Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kari Arffman. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kari Arffman. Näytä kaikki tekstit

torstai 30. elokuuta 2018

Kinky Boots / Helsingin kaupunginteatteri 30.8.2018

No nyt on Helsingin kaupunginteatteri osunut kultasuoneen! Vihjauksia Kinky Bootsin erinomaisuudesta olen saanut lukea somesta jo monta kuukautta, ja koeyleisön palaute tuntui olevan enemmän kuin ylistävää. Silti menin ensi-iltaan aika tyhjältä pöydältä. Leffan, mihin tämä musikaali perustuu, ostin jostain divarista useita vuosia sitten ja tykkäsin.


Mutta en ollut lainkaan valmistautunut tähän upeaan pyöritykseen ja elämän moninaisuutta ylistävään hurrikaaniin mikä pyöräytti sukat jaloista HKT:n päänäyttämöllä! Huh huh! Ohjaaja Samuel Harjanne on todellakin kypsynyt ja kehittynyt, ja lopputuloksena on saumattoman svengaava ja ihan kansainväliset kriteerit täyttävä musikaali. Mahtavaa!!

Ensi-iltayleisöä parhaimmissaan ja ohjaaja Samuel Harjanne keskellä


Ensi-illassa yleisössä bongattiin kymmeniä hehkuvia drag queeneja, ja lavalla lisää. Tavallaan aika kiehtovaa sekin, että drag on tullut salonkikelpoiseksi koko perheen viihteeksi tässä viime vuosina. Hyvä niin. Ihmiskunnan monimuotoisuutta, itsensä ja muiden hyväksymistä sekä rakkautta julistaa myös Kinky Boots! Harvey Fiersteinin kynäilemässä tarinassa nyt ei ole mitään järin omaperäistä, mutta se on hyvä ja se kantaa. Ja ennenkaikkea kun on näin hyvä tekijätiimi niin mikä tahansa onnistuu.


Kinky Boots on kertomus isistä ja pojista, odotuksista ja pettymyksistä, hyväksynnästä ja syrjinnästä. Charlie on hiipuvan kenkätehtaan perijä, josta isänsä halusi jatkajaa toiminnalleen, vaikka Price & Sonsin kengät eivät enää käykään kaupaksi entiseen malliin. Charlie haluaa kuitenkin elämältään muuta ja muuttaa tyttöystävänsä kanssa Lontooseen luodakseen uraa kiinteistönvälityksessä. Isän kuoltua hän kuitenkin joutuu palaamaan Northamptoniin, irtisanomaan konkurssikypsän kenkätehtaan henkilöstön. Kohtalo kuitenkin puuttuu peliin - drag queen Lolan muodossa. Odottamaton kohtaaminen saattaa miehet yhteen ja puolivahingossa päätetään pelastaa putiikki uudella kenkämallistolla: kinky boots by Lola! Korkosaappaita miehille. Monen kommelluksen, suhdekiemuran, ja epäonnistumisen jälkeen tapahtumat saavat onnellisen lopun. Matkan varrella joutuu useampikin henkilö käymään läpi kipupisteitään ja menneisyyttään, hyväksymään erilaisia ihmisiä mutta ennenkaikkea hyväksymään itsensä.


Vaikka Charlie onkin tässä oikeastaan päähenkilö, ja Petrus Kähkönen tekee huikean upean roolin tässä, ehkä yhden uransa parhaimmista, niin silti show'n varastaa Lola! En käsitä missä tämän esittäjä Lauri Mikkola on luurannut (musiikkihommissa enimmäkseen) mutta tässä on sellainen jättipotti että oksat pois! Kun Lola purjehtii esille koko komeudessaan ensimmäistä kertaa en liene ainoa joka meinaa tipahtaa tuoliltaan. Mikä karisma, ja ennenkaikkea mikä ääni! Huikea ääniala ja aivan mykistävä suoritus kaikkinensa. Lola on myrskyyn verrattava voima, joka pyyhkäisee niin Charlien kuin koko kenkäntehtaan porukan kumoon. Mikkola on upea, upea Lola, mutta häneltä löytyy taitoa ja osaamista tulkita myös Lolan toista puolta eli nyrkkeilijävalmentajaisäänsä uhmannutta Simonia. Charlien ja Simonin ankeassa vessassa käymä keskustelu on täynnä tunnetta. Kinky Boots kannattaa nähdä ihan jo pelkästään Mikkolan takia.


