskan aikaan annettiin sitten periksi, ja käveltiin Southbank Centreen. Sinne sai lippuja, oli vielä ihan hintaryhmissä valinnanvaraakin. £15 kappale sai ihan kelvolliset paikat suht takana. Sali oli kyllä valtava…
Tauon jälkeen sitten Elgaria. Ja kuulosti niiiiiiiiin hyvältä. Silmiä tartti pyyhkiä kyllä, niin hienolta se kuulosti. Salissa oli hyvä akustiikka, vaikken mä näistä mitään ymmärräkään, mutta orkesteri kuulosti tosi hyvältä. Erityisesti vasket! Ja niin, salissa on myös urut, siis sellaiset kirkkourut, ja niitäkin soitettiin. En ole koskaan ajatellut että tässä teoksessa on urut, mutta niin vaan siinä loppupäässä ukko niitä soitteli. Aivan mahtava kokemus kaikkineen ja rahoilleen sai hyvin vastinetta.
Konsertin jälkeen takaisin NT:lle, mutta siitä vierailusta on pakko kirjoittaa oma postaus. Satuin bongaamaan sen jampan kun tuli teatterilta pois, siis sen joka oli mennyt viideltä jonottamaan lippuja. Sanoi että kaikki taisivat päästä sisään... Noh, me nähtiin hyvä klassisen musiikin konsertti sen sijaan.
Lippumyyjänainen oli sanonut että puoli kuuden aikaan kannattaisi tulla jonottamaan. Vaikka suoraan Globesta tultiin, niin ehdittiin jonoon puoli kuudeksi, mutta
jonossa oli jo vajaa kymmenen ihmistä ennen. Jäätiin kuiteskin jonottamaan… Joku huhu kiersi jossain
vaiheessa että 20 lippua olisi tullut myyntiin. No, kuuden aikaan 2 ekaa sai
liput, ja sitten ei mitään… Lippumyyjät sanoivat että määrät vaihtelevat tosi
paljon, joskus voi vapautua 1 ja joskus 8. Mutta koska kaikki näytökset on
olleet loppuunmyytyjä ja alkaa olla viimeiset esitysviikot käsillä, niin
ihmiset ei kovin hevillä lipuistaan luovu. Pari ihmistä jonosta läksikin.
Olin käynyt kysymässä siltä jampalta, joka sai liput, että monelta se oli tullut jonottamaan; viideltä kuulemma.
Vaihtoehto B oli mennä viereiseen Royal Festival Halliin kuuntelemaan Philharmonia Orchestran konserttia – sillä edellytyksellä että sinne saa lippuja. Joskus puoli seiskan aikaan annettiin sitten periksi, ja käveltiin Southbank Centreen. Sinne sai lippuja, oli vielä ihan hintaryhmissä valinnanvaraakin. £15 kappale sai ihan kelvolliset paikat suht takana. Sali oli kyllä valtava…
Ohjelmistossa oli Mendelssohnin Overture, The Hebrides (Fingal’s
Cave) op 26, Beethovenin Piano Concerto no 3 in C minor, op 37 ja Elgarin
Enigma Variations… Joka tietenkin oli se syy ylipäätään osallistua. Ja olen
aina halunnut Royal Festival Hallissa käydä kuuntelemassa jotain Lontoon
huippuorkestereista. Tugan Sokhiev johti orkesteria ja Yefim Bronfman soitti
pianoa. Minä joka en pidä pianomusiikista, niin silti se pianokonsertti
kuulosti ihan hyvältä. Mendelssohn oli myös hyvä, vaikka oli mulle aiemmin
tuntematon teos. Väliajalla syötiin jäätelöt ja katseltiin parvekkeelta
näköaloja Thamesille ja vastapäisen rannan taloja ja valoja.
Tauon jälkeen sitten Elgaria. Ja kuulosti niiiiiiiiin hyvältä. Silmiä tartti pyyhkiä kyllä, niin hienolta se kuulosti. Salissa oli hyvä akustiikka, vaikken mä näistä mitään ymmärräkään, mutta orkesteri kuulosti tosi hyvältä. Erityisesti vasket! Ja niin, salissa on myös urut, siis sellaiset kirkkourut, ja niitäkin soitettiin. En ole koskaan ajatellut että tässä teoksessa on urut, mutta niin vaan siinä loppupäässä ukko niitä soitteli. Aivan mahtava kokemus kaikkineen ja rahoilleen sai hyvin vastinetta.
