Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ylioppilasteatteri. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ylioppilasteatteri. Näytä kaikki tekstit

lauantai 17. kesäkuuta 2017

FIIF perjantaina / Ylioppilasteatteri 16.6.2017

Perjantaina kerkesin vielä katsomaan 2,5 esitystä FIIF-festareille Pyynikin kesäteatterin ensi-illastakin. Ja hyvä että kerkesin, koska illan päättänyt The Maydaysin show oli niin upea että pyyhkäisi päänsäryt melkein mennessään!

Sen sijaan The Aunts, jonka A Hero Story esitykseen pölähdin kesken kaiken, ei ihan vakuuttanut. Okei, osittain siksi koska tulin impro-esitykseen kesken, eli en tiedä mitkä olivat lähtökohdat, mitä sanoja yleisö antoi jne Näin tästä parikymmentä minuuttia, ja ei avautunut sitten lainkaan.


Heti sen jälkeen alkoikin tauko. Illan toiseksi viimeisenä porukkana FIIF ensemble Siansaksa. Virolaisia, suomalaisia, britti, itävaltalainen ja ruotsalainen, puikoissa eli ohjaajana Keng-Sam Chane Chick Te. Tässä teemana oli todellakin siansaksa. Ohjaajan käskystä vaihdettiin aina uudet 2 tyyppiä lavan keskiöön, esittämään lyhyt sketsi ohjaajan aiheista. Lisäksi 2 tulkkia tulkkasi siansaksalla vedetyt esitykset katsojille. Näimme mm. kaksi merirosvoa, joista toinen ei halua olla enää piraatti, sekä pariskunnan joista toinen on sairas.


Tämän jälkeen vaihdettiin englannin ja siansaksan nopeisiin kielivaihtoihin. Kun ohjaaja taputti niin kieli vaihtui englanniksi tai takaisin. Esiintyjät saivat olla siis tosi skarppeina koska välillä taputukset tulivat aika tiuhaan tahtia. Myös aiheet vaihtelivat (esim. kaksi tyyppiä lomalla). Sitten oli vielä erilaisia pressitilaisuuksia: poppitähden, joka ei ole tehnyt levyä sitten 90-luvun, maanviljelijän, jonka lehmä lypsää kultamaitoa ja uuden maan löytäneen tiedemiehen. Nämä olivat myös hauskoja. Ihan oivallista viihdettä, mutta melko hajanaisia juttuja. Hyviä esiintyjiä kyllä!


Illan pääesiintyjä brittiryhmä The Maydays oli luvannut vetää elokuvaohjaaja Tim Burton-henkisen goottimusikaalin Happily Never After, ja se myös saatiin! Huhhuh mikä meno ja meininki. Ryhmässä on kolme naista ja yksi mies sekä muusikko. Esiintyjien mustavalkoiset asusteet toimivat mainiona tehokeinona. Yleisöltä kysyttiin äitien ammatteja ja saaduista sanoista poimittiin nurse, sairaanhoitaja. Sen ympärille sitten musikaalia alettiin rakentamaan. Esitys alkaa kahden sairaahoitajan valitellessa vaivojaan ja pohtiessa potilaitaan. Paikalla tuntuu olevan mystinen menneisyys tautien kanssa, ja rakennuspaikkakin on epäilyttävä.


Pian käy ilmi että paikka on viktoriaanisaikainen lastenkoti, missä pienet sairaat orvot ressukat yskivät - ja kuolevat. Välillä henkilökunta syyttää johtoporrasta, josta päästään oivallisesti keskijohdon kokoukseen, ja tilastokäppyröiden ja piirakkadiagrammien maailmaan. Hulvattomassa laulu- ja tanssikohtauksessa lauletaan middle management is fun - ja tuhannet lapset hoitolaitoksessa kuolevat. Yllättäen (tai sitten ei) hoitsut paljastuvatkin demoneiksi, syövät päähenkilöpojan, joka kummituksena palaa kuiskimaan viimeiselle eloonjääneelle tytölle ohjeita miten pelastautua.


Se ei selvinnyt miksi demonihoitajat söivät lapset, mutta sillä ei mitään väliä. Tämä tarina toimii, ja voi kun Burton ohjaisi siitä elokuvan! Esitys loppui huikeaan loppulauluun ja revitykseen - ja yleisö puhkesi raivokkaisiin aplodeihin. Seisten! Huh, aivan älyttömän upeaa menoa.


