Näytetään tekstit, joissa on tunniste Täsmäteatteri. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Täsmäteatteri. Näytä kaikki tekstit

perjantai 20. lokakuuta 2023

Hand in Hand / Grus Grus Teatteri, Finlaysonin alue, Tampere 17.10.2023

Tunnustan kättelysssä: rakastan Grus Grus Teatterin esityksiä. Ne ovat aina jotain tavanomaisesta poikkeavaa ja erilaista, aina yllättäviä ja ajatuksia herättäviä. Siispä oli ihanaa heittäytyä henkisen lentoyhtiön uusimpaan konseptiin mukaan: äkkilähtöjä lähelle! Onneksi tulivat niin lähelle kuin Tampereelle, koska aikataulusyistä en oikein Turkuunkaan ole päässyt. Kiitos Täsmäteatterille tästä yhteistyömahdollisuudesta.

Hand in Hand on kuvitteellinen lentomatka ulkoilmassa, tällä kertaa Finlaysonin tehdasalueella Tampereen ydinkeskustassa. Me matkalaiset kokoonnumme Työväenmuseo Werstaan aulaan, jossa matkaoppaamme Sandrina Lindgren ottaa vastaan ja opastaa. Meitä on 8 matkalaista, kaikki avoimin mielin valmiina reissulle. On kylmä lokakuinen myöhäisiltapäivä, mutta pipo päässä ja pitkät kalsarit jalassa olen hyvin varustautunut. 

Aluksi Sandrina kertoo meille matkan speksit: kuljemme pitkin käsi kädessä ja noudatamme ohjeita. Siinä se. Lähdemme taapertamaan parijonossa pitkin Finlaysonin aluetta, kuin päiväkotilapset ikään. 

Välillä saamme historiallisia tarinoita kädestäpitämisestä, välillä suoritamme pieniä tehtäviä (kuten vaikkapa montako askelta jostain on johonkin, kuinka moni vastaantulijoista räpeltää kännykkäänsä). Jakaudumme pareihin, käymme parini kanssa mm. Lidlissä, ja koko ajan visusti kädestä kiinni pitäen. Sitten kuljettiin yhdessä letkassa, ja voi vastaantulijoiden ilmeitä! Jo pelkästään sen takia kannatti osallistua lennolle. Hauskinta oli ehkä ravintola Plevnan lasitetun ulkoterassin asiakkaiden ilmeet, kun aikuiset ihmiset kulkevat letkassa (käsi kädessä) aivan akkunan ohi. 

Esitys on pääsääntöisesti englanninkielinen, mutta kielellä ei ole varsinaisesti merkitystä. Paljon viestinnästä on myös sanatonta. Miten erilaista onkaan kulkea kaupungilla kädestä pitäen, miten tietoinen muiden ihmisten erilaisista katseista. Luulevatkohan ne että olen tämän parini kanssa pari? Siis romanttisessa suhteessa. Ja mitä siitä sitten jos luulevatkin. Suomessa onneksi saa ja voi kävellä käsikädessä kenen kanssa vaan, saamatta enää pitkiä katseita osakseen. Näin ainakin luulisin. Silti ajattelen omia ennakkoluulojani. Ja sitä miksi emme kävele enempää ihmisten kanssa käsikkäin.

Kuulemme paljon kaikenlaista hauskaa, kokeilemme hovitansseja ja erilaisia koreografioita. Ja sitten välillä tiellemme putkahtaa haitaristi Toni Perttula ja marssimme eteenpäin hänen sävelten siivittämänä. Matkustamme ajan ja avaruuden halki menneeseen, ja näemme myös hienon Lindgrenin koreografian lavalla. Kädet toki pääasiassa tässäkin, kuten konseptiin sopii.