Mutta lukuisia muitakin syitä tästä tykkäämiseen on, eikä niitä tarvitse mitenkään hakemalla hakea. Kari Arffmanin ja Hanna Kailan suomennos on nokkela ja toimiva. Hieno 12-henkinen orkesteri johdossaan maestro Eeva Kontu soittelee Cyndi Lauperin säveltämää musiikkia svengaavasti. Ainoa pieni harmi koko esityksessä oli se, ettei bändiä näkynyt loppukiitoksissa lavalla. Ehkä siihen oli joku hyvä syy. Musiikki itsessään ei ole sellaista musikaalimusiikkia joka jäisi korvamatoina soimaan päähän. Ainakaan minulle. Mutta kiva sitä on kuunnella. Puvustusvelho Tuomas Lampinen on päässyt taas toteuttamaan itseään kunnolla. Jos jo Turun kaupunginteatterin Tom of Finland-musikaalin vaatteet olivat lumoavia katseltavia, niin nyt ollaan astetta glamöroosimmeissa tunnelmissa. Kirsikkana kakun päälle toinen toistaan upeammat saappaat, herran jestas. Jos joku ei sitä vielä tiennyt, niin olen aika heikkona miehiin korkokengissä, tai oikeastaan vielä enemmän korkeakorkoisissa saappaissa. Ja nyt on tarjolla miehiä saappaissa, koko rahan edestä. Kyllä, tykkäsin!


Lisäksi olen hyvin vaikuttunut William Ilesin komeista valoista. Varsinkin punaiset valot tehtaan tanssikohtauksessa olivat häikäisevät, sekä neonvalot että muut. Eikä Peter Ahlqvistin lavastuksessakaan mitään vikaa ole. Hieman nuhruinen kenkätehdas muuntautuu parilla simppelillä lavastuksen siirtelyllä nyrkkeilykehästä yökerhoon. Se kontrasti vanhan tehdaskiinteistön ja säihkyvän showmaailman välillä on suuri. Gunilla Olsson-Karlsson on laatinut näyttävät koreografiat niin Lolan Enkeleille kuin muullekin porukalle.


Niin, ne Lolan Enkelit. Ansaitsevat ihan huikeat ylistyslaulut ja ehkäpä pienet piruetitkin kunniakseen. Kuusi kuumaa ja kamalan letkeälanteista ja notkeaa enkeliä laulaa, tanssii ja saa kaikkien katsojien (niin lavalla kuin katsomossa) päät ihan pyörälle. Huh huh. Iso kiitos Anton Engström, Tomi Lappi, Jero Mäkeläinen, Henri Sarajärvi, Christoffer Strandberg ja ennenkaikkea aina valloittava Paavo Kääriäinen. Vähän meinasi pakara- ja säärikateus iskeä itselle. Kyllä taisi monta katsojaa mennä ihan lankaan, ainakin jos kommenteista voi mitään päätellä ("oliko ne muka oikeesti kaikki miehiä, ei varmasti ollut"). Henri Karjalainen on siis onnistunut naamioinnin ja kampausten suunnittelussa sataprosenttisesti.


Jo mainittujen esiintyjien lisäksi lavalla nähdään muutakin talenttia kosolti. Anna Victoria Ericsson on hersyvän hauska ja raikas Lauren, kenkätehtaan tyttö joka rakastuukin yhtäkkisesti lapsuudenkaveriinsa Charlieen. Raili Raitala on Charlien ärsyttävä ja itsekeskeinen tyttöystävä Nicola. Tehtaan symppis työnjohtaja George (Joachim Wigelius) on sovitteleva voima. Ja sitten on Don (Tero Koponen), tuo ärhäkkä perusduunarijamppa joka kaikessa konservatiivisuudessaankin pystyy näkemään valon. Sanna Saarijärvi ja Laura Alajääski tehtaan topakoina naisina toivat kivaa lisäväriä lavalle.


Kinky Boots on myös ihana ylistyslaulu kengälle ja sen korolle! Harvassa esityksessä kengät saavat omia aplodejaan, mutta tässä saa. Ja missään en muista nähneeni yhtä tyrmistyttävän hienoa liukuhihnakohtausta kun tässä!