Esitys oli makaaberi, hervottoman hauska, käsittämättömän nerokas, musiikillisesti oivaltava ja viihdyttävä mennen tullen. Aivan oivallinen tribuutti sekä Burtonille että Grimmin veljesten saduille. Miten improamalla voikin syntyä jotain tämmöistä. Hetkittäin ei esiintyjilläkään meinannut pitää pokka kun joku keksi jotain päätöntä, mutta ammatilaisina kokosivat itsensä nopeasti. Miten upea päätös illalle. Voin suositella enemmän kuin lämpimästi jos jossain kohtaatte tämän porukan: menkää katsomaan!

Kaiken kaikkiaan kahtena iltana nähdyt esitykset (valitettavasti torstaina päänsärky esti paikalle tulon ja lauantaina Mannerheim-ooppera Ilmajoella) jättivät suuren innostuksen ja palon nähdä lisää. Ensi kesänä tähän on taas mahdollisuus. Monenlaisia esityksiä tuli nähtyä ja huomattua miten monipuolista impro voikaan olla! Kiitos FIIF 2017 - nähdään ensi vuonna!


Kuvien copyright Ville Välimäki paitsi vika kuva oma.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

torstai 15. kesäkuuta 2017

FIIF keskiviikkona / Ylioppilasteatteri 14.6.2017

Mielestäni FIIF tarjoaa hyvää vastinetta rahoillesi. 16 euron lipulla (tai 55€ neljästä illasta) näkee kuusi (6) erilaista improryhmää. Keskiviikkona esitys venyi aina 23.10 asti, eli 4+ tuntia nauruhermojen kutkutusta ja viihtymistä koko rahalla. Yhden illan jälkeen en voi vielä sanoa olevani mikään asiantuntija, kaukana siitä, mutta varsin monipuolisen kuvan improesitysten nykytasosta sain kyllä.

Se mikä muuten pisti silmään illan aikana oli se kannustava ja hyvin innostunut yleisö. Ja ylipäätään ilmapiiri oli tosi rento ja kiva. Eväät viihtymiselle siis.


Illan eka akti oli Tampereen oma ylpeys JadaJada Improv ja esitys nimeltä Mouthful. He pyysivät yleisöltä pitkän sanan sellaisella kielellä mitä kukaan ryhmästä ei puhuisi. En tiedä minkäkielinen sana oli, mutta siitä lähdettiin liikkeelle kumminkin. Tilanteet ja tyypit vaihtuvat läpsystä lennossa, ja aiheet ne vasta vaihtuvatkin! Parinvaihdosta huumekauppaan ja monen mutkan kautta päädytään luostariin. Välillä ryhmän coach Trent Pancy antaa suuntaviivoja. Juhlitaa homohäitä, mukana on kirahvia, kummituksia ja vaikka ties mitä. "You don't have an option" ja "starter kit" on pari jatkuvasti esiin pulpahtavaa fraasia. Mutkien kautta päädytään takaisin siihen mistä palattiin - ja näin tuli se vieraskielinen sana selitettyä! Huh mikä vauhti ja meininki! Pidin kovasti. Varsinkin ryhmän pitkänhuiskea kazakstanilainen vahvistus Boris Kashentsev kirahvina oli loistava, mutta kyllä kaikki olivat huikeita!


Foxy Freestyle tuli Berliinistä ja esityksenä Strangers in the Night. Ajatuksena on että ryhmän kaksi miesjäsentä esittävät kahta tyyppiä ketkä joutuvat viettämään yön yhdessä samassa paikassa. Yleisöltä saatiin miehille nimet (Anthony ja Carl), tapahtumapaikka (sauna), miksi he ovat siellä (Anthonyn potkaisivat vanhemmat kotoa ja toisen pitää laihtua, siksi on rakentanut saunan). Lisäksi vielä Carlin intohimo on kutominen. Näillä spekseillä mennään, ja esiintyjät eivät tiedä kuin omat juttunsa. Kosketinsoittaja säestää tapahtumia. Siellä saunassa sitten herrat tutustuvat, vihtovat ja vaihtavat kuulumisia. Välillä takautumina hyppelehditään menneisyyteen, siten saadaan ryhmän naisjäsenellekin hommia. Miesten menneisyyksistä paljastuu vaikka mitä; Carlin selän iso penis-tatuointikin omn peräisin vankila-ajoilta. Välillä on tosi vaikea uskoa että tyypit suoltavat tarinaa sitä mukaan kun homma etenee. Mutta se on impron juoni se.