Hand in Hand on performanssi, kävelyesitys, osallistava kulttuuriluento, ja aivan älyttömän mukava konsepti. Se vaatii osallistujilta pientä heittäytymistä ja rentoa asennetta, mutta antaa paljon. Lopuksi kokoonnumme Werstaan saliin katsomaan pienen videoesityksen kättelystä ja se on täydellinen lopetus meidän pienelle seuramatkallemme. Aivan mainio irtiotto arjesta! Dear passengers - arvoisat matkustajat kiittävät, ja jäämme odottamaan kazoo-pillin vihellystä uudelleen. Osallistukaa tälle matkalle kun ne keväämmällä taas starttaavat Turussa.


Kuvat Frans Rinne.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

sunnuntai 16. tammikuuta 2022

Narttu-Live (työnimi) / Täsmäteatteri 8.1.2022

Tampereelle piti tulla Uros-Live. No, taloussotkujen takia ei sitten tullutkaan, vaan uudesta urheilupyhätöstä tuli Nokia-Areena. Mutta vastaiskuna asialle saatiin sentään Narttu-Live (työnimi), joka pesee kyllä moiset maskuliinisuuden linnakkeet mennen tullen ja palatessa. 


Täsmäteatteri on aina ollut aihevalinnoillaan ja esityspaikoillaan kiinni ajan hermossa. Niin nytkin. Kun koronarajoitukset sulkivat taas kerran pirkanmaalaiset teatterit, niin Narttu-Liven esitykset onnistuvat. Se muuttuikin lennossa pop-up taideperformanssiksi, taiteen monitoimiareenaksi. Vierailu on immersiivinen ja osallistava, kuulen ja näen erilaisia tarinoita, hieman ehkä eri vinkkelistä. Jääkiekkoaiheet ovat vahvasti läsnä, mutta sillain ironisesti. Alkaen jo sisääntulosta: kävijät saavat kaulaansa pelaajakortin ja olemme osa joukkuetta. Me pelataan kaikki samalla puolella, nimittäin tasa-arvon puolella. Jes.

Sokkeloisen näyttelytilan (Tampereen linja-autoaseman pääty) kattoon on nostettu monenkirjavia paitoja. Jäädytetty, kuten lätkäkielellä sanoittaisiin. Eikä mitä tahansa pelipaitoja, vaan "feminististen legendojen paitoja". Nämä sitten huutokaupataan kaiken päätteeksi, ja rahat menevät hyväntekeväisyyteen. Mahtava idea, tämäkin.

Koko sokkeloinen tila on jaettu samanlaisiin osiin kuin tamperelaisten uudessa urheiluhallissa; löytyy niin pukuhuonetta kuin ravintolaa, kaukaloa ja jäähyaitiota. Ja (feministinen) kasino! Kaikki paikat tuntuvat tursuavan värejä, hörsöä, pinkkiä ja kukkia. Kaikenlaista tilpehööriä on annosteltu runsain mitoin. Mukaan katsojille on suositeltu otettavaksi sisäkengät tai villasukat, koska ulkokengät jätetään naulakolle ulkovaatteiden kera. Hyvä idea tämä. Sattumalta mulla on hyvin tänne sopivat pinkit tohvelit.

Paikasta löytyy monenlaista esitystä ja esiintyjää, aika moni lätkätwistillä. Muotokuvamaalaaja tekee työtään, NHL-tähden viimeisillään oleva missivaimo tutkailee hieman erilaisen äitiyspakkauksen sisältöä ja kaihoaa miestään kotiin. Lasikattoja voi rikkoa monella tavalla, ja näyttelytilassa näemme siitä monia esimerkkejä.

Pukkarissa pisuaariin kukkia asetteleva lätkäikoni riimittelee kolmen hengen yleisölleen "anna mun olla se mies jokska mä halusin tulla, anna mun rikkoo se rooli mitä halusit multa" (tää menee muuten suoraan sydämeen), saunassa pääsen vihtomaan alastonta selkää (Rauhaniemen kansankylpylän vanhoilla lauteilla) ja kokemaan saunan rauhoittavan vaikutuksen. Istun siellä ainoana katsojana kahden saunovan esiintyjän kanssa, ja tunnen todellakin olevani mukana ja läsnä. 

