Näytetään tekstit, joissa on tunniste Heikki Kujanpää. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Heikki Kujanpää. Näytä kaikki tekstit

maanantai 3. joulukuuta 2018

Kaasua, komisario Palmu / Helsingin kaupunginteatteri 3.12.2018

Ei siitä kovin kauaa ole kun Kaasua, komisario Palmu nähtiin Tampereen Komediateatterin versiona. Toissa kesänä itse asiassa. Silloin Palmuna yrmisteli Esko Roine (blogikirjoitukseni näytelmästä voit lukea täältä). Ja kun tie on auki ja Palmujen esittäminen nyt sallittua, niin niitä sikiää kuin sieniä sateella. Mikäs siinä, kyllä niitä on odotettukin teatterin lavoille. Tällä kertaa Helsingin kaupunginteatteri toteuttaa Waltarin hengentuotteen, toki Joel Elstelän dramatisoimana edelleen. Mutta nyt ohjauksesta vastaa yksi monivuotinen suosikkini eli Heikki Kujanpää, ken myöskin on tehnyt esitysdramaturgian.


Ja onpas Kujanpää työryhmineen saanut aikaan hirmuisen kivan esityksen. Tätä on oikein nautinnollista katsoa, ja ennenkaikkea kuunnella. Mukana on nimittäin käsittämättömän monipuolinen ja lahjakas viisihenkinen orkesteri, jotka musisoivat mukana. Eivätkä pelkästään musisoi, vaan Jusu Berghäll toteuttaa myös foley-äänetkin! Kylläpä vesipulloilla saadaan aika äänekäs pisuaarikohtaus...

Meinaa pahuksen muusikot varastaa koko show'n, sillä välillä unohtaudun katsomaan heidän menoaan lavan oikeassa reunassa, ja unohdan kokonaan katsoa mitä Palmu, Kokki, Virta ja muut rakastetut hahmot toikkaroivat lavalla. Nostaisinpa melkein bändin ja musiikin jopa yhdeksi parhaimmaksi jutuksi koko esityksessä! Kiitos säveltäjä Timo Hietalalle. En ole jazzin ystävä, mutta tämä musiikki oli niin erinomaista että hankkisin näytelmän musiikin ja kuuntelisin kotonakin!


Mutta hyvin vetivät näyttelijäkin. Kari Väänänen oli aivan mainio Palmu. Selkeästi luontaiset edellytykset olivat jo olemassa valmiina. Vanhemmiten Vänä on hieman pyylevöitynyt ja puhetapa on käynyt entistäkin epäselvemmäksi - oivallista Palmu-materiaalia siis! Aivan mainon yrmyilevä ja äksyilevä Palmu, lähennellen jo legendaarista Joel Rinnettä.

Heikki Ranta (Virta) ja Petrus Kähkönen (Kokki) sanailevat ja kuittailevat toisilleen kerkeästi, mutta kumpikin on jotenkin pienessä roolissa, vai luulenko vaan. Heille ei anneta ihan kauheasti tilaa, mutta hyvinpä Virta onnistuu silti sössimään tutkimusta lavertelemalla kaiken tiedon Kirsti-neidille (ihanan raikas Sara Paasikoski). Tuukka Leppänen on oivallinen sliipattuna Kaarle Lankelana; hieman epävarmana ja vietävissä olevana.


Sitten on kolme kovaa roolisuoritusta mitä hykertelen vieläkin. Eero Saarinen on suomifilmimäisesti artikuloiva ja lipevä varatuomari Lanne, jolla ei myöskään tunnu olevan puhtaita jauhoja pussissaan (kuten ei kyllä kellään muullakaan. Tässä on muuten yksi Waltarin tekstin nerous, toki klassista dekkariperinnettä noudattaen - kaikki tyypit vaikuttavat todella epäilyttäviltä...). Sitten on hyytävän iljettävä saarnaaja Mustapää, jota Jouko Klemettilä antaumuksella tulkitsee. Niljakas tyyppi on aina ällöttänyt minua elokuvaversiossakin, ja Klemettilä kyllä taitaa käärmemäisen saarnaajan epämiellyttävyyden loistokkaasti.

Sokerina pohjalla Miiko Toiviainen taiteilija Kuurnana. Nyt on kyllä roolitus kohdallaan. Sopivan camp, sopivan hersyvä, sopivan boheemi. Just täydellinen Kuurna! Ja kun lauluäänikin on kohdallaan, niin bravo! Pidin kovasti siitä että vaikka mustasukkaisuus oli rikoksen syynä, niin siitä ei ole tehty erikseen numeroa että kuka rakastaa ja ketä. Kuurna oli mustasukkainen ja rakastunut, piste. Ei hänen seksuaalinen suuntautumisensa ollut se juttu, vaikka tässä versiossa sitä ei peitellä. Päinvastoin. Lankelankin epävarmuus vaikuttaisi juontavan osittain hänen ristiriitaisista tunteistaan parasta ystäväänsä Kuurnaa kohtaan. Tai näin minä sen näin. Mutta siis, tässä tulkinnassa ei homous ole rikoksen syy, kuten elokuvaversio vihjailee.


