Näytetään tekstit, joissa on tunniste Laukes. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Laukes. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 28. kesäkuuta 2017

Hyvät siskot! / Laukes 27.6.2017

Niin moni kehui Laukesin (eli Lahden Uusi Kesäteatteri) kesän 2015 näytelmää Kaikki sanoo tahdon, että viime kesänä halusin mennä katsomaan mitä ne kaikki lehut olivat. Valitettavasti viime kesän näytelmä Mökkinaapurit ei sen sijaan ollut ihan napakymppi. Siitä huolimatta päätin lähteä Lahteen uusintakierrokselle tänä kesänä. Osasyynä oli toki kummitytön Nooran synttärireissu, ja Laukesin tämänkesän Hyvät siskot! vaikutti kiinnostavimmalta Lahden alueen kesäteatteritarjonnassa.


Ja sitä se olikin - kiinnostava, taitavasti sovitetut musiikit ja erinomaiset esiintyjät. Outi Keskevaarin kynäilemä juoni ei ole maailman syvällisin, mutta varsin oivallinen ja viihdyttävä kesäteatteriin. Tommi Kainulainen on hyvä ohjaaja; viimeisin hieno työnsä oli Teatteri Siperian Eikä kukaan meitä enää etsi. Kun vielä mukana on hyvä trio kapellimestarinsa ja pianistinsa Asko Turkian johdolla (Esa Parikka rummuissa ja Antti Akkanen bassossa) niin mikäs tätä on katsellessa.

Sokerina ja suolana ovat upeaääniset esiintyjät. Varsinkin naiskolmikko Anni Kajos, Annamaria Karhulahti ja Linda Hämäläinen hehkui ja säihkyi. Ja ennenkaikkea lauloivat kuin pienet enkelit. Mutta eivät Panu Kangas ja Osku Äriläkään kauas jääneet. Kaikkia olen lavalla nähnyt, ja eikä tarvinnut pettyä nytkään.


Tarinahan kertoo yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden saamisesta Suomeen ja sijoittuu siis viime vuosisadan alkuajoille. Keskiössä on kahden sisaren/naapuruksen avioliitot, arki ja toiminta naisasialiikkeessä. Toisen siippa alkaa epäillä vaimollaan olevan työväenluokkaisen salarakkaan, kun rouva viikottain katoaa työväentalolle. Tämä saa miehet soluttautumaan naisten vaatteissa kokoukseen. Välillä ollaan parlamentaarista uudistusta valmisteleva komitean kokouksissa, missä änkyrät vastustavat naisten äänioikeutta (tänä päivänä) naurettavann kuuloisilla argumenteilla. Toki pahin änkyräjumittaja on naisasialiikkeen aktivistin isä. Tekstin pääpaino on kuitenkin aatesiskojen voimaannuttavilla puheenvuoroilla - ja jatkuvassa kamppailussa paremman maailman ja tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta.


Näytelmä leikittelee stereotypioilla ja kliseilläkin. Siskojen puolisot ovat tottuneet että paidat on silitetty, ruoka pöydässä säännöllisesti ja keskiviikkoisin on kuhaa. Moni nainenkin uskoo siihen että nainen on heikompi astia. Varsinkin Helga (Karhulahti) käy läpi suurimman muutoksen ja kasvun alistetusta kotirouvasta koko äänioikeus/naisasialiikkeen primus motoriksi. Mutta voih ja huoh ja hammastenkiristys näitä kommentteja. Juu juu, näinhän ne varmaan ovat sanoneet ja olleet tätä mieltä, mutta ahistaa silti. Väkisinkin tulee mieleen taannoiset tasa-arvoisen avioliittolain nostattama keskustelu ja kaikenlaiset yhtä "fiksut" mielipiteet. "Amerikassa äänioikeus annettu jo neekereillekin, muttei sentään naisille!" ja siihen perään heitto että seuraavaksi varmaan vaaditaan sitä koirillekin. Toisaalta tässä oli hyvä aasinsilta tähän päivään; ei ole nämä asiat ja niiden puolesta taistelu vanhentuneet, vaikka aihe tai kohde hieman muuttuukin.


Biisit sopivat paremminkuin hyvin teemaan ja henkeen. Naisartistien (mm. Mariska, Anna Puu, Carola, Marjo Leppänen, Metro-Tytöt) esittämää musiikkia, mutta ihanat raikkaat ja modernit sovitukset. Lyriikat sopivat oivallisesti esityksen henkeen. Pakko muuten kehua vielä ajanhenkistä puvustusta (a'la Riia Lampinen). Kylläpä esiintyjät sutjakkaasti vaihtoivat garderoobia roolihahmojen mukaan.


Hyvät siskot! oli taiten rytmitetty esitys, dialogi hauskaa ja napakkaa. Oli myös hyvä saada muistutus itselleen etteivät kaikki naisasialiikkeen kannattajat olleet samanmielisiä. Osa halusi radikaaleja toimia ja vauhtia muutokseen, osa taas olisi edennyt pienin askelin. Ei ihme että rivit rakoilivat ja erimielisyyksiä syntyi. 2 h 15 min väliaikoineen on esitykselle passeli pituus. Meidän näytös oli melkolailla täynnä ja kyllä yleisö tykkäsi. Ja mikäs oli tykätessä - hyvin tehtyä (kesä)teatteria. Miehet mekoissa tuntuu naurattavan ihmisiä aina (ja kieltämättä varsinkin Ärilä oli hyvin oivallinen mekkomieskin).