Joka kulman takana odottaa uusi elämys. Kaikkialla on taidetta, värikkäitä installaatioita, huolella rakenneltuja nukkekoti-interiöörejä, ja kas, tuolta kuuluu musiikkia. Varsin kantaaottavine sanoituksineen tietysti. Näyttely julistaa monenlaista sanomaa, mutta ei ryppyotsaisesti, saarnaten tai osoitellen. Nännirauhaa, vauvatalkoita ja arjen sankaruutta. Ihmisyyttä ja toisten hyväksymistä. Rintsikoita ei tarvitse tuupata saunan pesään ollakseen hyvä feministi.

Välillä koko esiintyjäjoukkio puhkeaa kannustuslauluun "Slaidaa ineen", joka on täynnä pursuavaa energiaa. Hymyilen maskin takana niin että suupieliin koskee. Ratinan kauppakeskuksen puoleisilla rullaportailla on käynnissä hieno musiikki/tanssiesitys pölynimurilla sekä kanteleella säestettynä, ja portaiden alapäästä löytyykin se varsinainen narttunäyttely! Ja ihanat höntsyt myös.

Kasinossa vihainen feministi heittelee veitsiä ja hymyilee flirttailevasti nuuskarasioiden reunustamien ikkunoiden takaa kurkkiville katsojille. Pinkin hörsön peittämä parivuode/lätkämaali tarjoaa hienon näyttämön burleski/striptease/kabaree esitykselle. Huomaatte varmaan tämän toistuvan teeman? Moni asia on sekä/että, eli yhdistelee sujuvasti monenlaista ja kieltäytyy asettumasta mihinkään lokeroon. 

      

Kuka tahansa voi kulkea korkokengissä siinä missä parrakas taiteilija voi pukeutua pitsiröyhelöihin. Kehopositiivisuus ei ole mitenkään so last season, vaan tässä ja nyt. Kaikenlainen muukin positiivisuus. Jotenkin päällimmäisenä tästä kaikesta jää sellainen hyvämielen hyrräys; maailmassa on kaiken öyhötyksen, vihapuheen, syrjinnän ja änkyröinnin lisäksi tämmöisiä turvapaikkoja missä kukin saa olla mitä haluaa. Olisipa niitä turvapaikkoja muuallakin kuin pop-up taidepaikoissa!

Vierailijat saavat myös valita mielestään paremman nimen koko tälle spektaakkelille jos Narttu-Live (työnimi) ei sykähdytä. Minä kyllä tykkään siitä, se on sopivan räyhäkäs ja provokatiivinen. Provokatiivisyys tuntuu olevan muutenkin Se Juttu. Ylipäätään tätä teosta ei ole suunnattu ensisijassa cis-heteromiehille, vaikka hekin ovat toki paikalle tervetulleita. Toki kaikkien kävijöiden odotetaan noudattavan turvallisemman tilan periaatteita. 

Varmaan ihan kaikkea tarjolla ollutta en nähnyt tai kokenut, vaikka reilut puolitoista tuntia paikalla pyörinkin. Silti sain mielestäni paljon enemmän kuin odotinkin, hyvin toisenlaisia elämyksiä mitä ex-Uros-Live pystyisi koskaan tarjoamaankaan. Henkilökohtaisia ja sieluun meneviä kokemuksia. 

Museon intendenttinä / kuraattorina / ideanikkarina vaikuttaa monessa liemessä keitetty Meri-Maija Näykki ja esiintyjinä on mahtavia ja heittäytyviä taiteilijoita laidasta laitaan. Siis sirkuksesta tanssiin ja kuvataiteista burleskiin, näyttelijöitä unohtamatta. Upeaa monipuolisuutta! 

      

Tykkään kovasti kun viime aikoina on Suomessakin tehty paljon immersiivisiä esityksiä, joista saa jokainen katsoja uniikin kokemuksen. Tälläkin kertaa saa osallistua jos siltä tuntuu, mutta ei ole pakko. Millään tavalla ei ahdista, vaan täällä jokainen (niin katsoja kuin esiintyjäkin) saa olla sellainen kun haluaa tai tahtoo. Tila tuntuu turvalliselta.

