Näytetään tekstit, joissa on tunniste Samuel Barnett. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Samuel Barnett. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 12. heinäkuuta 2015

The Beaux' Stratagem / National Theatre 12.7.2015

Mainiota että tämä erinomainen esitys tulee vielä syksymmällä katsottavaksi leffateattereihinkin. Finnkinolla siis 28.9., menkää sankoin joukoin! Suosittelen lämpimästi.

Vaikka George Farquharin näytelmä The Beaux' Stratagem (älkää antako vaikean nimen hämätä!) on kirjoitettu jo 1700-luvun alussa, niin hyvin se jaksaa viihdyttää edelleen. Erinomainen sovitus ja ohjaus (a'la Simon Godwin, joka ohjasi taannoin NT:lle myös Man and Supermanin sekä Strange Interluden) auttaa asiaa, eikä haittaa lainkaan että mukaan on saatu värvättyä tukku loistavia näyttelijöitä.


Olen nähnyt Farquharin tuotannosta vain yhden näytelmän ennen, eli Donmarissa muutamia vuosia sitten pyörineen The Recruiting Officerin. Se oli näyttävä esitys, joten odotin tältäkin kiva teatteri-iltapäivää. Enkä saanut pettyä. Paljon hauskempi, ja kielikin oli muokattu helpommaksi eli nykyenglanniksi. Paikoitellen tuli sellainen Shakespearen Paljon Melua Tyhjästä fiilis, hulvatonta menoa ja kommelluksia. Tässä ollaan maaseudulla, Lichfieldissä, mutta kaikki hinkuaisivat Lontoon hulinaan.


Halusin alunperin nähdä tämän koska Samuel Barnett (yläkuvassa miekan kanssa) oli mukana, ja en saanut kyllä pettyä hänenkään esitykseen. Olen nähnyt tämän nuoren ja lahjakkaan herran kahdesti lavalla, ensin Globen Twelfth Nightissä ja sitten saman porukan vetämässä Richard III kun se siirtyi West Endille. Aivan loistava näyttelijä. Pari hyvää leffarooliakin mistä olen tykännyt.

Tarinassa siis kaksi vähävaraista kaverusta, Barnettin esittämä Aimwell, ja Geoffrey Streatfeildin Archer, kulkevat etsimässä höynäytettäviä naisia. Tarkoituksena on esittää varakkaita lontoolaisia ja huijata itsensä avioliiton satamaan, mielellään mahdollisimman varakkaaseen. No tästä tietenkin seuraa kommelluksia, kieroilua ja kaikkea muuta hauskaa. Vastapelureiksi kun osuukin melkein yhtä kieroileva naisjoukko! Ei saa myöskään unohtaa majatalon pitäjää kauniine tyttärineen, maantierosmoja, ranskalaista kilpakosijaupseeria, epämääräistä valepappia, juoppoa uhkapelaajaa ja aivan herkullisen mainiota miespalvelijaa Scrubia.


Ihanaakin ihanampi Susannah Fielding (jota yläkuvassa kosiskellaan ranskalaisen kreivin tavoin), joka loisti viimeksi Almeidan Venetsian Kauppiaassa, oli ihan hurjan erinomainen avioliittoonsa pettyneenä rouva Sullenina. Tämän mies on varsinainen vätys, ja heillä oli varsin eri syyt mennä aikoinaan naimisiin. Rouva koittaa kaikenlaista saadaakseen miehensä takaisin, mutta... Sikäli mainioon saumaan tämä Aimwell & Archer duo saapuu. Sullenin taloudessa asustaa sen kamalan äijän (Richard Henders) lisäksi tämän riivinrauta äiti (mainio Jane Booker), joka parantelee kyläläisiä, ja sisko Dorinda (ihanan hehkeä Pippa Bennett-Warner), joka on sitten onneksi rouvan liittolainen ja kaveri.

Archer ja Scrub

Talouden miespalvelija Scrub (aivan hykerryttävän upea Pearce Quigley, jonka näin Royal Courtin The Wolf At The Doorissa taannoin) on lakonisella tyylillään olennainen osa perhettä. Miten niin Juha Miedon näköä? Archerin ja tämän juopottelukohtaus talon kellarissa, on mainio. Lisäksi naisten kamaripalvelija Gipsy (Molly Gromadzki) oli aktiivisesti mukana naisten juonikuvioissa.

