Näytetään tekstit, joissa on tunniste Sivuhenkilöt. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Sivuhenkilöt. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 19. marraskuuta 2023

Luukamari / Sivuhenkilöt, Cirko 17.11.2023

Odotin outoa ja erikoista, ja sitä todellakin sain. Omintakeisen Sivuhenkilöt-ryhmän aiempien tuotantojen perusteella tämä oli ihan oikeutettu oletus. Teatterikesässä 2017 Sivuhenkilöt-esitys sekä vuoden 2019 Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen tarjoilivat vinksahtaneita ja varsin viihdyttäviä juttuja - olin myyty! Alunpitäen näytti huolestuttavalta etten näkisi tätä uusinta Luukamaria laisinkaan, olihan esityksiä Cirkossa vain kourallinen, mutta sattuma puuttui peliin ja pääsin kuin pääsinkin kokemaan ryhmän uusimmat outoudet.

Ja todellakin kannatti! Nyt seikkaillaan kuoleman maailmassa, tai jossain kummassa välitilassa elämän ja kuoleman keskellä. Näyttämö on täynnä kaikkea erikoista tavaraa ja härpäkettä: pitkät metallitikkaat eivät johda minnekään, savuntäyteinen lasilieriö jossa majailee suolistoaan kehon ulkopuolella säilyttävä tyyppi pitkine lonkerokäsineen, monikäyttöinen sohva ja taivasta kohti kurkottava kiitorata. Yhdessä nurkassa lojuu kasa alastomia pehmeitä mallinukkeja. Katosta roikkuu erilaisia kylttejä jotka ilmoittavat seuraavan asiakkaan saapumisesta, ehkä jopa tämän kuolinsyyn paljastaen. Kummallista musiikkia, kilahteluja ja ääniä. 

Esiintyjänelikko on tavattoman taitava, ja monitaitoinen. Milla Jarko, Henna Kaikula, Saku Mäkelä ja Kaisa Niemi, jokaisella hieman erilainen rooli, omien vahvuuksien mukaan. Lisäksi Kaisa Niemen klarinetin soitosta plussaa, sopii tähän esitykseen kuin nyrkki silmään. Kontaktinotto yleisöön on tiivistä. Olemme kaikki yhdessä tässä, elävät ja kuolleet.

Omituisesti höpöttäviä hahmoja lipuu lattian poikki, ihonmyötäisissä kypäröissään. Yksi näemmä laskee katsojia ja toinen tekee kuperkeikkoja sohvalla. Välillä tulee tuntu kuin olisi jossain futuristisessa bingossa metallisävyisen äänen kuuluttaessa "vihreä 67". Se herättää väen toimimaan, outoja rituaaleja pehmeän mallinuken kanssa, jotka pömpelistä tuleva lonkerokäsi "siunaa". Vai ottaa hengen talteen? Yksi kaivaa takataskustaan klarinetin ja lurittaa sillä kuin jäähyväisiksi. Tämä sakki on kuin Hugo Simbergin kiltit ja hyväntahtoiset luurankomiehet Kuoleman puutarhassa. Selvästi välittävät vainajista.

Ja sitten tapahtuu jotain suomalaiskansallista, hiihtäjä saapuu estradille! Se kuvastaa hyvin koko esityksen arvaamattomuutta, kun koskaan ei voi tietää mitä lavalle seuraavaksi saapuu ja mitä kummaa tapahtuu. Huippua! Neljän esiintyjän liikkeet ovat kovin tanssillisia, eikä ihme koska toinen ohjaajista on Jyrki Karttunen, joka toimii myös koreografina. Liikekieli on kovin karttusmaista, välillä nykivää ja robottimaista, välillä soljuvaa ja hetkittäin aika aggressiivistakin. Ja kädet hyvin mukana. 

Toinen ohjaajista on Eira Virekoski, joka vastaa myös tekstistä. Kyllä, nimittäin tässä myös puhutaan! Aika outoja juttuja mutta silti. Surusymboli on toooosi vaikea sana. Hautajaiset, poismeno, läheisten muistaminen - se koskettaa, vaikka vainaja olisi koira. "Luonto on täynnä kuolemaa" - niinhän se on. Ja samaan aikaan katsomosta poistuva mies meinaa kompastua ja kaikki pidättävät henkeään. Tällä kertaa kuolemakokemus jää onneksi estradille.