Narttu-Live (työnimi) on avoinna tammikuun loppuun asti, ja suositan vahvasti hankkimaan liput ennemmin tänne kuin sinne naapuriareenalle. Lippuja on jäljellä rajoitettu määrä, koska tilaan ei oteta määräänsä enempää vierailijoita kerrallaan. Takaan taatusti erilaisen kokemuksen, joka saattaa avata silmiäsi johonkin uuteen. Muistakaa pitää silmät, korvat ja sydän auki!


Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.
Kuvat otin itse.

sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Uittovoima / Täsmäteatteri 9.9.2017

No nyt on jotain ainutkertaisen uniikkia ja hienoa nähtävillä Tampereella! Hopiti hop hetimmiten ostamaan liput Uittovoimaan, niin kauan kun esityksiä on (8.10. asti), ja lippuja riittää. Jokaiseen esitykseen kun mahtuu vain 40 nopeinta. Lipun hinnalla saa vielä vegaanikeittolautasellisen ja kahvit talkoohommien jälkeen. Ei paha diili. Niin, ja aivan loistavan ja ajankohtaisen esityksen.


Täsmäteatterin porukka on päässyt hurmaamaan mut jo muutamia kertoja aiemminkin, ja tekee sen taas. Tämmöistä lämminhenkistä ja ainutlaatuista ja energistä esitystä ei pääse ihan joka kuukausi katsomaan. Koukkuniemen kesäteatterin Unholan parissa viihdyin toissakesänä, ja sitten viime syksynä ihana 2400 sekuntia vei syömmeni.


Me katsojathan olemme oikeastaan osallistumassa hieman historian hämäriin vajonneen tamperelaisen kuriositeetin eli Pispalan Uittotunnelin talkoisiin. Talkoovierailumme aikana saamme kuulla tunnelin kiinnostavan historian (sössittiin ja jahkailtiin sitä kunnan päättävissä elimissä ennenkin!) ja pääsemme ihan itse tutustumaan hands on-tyylisesti mistä tässä kaikessa on kyse. Ei meitä ole verottajalle ilmoitettu saatikka vakuutettu, mutta kyllä me siellä ihan luvallisesti ollaan. Vai ollaanko? Koska kiukkuinen radiomies Virta on sitä mieltä että tunneli on hänen omaa temmellyskenttäänsä, ja siinä talkoolaiset on vaan tiellä kun radioon pitäisi saada ohjelmaa aikaan. Talkoolaisraukat ovat hieman puun ja kuoren välissä. Tai tässä tapauksessa, vettä tihkuvien betoniseinien ja lehtiä rapisevan lattian välissä. Siinä kaksi tukinuittosuvun vesaa Virta ja Koski ottavat yhteen ja kipunat lentävät. Kahdeksan keltahaalarista talkookuorolaista koittaa luovia, luutia, tanssia ja temppuilla, mutta ei auta.


Meitä talkoolaisia kuskataan ja johdatellaan, valossa ja varjossa. Istumme viinalaatikoilla, katsomme, ihmettelemme ja haltioidumme. Anna Kankila Koskena ja Santeri Helinheimo Mäntylä Virtana ovat energisiä, lumoavia ja lahjakkaita. Siinä missä Koski on epävarma virkamies on Virta räväkkä radioshowmies. Molempien päämäärä taitaa sitten kuitenkin olla sama, alun vastakkainasettelusta viis.


Vastuullisuus, yhteisöllisyys, työelämän murros, entiset ajat, talkoohenki... Monenlaiset asiat risteilevät mielessä. Satoja metrejä pitkä tunneli on hämmentävä näyttämö, ja pienillä asioilla saadaan aikaan häkellyttäviä visuaalisia helmiä. Välillä pääsemme ulos ihmettelemään keltahaalaristen heppujen ihmissuhdevatulointia ja surkeita pallonheittotaitoja.


