Näytetään tekstit, joissa on tunniste Garrick Theatre. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Garrick Theatre. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 13. tammikuuta 2016

The Winter's Tale / Branagh Theatre Company Live (Garrick Theatre) 12.1.2016

Mulla oli ilo ja kunnia nähdä tämä lokakuun lopussa Lontoossa ihan livenä. Mutta kuten usein/aina hienoja esityksiä katsoessa käy, niin tekee mieli katsoa uudelleen. Ja onneksi StoryHill toi tämänkin Suomen valkokankaille, jossa se oli mahdollista nähdä 12.1.

Mikäli missasit esityksen, on monella paikkakunnalla uusintaesitys 4.2., katso lisätietoja täältä. Branagh Theatre Companyllä on tänä vuonna pari muutakin esitystä tulossa (toivon mukaan Suomenkin) valkokankaille, lisätietoja täällä.


Niin, no, hyvä tämä oli näin valkokankaallakin. Tietysti kamera kuvaa ja rajaa asioita ulkopuolelle, ja katsojalle näytetään mitä lähetyksen ohjaaja (tässä tapauksessa Benjamin Caron) haluaa meille näyttää. Mutta pääsääntöisesti kaikki toimii taltioinnissakin. Tosin esimerkiksi sitä kun alussa porukka marssii lavalle katsomon reunoja, salin takaosasta, ei tietenkään näy.

Edelleenkin tässä oli suurta tunnetta (ehkä välillä hieman liikaakin, koska teatterinäytteleminen on aina vähän eri kuin elokuvanäytteleminen, jollonka näin valkokankaalla touhu saattaa hetkittäin mennä hieman överiksi) ja suurta paatostakin.

  

Vaikka omat paikat katsomossa lokakuussa olivat erinomaiset, eli permannolla suht edessä, niin tässä oli tietenkin lähikuvia, jotka olivat vielä lähempiä. Ja ehkä nyt kiinnitti huomiota hieman eri asioihin kun viimeksi. Hiki ja kyyneleet näkyivät hyvin. Se on kyllä liikuttavaa miten niinkin kokenut konkari kun Sir Kenneth Branagh saa tiristettyä oikeasti tipan silmäkulmaan tilanteen niin vaatiessa (lopussa kun Hermione herää henkiin, ja kaikki on taas hyvin).


Jostain syystä moni suomalaisista Shakespeare-tutuistani ei tykännyt tästä juuri lainkaan, mutta toki aika moni myös piti. Branaghin tapa puhua ja tulkita Shakespearea tuntuu jakavan mielipiteitä, mutta toki Judi Denchiä kaikki taitavat palvoa.

Tosin ymmärrän hyvin Tuula Viitaniemen kommentit nuoremman polven puheilmaisusta.

Esityksessä nähtiin myös hieman ekstramateriaalia, Branaghin haastattelua, tulevien esitysten trailereita.


Kuvien copyright Johan Persson

lauantai 31. lokakuuta 2015

The Winter's Tale / Branagh Theatre Company (Garrick Theatre) 31.10.2015

Kyllä, hihkuin riemusta kun kuulin alunperin uutiset, että suosikkini Sir Ken B. palaa teatterinlavoille, sekä ohjaamaan että näyttelemään. Ja mikä paluu tämä onkaan ollut! Näytelmiä vuoden aikana luvassa peräti 6 kappaletta, alkuperäisen luvatun kolmen sijaan! Ooh!

Oma teatteriseurueensa Branagh Theatre Company on majoittunut vuoden päiviksi Garrick Theatreen Lontoon Charing Cross Roadille.

Ensimmäisinä BTC tarjoilee siis Shakespearen klassikon The Winter's Tale, jonka ensiesitys oli 17.10., sekä samalla porukalla samaan aikaan (24.10. alkaen) esitettävän Terence Rattiganin näytelmän Harlequinade. Lisäksi Harlequinaden alussa nähdään lyhyt Zoe Wanamakerin monologi All On Her Own (myös Rattiganin käsialaa). Mutta niistä sitten myöhemmin. Nyt keskitytään Talviseen Tarinaan.