Luukamari on aika scifimäinen, hypnoottinen. Ainu Palmun valot ja Joonas Outakosken äänet pelaavat sekä yhteen että koko esityksen tunnelmaa luoden. Oscar Dempseyn omintakeinen lavastus on kyllä makaaberin hieno. Riina Leea Niemisen puvustus vie ajatukset taas dystooppisiin tulevaisuuksiin.

Esityksessä on mukana ripaus akrobatiaa, taikuutta, esinenukketeatteria, jongleerausta (tekokukkakimpuilla!), ja toki alati läsnäoleva ajatus kaiken kuolevaisuudesta. Tärkeä muistutus meille eläville. Vajaa 1,5 h esitys on intensiivinen katselukokemus. Ei helppoa, vaan katsojaa haastavaa (sillain hyvällä tavalla kuitenkin). Ikäsuositus on 12+ ja sekin ehkä nippa nappa niin. Aikuisille tämä on enemmän suunnattu.

Cirkon lyhyt esityskausi päättyi jo, mutta ilokseni huhtikuun lopulla on 5 esitystä Itäkeskuksen STOAssa eli menkää sinne siis. Ei todellakaan tarvitse pettyä, mutta varaudu outouksiin!


Kuvien copyright Mitro Härkönen.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

keskiviikko 4. syyskuuta 2019

Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen / Sivuhenkilöt, Cirko 4.9.2019

Tämä oli sellainen sirkusesitys mitä en todellakaan halunnut jättää näkemättä. Juhlaviikkojen näytöset jäi flunssan  ja aikataulujenkin takia väliin, mutta onneksi Cirkolle tämä tuli ensi-iltaan heti seuraavalla viikolla! Muistan kolmen vuoden takaa, kun Sivuhenkilöt-ryhmän esikoista esitettiin Suomenlinnassa, ja en päässyt sitä katsomaan; kyllä harmitti. Onneksi harmistus korjaantui heti seuraavan kesän Teatterikesässä missä pääsin katsomaan ovelan kiehtovan Sivuhenkilöitä. Siitä jäi sellainen kiva kutkutus, että tämän porukan edesottamuksia haluan seurata jatkossakin. Sivuhenkilöt tekee uniikkia, genrerajoja rikkovaa, kiinnostavaa ja viihdyttävää katsottavaa.


Uusimmainen eli Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen on siitä hauska esitys, että se on todellakin oma itsensä, mutta siinä on kuitenkin samankaltaisia elementtejä kuin Sivuhenkilöt-esityksessäkin. Se yhdistelee kiehtovasti niin sirkusta kuin tanssillisia elementtejä, teatteria ja puhdasta absurdismiakin. Ja tässä myös puhutaan paljon (englanninkielinen juonitiivistelmä on tarjolla kyllä), mikä ei aina (nyky)sirkusesityksissä ole niin normi. Eira Virekoski on käsikirjoittanut ja Alma Lehmuskallio ohjannut esityksen, ja konseptia on vielä kolmantena mukana ollut suunnittelemassa Henna Kaikula (koko muun esiintyjäporukan kompatessa).

Ja kyllä tämä on mielenkiintoinen! Toimistomaailmassa ollaan, ja mielessä käyvät jo muutama viime vuosina nähtyä toimistoon sijoittuva sirkustelu eli harmittavasti keskeytynyt BLAM!, yhden hengen Moving Stationery ja vielä Different Party. Liekö se toimisto sitten niin inspiroiva miljöö? Mutta eri ihan laduillehan tämä heti lähtee - ja hyvä niin.

       

Tämä toimisto ideoi kliseisiä voimaannuttamislauseita, joista sitten tehdään esimerkiksi kahvikuppeja. Tiedättekö tyyliin: Make things happen - mee ja tee (teenjuojien suosikki!), Rise and shine - kiidä ylhäällä, Be your own kind of beautiful - rohkeesti ruma jne. Henkilökunta on aika, ettenkö sanoisi, eksentristä. Outoja ihmisiä, ja vieläkin kummallisempia käytöstapoja. Kuka killuu katonrajassa ja kuka kuljeksii kanamaisesti. Näitä lintumaisia piirteitä taitaa yksi jos toinenkin kantaa sisimmissään.

