Näytetään tekstit, joissa on tunniste Duke of York's Theatre. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Duke of York's Theatre. Näytä kaikki tekstit

torstai 16. tammikuuta 2014

Jeeves and Wooster in Perfect Nonsense / Duke of York's Theatre 15.1.2014

Sarjassame höpsöjä näytelmiä, mutta haluan silti nähdä. Ja myös koska tykkään kovasti PG Wodehousen luomista pöhköistä tyypeistä Jeeves ja Wooster.


Ei myöskään haitannut lainkaan että lavalla oli 2 suht hyvää näyttelijääkin eli Stephen Mangan (Jeeves) ja Matthew Macfadyen (Wooster). Kolmantena lavalla nähtiin Mark Hadfield, mikä esitti erilaisia rooleja (ja hiton hyvin esittikin, hetkittäin meinasi varastaa koko show'n).

Duke of Yorkissa ja oltiin parvella, oikein kivoilla paikoilla. Mukana myös Phil, ja ennen esitystä käytiin syömässä Laredossa ihan kivenheiton päässä (tosi kiva meksikolainen paikka, missä maailman paras ja tuorein guacamole - tekevät sen siinä pöydän ääressä ja maustavat miten haluat).

Philin kanssa katsomossa

Esityksessä oli kai ihan juonikin, mutta tarttee tunnustaa että mä en ihan pysynyt kärryillä. Sellasta tyypillistä Jeeves & Wooster meininkiä eli Bertie joutuu pulaan ja Jeeves sen nokkeluudellaan pelastaa. Bertie siis kertoo tarinaa yleisölle, ja muut avustavat sitä tarinan kuvittamisessa. Myönnän kyllä että ruuan kanssa nautittu viini ja alkudrinkit ja Philin väliajalla tarjoama viini aiheuttivat myös lievää uupumista/keskittymiskyvyn herpaantumista. :-) Tai sitten juoni oli vaan mun aivokapasiteetille liikaa. Tosin se ettei missään ollut päätä eikä häntää ei haitannut lainkaan; hyvin se hauskuutti silti. Tai ehkä juuri siksi. Ei mikään elämää syvempi näytelmä, mutta ei sitä aina tarvitse niin vakavia näytelmiä katsoa. Että nimi on enne: perfect nonsense!


Hei, juonihan on näppärästi selitetty tässä Guardianin/Michael Billingtonin kritiikissä!

The basic idea is that Bertie, played with engaging toothiness, if slightly excessive goofiness, by Stephen Mangan, is giving us his version of events at Totleigh Towers, when he was despatched to steal a cow-shaped silver jug. The problem is that Bertie has only two actors at his disposal. This leads to a sustained send-up of theatrical conventions with joke props, a bicycle used to propel the revolving stage and lightning costume-changes. 

The fun reaches its high point when Matthew Macfadyen, who starts as the imperturbable Jeeves, is asked simultaneously to impersonate an overbearing old buffer, Sir Watkyn Bassett, and the unequivocally feminine Stiffy Byng. With equal resourcefulness, Mark Hadfield is required to switch from the imposing Aunt Dahlia to the incipient dictator, Roderick Spode, who comes equipped with a Hitlerian moustache and an extendable fascist mac.

Jostain syystä Mangan esitti ainoastaan Woosteria, mutta kummallakin muulla näyttelijällä oli lukuisia muitakin rooleja; hovimestareita, poliiseja, tätejä, morsiamia jne. Erityisesti Macfadyen esittämässä jopa Bertietäkin pöhkömpää Gussie Fink-Nottlea on riipaisevan hauska.