Ensi-iltayleisö oli ihan huikeaa. Sen lisäksi että hyvin moni muukin kuin drag-queenisto oli pukeutunut asianmukaisella tavalla, niin eläytyminen, väliaplodit, ja yleinen innostus oli ihanaa katsottavaa ja kuultavaa. Seisovista aplodeista ei meinannut tulla millään loppua. Esiintyjät näyttivät kyllä melkoisen ilahtuneilta ja jopa hieman pöllämystyneiltä suosiosta. Väliaikanimikkoleivos oli pinkki ja makea, tyyliin sopien.

Helsingin kaupunginteatterin kaunis iltavalaistus esityksen jälkeen


Kinky Boots voisi mennä mauttomuudenkin puolella, mutta siitä ei kyllä ole pelkoa tällä kertaa. Sen sijaan se ylistää tasa-arvoa, elämää, erilaisuutta, rakkautta, kauniita vaatteita (ja kauniita miehiä), käsityötä ja ystävyyttä. Ja kenkiä! Ehdottomasti yksi syksyn must-see esityksistä! Syksyn lipuista on myyty jo ennen ensi-iltaa yli puolet, eli kannattaa kiiruhtaa. On se sen väärtti. Tämä musikaali on rakkauden asialla!


Esityskuvien copyright Mirka Kleemola, muut kuvat omia.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

torstai 8. helmikuuta 2018

Rakastunut Shakespeare / Helsingin kaupunginteatteri 8.2.2018

Haa! Aivan mainiota että muutamia vuosia sitten Lontoossa minutkin valloittanut näytelmä Shakespeare in Love tuli nyt Suomeenkin. Ennen näytelmäähän oli jo elokuva (joskus näinkin päin että leffa on ensin, ja näytelmä tehdään sen perusteella), joka 7 Oscaria voittaneena oli varsin suosittu. Minäkin tykkäsin kovasti, eikä vähiten huikean hienon näyttelijäkaartin takia.

Helsingin kaupunginteatteri on tarttunut tähän alunperin Marc Normanin ja Tom Stoppardin kynäilemään teokseen Rakastunut Shakespeare (teatteriin sen mukaili Lee Hall) reippaalla otteella. Lopputulos on visuaalisesti loisteliasta ja ihanasti 1500-luvun lopun Lontoon teatterimaailman käänteitä tutkailevaa draamakomediaa. Kari Arffman ohjaa tasaisen varmalla otteella monikymmenpäistä joukkoa HKT:n suurella näyttämöllä.

      

Rakastunut Shakespeare kertoo 1500-luvun lopun Lontoosta, kun näytelmäkirjailija William Shakespeare (reippaasti, varsinkin Violan maalaisserkkuna, irrotteleva Heikki Ranta) koittaa väsätä uutta näytelmäänsä Romeo ja Esteri, merirosvon tytär, mutta inspiraatio ei vaan millään ota tullakseen. Will on kahden näytelmän (ja teatterinjohtajan) loukussa. Kunnes hän sitten kohtaa ihanaisen ilmestyksen eli neiti Viola de Lessepsin (suloisen raikas Miila Virtanen) ja teksti alkaa taas suorastaan virrata sulkakynästään. Tottakai tytöllä on vastenmielinen kosija lordi Wessex (Mikko Vihma), jolle tytärtä naitetaan. Mutta niin vaan rakkaus voittaa (vai voittaako?), ja Will saa monen kommervenkin kautta näytelmänsäkin valmiiksi. Apuna suhdesuhmuroinneissa häärää Violan Imettäjä (aivan hurmaavan roolin tekevä Heidi Herala). Ja tottakai shakesperemäiseen tapaan mukana on paljon roolileikkejä, sillä tuohon aikaan naiset eivät teatterin lavoille päässeet, vaan Viola joutuu tekeytymään Thomas Kentiksi päästäkseen esiintymään. Siitä tulee omia lisäkiemuroitaan tarinaan.