Pienen tauon jälkeen siirrymme illan toiseen osuuteen. Lontoosta tuleva show on nimeltään Phil Lunn is...   Pitkänhuiskea laulajatar istuu koskettimien takana ja kysyy yleisöltä kahta nimeä. Hänestä tulee Marjo Alexandra, täksi illaksi luotu viettelevä kabareelaulaja, ja yleisön vihjeiden mukaan hän on kotoisin Pärnusta. Pärnuhan tunnetaa juustoistaan (!), joten juustoaiheinen on eka kappale. On kuulemma 14-vuotiaana kirjoitettu hittibiisi. Marjo Alexandra esiintyy ensimmäistä kertaa 30-vuotisen uransa aikana Tampereella, ja vastaanotto on oikein lämmin. Riehakas suorastaan, koska yleisö suorastaan syö hänen kädestään.


Opimme myös että Marjo erosi poikaystävästään, koska tämä sytytteli tavaroita tuleen (tämän yleisö kertoo myös). Siitä kuulemme sitten biisin, loistavine riimeineen "Again, ashes on the floor. Again, where is my wooden door." Välillä Marjo Alexandra poimii yleisö joukosta tyypin korjaamaan valoköynnöksen. Kuulemme myös että nykyään hän asuu Australiassa (yleisö taas muistuttelee) ja viimeisin hittibiisi kertoo huulipunasta (kuulemme myös Lipstick-biisin toki). Käsittämättömän hieno ja hauska show! Monipuolisia biisejä ja hyvin vedetty (ja taas kerran ihan käsittämätöntä että tämä kaikki oli improttu)!

Ranskalainen Impro Infini veti show'n nimeltä Décibel. Tätä odotin kovasti, koska luvattiin fyysistä teatteria yhdistettynä ääniefekteihin. Yleisö sai ensi luetella meluisia paikkoja (mm. vesivoimala, rokkikeikka, lastentarha, kaivostehdas) ja hiljaisia paikkoja (mm. hautausmaa, avaruus, arkisto, meditointikeskus...) ja siitä sitten lähdettiin. Muusikko säesti aivan helkkarin hienosti, ja soitti mm. hang-nimistä sveitsiläistä soitinta jollaista en ole koskaan ennen nähnyt. Kuin ufo! Äänestä tuli hieman mieleen steel pan. Wikipedia kertoi sen olevan idiofoninen lyömäsoitin. Okei. Tähän oli kuiteskin yhdistetty tietsikka tai jotain muita luuppauksen mahdollistavia härpäkkeitä että soittaa veti pätkän hangilla ja se jäi taustalle pyörimään ja antamaan rytmiä. Sitten soitteli kitaralla päälle.


Mutta siis esitykseen. Päällimmäisenä jäi mieleen se muusikon ja muiden esiintyjien saumaton yhteispeli. Harmikseni osa esityksestä tapahtui lattialla jonne ei paikaltani näkynyt. Tässä oli jotenkin monta irrallista sketsiä, eikä mulle ainakaan valjennut miten ne meluisat ja hiljaiset paikat niinkun näkyivät. Yhdessä vaiheessa taidettiin olla imurin sisällä ja sitten oli joku Tohtori Frankenstein-juttu missä potilas kursittiin kasaan ja herätetiin henkiin. Osa jutuista meni multa ohi eli en tajunnut mitä niissä tapahtui. Ja sitten oli sellainen autolla-ajokohtaus, josta tuli ihan mieleen kyllä loistava Dark side of the mime! Lisäksi vauvoilla jongleerausta, mielikuvissa toki vain. Paljon esiintyjät tekivät erilaisia ääniefektejä, ja muusikkokin pääsi lavalle. Ihan jees, mutta hieman oma into herpaantui kun ei nähnyt tai ymmärtänyt kaikkea.

Tauon jälkeen sitten FIIF-kurssilaisista koottu ryhmä nimeltään Flicker. Mukana 3 romanialaista, 3 suomalaista yksi jenkki ja yksi virolainen. Ryhmän coach Chris Mead. Yleisö kertoi porukalle paikan minne ihmiset menevät rentoutumaan ja se oli tällä kertaa ranta. Sitten seurasimme erilaisia rantajuttuja tai tilanteita mitä voi tapahtua rannalla. Osa porukasta teki aaltojen, lintujen tai tuulen ääntä. Aina kaksi ihmistä oli "suorittamassa" rannalla jotain ja seuraava tyyppi tuli, ja edellisestä kohtauksesta jäi aina toinen. Näin jatkettiin kunnes koko 7 hengen poppoo oli esiintynyt, kukin kahdessa eri roolissa. Kokonaisvaikutelma oli hieman staattinen ja epätasainen. Aika moni pari tyytyi vain istumaan ja puhumaan. Toiset jutut, ja toki toiset esiintyjätkin, olivat hieman kömpelöitä ja kökköjä. Osa taas sujuvia ja hauskoja. Kaikkien äänikään ei kuulunut kunnolla, ilman mikkejä kun pelataan. Ehkä illan heikoin lenkki.