Lavastus (Alice Power, joka vastasi myös vaatteista) oli toteutettu ihan älyttömän taitavasti, eli periaatteessa sama kokoajan mutta pienillä jutuilla siitä saatiin aina milloin mikäkin huone/tila. Tosi näppärää. Näyttelijät itse toimivat myös näyttämömiehinä. Paras oli polkupyörällä poljettava lavanpyörityssysteemi :-)

Siinä missä lavasteet vaihtuivat likipitäen lennossa, niin samaa teki roolitus ja puvustuskin. Tyyppi saattoi ryömiä ikkunasta ulos ja suit sait kävellä ovesta sisään, eri ihmisenä. Nopein ja huikaisevin vaihto suoritettiin niin, että Macfadyen oli puoliksi ovesta sisällä/ulkona, ja kun tuli takaisin niin toinen puoli vartalosta oli naisen vaatteissa, toinen miehen, siis oikea/vasen. Tätä seurannut kohtaus oli näytelmän huippukohta, koska se esitti näitä kahta tyyppiä vuorotellen, kääntäen vaan kroppaansa. Mä nauroin ihan kippurassa. Tommonen vaatii näyttelijältä kauheasti, roolien vaihtaminen liki lennossa.

Matthew Macfadyen

Kaikki olivat oikein sopivia osiinsa, jos kohta pääpari ei kyllä ehkä ihan vedä vertoja tv-klassikko J&W:lle eli Hugh Laurielle ja Stephen Frylle. Varsinkin Macfadyen oli todella hyvä, erityisesti niissä muissa sivurooleissa mitä teki. Ketään herroista en ollut lavalla ennen nähnytkään, ja pidin kovasti kyllä. Mä olen ehkä pitänyt Macfadyeniä vähän sellaisena jäykkänä näyttelijänä (vaikken nyt niin kauhean monessa jutussa ole nähnytkään, ehkä parhaiten muistan tv-sarjasta The Pillars of The Earth ja leffoista viimeksi Anna Karenina), mutta sehän oli oikein hyvä komediassakin! Ja vaikka Mangan on ollut monessakin mukana, niin mulle se vaan on eniten Guy Secretan umpipöhköstä Green Wing -sarjasta. Kumpikaan ei siis ole kuulunut koskaan mun suosikkinäyttelijöiden listalle.

Stephen Mangan

Esityksen jälkeen stage doorille, ja Phil lähti kotiinsa. Ja taas kerran sain olla ihan keskenäni siellä, yksi italialainen tyttö oli hetkisen, mutta sekin lähti pois Macfadyenin jälkeen. Oli mukava vaihtaa muutamia sanasia kummankin kanssa, kun ei ollut kauhea kiire kellään minnekään. Esitykset jatkuvat syksylle asti, mutta Mangan kertoi että he ovat mukana vain huhtikuulle.


Telegraphin kriitikko Charles Spencer oli hauskuuttunut:

With his glassy grin and an astonishing laugh that puts one in mind of a both a braying donkey and a door creaking open on rusty hinges, Stephen Mangan proves the perfect Wooster, achieving exactly the right mixture of bonhomie, idiocy and panic. A particularly delightful scene finds him playing with a rubber duck in a foaming bathtub, lost in a little world of pure happiness.

Matthew Macfadyen is equally fine as Jeeves, commanding, sepulchral and extremely strict in the matter of men’s trouserings, no matter how fraught the situation may be. He shines in a host of other parts too, including getting up in drag to play Bertie's ghastly former fiancée Madeline Bassett. Indeed in one delirious scene he simultaneously plays both a man and a woman in a comic coup of extraordinary dexterity and panache.

En muista mikä meitä nauratti, mutta hauskaa oli!


Esityskuvan copyright Alistair Muir
muut kuvat omia

tiistai 5. marraskuuta 2013

Constellations / (Duke of York's) V&A Archive 5.11.2013


Tämän halusin nähdä koska ensinnäkin oli Nick Paynen näytelmä, ja olen nähnyt siltä toisen hyvän näytelmän viime aikoina (The Same Deep Water As Me syyskuussa Donmarissa). Ja toisekseen koska se sai viime vuonna Evening Standard Theatre Awardin parhaasta näytelmästä. Ja koska sai kovin ylistäviä kritiikkejä.

Constellations avasi Royal Courtissa, ja siirtyi sitten Duke of York'siin, jossa tämä tallenne oli nauhoitettu 4.1.2013. Ohjauksesta vastasi Michael Longhurst, ja koko näytelmässä ei ole kuin 2 roolia. Sally Hawkins on avaruustutkija/astrofyysikko Marianne ja Rafe "Timothyn poika" Spall mehiläishoitaja Roland.