Konsertin jälkeen takaisin NT:lle, mutta siitä vierailusta on pakko kirjoittaa oma postaus. Satuin bongaamaan sen jampan kun tuli teatterilta pois, siis sen joka oli mennyt viideltä jonottamaan lippuja. Sanoi että kaikki taisivat päästä sisään... Noh, me nähtiin hyvä klassisen musiikin konsertti sen sijaan.
Twelfth Night / Globe Theatre 11.10.2012
Torstaina iltapäivällä (ei illalla niin kuin taas luulin –
onneksi tuli tarkistettua liput etukäteen!) oli se matkan päätarkoitus. Eli nähdä
Stephen Fryn paluu teatterilavoille oliko se nyt 16 vuoden jälkeen. Tämän takia
se tuli alun perin alettua suunnittelemaan tätä reissua. No, Loppiaisaatto on
yksi Shakespearen parhaita komedioita, joten se oli sellainen extrabonus. Tosin
vaikka näytelmä olisi ollut ihan mikä hyvänsä, niin ei olisi haitannut.



Paikat olivat lavan sivulla ylimmän kerroksen eturivissä. Sinällään hyvät, mutta iso
pylväs haittasi näkyvyyttä hieman. Tarttee sanoa että vaikka Fry oli todella
loistava Malvoliona, niin show’n varasti silti aivan sietämättömän hyvä Mark
Rylance! Maan parhaimmaksi Shakespeare-näyttelijäksi tituleerattu Rylance oli
huikeassa vedossa Olivian roolissa.
Mark Rylance ja Stephen Fry
Tässä versiossa oli nimenomaan pointtina, että kaikki roolit
on miesten näyttelemiä, alkuperäisen Shakespearen ajan mukaan. Tarinassa on
siis sisko Viola ja sen veli Sebastian ketkä ovat hyvin samannäköisiä.
Haaksirikossa kumpikin luulee toisen kuolleen… Viola pukeutuu pojaksi (Cesario),
ja lopulta rakastuu kreivi Orsinoon ja Sebastian taas rakastuu Oliviaan, joka
on kreivitär. Jotenkin vinkeää kun mies esittää naista, joka esittää miestä. Ja
tietenkin Cesario ja Sebastian on puettu ihan samoihin vaatteisiin niin että
katsojakin hämääntyy kumpi on kumpi. Rylancen esitys on aivan järjettömän hieno…
Samuel Barnett (Sebastian) ja Johnny Flynn (Viola/Cesario) olivat kumpikin
todella hyviä nuoria miehiä, joista varsinkin Flynn oli todella mainio
Cesariona. Skotti Liam Brennan (Orsino) oli kanssa hyvä.

Esitys siirtyy loppuunmyytyjen Globe-esitysten jälkeen
Apollo Theatreen, ja mietin joskos tammikuulle saisi vielä lippuja. Nyt
jäi
pylvään ja sijainnin vuoksi osa jutuista näkemättä. Oli hauska ja
erinomaisen
hyvä näytelmä. Pikkasen vilu meinasi tulla, vaikka oli villapaita.
Loppuesityksen ajan mulla oli pipo. Valitettavasti hanskat ja kaulahuivi
jäi kämpille... Sadekuuro yllätti aika loppuvaiheissa, mutta ei
haitannut kun kentällä seisoneita.