Esitys tarkastelee ryhmädynamiikkaa hyvin, ja linnutpa ovat siihen oivallinen näkökulma. Parviäly ja laumakäyttäytyminen, nokkimisjärjestys ja välillä pieni pörhentelytanssi. Kaikkia samoja piirteitä löytyy myös toimistomaailmasta. Tai ainakin tämän työpaikan tiloista.


Koko esitys alkaa varsinaisella ornitologian ystävien kokoontumisajoilla, ja kommunikointikin hoituu sirkutuksilla, kaakotuksilla, huhuiluilla ja kurkkuäänillä! Tarjasta ei ole enää jäljellä kuin pöydän alle nyykähtäneet siivet ja savuava kone. Rankkaa menoa. Palaveerausta ja ideointia, niitä perustoimiston hommia. Mutta tässä toimistossa mikään ei ole tavanomaista. Katsoja äimistelee sitä touhua ja hykertelee itsekseen. Jossain vaiheessa paikalle saapuu konsultti korjaamaan piirtoheitintä, ja tästä käynnistyy hiljainen jatkojohtojenkokoamisprosessi. Kaiken yllä leijuu viipyilevä pakottomuus, ja vaikka tilanteet välillä eskaloituvatkin, niin sellainen verkkainen absurdius jatkuu.

Esiintyjäviisikko on ihailtavan monipuolinen ja taitava. Eero Vesterinen hieman neuroottisena johtajana taipuu monenlaiseen ja välillä tuntuu että tämän raajat ovat kumista tehty. Feminiinisiä piirteitäänkin esittelevä "toimistovastaava" Saku Mäkelä on koostaan huolimatta supernotkea, ja onnistuu melkein mahtumaan kopiokoneeseenkin. Ja mitkä nojatuolitemppuilut! Anne-Mari Alaspää kirjaimellisesti kiipeilee seinillä jatkojohtoja keräillen, ja toimiston tekniikkaongelma ratkoen. Milla Järvinen on okei:ta hokeva tunnollinen työntekijä, jolla lopulta pimahtaa. Eksentristä tekstinikkaria esittävä Henna Kaikula kiemurtelee mittarimadon lailla. Ja on tarinassa pientä romanssipoikastakin ilmassa havaittavissa. Kiista/tanssi kopiokoneesta jää kyllä verkkokalvoilleni pitkäksi aikaa. Porukka käy läpi tunteiden vuoristorataa ja se sitten aina purkautuu erikoisilla tavoilla. "Halaa silleen kunnolla, silleen ettei tuu skolioosi!".


Toimistomiljöön ja autenttisen bisneslookin niin tiloille kuin ihmisillekin ovat loihtineet Janne Vasama ja Riina Nieminen. Vähän pastellimaisen hailakoita ruskeita sävyjä, mistä mikään ei pistä silmään. Hieman kasarilookia, hieman nuhruista. Tämmöisiä toimistoja ja tämmöisiä konttorirottia on koko maa pullollaan. Vaan ei ehkä ihan tämmöisiä... Vaikka esityksen yleistahti on aika verkkainen ja viipyilevä, niin jotain pientä tapahtuu jatkuvasti. Milloin jonkun pää on monitorissa tai työntekijä piilottelee mappien takana. Katsoja ei saa herpaantua näennäiseen tekemättömyyteen hetkeksikään! Outo kilkuttava äänimaisema ( a'la Joonas Outakoski) tukee lievää vinksahtaneisuutta ja hetkittäiset lintuäänet sopivat kaikkeen kuin nenä päähän.

Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen yhdistelee oivallisesti niin tanssia, sirkusta, fyysistä komediaa, absurdia teatteria kuin performanssiakin. Aivan ihana! Puolentoistatunnin esitys on oikein passeli katsottava hieman erilaista kaipaaville - esitykset jatkuvat Cirkossa 22.9. asti.


Kuvien copyright Mitro Härkönen.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.