Creature: “Slowly I learnt the ways of humans:
how to ruin, how to hate, how to debase, how to humiliate. And at the
feet of my master I learnt the highest of human skills, the skill no
other creature owns: I finally learnt how to lie.”
Molemmat versiot on nyt
nähty. Ja tarttee sanoa että edelleen olen hyvin vaikuttunut. Kestäisi
vaikka kuinka monta katselukertaa. Mahtavaa, järisyttävän kaunista ja
koskettavaa.
Viikko sitten oli tilaa ihan reilusti Tampereella, mutta tänään oli
sitten loppuunmyyty sali. Tosin se oli pieni sali, mutta silti.
Aamulehden Valo-liitteessä ollut pieni puffijuttu ehkä auttoi. Tai
lauantaina loppunut Sherlock telkkarista?
Kävimme Elinan kanssa keskustelua tänäänkin esityksestä ja meidän mietinnät kummastakin versiosta on luettavissa
täältä (eka versio) ja
täältä (toka versio).
Mitäs uutta siitä nyt sanoisi... Toiset osaa näytellä, ja toiset ei.
The Guardian kirjotti todella upeasti esityksestä helmikuussa 2011 (lihavointi oma).
Instead it’s a humane, intelligent
retelling of the original story in which much of the focus is on the
plight of the obsessive scientist’s sad creation, who becomes his alter
ego and his nemesis: it’s rather like seeing The Tempest rewritten from
Caliban’s point of view.
Lopussa Victor Frankenstein ja luomuksensa todellakin lähentyvät
toisiaan, niin fyysiselllä tasolla kuin vielä enemmän henkisesti. Eli
Victorin jalat alkavat kramppaamaan ja tulee sellaisia pakkoliikkeitä
kuten Creaturellakin. Tämä vielä korostui tämän päivän versiossa, missä
Benedict C. esittää Victoria ja Jonny Lee Miller Creaturea. He tuntuvat
lopussa melkein muuttuvan yhdeksi, tai yhden ja saman henkilön eri
puoliksi. Kuin kaksijakoinen persoona.
Tässä versiossa raiskauskohtaus oli ehkä parempi. Mutta kyllä se vaan
niin on, että BC varastaa show'n kummassakin versiossa, ja hänen
Creature on parempi ja myös Victor. Näyttelijänä aivan omaa luokkaansa.