Näytetään tekstit, joissa on tunniste Vuonna 85. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Vuonna 85. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 2. joulukuuta 2012

Vuonna 85 (+kasaribileet) / Tampareen työväen teatteri 1.12.2012

1.12. oli Tampereen Työväen Teatterissa yksi viimeisimpiä esityksiä tästä musiikkinäytelmien klassikosta eli Vuonna 85 spektaakkelista. Vaikka sen on aika monta kertaa jo nähnytkin, muistaakseni 6-7, niin jaksaa sen aina katsoa uudelleen...


Esitykset loppuivat vihdoin, ja viimeinen näytös oli sitten 21.12. On se vaan hyvä... No, me oltiin kuiteskin perjantaina hyvillä paikoilla, ja liputkin maksoivat tuplasti normiteatterilippuihin nähden. Sillä rahalla sai sitten esityksen jälkeen lihapullia, salaatteja ja ylipäätään 80-lukuhenkisen seisovan pöydän, sekä Alabama House Bandin soittamassa klassikoita. Niin, ja dj soitti kaikkia kamalimpia hittejä aikakaudelta. Lopulta taksilla kotiin :-O


Jopa Yle kirjoitti ilmiöstä ja sen loppumisesta... Siellä loppubileissä muuten oli lavalla (yhdessä Mauno Pepposen kanssa) Eppujen Pantse ja Torvinen :-)

Nyt sitten vaan uutta Koivusalon leffaa odotellessa... näyttelijät on suurimmalti osin eri (vahinko) mutta katsotaan mitä siitä tulee... Mulla on kyllä liput kutsuvierastilaisuuteen, mikä tulee Finnkinolle suoraan Tampere-talolta juhlavierasgaalasta 23.1.2012

keskiviikko 11. tammikuuta 2012

Vuonna 85 / Tampereen Työväen Teatteri 11.1.2012

Tämä oli mulla nyt varmaan viides kerta kun tuli nähtyä Tampereen Työväen Teatterin päänäyttämöllä tämä loistava manserockmusikaali Vuonna 85. No, tämä oli kolmas eri versio, joten pitäähän kaikki käydä katsomassa, sen verran tarinaa (ja loppua) ja musiikkivalintoja on uudistettu.

Alunperinhän tämä oli ensi-illassa vuonna 2006, ja sen ekan version näin kahdesti (vai kolmesti). Seuraava versio Remix sai ensi-iltansa 2009, ja tämä uusin Remix Golden Turbo Platinum versio nyt 2011 syksyllä. Ja kokoajan on pyörinyt enemmän tai vähemmän täysille katsomoille. Ja TTT:n iso näyttämö nyt vetää aika monta sataa ihmistä. Itse asiassa tämä on koko TTT:n menestyneinen näytelmä koskaan, ja Suomenkin mittapuussa katsotuin kotimainen musikaali.

Mikä ihme sitten jaksaa vetää katsojia vuodesta toiseen? No varmaan ensinnäkin se musiikki, eli jos tarina on rakennettu Eppujen, Popedan ja Juicen musiikin ympärille, niin ei voi mennä paljoa vikaan, kun ollaan vielä Tampereella. Näyttelijät on hyviä, ja ydinporukka on pysynyt samana (no nyt tähän versioon Pallea näytellyt Ismo Apell oli vaihtunut Mikko Nousiaiseen). Esitys vaan on hauska, vauhdikas, dynaaminen. Alabama House Band (joka nyt oli vahvistunut myös saksofonilla!!) soittaa tosi tiukasti yhteen, ja kyllä nämä näyttelijät osaavat myös laulaa!

TTT:llä on osaavaa väkeä (muitakin kuin Aimo Räsänen ja Auvo Vihro, joka muuten istui meidän takana katsomassa kollegoiden esitystä). Mun suosikkeja alusta asti on ollut mahtava Jari Ahola, joka esittää Mauno Pepposta, teini wannabe-kitaristia, jonka isä on (tietenkin) Komisario Peppone (mainio Antti Seppä). Itse asiassa koko Lokomon konepajan kööri (kuvassa) on parasta antia: Iso G (Mika Ahola), jonka alkoholin käyttö ja tärinät saa melkein vedet silmiin naurusta, Tapparan Mies (Ilkka A. Jokinen, joka on vierailijana TTT:llä), ja Ruba (Pentti Helin). Lisäksi pakko mainita vielä break dance kaksikko Jimi ja Pekka Kettunen, jotka on ihan uskomattomia akrobaattivelhoja.


Jostain syystä Popedan biisit toimivat kaikista parhaiten, ja jaksaa aina naurattaa miten tarinaan on saatu nivottua niin John Holmes, Mauno soittaa stereoo kuin . Kaasua, komisario Peppone on aika selkeä ja Sukset (joku on nyysinyt Pepposen järviset), ja Alabama. Raswaa Koneeseen on varmaan kanssa paras, kun Lokomon miehet vetää :-) Ja Tää on se yö! Niin nostalgiaa, voi jukra.

Tietty yksi syy miksi itse jaksan tästä pitää, on se kun muistaa vuoden 85 (minne tämä sijoittuu) niin hyvin kuiteskin. Ne vaatteet, uutiset, kännykät (tai voiko Mobiran matkalaukun kokoisia puhelimia kutsua kännyköiksi?) ja kaikki muukin kasarimeininki. Tämä on samalla aikamatka omaan nuoruuteen. Se on varmaan yksi syy menestykselle.

Näytelmä on poikinut niin lautapeliä, karaoke-DVD:tä kuin kasaribileitäkin, mitä TTT järjestää. Mutta ehkä suosio alkaa nyt hieman hiipua, koska eilenkään teatteri ei ollu likimainkaan täynnä. Tosin pe ja la näytökset on aina loppuunmyytyjä.

Ei voi kun suositella.

Ja kuvan copyright TTT.