Illan päätteeksi ammattilaiskaksikko Scram! eli chicagolaiset Joe Bill ja Jill Bernard vetivät kahden hengen (ja yhden pianistin) voimin oman show'nsa. Yleisön sana heille oli herttanen. En oikein keksi miten se esityksessä oli mukana. Taas kerran huomasin tipahtaneeni kärryiltä monta monituista kertaa, vaikka tässä ihan kyllä puhuttiinkin (ja paljon!) ja ymmärrän kohtuu hyvin englantiakin. On tavaamista, on veneilyä, on Carlos. Välillä tuli tunne että esiintyjät puhuivat itsensä pussiin ja selviytyvät sieltä ulos vain niukin naukin. Tässä oli usea tarina limittäin/päällekkäin, ja kyllä mua hetkellisesti nauratti, aika hysteerisestikin, se Carlos-kuvio. Mutta muuten olin hieman ehkä pettynyt. Tai ei, pettynyt on väärä sana. En tiedä mitä odotin, kun ei ollut odotuksia. Mutta ajattelin että kierisin huutonaurukohtauksessa koko esityksen ajan, kun kyseessä oli kummiskin ekaa kertaa festarin historiassa PÄÄesiintyjät, eikä vai muuten vaan vikana olevat. Ilmeisesti kuitenkin kaikki muut tykkäsivät paljon. Ja tykkäsinhän minäkin, mutta en kierinyt lattialla aurusta. Tämä oli kaiketi sitten hieman älykkäämpää improa?


Kaikenkaikkiaan illasta jäi tosi positiivinen fiilis. Kaikilla oli kivaa, tunnelma oli katossa (takaosassa Ylioppilasteatterin salia oli myös baari auki) ja esiintyjät olivat hyviä. Ensimmäinen kosketukseni kansainväliseen impromeininkiin oli siis parempi kuin hyvä kokemus! Lisää tätä.


Kuvien copyright Ville Välimäki
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Lapualaisooppera 50 v konsertti / Teatteri Vanha Juko, Vanha ylioppilastalo 20.3.2016

Sen verran nuori olen (kerrankin pääsee sanomaan näin päin!) että alkuperäinen Lapualaisooppera jäi vuonna 1966 näkemättä. Joten kun Teatteri Vanha Juko ja Ylioppilasteatteri päättivät nyt lyödä hynttyyt yhteen ja Lauri Maijalan ja Linda Wallgrenin ohjauksessa vetästä kaksi konserttimuotoista toteutusta niin olin ensimmäisten joukossa ostamassa lippujani.


Vanha ylioppilastalo Helsingissä oli oiva paikka konsertille. Jono kiemurteli aika pitkälle pihalla, vaikka kaikilla toki oli jo lippu. Onneksi keli oli aurinkoinen ja keväinen, niin mikäpä siinä oli jonottaessa!

Nelihenkinen Vanha Juko band säesti ja kuorolaisia oli iso liuta! Linda Wallgren johdatti tarinaa kertojana. Mun vieressä sattui istumaan vanhempi herrasmies, joka oli silloin 50 vuotta sitten ollut Arvo Salon vaalipäällikkönä. Hän kommentoi esitystä aina välillä (nyt tulee oikea körttikappale) ja alkoi miettimään ettei hän kyllä muista mitää kertojaa alkuperäisestä esityksestä.


No, se oli toki dramatisoitu versio, ei kai se kertojaa tarvinnutkaan kun asiat näyteltiin. Väliajalla kävi kuitenkin varmistamassa asian paikalla olleelta Heikki Kinnuselta ja tottahan se oli. Ei ollut kertojaa silloin. Mutta hyvä kun nyt oli! Vaikka yleisön ikärakenne olikin aika korkea, oli paikalla myös paljon meitä joille Lapualaisooppera tai sen aikainen historia ei ole ihan NIIN tuttua...


Hienoja laulajia olivat kaikki solistit. Erityisesti mieleen jäi Maruska Verona (punaisten Lyyti) ja aivan huikean räväkkä ja hehkeä Minja Koski (Hurja Hilja). Ja kun mä miellän Lauri Maijalan enemmän ohjaajaksi, niin olipas tämän Vihtori Kosola -tulkinta alkuvoimaisen vahva, yksi illan bravuureita! Ja yksi harvoja väliaplodeita saavia (jo heti kun pyyhkäisee lavalle ekan kerran).