Kiinnostavinta mulle tässä näytelmässä on kuitenkin se lontoolaisen teatterimaailman kuvaus, ei niinkään söpö romanssi. Sain suurta iloa kaikista Shakespeare-näytelmiin viittauksista ja ylipäätään koko tuon ajan teatterijutuista. Teatterinomistajat Henslowe (Jari Pehkonen) ja Burbage (aina valloittava Petrus Kähkönen) taistelevat katsojista ja uusista näytelmistä, kauhea koronkiskuri Fennyman (aivan hykerryttävä Rauno Ahonen) haluaa taas kaikilta rahaa. Sitten on myös Willin kaveri ja näytelmäkirjailijakollega Kit Marlowe (ihana Tuukka Leppänen) ja sekalainen joukkio näyttelijöitä (mun suosikkina ehdottomasti Sam eli Jyrki Kasper, jonka ripsien räpsytys Ethelinä on vertaansa vailla). Tämän sakin harjoittelua ja toilailua lavalla ja sen ulkopuolella katselisin enemmänkin, mutta kai sille romantiikkapuolellekin pitää antaa tilaa. Aah, ja sitten on vielä loistava diiva eli Ned Alleyn (jota mestarillisesti tulkitsee Kari Mattila).

      

Tavallaan Rakastunut Shakespeare palvelee kahdensorttisia katsojia. Niitä jotka tykkäävät elokuvissakin romanttisista komedioista (minä en, muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) ja niitä jotka tykkäävät teatterin historiasta, näytelmistä, näytelmäkirjailijoista ja erityisesti Shakespearesta (no minä minä minä!). Monet kohtaukset olivat muunnoksia jostain Shakespearen näytelmästä, erityisesti Romeo ja Juliasta, mitä tässä koitetaan niinkun kirjoittaa ja näytellä, siis siellä näytelmässä näytelmän sisällä. Shakespearensa tunteville tässä on tosi paljon kätkettyjä kultahippuja mitä saa löytäessään hykerrellä. Willin ja Violan romanssi kietoutuu taitavalla tavalla yhteen fiktionaalisten Romeon ja Julian tarinan kanssa. Haluaisin ehkä jopa uskoa että näin ne asiat oikeasti menivät. Kun mukana on kuitenkin niin paljon oikeita historiallisia henkilöitä (esim. Lontoon teatterilaiset) ja tapahtumia (esim. Marlowen kuolema). Mutta mene ja tiedä vaikka tämä olikin se totuus!


Periaatteessa esityksessä ei ollut mitään vikaa. Kiinnostava tarina, kaunista katsottavaa ja näyttelijävalinnatkin oikein oivalliset. Silti tämä esitys ei oikein temmannut mukaansa, lähtenyt lentoon, tai sytyttänyt minua paloon. Enkä lainkaan tiedä missä vika oli. Sillä hyvin tehtyä perusteatteriahan tämä oli. Varsinkin Katariina Kirjavaisen toimiva lavastus ja Elina Kolehmaisen loisteliaat puvut olivat ilo silmälle, varsinkin pieteetillä toteutettu puvustus. Jyrki Karttunen oli taas loihtinut hienoja koreografioita ja varsinkin ne hovin tanssikohtaukset oli ihania!


Bonusta lavalla vierailleesta koirasta, näkemässäni näytöksessä se oli espanjanvesikoira Kida, joka selvisi osastaan mainiosti. Ja taas kerran: näytelmä missä on miekkailua ei voi olla huono (kiitos Oula Kitti taas taistelukoreografioista). Käsiohjelmassa on mukavasti tietoa historiallisista henkilöistä, sen ajan teatteritoiminnasta sekä myös aika kattavat biografiat työryhmän tyypeistä.


Tämä oli minulle neljäs (!) esitys Helsingin kaupunginteatterilla reilun viikon aikana, mikä on ihan ennenkuulumatonta mulle. Ohjelmistopolitiikka ei ole ollut aina niin kovin houkuttelevaa minun mielestäni, mutta jotenkin nyt on ollut paljon kiinnostavia juttuja. Oisko tää kevät jo uuden johtajan eli Kari Arffmanin käsialaa, koska hänethän valittiin tehtävään jo helmikuussa 2016, vaikka astui hommiin vasta loppuvuodesta. Ja kysyttyäni asiaa Arffmanilta vastaus oli myöntävä. Hyvä näin! Ehkäpä tulenkin vierailemaan jatkossa myös aiempaa tiuhemmin HKT:llä.


Kuvien copyright Tapio Vanhatalo.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.