Näytelmä on sarja kohtaamisia ja kohtauksia kahden ihmisen elämässä. Kohtaukset on lyhyitä ja intensiivisiä. Kumpikin näyttelijä on tosi taitava, koska ne välähdykset hyppelehtivät miten sattuu. Hetkittäin, ainakin aluksi, tuntui ettei kohtaukset liity toisiinsa mitenkään, tai että siinä onkin yhtäkkiä eri ihmiset. Välillä näytellään sama kohtaus uudelleen, samalla tekstillä, mutta eri tavalla. Rinnakkaistodellisuudessa. Tai näinkin tämä juttu olisi voinut mennä... Kokonaisuus oli ehkä hieman sekava, just tän hyppelehtimisen takia. Kohtaukset vaihtuvat aina valojen pikaisen pimentämisen ja "äänimerkin" avulla.

Aluksi pariskunta tapaavat ja sitten alkaa suhde, joka muuttuu ja kehittyy ja loppuu ja alkaa ja... vai alkaako sittenkään? Näytelmän alussa kohtaukset ovat kevyitä ja iloisia ja hauskoja. Kuitenkin asiat vakavoituvat ja näytelmä saakin yhtäkkiä hyvin synkän sävyn, kun syöpä, vapaaehtoinen eutanasia ja luopuminen tulevat mukaan kuvioihin. Lopuksi palataan takaisin alun hilpeämpiin teemoihin.


Sally Hawkins on paljon parempi vakavimmissa kohtauksissa. Joku sen sikkurasilmissä tuo mieleen Anni Sinnemäen. Rafe Spall on erinomaisen hyvä koko näytelmän ajan. Tässä ei ollut edes väliaikaa, vähän yli 70 minuuttia kestoltaan.

Lavastus on tosi pelkistettyä; katosta roikkuu vaan liuta ilmapalloja ja niitä on lavan takaosassakin. ja jotain serpentiinejä. Niitä sitten vaan valaistaan hieman eri tavalla. Muita lavasteita ei olekaan. Joten silloin se huomio kiinnittyy kokoajan vaan näihin kahteen päähenkilöön.

Näytelmän mainoslauseena oli "One relationship, infinite possibilities" ja joo, sitäkin. Mutta eniten mua kosketti lause: "We have all the time we've always had". Ei väliä kumpi sen sanoo, mutta siinä tiivistyy kaikki. Onko aikaa, vai ei. Veikkaan että katsomossa aikanaan on monella silmänurkka kostunut, koska tarina vaan on niin surullinen, ja arkinen.

The stars shine brightly in Nick Payne's metaphysical love story, and I'm not just talking about the bewitching performances of Sally Hawkins and Rafe Spall. Hawkins plays Marianne, a mercurial, highly verbal quantum physicist, who meets Spall's lugubrious Roland, a beekeeper, at a barbeque. They start a relationship. Or do they? In a parallel universe, they meet and part immediately because he is already married. In other versions of the same story, they couple, but then admit to infidelities and part for ever. Or could they meet again and rekindle lost love?

Payne hasn't just written a love story: he has written a play about the infinite possibilities of love, the way we delude ourselves by thinking we never have enough time, when of course we have all the time in the (many) world(s). (The Guardian 18.11.2012).

keskiviikko 9. tammikuuta 2013

The Judas Kissin ensi-ilta West Endissä

David Haren hieno näytelmä The Judas Kiss, minkä näin lokakuussa Hampstead Theatressa, sai nyt 9.1. ensi-iltansa (tosin press night on vasta 17.1. eli torstaina) Lontoon West Endillä, Duke of York Theatressa.  Ja sen myötä uudet kotisivutkin. Samalla myös lippujen hinnat vähintäänkin kaksinkertaistui...


Kuvan perusteella puvustuskin on uudelleen tehty. Saas nähdä onko muita oleellisia uudistuksia. Olen menossa maaliskuussa katsomaan tätä uudelleen :-)