Tämä on itselle hieman vieraammaksi jäänyt Shakespeare, eli en ole sitä esimerkiksi teatterissa ennen nähnyt. Ei sitä ole niin kauheasti esitettykään, Suomessakin vain kourallisen kertoja. Teoriassa olisin voinut sen nähdä Kansallisteatterin versiona 1986 tai ruotsinkielisenä Svenska Teaterissa 2006.

No, nyt ei tarvinnut kauaa pohtia haluanko nähdä. Kun päärooleihin on saatu Dame Judi Dench ja Sir Kenneth Branagh... Muukin miehitys on ihan loisteliasta. Ja olihan se melkoista viihdettä nyt noin muutenkin. Toisaalta tämä on Bardin myöhäistuotantoa, eikä ehkä ole enää ihan terävimässä vedossa tuo kynä (toisaalta tämän jälkeen tuli vielä mm. Myrsky). Kun on hieman kevyt kokonaisuutena.

Näytelmä alkaa iloisesti joulunvietolla, joka on oikein idyllistä ja kauniissa lavasteissa. Tulee mieleen Pähkinänsärkijä-baletin joulunvietto. Laulua ja soittoa ja yhdessäoloa ja kaitafilmiä. Sitten perheen poika haluaa kuulla talvisen tarinan (surumielisen), koska "a sad tale's best for winter". Surullisiakin asioita vielä tapahtuu... Seuraava sisältää siis juonipaljastuksia!


Böömin kuningas Leontes (Branagh) ja Sisilian kuningas Polixenes (aina yhtä mainio Hadley Fraser) ovat lapsuudenystäviä ja mitä parhaita kavereita edelleen. Leontes on onnellisesti naimisissa kauniin Hermionen (Miranda Raison) kanssa ja heille on toinen lapsi tulossa. Mutta sitten iskee mustasukkaisuus, tuo kavala käärme (Otello, anyone?). Leontes on yhtäkkiä ihan vakuuttunut että Polixenes on viemässä hältä vaimoa, ja tästähän ei hyvää seuraa. Leontes värvää apulaisensa Camillon (John Shrapnel) myrkyttämään Polixeneksen, mutta herrat pakenevatkin Sisiliaan. Ja vaikka Delfoin Oraakkelilta tullut viesti vakuuttaa Hermionen olevan syytön, niin "oikeudenkäynnissä" tämä todetaan syylliseksi. Vastasyntynyt (äpärä)vauva toimitetaan hylätyksi Antigoneksen (Michael Pennington) toimesta ja Hermionekin kuolee suruun. Leontes masentuu ja ahdistuu.

Hylätyn Perdita-vauvan löytää pölhö paimen (Jimmy Yuill) ja tämän vielä pölhömpi poikansa Clown (Jack Colgrave Hirst), jotka sitten kuudentoista vuoden ajan tätä kasvattavat omanaan. Sitten siirrytäänkin PIM sinne 16 vuoden päähän, ja siihen pastoraaliosuuteen. Perdita (taas kerran ihastuttava Jessie Buckley) on tietenkin nyt kaunis nuori neito, joka on rakastunut Florizel-nimiseen nuoreen herraan (Tom Bateman). Nuoret haluavat naimisiin, mutta tietenkään Perdita ei tiedä omasta ylhäisestä syntyperästään, saatikka että Florizel on myös prinssi (Polixeneen poika). Lammaskarnevaaleissa tanssitaan ja lauletaan - loistavat tanssikoreografiat ja musisoinnit! - ja salavieraina olevat Polixenes ja Camillo paljastavat lopulta todellisen identiteettinsä.


Loppuviimein kaikki palaavat Böömiin ja harmaantuneet Polixenes ja Leontes sopivat riitansa ja antavat siunauksensa nuorten liitolle. Ja jotta saataisiin oikein siirappinen loppuhuipentuma, Antigonuksen vaimo Paulina (maaginen Judi Dench) paljastaakin Hermionen patsaan - joka herää henkiin!

Yksi sivujuonne näytelmässä on seurata taskuvaras/silmänkääntäjä/rosmo Autolycus'ta (hupaisa John Dagleish), joka sotkeutuu paimenten elämään ja koko tarinaan. Soitto- ja laulutaitoinen lusmu putkahtelee esille monella hetkellä... ja on hyvin symppis.