Ohjaaja Meri-Maija Näykki kiitteli ensi-iltayleisöä ja runsasta tukijoukkoa esityksen jälkeen. Hän halusi korostaa ettei ole olemassa mitään "laitosteatterit vastaan me" asennetta, vaikka semmoistakin on mediassa väläytelty. Uittovoima on saanut aika paljon huomiota (parin sivun ennakkojuttu Hesarissa on pienelle ryhmälle aika iso juttu) ja monessakin jutussa on sivuttu jollain tavalla pienen ryhmän vastakkainasettelua isompiin toimijoihin. Kyllä Suomeen mahtuu monenlaisia toimijoita ja kaikkia tarvitaan. Talkoohenkeä voisi herätellä vähän muutenkin henkiin.


Uittotunneli todellakin tuntuu heräävän eloon, muuttuvan niin tärkeäksi osaksi esitystä että se suorastaan liimautuu ihon alle. Se ujuttautuu myös Virran ja Kosken ihon alle, ihan kirjaimellisestikin. Oodi tunnelille raikaa, tai soljuu ehkä ennemminkin. Rakasta mua niinkuin et ois tehty kivestä. Tunnelilla on kanttia muistella ja miettiä menneitä ja tulevia, Rantatunnelin torneista tulevaan Kansiareenaan. Musiikki ja äänimaisemat (Helinheimo Mäntylän käsialaa) sopivat ja soivat kauniisti tähän tilaan, tähän paikkaan, tähän esitykseen.


Erityisen iso kiitos Alina Pajulalle, joka vastaa mestarillisesta valosuunnittelusta, sekä myös pelkistetyn karusta lavastuksesta ja puvustuksesta. Valojen käyttö on erityisen ihmeellistä ja jotenkin hämmentävää. Miten koko liki kolmesataametrinen tunneli muuttuu kaleidoskooppimaiseksi matkaksi. Tätä esitystä on ollut tekemässä iso joukko ihmisiä; hieno esimerkki kollektiivisuudesta ja yhteiseen hiileen puhaltamisesta. Iira Halttusta saamme kiittää niin tässä päivässä ja ajassa kiinni olevasta käsikirjoituksesta (sekä esitysdramaturgiasta yhdessä Meri-Maija Näykin kanssa). Ja jotenkin tommoiseen tilaankin saadaan onnistuneet ja aika hulvattomatkin koreografiat (kiitos Emilia Keskivinkka).


Mielenkiintoisen Tukkijoki-kokemuksen myötä pääsemme takaisin ulos. Sivistyksen pariin. Siirtymäriitti. Valoisaa. Ihan kuin syntyisi uudelleen. Ihan kuin olisi ollut tunteja pois. Ihan kuin olisi kokenut jotain mullistavaa.


Tampereen Sähkölaitoksen lainatakki takaisin naulakkoon. Ei palellut (mutta kyllä pipo, hanskat, pitkät kalsarit, villapaidat sun muut ovat silti tarpeen) vaikka vesi vihmoi ja muutenkin koleaa oli. Tarjolla oli muuten myös Särkänniemen vihreitä takkeja jos ei toi oranssi ollut hyvä.


Vaikka ulkopuolella saattoi olla koleaa, tuli sisäpuolelle tosi lämmin olo. Ehkä ihmiskunnalla on sittenkin vielä toivoa.

   

Ensi-illassa saimme nauttia keiton ja kahvien lisäksi myös kuohuviinistä ja mustikkatäytteisistä tuulihatuista, nam nam. Talkoomuonitus täydensi täydellisen teatterielämyksen. Ja tunnelma oli muutenkin rento; ihmiset rupattelivat keskenään kynttilöiden palaessa. Mekin pääsemme osaksi yhteisöllisyyttä! Ihanaa.


Esityskuvien copyright Anna Björklund, muut kuvat omia.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

maanantai 1. elokuuta 2016

2400 sekuntia / Täsmäteatteri, Viola-koti 1.8.2016

Istuin tänään mummojen keskellä (ja oli siellä muutama pappakin, sekä jopa alle eläkeikäisiä pari) ja pyyhin liikutuksen kyyneliä silmistäni. Kävin nimittäin katsomassa uuden Täsmäteatterin monologiesitystä 2400 sekuntia tamperelaisessa Viola-kodissa.

