Näytetään tekstit, joissa on tunniste Luke Newberry. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Luke Newberry. Näytä kaikki tekstit

maanantai 7. marraskuuta 2016

The Intelligent Homosexual's Guide to Capitalism and Socialism with a Key to the Scriptures / Hampstead Theatre 7.11.2016

Kuka edes keksii näin kamalan pitkiä ja hankalia nimiä näytelmilleen? No Tony Kushner tietysti. Toisaalta Angels in America oli selkeän lyhyt ja simppeli. Ei ihme että Hampstead Theatre on lyhentänyt tämän muotoon iHo. 3,5 tuntia on kamalan pitkä aika istua teatterissa, mutta onneksi tässä oli kaksikin väliaikaa, joten ei se niin paha ollut. Sitäpaitsi tarina vei niin mukanaan, ettei ajankulua edes huomannut.


Tony Kushner kirjoittaa taas syntyjä syviä. Italialaistaustainen amerikkalaisperhe ruotii keskinäisiä suhteitaan ja siinä sivussa puidaan mm. politiikkaa, uskontoa, seksuaalisuutta ja maailman tilaa. Eläkkeellä oleva ammattiyhdistysaktiivi ja kommunisti Gus on pettynyt maailman muutoksiin, eikä näe muuta ratkaisua kun itsemurhan; yksi epäonnistunut yritys on jo takana. Hänen luonaan asuva siskonsa Clio kutsuu miehen kaikki kolme lasta kylään, ja sitten niitä syitä ja seurauksia vatvotaan. Lasten elämänkumppanit, eksät, nyksät ja rakastajat poikkeavat myös paikalla.


Vaikka näytelmässä lähinnä vain istutaan keittiön pöydän ääressä ja puhutaan (no, välillä huudetaan ja heitellään tavaroitakin), niin tiukka teksti pitää hyvin otteessaan koko 3,5 tuntia. Toki se Kushnerin hieno sanankäyttö auttaa, ja Michael Boydin taitava ohjaus. Ja sitten on ihan hirveän mahtavat näyttelijät.



David Calder on elämäänsä, ja maansa tilaan, läpeensä kyllästyneenä eläkeläisenä ihan huikeassa vedossa. Nasevan tiukkaa ja kuivaa huumoria viljelevänä Gusin sisko Cliona on Sara Kestelman. Ihana! Vanhempi pojista Pill (Richard Clothier) on historianopettaja, 26 vuotta aviossa saman miehen Paulin (Rhashan Stone) kanssa ja rakastunut Yalen käyneeseen prostituoitupoika Eliin (Luke Newberry). Näytelmässä nähdään takautumina tunnepitoisia kohtauksia niin Elin kuin Paulinkin kanssa. (Luke N. muuten lupasi mulle ettei seuraavassa näytelmässä esitä amerikkalaista homoa, kun nyt kaksi viimeisintä näytelmää on menty sellaisella roolituksella). Kolmiodraaman osapuolet ovat kaikki taitavia, ja eritoten Newberry, varsinkin laulaessaan oopperaa italiaksi!


Sisko Emptyn roolissa myös todella hienon roolin tekevä Tamsin Greig. Siskonkin elämä on pikkasen solmussa. Juoppo ex-mies (Daniel Flynn) asustaa isän kellarissa vuokralla (ja haluaa ostaa tämän talon) ja nykyinen hieman hysteerinen puoliso (Sirine Saba) odottaa heidän lastaan. Jota Empty ei edes haluaisi, ja sitten sortuukin eksän kanssa sänkyyn. Lapsi taas on siemennetty kiivasluontoisen pikkuveljen (Lex Shrapnel) myötävaikutuksella. Kuulostaako monimutkaiselta? Siltä se hetkittäin tuntuikin.

Italialainen verenperintö kuohuu ja kuohuttaa tunteita ja välillä keskustelua on vaikea seurata kun kaikki puhuvat ja huutavat toistensa päälle. Seinän sisältä löytynyt matkalaukkukaan ei tunnu kiinnostavan ketään, kun kaikki keskittyvät kiivailemaan toisilleen. On tässä sellaisia suvantokohtiakin, kun vaikkapa Pill ja Gus keskustelevat pojan seksielämästä ja miten tämä käytti 30 tonnia siskonsa hedelmöitysrahoja mieshuoraan :-) Paljon komiikkaakin siis, vaikka enemmän tämä kai on yhteiskunnallinen draama kuin mikään komedia.