Majatalon isäntä (Lloyd Hutchinson) majoittaa myös maantieroistoja, ja joutuu mukaan ryöstö yms soppaan. Tämän tytär (raikas Amy Morgan) osuu ensimmäisenä Archerin haaviin, mutta ei liene tarpeeksi iso kala kumminkaan. Rosmojoukkoa johtaa Gibbet (hienon roolin vetävä Chook Sibtain) joka ei ehkä ole ihan se penaalin terävin kynä. Rouva Sullenille runoja rustaileva ranskalainen upseeri (Timothy Watson) on mahtipontinen, sotavankinakin. Jamie Beamish (joka muuten myös oli siinä Almeidan Venetsian Kauppiaassa) oli herkullisesti ranskaa vääntävä huijaripappi.

Mutta vaikka kaikki roolitukset olivat mitä parhaimpia, niin kyllä ehdottomasti voiton vei kaksikko Barnett & Streatfeild. Kumpikin aivan suvereeneja huijarin ja naistennaurattajan roolissaan. Viimeksi näin Streatfeildin Donmarin My Night With Regissä, ja oli kyllä hieman erilainen rooli tämä. Sutjakoita ja sulavaliikkeisiä kumpikin. Toinen esittää isäntää, toinen palvelijaa, tästäkin saadaan paljon iloa irti.

Nukkekotimainen lavastus loppukumarrusten aikana

Tarinalla on onnellinen loppu, kun kaikkien kommellusten ja muiden jälkeen sinne päästään. Ja lopuksi tanssitaan porukalla! Varsinainen hyvänmielennäytelmä. Epäonnistuneen avioliiton käsittely ja naisten asema tuon ajan Englannissa on teemana tietenkin hieman vakavampaa, mutta ei sitä jaksa murehtia, kun hymyilyttää niin paljon.

Lavastus (Lizzie Clachan) on tosi herkullinen, sellainen kolmikerroksinen talo, missä pienillä muutoksilla saadaan vaihdeltua majatalon ja Sullenien maalaiskartanon välillä lavastusta.

Bändi soitti tuolla vasemmalla, pieni valaistu nurkkaus.


Puvustukset on UPEITA! Varsinkin ketkukaksikon vermeet salpaavat hengen. Tässä oli myös hienoja taistelukoreografioita, ja tanssikuvioita. Varsinkin Archer lauloi ja tanssi monta kertaa, ja Streatfeildin jalkatyöskentely on jo yksi hyvä syy mennä katsomaan tätä! Varsinkin lopun taistelu/tanssikohtauksissa.

Kaiken kruunaa ihan ääreishyvä orkesteri, mitkä soittavat piippuhyllyllä vasemmalla takana, ja tekevt sieltä hienoja täsmäiskuja ihan lavallekin, yleensä yksi muusikko kerrallaan. Suuri lisäbonus siis elävästä musiikista. Vetävät kohtausten välillä taukomusiikkiluritukset sekä muutenkin aina sopivissa väleissä.


   
Harmikseni Samuel Barnett pääsi livahtamaan stage doorilla, kun lykkäsi jotain mummoa pyörätuolissa pois, ja en viitsinyt häiritä. Mutta muutaman muun kanssa vaihdoin sanasen, ja kiva oli kehua herra Streatfeildillekin tämän tanssitaitoja. Jostain syystä tämä raapusti nimensä kyllä Barnettin kuvan kohdalle...


Esityskuvien copyright Manuel Harlan, muut omia.

sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Richard III / Apollo Theatre 19.1.2013

"Now is the winter of our discontent"


Lauantai-iltapäivä meni rattoisasti teatterissa. Globe Theatren molemmat loppuvuoden Shakespeare-näytelmät Twelfth Night (joka käytiin lokakuussa katsomassa) ja Richard III siirtyivät West Endille jatkokaudelle talveksi. Samoilla kokoonpanoilla ja muulla. Kummassakin näytelmässä on samat näyttelijät (tosin Stephen Fry ei ole Richard III:ssa lainkaan).


Juu, Apollo Theatre on käyttänyt oliko se nyt 500.000 puntaa remppaan, ja olikin tosi hieno! Tänne tullaan sit huhtikuussa katsomaan The Curious Incident of the Dog in the Night-Timeä myös.

 


Mulla oli ihan ok paikka, alimmalla parvella 3 rivillä. Tosin teatteri on niin hassun muotoinen että piti melkeen kokoajan nojata eteenpäin että näki kunnolla. Onneksi näyttelijät olivat keskellä lavaa eivätkä etualalla, niin näkyi ihan suht hyvin. Orkesteri soitti ylhäällä "takalavasteen" päällä - ja kyllä myös täällä saatiin nauttia loppu-jigistä kuten aina Globessakin!