Täsmäteatterin, ja tämän monologin, takana on samat taitavat tekijät, ketkä puuhasivat parina männäkesänä Koukkuniemen kesäteatterin nimissä esityksiä vanhainkodin puistossa. Kävin viime kesänä katsomassa heidän Unholan - ja pidin kovasti.

Iira Halttunen vastasi käsikirjoituksesta ja esitysdramaturgiasta ja lavalla nähtiin Meri-Maija Näykki. Hän oli Neiti Aika, tuo kaikille (ainakin hieman vanhemmille) suomalaisille tuttu puhelinpalveluääni. En tiedä onko palvelua enää puhelinmuodossa olemassakaan, mutta ainakin netissä on. No, pikainen googletus tuottaa vastauksen - ei ole enää Neiti Aikaa. Aika on selvästikin ajanut hänestä ohi. Onpa surullista. Itsekin tuli joskus hälle soiteltua. Esityksessä tuntee kuuluvansa museoon. Koska kukaan ei enää soita :-( Ennen sentään pilapuheluiden soittajat, yksi ihailija sekä ne, jotka oikeasti tahtoivat tietää mitä kello on nyt.


Tämä Neiti Aika tekee 8-tuntisia työpäiviä, joiden aikana hän vastailee puhelimeen, ja kertoo kyselijöille täsmällisen päivämäärän ja kellonajan. Nelikymmenminuuttisen ruokataukonsa aikana hän lämmittää mikrossa ruokansa (120 sekunttia) ja muutenkin elää aikataulutettua elämää. Metronomin tikityksen tahdissa kuulemme ajan olemuksesta, Neiti Ajan elämästä ja työstä. Ja saamme myös kuulla kymmenen faktaa Kekkosesta alle minuutin!

Meri-Maija Näykki on ihanan pirteä ja raikas esiintyjä, ja hyvin luontevasti ottaa yleisöäkin mukaan esitykseen. Joista moni tuntui nyökyttelevän Neiti Ajan aikaa koskeville mietteille. Varsinkin niille kohdille, missä Neiti pohti suhdettaan omaan iäkkääseen äitiinsä ja tämän kuolemaan. Miten toivoi voivansa pysäyttää ajan kun äiti kuoli. Ja niihin eläkeläisen ajankäyttöä koskeviin pohdintoihin. Tosin yksi edessäni istuva mummo mutisi "tyhmää ohjelmaa, ei tässä ole mitään tolkkua" ja lähti hetken kuluttua pois.

Neiti Aika ei ole ikinä myöhässä mistään. Siitä pitää huolen joka vuonna työnantajalta joululahjaksi saatu rannekello (joita olikin ranne täynnä). Mutta uskoisin hänen olevan myös täsmällinen luonteenlaadultaan. Eläkevuosien koittaessa Neiti Aika suuntaa Lontoon Greenwichiin opintomatkalle!


Aika ei pysähdy, mutta sitä saa pysäytettyä vaikka muistikuviin, tai valokuviin. Neiti Aika otti yleisöstä useita muistikuvia, joille sanoimme kiltisti "muikku"; mummot ja minä. Neiti Aika haluaa olla kokonaisvaltainen asiakaspalvelija, sielunhoitajakin. Harmi kun puhelimessa ei voi ottaa kädestä kiinni. Mutta katsomossa voi!

Santeri Helinheimo on tehnyt mainion sovituksen Sielun Veljien Aina nälkä -biisistä, mihin on ympätty myös Ruger Hauerin Aika älä jätä -viisua. Saisikohan tätä ladata jostain? Parempi kuin alkuperäiset :-)

Esitystä saa (ja kannattaa!) tilata omaan vanhainkotiin, hoivalaitokseen jne. Nämä muutamat näytökset tässä elokuun alussa ovat osana Teatterikesä OFF-ohjelmistoa.

Fyysikko John Wheelerin sanoma on niin totta: "Aika on sitä, mikä estää kaikkea tapahtumasta heti".


Täsmäteatterin tekijät - lämmin kiitos koskettavasta esityksestä.


Kuvat otin itse.