Jarkko Mikkola ketkumaisena Muiluna ja Jussi-Pekka Parviainen Vihtori Herttuana vetivät myös hienosti. Ja Markus Karekallas oli hirveän hyvä Vähätalon isäntänä, joka vääntää pohjalaisittain ihan kunnolla "niin kauan lahtaria tarvitahan kun sikoja pruukatahan". Hannu Salmisella oli myös iso rooli Artturi Vuorimaana. Hannes Mikkelsson (Isontalon renki) ja Juha Heikkinen (Etelä) duetoimassa, vau!


Joukkolaulut olivat kyllä väkeviä, herranjee kun sukat pyörivät jaloissa. "Me vapautimme tämän maan raudalla ja verellä!". Kyllä kouraisee sydämestä ja vatsanpohjasta!


Kummasti (tai ei oikeastaan niinkään kummasti) nämä teemat ovat NIIN ajankohtaisia juuri nyt, tämän päivän Suomessa. Ei tämä siis pelkästään vanhojen kääkkien nostalgiahommaa ole, vaan kyllä nämä asiat ovat pinnalla nytkin, kun katsoo nykyhallituksen toimia. "tässä maassa ei ole oikeutta elää kuin valkoisella miehellä" sanoo Kosola. Niinpä! Nämä suuruudenhullut "isänmaanystävät" haaveilevat Suur-Suomesta ja miten Lapuan liike pyörittää kohta koko Eurooppaa.



Lopuksi, kun näitä vanhoja lapualaisoopperakonkareita siirtyi eturiveistä estradille, ja kaikki laulavat yhdessä Ei väkivaltaa! Siinä oli silmänurkka kostea yhdellä jos toisellakin. Kun vielä Kaj Chydenius oli siirtynyt pianon taakse säestämään. Ei ikä näitä paina.


Lämmin kiitos koko porukalle, erityisesti tietenkin Kaj Chydenius ja Arvo Salo (sinne jonnekin).


Valokuvat otin ihan itse.

perjantai 7. syyskuuta 2012

Trainspotting / Linnateatteri 6.9.2012

Eilen tuli Elinan kanssa käytyä katsomassa 1.9. Suomen ensi-iltansa saanut Trainspotting. Turun Linnateatterin ja Turun Ylioppilasteatterin kimppatuotanto oli varsin mielenkiintoinen.Tämä Irving Welshin romaani ja sittemmin Danny Boylen huikea leffaversio kääntyy ihan suht ok näyttämöllekin. Esitys oli K15, ihan aiheesta. Siitä on trailerikin :-)

Teatterin sivuilla sanotaan näin:

Trainspotting kertoo räävittömän tarinan nuoren edinburghilaisen miehen silmin. Mark Rentonin elämä etenee huumeiden ja kirjavan ystäväpiirin pyörteessä eikä yhteiskunta tai sen säännöt voisi vähempää kiinnostaa. Ulkopuolisen silmin väkivallan ja nautintoaineiden liitto on normien irvikuva, mutta näille nuorille se on arkea. Spiidipäissään mentäessä ei maalliset murheet paina, mutta kuten aina, menneisyyttään ei voi paeta.



Snoopi Siren ohjaa ja pääroolissa Rentonina Mikko Rantaniva. Käsiohjelmaa ei ollut tarjolla ja teatterin kotisivutkaan eivät erittele esiintyjiä (tästä iso miinus). Muissa rooleissa Miska Kaukonen, Tiina Rantanen, Linda Tavio, Mariella Nikkanen, Tuomas Pullola, Jussi Jätinvuori, Jenni Helenius, Jaakko Kanniainen, Heini Haapaniemi ja Pauliina Laaksonen-Elden.

Esityksessä oli aika hyvin käytetty myös filmimateriaalia ja projisointeja. Suomennos tuntui ihan toimivalta. Musiikki oli aika kovalla ja sitä käytettiin paljon, kuten elokuvassakin. Tanssikohtauksia oli vähän väliä, mutta kyllä ne toimivat ihan hyvin. Kaikki (leffan) pääkohdat oli mukana :-)

Kyllä mä tykkäsin, vaikka esim. leffan edinburghilaisia maisemia jäi kaipaamaan... Aika synkkähän tämä on ja karmeakin, mutta silti hyvä.