Mä sain ihan kamalan yskäkohtauksen jossain vaiheessa, luulin ihan oikeesti et loppu tulee nyt. Mutta meni se onneksi ohi. Musta on aina tylsää kun ihmiset yskii, niiskuttaa, rapistelee tms teatterissa, ja elokuvissakin (mutta erityisesti teatterissa, koska se voi oikeasti haitata esitystä). Ja nyt sitten itse kun flunssassa olin, niin jouduin yskimään ja niistämään.


Mutta sananen esityksestä. Siis kaikki näyttelijät olivat ihan mahtavan hyviä, samalla tavalla kuin lokakuussa Loppiaisaattoa katsoessakin. Nämä olivat kokonaan miesten esityksiä eli naisten roolitkin miesten vetäminä, alkuperäiseen Shakespearen tyyliin. Johnny Flynn oli  Lady Anne, Samuel Barnett Queen Elizabeth ja James Garnon Duchess of York.

Johnny Flynn ja Mark Rylance kruunajaisissa

Show'n kyllä totaalisesti varastaa Mark Rylance! Tämä on aivan uskomattoman hyvä kierona ja murhanhimoisena Gloucesterin herttuana, josta myöhemmin tuli sitten kuningas Richard III. Käkättävä nauru oli ihan huikea, ja muutenkin mies on kyllä loistava Shakespeare-tulkki.


"A horse! a horse! my kingdom for a horse!"


  

Flynn/Rylance-kuvan copyright Simon Annand

torstai 11. lokakuuta 2012

Twelfth Night / Globe Theatre 11.10.2012

Torstaina iltapäivällä (ei illalla niin kuin taas luulin – onneksi tuli tarkistettua liput etukäteen!) oli se matkan päätarkoitus. Eli nähdä Stephen Fryn paluu teatterilavoille oliko se nyt 16 vuoden jälkeen. Tämän takia se tuli alun perin alettua suunnittelemaan tätä reissua. No, Loppiaisaatto on yksi Shakespearen parhaita komedioita, joten se oli sellainen extrabonus. Tosin vaikka näytelmä olisi ollut ihan mikä hyvänsä, niin ei olisi haitannut.

 

Paikat olivat lavan sivulla ylimmän kerroksen eturivissä. Sinällään hyvät, mutta iso pylväs haittasi näkyvyyttä hieman. Tarttee sanoa että vaikka Fry oli todella loistava Malvoliona, niin show’n varasti silti aivan sietämättömän hyvä Mark Rylance! Maan parhaimmaksi Shakespeare-näyttelijäksi tituleerattu Rylance oli huikeassa vedossa Olivian roolissa.  

 Mark Rylance ja Stephen Fry

Tässä versiossa oli nimenomaan pointtina, että kaikki roolit on miesten näyttelemiä, alkuperäisen Shakespearen ajan mukaan. Tarinassa on siis sisko Viola ja sen veli Sebastian ketkä ovat hyvin samannäköisiä. Haaksirikossa kumpikin luulee toisen kuolleen… Viola pukeutuu pojaksi (Cesario), ja lopulta rakastuu kreivi Orsinoon ja Sebastian taas rakastuu Oliviaan, joka on kreivitär. Jotenkin vinkeää kun mies esittää naista, joka esittää miestä. Ja tietenkin Cesario ja Sebastian on puettu ihan samoihin vaatteisiin niin että katsojakin hämääntyy kumpi on kumpi. Rylancen esitys on aivan järjettömän hieno…  

 Samuel Barnett (Sebastian) ja Johnny Flynn (Viola/Cesario) olivat kumpikin todella hyviä nuoria miehiä, joista varsinkin Flynn oli todella mainio Cesariona. Skotti Liam Brennan (Orsino) oli kanssa hyvä. 



Esitys siirtyy loppuunmyytyjen Globe-esitysten jälkeen Apollo Theatreen, ja mietin joskos tammikuulle saisi vielä lippuja. Nyt jäi pylvään ja sijainnin vuoksi osa jutuista näkemättä. Oli hauska ja erinomaisen hyvä näytelmä. Pikkasen vilu meinasi tulla, vaikka oli villapaita. Loppuesityksen ajan mulla oli pipo. Valitettavasti hanskat ja kaulahuivi jäi kämpille... Sadekuuro yllätti aika loppuvaiheissa, mutta ei haitannut kun kentällä seisoneita.