HKT:n suuri näyttämö on todellakin suuri, ja oikein passeli paikka isoille musikaalituotannoille. Miten sitten tämmöinen pienimuotoisempi dekkari tuodaan siellä esille? Ensinnäkin meillä on ihanan nostalgisia vanhan Helsingin monessa kulmassa esittäviä filminpätkiä ja projisointeja. Ne elävöittävät hyvin lavaa ja vievät meidät sinne vanhaan Helsinkiin. Käsiohjelmassa pukusuunnittelija Elina Kolehmainen ja ohjaaja Heikki Kujanpää pohtivat näytelmänsä suhdetta Kassilan elokuvaversioon, ja kertovat lähteneensä elokuvan pohjalta visualisoimaan näytelmää. Se elokuvan henki ja maailma kyllä on saatu mielestäni tuotua tosi hyvin lavalle. Kovinkaan paljoa väriä ei lavalla myöskään nähdä (yökerholaulaja Iiri Salmian upeita pukuja lukuunottamatta - Vuokko Hovatta pääsee roolissaan myös laulamaan kauniisti), ja se tukee hyvin elokuvamaista lavastusta.

Ei siis mitään ongelmaa täyttää suurta näyttämöä. Vaikka olisi tämä varmaan toiminut pienemmäkin lavalla. Pekka Korpiniitty on tehnyt lavastuksen, joka vaihtuu sujuvasti rouva Skrofin asunnoksi, poliisikamariksi, ja yökerhoksi, vain pientä korotusosaa käyttämällä, ja irtopöydillä. Ja pyöröä hyödynnetään hyvin, koska toisella puolella on Kuurnan korkea ateljee.


Esityksessä on monia takaumia (mm. Mustapään epäilyttäviä rukoushetkiä) jotka avaavat taustoja ja valottavat syitä miksi rouva Skrof ei ollut niin pidetty. Mukana oli muutenkin paljon jännittäviä juonenkäänteitä ja juttuja mitä en edes muistanut.

Tämän katsominen oli tosi viihdyttävä kokemus. Napakka ja hyvin rytmitetty esitys sekä viihdytti että tarjosi mukava nojatuolimatkan (tai teatterinpenkkimatkan) menneisyyteen. Kyllä tämä tarina toimii teatterin lavallakin erinomaisesti kunhan on hyvä tekijätiimi toteuttamassa. Vahva suositus!


Kuvien copyright Harri Hinkka.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

sunnuntai 14. tammikuuta 2018

Suomen hauskin mies / Helsingin kaupunginteatteri 13.1.2018

Taas toinen esitys mikä jäi viime syksynä syystä tai toisesta itseltäni näkemättä. Liian täysi kalenteri lienee se suurin syy moiseen erheeseen. Mutta onneksi näin heti vuoden alkuun sain tämänkin hoideltua pois alta. Koska tätä näytelmää en todellakaan olisi halunnut jättää näkemättä!

Nimittäin sen verran mainio kokemus Heikki Kujanpään ja Mikko Reitalan yhdessä kynäilemä Suomen hauskin mies on. Aiheestaan huolimatta se on myös hauska, kuinkas muuten. Mutta ei tämä mikään farssi ole, vaan sellainen mustanpuhuva ja hieman vinolla huumorilla asioita tarkasteleva historiallinenkin näytelmä. Näin todellakin olisi voinut tapahtua, ja moniin tositapahtumiin ja historiallisiin seikkoihin näytelmä perustuukin.


Eletään kevättä 1918, ja joukko työväenteatterin näyttelijöitä on kuskattu Helsingin edustalle vankisaarelle. Mukaan joutuu myös teatterinjohtaja ja punapäällikkö Toivo Parikka (Martti Suosalo), joka palaa Viipurista parahultaisiksi ja joutuu ilmiannetuksi. Leirillä sekalaista miesjoukkoa odottaa karmaiseva tehtävä. Arvovaltaiselle delegaatiolle olisi saatava aikaan viihdykettä - joten kyllähän Suomen hauskimmaksi mieheksi sanomalehdessä tituleerattu Parikka sakkeineen sellaista saa aikaan. Naurattakaa tai kuolette. Porkkanaksi tarjotaan uusintaoikeuskäynnin mahdollisuutta.

Leiriä johtaa hyytävä kapteeni Kalm (Rauno Ahonen) ja saarella asustaa myös hänen kiihkeästi punikkeja vihaava opettajavaimonsa Helen (Vappu Nalbantoglu). Pariskunnan hankalat välit ja erityisesti vaimon musertava suru Tampereen taisteluissa menehtyneen pojan puolesta tuo yhden näkökulman kertomukseen. Lisäjännitettä tuo jääkäriluutnantti Nyberg (Heikki Ranta), joka joutuu puun ja kuoren väliin vankien ja esivallan väliin. Parikan vanhana perhetuttuna ja intohimoisena teatteritaiteen ystävänä ei ole helppoa toimia teloittajana.