Tunnisteet:
Globe Theatre,
Lontoo,
Mark Rylance,
Samuel Barnett,
Shakespeare,
Stephen Fry,
Twelfth Night
keskiviikko 10. lokakuuta 2012
The Last of The Haussmans / National Theatre 10.10.2012
Ensi maanantaina Suomessakin NT Live-sarjassa nähtävä,
Stephen Beresfordin ensimmäinen näytelmä. On ollut NT:llä iso hitti,
eikä
sinällään ihme. Hienot näyttelijät ja hauska tarina. Tarinan keskiössä
vanha
hippi Judy (Julie Walters) jonka aikuiset lapset Libby (Helen McCrory)
ja Nick
(Rory Kinnear) palaavat kotiin… Mitä konflikteja ja juttuja paljastuu
sitten…
Mukana menossa myös Libbyn 15-vuotias tytär, Judyn lääkäri Peter (jonka kanssa Libby aloittaa suhteen) ja naapurin atleettipoika Daniel (johon Nick palavasti rakastuu). Lytteltonin näyttämö on aika iso, ja paikat oli parven ekalta riviltä, eli oikein hyvät. Esitys oli loppuunmyyty. Lavastus säkenöivän hieno, pyörivällä lavalla saatiin koko Judyn talo kuvattua.
Näyttelijät olivat kaikki hyviä, mutta Julie Walters ihan sairaan hienossa vedossa! Rory Kinnear oli kanssa tosi tosi mainio myös. Eikä Helen McCrorykään huono ollut, päinvastoin.
Tälläinen takuuvarma yleisöhitti joo, mutta hyvin tehtyä perusteatteria. Toinen puoliaika oli ehkä aavistuksen pitkältä tuntuva, eli eka puoliaika oli parempi. Kaikkiaan kesto väliaikoineen 2 h 45 min eli aika myöhäksi meni.
Ennen kuin näytelmä alkoi, niin tutun näköinen tyyppi käveli sisään sinne parvelle ja meni taakse. Oliko se Jamie Bell? Väliajalla piti sitten stalkata tätä nuorta miestä ja ei se sittenkään tainnut olla. Se tuli paikalle yksin, mutta seuralaisensa kanssa jonotti sitten baariin. Aikani tyyppiä seurattuani tulin siihen tulokseen ettei ollut Jamie. Olisinkin ehkä pyörtynyt. Kovasti jo suunnittelin mitä mä menisin sanomaan sille, kehumaan Billy Elliottia (haluaakohan se aina ihmisten muistavan sen roolista minkä teki varhaisteininä?) ja muita leffarooleja (joista mun suosikit on varmaan Hallam Foe ja tietysti viimeisimpänä Tintti). Ihan mun ykkössuosikkeja… mutta ei nyt sitten ainakaan ollut tuo.
Mukana menossa myös Libbyn 15-vuotias tytär, Judyn lääkäri Peter (jonka kanssa Libby aloittaa suhteen) ja naapurin atleettipoika Daniel (johon Nick palavasti rakastuu). Lytteltonin näyttämö on aika iso, ja paikat oli parven ekalta riviltä, eli oikein hyvät. Esitys oli loppuunmyyty. Lavastus säkenöivän hieno, pyörivällä lavalla saatiin koko Judyn talo kuvattua.
Näyttelijät olivat kaikki hyviä, mutta Julie Walters ihan sairaan hienossa vedossa! Rory Kinnear oli kanssa tosi tosi mainio myös. Eikä Helen McCrorykään huono ollut, päinvastoin.
Tälläinen takuuvarma yleisöhitti joo, mutta hyvin tehtyä perusteatteria. Toinen puoliaika oli ehkä aavistuksen pitkältä tuntuva, eli eka puoliaika oli parempi. Kaikkiaan kesto väliaikoineen 2 h 45 min eli aika myöhäksi meni.
Ennen kuin näytelmä alkoi, niin tutun näköinen tyyppi käveli sisään sinne parvelle ja meni taakse. Oliko se Jamie Bell? Väliajalla piti sitten stalkata tätä nuorta miestä ja ei se sittenkään tainnut olla. Se tuli paikalle yksin, mutta seuralaisensa kanssa jonotti sitten baariin. Aikani tyyppiä seurattuani tulin siihen tulokseen ettei ollut Jamie. Olisinkin ehkä pyörtynyt. Kovasti jo suunnittelin mitä mä menisin sanomaan sille, kehumaan Billy Elliottia (haluaakohan se aina ihmisten muistavan sen roolista minkä teki varhaisteininä?) ja muita leffarooleja (joista mun suosikit on varmaan Hallam Foe ja tietysti viimeisimpänä Tintti). Ihan mun ykkössuosikkeja… mutta ei nyt sitten ainakaan ollut tuo.