Esityspaikkana Laukesin uusi kotipaikka Katu-klubi on mielenkiintoinen. Vanhaan tehdasmiljööseen (tässä toimi vielä vuoden 2016 alkupäiviin asti Lahden Vientikerma eli loppuaikoina Orkla Foods Finlandin Lahden tehdas, joka teki mm. Jacky-vanukkaita) avattu karu ja kolkko tila on aika tehdasmainen. Teatteri toimii katetulla sisäpihalla, missä on hieman koleaa, eli takki kannattaa olla mukana vaikka olisi kuinka helle ulkona.


Kuvien copyright Juha Tanhua, paitsi 2 alinta omia.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

torstai 7. heinäkuuta 2016

Mökkinaapurit / Laukes 7.7.2016

Meidän piti alunperin suunnata sankoin joukoin Lahden seutuville, vaan kuinkas sitten kävikään. Teatteribloggaajien kesäiset kokoontumisajot peruuntuivat, ja yksi toisensa jälkeen osallistujat jäivät pois. Kunnes jäljelle jäi vain yksi eli allekirjoittanut. Muutin sitten esitysajan illasta iltapäiväksi (että illaksi kerkeisi vielä toisaalle teatteriin) ja sain onneksi seuraakin ettei tarvinnut yksi mennä (lämmin kiitos JP!).


Kovin moni hehkutti viime kesänä Laukesin Kaikki sanoo tahdon -esitystä, mutta se jäi harmikseni multa väliin. Joten nyt piti paikata tämmöinen Laukesin kokoinen aukko sivistyksessä.


Outi Keskevaarin kirjoittama ja Paavo Honkimäen ohjaama Mökkinaapurit on musiikillinen komedia, no, mökkinaapureista. Lasse (Joel Mäkinen) on varakas erakko, joka kuitenkin asuu ankeassa saunamökissä käkikellojensa kanssa eikä kartanon päärakennuksessa. Hän haaveilee hetkestä kun saa ostaa naapuritontiltaan setävainajan mökin että saa todellakin olla rauhassa. Sitten Lassen kauhuksi paikalle pölähtääkin suulas serkkupoika Kristian (Peter Nyberg), joka ilmoittaa perineensä mökin isältään! Tämä moottoriturpamainen manageri on tullut maaseudun rauhaan viettämään burnout-sairaslomaansa.


Kun sitten vielä tämän huolehtiva äiti Hellevi (Maruska Verona) saapuu paikalle vahtimaan poikansa lepoa, on Lassen rauha totaalisesti mennyt. Vaan vähänpä tämä tietää! Joukkoon liittyy vielä Kristianin manageroimat naikkoset eli glamourtanssija Barbi (Linda Hämäläinen) ja tuleva iskelmätähti Nelli Kaneli (Anni Kajos). Tämä naiskaksikko pistää Lassen pään aivan sekaisin, mutta toki hieman eri syistä. Siinä missä Barbi on aivan kaamea tyrkky-pissis-blondi-kammotus, on Nelli niin ujo että hengittää päiväkausia paperipussiin uusia ihmisiä tavatessaan.


No, kaikenlaista soppaa ja säätöä tästä seuraa. Turhaan Lasse koittaa pyristellä asioita vastaan, varsinkin kuin hänelle puhuvat käkikellot ovat asiasta jotain mieltä. Ja kun käkikellot puhuvat Barbillekin! Parin tunnin aikana meille selviää käkikellojen mysteeri (mikä Psyko-kohtaus!!!) ja muutama muukin salaisuus. Ja miten tähän kaikkeen liittyy naapurin isäntä Alpo ("on se nainen, o")?

Kolmihenkinen bändi (Sirkku Hilanko, Asko Turkia ja Niklas Hagmark) vetelee mielenkiintoisia sovituksia tutuista, ja ehkä hieman tuntemattomimmistakin, käännösiskelmistä. Kaikki eivät ehkä sovi tarinan kulkuun yhtä hyvin kuin toiset, ja ainakin meidän istumapaikoille musiikki kuului hieman ehkä hiljaisesti. Aika paljon balladinomaisia siirappi-iskelmiä, ja peräti kaksi Rainbow-hittiäkin (en tiennyt että Since You've Been Gone ja I Surrender -biiseistä on tehty suomi-iskelmäversiot myös). Beatlesin The Long and Winding Road toimi kyllä. Mutta onhan näissä oikeasti aika korneja ja kamalia käännöksiä...


Mutta hitsi miten hienoja laulajia (ja toki esiintyjiä muutenkin) koko tämä viisihenkinen sakki oli!

Lavastus (a'la Sari Paljakka) oli hyvin... no, kesämökkihenkistä. Käkikellot hieman oudoksuttivat, mutta niillä on hyvin tärkeä rooli. Riia Lampinen vastaa puvustuksesta ja varsinkin Barbin pinkki glitterlook ansaitsee erityismaininnan!

Hyvin tuli viihdyttyä parituntinen. Messilän Kartanoravintola on miljöönä mukava, varsinkin kylmänä ja sateisena päivänä. Sisätiloissa oleva kesäteatteri = luksusta! Mustikkakakku oli kahvilassa enemmän kuin maistamisen arvoista ja väliajalla oli ihan keskustelua pöytäkumppanien kanssa mm. musiikkiteatterikoulutuksen lopettamisesta Lahdessa.


Esityksiä on Messilässä 28.7. saakka, ja tämä on varsin varteenotettava vaihtoehto jos kaipaat viihdytystä kesääsi - kuivin jaloin!

Iso kiitos Laukes - ja erityisesti Juha Pihanen ja Mikko Peltoniemi hienosta asiakaspalvelusta!


Esityskuvien copyright Johannes Wilenius
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.