Monenlaista kiemuraa ja mutkaa ja ihmiskohtaloa mahtuu mukaan. Sitä tulee imaistuksi mukaan näiden miesten murheisiin ja pieniin ilonaiheisiin. Ja vaikka sitä tietää historiasta miten asiat lopulta menivät, niin hetkittäin pitää kuitenkin henkeä pidättää jännityksen vallassa! Helsingissä herrat kokoustavat, puuhaavat kuningaskuntaa ja saksalaistenkin mielipiteitä pitäisi kuunnella. Samaan aikaan leirillä ei ole ruokaa tarpeeksi ja pitäisi vielä koittaa saada aikaan kertakaikkisen hauska näytelmä.

Onhan tarinassa paljon kliseitä, mutta ihanan inhimillinen näkökulma ja realistinen ote tässä silti on. Joo joo, pienet asiat alkavat muuttua, koetaan niin vastoinkäymisiä kuin pieniä voittojakin. Eripurat unohtuvat sekalaiselta näyttelijäretkueelta yhteisen vihollisen edessä. Ainakin enimmäkseen.

Herkullisia rooleja riittää vangeille; on vaitonainen räätäli Siikander (Mikko Reitala), päästään seonnut Hannula (Tuukka Leppänen), on vastahankainen iltanäyttelijä Johansson (Jari Pehkonen), naistenrooleihin mieltynyt Elo (Risto Kaskilahti) ja rämäpäinen Aulis (Petrus Kähkönen). Mainiota työtä tekee tämä vankijoukko! Erityisen ilahtunut olen nähdessäni pitkästä aikaa teatterin lavalla mestarillisen Mikko Reitalan. Ja Leppäsen roolityö on myös kerrassaan hykerryttävä (syyskaudella tämän roolin vetikin Pekka Huotari).


Loppuun saakka riittää vajaan 2,5 tunnin aikana jännitettävää. Saavatko vangit esityksen valmiiksi, ja mitä korkea-arvoiset katsojat siitä mahtavat pitää? Puskafarssiosiot menevät hetkittäin vähän överiksi, mutta hyvin se uppoaa katsojiin, siis meihin oikeisiin katsojiin. Martti Suosalo pääsee revittelemään hetkittäin oikein kunnolla eli sille isolle osalle katsojakuntaa joka on pähkinöinä tämän koomikkouden edessä luvassa on paljon herkkua tiedossa! Onhan tässä mukana pakolliset kännikohtaukset ja saunomistakin, mutta sellainen örvellys pienessä mittakaavassa sopii ihan hyvin joukkoon. Ja hei, kun on muinoin nähnyt Suosalon vetämässä Nummisuutarien Eskon tilulii-lurituksen Suomenlinnassa, niin tuntui ihanalta kuulla siitä nostalginen toisinto!


Yksi esityksen helmistä on ehdottomasti hyvän ja toimivan tekstin lisäksi oivallinen livebändi! Se on todella hyvin integroitu osaksi esitystä, niin että muusikot toimivat monenlaisissa hommissa varsinaisen soittohomman lisäksi. Mainiota katsottavaa ja kuunneltavaa, kiitos Timo Hietalalle musiikeista. Bonuksena banjoa rämpyttävä Reitala.

Mitäs mä sitten kehuisin. Pekka Korpiniityn monipuolista lavastusta jossa pyörölavaa hyödynnetään oivallisesti. HKT:n Pieni näyttämö ei kyllä edelleenkään remontin jälkeen ole mikään suosikkipaikkani, mutta hyvin toimii tässä kyllä. Keskellä lavaa oleva puolikkaan skeittirampin näköinen häkkyrä kääntyy niin laivan kanneksi kuin luodoksikin. Saariston tunnelmaa loihditaan pienillä asioilla, mutta vankileirihän tämä on, ja siitä muistuttavat piikkilankakarsinat. Myös Sari Salmelan pukusuunnittelu on aika nappisuoritus, toisaalla on ne hienot upseerin puvut ja vastakohtana taas vankien resuiset rääsyt. Ja tietysti mainiot roolivaatteet vankien esitykseen (erityisesti Hannulan heiluvat irtorinnat!).

Moninaisten juonenkäänteiden jälkeen pääsemme aika huikaisevaan loppukohtaukseen, ja se viimeistään saa palan jumiin kurkkuun.



Olen tykännyt Heikki Kujanpään monipuolisesta urasta jo Q-teatterin alkuajoista alkaen, ja tämäkin ohjaustyö on kyllä hienoa jatkumoa tasokkaaseen sarjaan. Ja jos et tiennyt, niin maaliskuussa ensi-iltaan tulee myös Suomen hauskin mies -elokuva. Pääosassa itseoikeutetusti Martti Suosalo, mutta muu miehitys on tyystin eri kuin näytelmässä.

Elokuva taitaakin olla parhain mahdollisuutesi tämän näkemiseen, koska loppukevään teatteriesitykset ovat jo aika buukattuja (jollet toimi nopeasti lippujen suhteen!).



Kuvien copyright Tapio Vanhatalo.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.