Tunnisteet:
Julie Walters,
Lontoo,
National Theatre,
Rory Kinnear
Our Boys / Duchess Theatre 10.10.2012
Jonathan Lewis kirjoitti tämän näytelmän 90-luvun alussa,
osittain omiin kokemuksiinsa pohjaten. Se sijoittuu siis sotilassairaalaan
1980-luvulla ja seuraa kuuden sotilaan oloa ja eloa ja suhdetta toisiinsa.
Hauska, hetkittäin räävitönkin, mutta myös aika surullinen ja traaginen tarina.
Tykkäsin kyllä. Lavalla on vain yksi sairaalahuone, missä kaikki tapahtuu.
Keith (Cian Barry) on pahasuinen irlantilaissotilas, Arthur Darvill esittää
pyörätuolissa kulkevaa Parryä, joka on sellainen huumoriveikko.
Joe (Laurence Fox) on taas päällisin puolin aika vähillä vaurioilla päässyt naistenmies. Ian
(Lewis Reeves) on näytelmän alussa vihannes-tasolla, mutta kuntoutuu kyllä
lopuksi kykeneväksi palaamaan palvelukseen.
Jolyon Coy on upseerikokelas Menzies, jolta on leikattu ahterista
palanen, ja joutuu ”tavallisten” sotilaiden kanssa samaan huoneeseen.
Kuudentena sotilaana Matthew Lewis (Mick), joka haluaisi tavata naisen.
Matthew Lewis
Kaikki ovat nuoria ja sodan tai terrorismin uhreja. Osa on
viettänyt sairaalassa jo kauan aikaa, osa käy vaan hetken. Herätti ajatuksia
kyllä… Näyttelijät olivat kaikki päteviä. Matthew Lewis nyt on tuttu Harry
Potter-elokuvista, missä hän oli Neville Longbottom, Harryn kavereita. Laurence
Fox on esiintynyt Lewis-poliisisarjassa 7 kautta (Hathaway), ja aika monessa
elokuvassakin. Ja on naimisissa Billie Piperin kanssa (joka oli Doctor Whossa
kahden kauden ajan Tohtorin kumppani Rose Tyler). Arthur Darvill taas oli
näistä ehkä isoin tähti, ainakin nuorempien katsojien keskuudessa, eli Doctor
Whon Rory Williams. Muut 3 heppua olivat
aiemmin mulle tuntemattomia, jos kohta Jolyon Coy oli Deep Blue Sea leffassa
(tarttee katsoa se uudelleen, kun en muista lainkaan mitä se esitti).
Esityksen jälkeen mentiin stage doorille nimmarien toivossa
ja kauhean kauaa ei tarvinnut odotella. Meitä oli siinä parikymmentä henkeä,
suurin osa alle 20 v tyttöjä, jotka odotti Arthur Darvillia. Muutama
ammattimainen nimmarikauppias (sellasia vanhempia miehiä) ja pari muutakin
aikuista. Ensimmäisenä tuli Coy ja Reeves (polkupyörän kanssa), ja sitten kun
ne olivat menneet menojaan niin Lewis ja Barry. Varsinkin Cian Barry oli tosi
mukava ja jutteli siinä muutenkin.
Cian Barry. Ekassa kuvassa näyttää aika pelottavalta,
tokassa sentään jo hymyilee...
tokassa sentään jo hymyilee...
Lopuksi Darvill tuli ja oli sellainen hieman
kiireisen ja välinpitämättömän oloinen. Poseerasi kyllä kaikkien kanssa kuvissa
ja jakoi nimmareita. Mutta hyvin sen oloinen ettei paljoa kiinnosta. Vikana
sitten Fox, pikkusikaria tuprutellen. Neljän viimeisen kanssa poseerasin kuvassakin, ja kaikilta sain
nimmarit käsiohjelmaan. Niin, se kapea musta tussikin oli löytynyt, ostin saman
tien kaksikin, kun löytyi sopiva.
Arthur Darvill, ketä hieman kyllästyttää...
Tunnisteet:
Arthur Darwill,
Duchess Theatre,
Laurence Fox,
Lontoo
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)