Tätä esitetään Hampsteadissa 26.11. asti, mutta loppuesitykset on loppuunmyytyjä. Jään odottamaan mahdollista siirtoa West Endille. Hampstead Theatre on kyllä yksi mun suosikkiteattereita Lontoossa. Helppo tulla metrolla (ehkä 40 metriä Swiss Cottagen asemalta), mukava pieni paikka ja kiva henkilökunta. Ja todella mielenkiintoisia esityksiä. Lisäksi vielä yksi suosikkihostelleistani (Palmers Lodge Swiss Cottage) on muutaman minuutin kävelymatkan päässä, ja siellä tuli nytkin yövyttyä. Kätevää siis. Ja lippujen hinnat ovat edulliset (verrattuna West Endiin) ja täällä ei ole koskaan ollut mitään hirveän isoja fanimassoja hihkumassa stage doorilla, oli lavalla sitten kuka hyvänsä. Ehkä siksi ettei ole edes stage dooria :-)

  

Ensi vuonna Kushnerin klassikon Angels in American voi taas nähdä livenä Lontoossa, kun National Theatre tuo sen ensi-iltaan toukokuussa. Liput tulevat myyntiin tammikuussa, ja uskoisin että menevät kaupaksikin aika nopsaan. Marianne Elliott vastaa ohjauksesta. Paikan päälle ei tarvitse matkustaa, koska se tullee myös NT Live-esityksenä Finnkinoltakin. Joskaan näitä ensi vuoden teatterileffaesityksiä ei ole vielä Finnkinolta vahvistettu.


Esityskuvien copyright Manuel Harlan.
Muut kuvat omia.

perjantai 18. tammikuuta 2013

Antigone / NT Archive 18.1.2013

Lounaan jälkeen sitten takaisin arkistoon ja seuraavaksi viime keväänä esitetyn Sofokleen Antigonen. Hieman 2000 vuotta vanhaa kreikkalaista draamaa. Pääroolissa Thebesin kuninkaana Creonina Christopher Eccleston ja nimiroolissa Jodie Whitaker sekä tämän sisarena Ismenenä Annabel Scholey. Ehkä tärkein syy tämän nimenomaisen näytelmän katsomiseen (Ecclestonin ohella) oli kuiteskin tämän poikaa Haemonia näyttelevä Luke Newberry!


Eccleston oli tosi hyvä, ihan selkeesti kyllä niin tämän miehen näytelmä. Mutta niin kyllä muutkin näyttelijät pistävät parastaan.  Ja Luke Newberry, se on niin syötävän suloinen ettei tosikaan. Ja oikein loistava myös tässä, taisi olla ekoja hieman isompia teatterirooleja.

Luke N. takana vasemmalla, heti Christopher E:n takana.

Tämä olikin taas vain 1,5 h pitkä, ja toteutukseltaan hyvin moderni, jonnekin toisen maailmansodan aikaiseen toimistoympäristöön sijoitettu. Toimii varsin hyvin semmoisessakin miljöössä. Kreikkalaiseen tragediatyyliin: hyvin verinen ja lopussa suunnilleen kaikki kuolevat. Sujuvaa dialogia. Usealla kameralla kuvattu, tosi hyvälaatuinen tallenne. Muutenkin kyllä tykkäsin tästä; moraalisia pohdintoja kumpi menee edelle perheen/oma etu vaiko yhteisön. Oli kyllä aika synkkä :-)


Hyviä kuolema-aiheisia lainauksia näytelmästä: "Death parts all lovers, sooner or later", "the bloke who brings the bad news never gets the medal", "Death is another country" ja "The dead have their rights"...

Mielenkiintoista, mutta kun katsoo käsiohjelmasta Ecclestonin tekemiä töitä, niin Doctor Who'sta ei mainita sanaakaan ;-O

 

*******
Näytelmien jälkeen sitten päätin kävellä teatterille, koska en ollut ottanut travel cardia junalipun yhteyteen. Poikkesin BFI:n kirjakaupassa ja NT:n kaupassakin... sattuivat siihen reitin varrelle.

 
 Lunta alkoi jo hieman olemaan...

Noel Coward Theatre on Sohossa, tai likellä Charing Cross Roadia. Kävin hakemassa liput ja sitten menin odottelemaan St-Martin-in-the-Fields kirkon kellarikahvilaan The Cryptiin. Edellisestä kerrasta on aikaa... Join teetä ja söin sekalaisia kakkuja/skonssin kermavaahdolla & mansikkahillolla, kun ei muitakaan kahvileipiä ollut. Pari tuntia kulutin aikaa, surffailin netissä jne. Lopulta ostin myös ensi joulun kortit sieltä, kun sai puoleen hintaan :-)

Iltateen aika...

Hungerfordin kävelysilta iltavalaistuksessa.

Laitan illan teatterista oman postauksen, kun alkoi menemään niin pitkäksi jo löpinät! Kun näitä kuviakin on kiva sisällyttää mukaan.


Näytelmäkuvien copyright National Theatre