Karismaa on tässä yhdellä jos toisellakin niin paljon että se liki hyökyy katsomoon. Tämä oli toinen kerta kun näen Judi Denchin teatterissa, tai oikeastaan kolmas (koska Peter and Alicen näin kahdesti). Ja onhan se nainen ihan legendaarinen. Vähäeleisesti ja sopivalla tunnelatauksella vedetään. Kenneth B. ei jää juuri jälkeen. Tiedän että hänen hieman, no, teatraalisesti vetämä Shakespeare ei miellytä kaikkia, mutta minua miellyttää, aina vaan. Vaikka on tehnyt myös paljon muunlaisia rooleja, niin Shakespeare-tulkkina on mun mielestä parhaimmillaan. Ja kun istuu siinä lähellä ja pääsee katsomaan sitä eläytymistä likeltä, huoh.


Tom Batemanin olen nähnyt lavalla myös parissa näytelmässä ennenkin, ja vakuuttavaa työtä tekee taas. Ja Hadley Fraserin kodalla samat sanat (ja nään taas huhtikuussa!). Ja Jessie Buckleyn, ja ja ja... Ei tässä lavalla oikein heikkoa lenkkiä ole.

Tässä oli paljon hyvää ja kaunista. mm. upeat puvut ja lavastukset (no, niistä molemmista vastaakin Christopher Oram) ja musiikki (Branaghin luottosäveltäjä Patrick Doyle asialla). Branagh itse ohjasi, yhdessä Rob Ashfordin kanssa. Keritsemisbileiden tanssit olivat kyllä tosi hienoja, eikä lainkaan haitannut, että niin paidat kuin hiki lensivät.

Tämä ei ole oikein komedia, vaan jonkinlainen fantasiatarina, paikoitellen pastoraalidraamakin. Fantasiaelementtejä on muitakin kuin Hermionen "ylösnousemus", esimerkiksi paimenelle keijut ovat kertoneet että tästä tulee rikas (kuten toki lopuksi käykin). Shakespearen näytelmäksi tässä kuolee varsin vähän ihmisiä. Toki Leonteksen poika Mamellus ja myös Antigonus (jonka karhu syö kun tämä on viemässä Perdita-vauvaa hylätyksi; tässähän on se Shakespearen paras näyttämöohje ikinä: exit, pursued by a bear) kuolevat, mutta kumpikin aika pieni rooli, että sikäli. Ja kuolematkin tapahtuvat kulisseissa, pois katsojien silmistä.


Satuin näkemään tämän lauantain matineassa. Edellisenä päivänä Hamlet ja samoin lauantai-iltana Hamlet. Juuri se massiivinen ja kohuttu Benedict Cumberbatchin tähdittämä Hamlet. Ja kyllä eka olo oli kun kävelin Garrick Theatresta ulos oli että WAU! NÄIN tehdää Shakespearea. Ei se mitään kummempia kikkailuita tarvitse

   

Varauksetta liki kaikki brittikriitikot antoivat viittä tähteä tälle. Kuinka paljon tässä on sitten sitä ettei Judi Denchin sisältämää näytelmää voi arvostella huonoksi...?

Toisaalta, ei ne kaikki kriitikotkaan esitystä tai Branaghin roolityötä varauksettomasti ihaile :-) Vai mitä sanotte tästä Marinka Swainin (3 tähteä) kirjoituksesta artsdesk.com -sivuilla:

As Leontes, the cheery king who suddenly becomes convinced his wife has been unfaithful, Branagh makes sense of Shakespeare’s accelerated timescale (Othello in miniature) by portraying the onset of jealousy as a Gothic horror demonic possession. He strains, he paces, he roars, each new suspicion a staggering body blow, and the madness that robs him of sleep leaving him wild-eyed and literally swooning.

Compelling, certainly, but this melodramatic physicalisation of a psychological affliction soon grows wearisome.

   

Guardianin Michael Billington (4 tähteä) mainitsee erikseen sen eroottishenkisen latauksen mitä maaseudun tanssikohtauksessa on:

Even the rustic scenes in Bohemia, translated over the years to everything from a hippie Haight-Ashbury to Glastonbury, are here played as a decidedly east European fertility rite where the male shepherds strip as they dance and where Jessie Buckley’s Perdita positively glows with erotic fervour.

Koska kyseessä oli matinea, ja näyttelijät kiiruhtivat lounaalle, niin en kehdannut kauheasti häiritä. Nimmarit vaan pikaisesti. Aateloidut näyttelijät eivät toki kadulle astele stage doorista.


Näytelmäkuvien copyright Johan Persson
muut omia

maanantai 22. huhtikuuta 2013

Potted Potter / Garrick Theatre 21.4.2013

Mä olin hankkinu ihan pari viikkoa sitten Time Out lehden sähköpostitarjouksesta £15 kpl liput Potted Potter esitykseen, jolla oli Lontoossa muutamia kymmeniä näytöksiä ennen jenkkilää jne. Kyseessä siis 2 miehen parodia/tiivistelmä eli 70 minuutissa kaikki 7 Harry Potter-kirjaa läpi. Dan Clarkson ja Jeff Turner vetää BBC:llä lastenohjelmia ja iso osa katsojista olikin eri-ikäisiä lapsia. Mutta oli siellä myös aikuisiakin, muitakin kun lasten kanssa siis.


En muista nauraneeni näin paljoa miesmuistiin. Jos nauru pidentää ikää, niin sitä tuli kymmeniä vuosia lisää. Sen lisäksi että esiintyjät olivat ratkiriemukkaita, ja melkein loppuunmyyty teatterillinen katsojia hyvin mukana, niin kaikki tehosteet olivat huikeita. Mulla valui vedet silmissä niitä tyyppejä kun katseli ja kuunteli. Käsiohjelman mukaan n. 20% on improvisointia, mutta tietty valtaosa jutuista käsikirjoitettua. Ajankohtaisia juttuja mm. hevosenlihaskandaalista jne. Huikean muuntautumiskykyisiä tyyppejä ja aika vähällä rahalla saatu tommonen esitys. Mukana oli myös naispuolinen viittomakielen tulkki, jonka työskentelyä oli kiinnostava katsella, koska se eläytyi mukaan niin hyvin. Ja millaisia viittomia ja miten se esitti erilaisia ääniä viittomalla (kuiskausta, huutoa, eri aksentteja).

Lyhyt traileri esityksestä

Ehkä esityksen hauskin kohta oli huispausmatsi, missä yleisön joukosta otettiin 2 lasta mukaan lavalle (metsästämään kultaista sieppiä), ja yleisö (toinen puoli oli Rohkelikkoja ja toinen Luihuisia) koitti saada isoa rantapalloa maalirenkaasta läpi. Ihan järkyttävän hauskaa ja parhaat oli ne muksut lavalla. Rohkelikkojen likka oli halvaantunut paikalleen kokoajan (sitä selkeesti jännitti kauheesti) ja ei etsinyt sieppiä lainkaan (niitä oli ohjeistettu liikkumaan ja etsimään).

Sen sijaan Luihuisten poika oli hyperaktiivinen ja pomppi kokoajan paikallaan, velhonhattu silmille valuen. Kumpikin oli ehkä 5-7 vuotiaita. Lopuksi kun sieppi ilmaantui lavalle (Jeff puettuna kultaiseksi, no, siepiksi) niin se halvaantunut likka heräsi henkiin ja taklasi siepin mallikkaasti. Se hyperaktiivinen kundi jäi kun nalli kalliolle. Yleisö mylvi naurusta, koska tietty kaikki oli odottanut että se vikkelä poika voittaa (varsinkin kun se oli sellainen vilkas ja laiha, ja se tyttö oli ehkä hieman tanakka).

No, palkinnoksi tyttö sai suklaata ja poika vaihtoehdon: a) hänet ammutaan super soaker vesitykillä märäksi b) suklaata ja hävinneet Luihuiset, eli toinen puoli katsomosta kastellaan sillä vesitykillä. Mitä valitsee tämä pieni velho? Vaihtoehdon a! Dan antaa vielä uuden vaihtoehdon, kaikki suklaat mitä kulhossa on jäljellä (ja koska tämä on vika esitys niin niitä on n. 5-6) lisätään pottiin. Ja tämä sankari valitsee edelleen ampumisen :-)) No, saihan se haluamansa, mutta lopulta (kun yleisöäkin oli kasteltu) niin myös ne kaikki suklaat.

Jos mahdollisuus joskus koittaa, kannattaa ehdottomasti käydä tuo katsomassa. Varsinkin tietty jos on lukenut kirjansa.