Näytetään tekstit, joissa on tunniste Andrew Lloyd Webber. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Andrew Lloyd Webber. Näytä kaikki tekstit

perjantai 6. syyskuuta 2024

School of Rock / Tampereen työväen teatteri 5.9.2024

No nyt pääsi esitys yllättämään tämän katsojan! Lähtökohtaisesti en tiennyt School of Rockista muuta, kuin että se perustuu samannimiseen elokuvaan jota tähdittää Jack Black (josta en ole koskaan näyttelijänä pitänyt). Mielikuvissani heppu on joku rähjäinen luuseri joka syystä tai toisesta päätyy opettamaan lapsille rokkia. Leffaa en siis ole nähnyt. Halusin silti nähdä tämän esityksen, koska Samuel Harjanne ohjaa ja koska se on Tampereen työväen teatterin tämän syksyn musikaali. Ajatuksella: hohhoijaa, lapset "soittaa" rokkia ja joku nevöhööd-näyttelijä niitä opettaa.

Mutta kuinkas sitten kävikään? Tavallaan odotukseni toteutuivatkin: rähjäinen wannabe-rokkari päätyy hienoon yksityiskouluun opettamaan lapsille rokkia. Mutta kaikki muu olikin ihan höpöhöpöä: nämä lapset olivat timanttia ja opeakin näytellyt Jaakko Wuolijoki ihan huippu! Pankaas nimi mieleen, nimittäin lavakarisma, asenne ja ääni on tässä miehessä kohdallaan.

Esitys on hauska, se on syvä kurkistus rokin historiaan ja klassikoihin, se on myös koskettava. Jalka vipatti Andrew Lloyd Webberin musiikin tahdissa ja mikä ihmeellisintä, nämä lapset soittivat ihan itse! Harjanteen ja TTT:n rokkikoulu on siis valmentanut taas tukun esiintymishalukkaita lapsia ja kuorinut heistä esiin ihan pesunkestäviä ammattilaisia. Huippua! School of Rock jatkaa ansiokkaasti Harjanteen ja Työviksen hedelmällistä yhteistyötä lasten parissa. Billy Elliot sen aloitti ja Matilda jatkoi. Tämä on se kaikkein rokein teos ilman muuta.

Julian Fellowesin käsikirjoittama ja Glenn Slaterin sanoittama Webber-musikaali on taitavasti Hanna Kailan suomentama. Välillä juoni on aavistuksen ennalta-arvattava, mutta onneksi mukana on vähän yllätyksiäkin. Ohjaaja Harjanne nyt osaa hommansa vaikka silmät sidottuina ja takaperin. Esitys on hiottu loppuun asti, ja kaikki palaset loksahtavat paikalleen. Webberin musiikki on ehtaa Webberiä, mutta rokkitwistillä. On mukana vähän sellaista raskaampaa balladiakin. Tähän on tuplamiehitys lapsinäyttelijöiden osalta, ja olisi kyllä kiva nähdä toinenkin porukka. Ja niin hienosti kun lapset itse soittavatkin, saavat he taustatukea kuusihenkiseltä rautaiselta bändiltä, kapellimestarinaan ensi-illassa Tony Sikström.

Koreografi Jari Saarelainen on tehnyt hienot tanssikuviot ja muun liikesuunnittelun koko sakille.

Jaakko Wuolijoki on siis työtön muusikko Dewey, joka haaveilee musiikillisesta läpimurrosta ja majailee kaverinsa sohvalla. Kunnianhimoiset suunnitelmat eivät näytä toteutuvan, koska viimeisimmästä bändistä ja työpaikastaan levykaupassa mies on saanut kenkää. Yllättävä mahdollisuus työllistymiseen ja rahan tienaamiseen ilmaantuu ja Dewey pestautuu kämppiksen identiteetillä hienoon kouluun opettajaksi. 

Pesunkestävänä rokkimiehenä hän ei ymmärrä lasten tietämättömyyttä rokin olemuksesta, ja alkaa salaa valmentamaan heitä tulevaan Battle of the Bands -tapahtumaan. Osaavathan lapset musisoida, mutta vain klassista. Opetussessiot ovat hauskoja, konfliktit konservatiivisen opettajakunnan kanssa taattuja ja mahtuu mukaan romanssiakin tiukkanutturaisen johtajattaren kanssa.

Muutkin aikuisnäyttelijät tekevät hienoa työtä. Juha-Matti Koskela Deweyn ex-bändikaverina ja nykyään sijaisuuksia tekevänä opena on mainio kaikessa pidättyväisyydessään. Sitäkin herkullisempi on lopun Kiss-henkinen muodonmuutoksensa, kun Ned löytää selkärankansa taas! Tämän tiukkapipoisena tyttöystävänä Pattynä Pihla Pohjolainen on mainio, ei ihme että Ned-ressu on tossun alla. 

Jos Ned kokee muodonmuutoksen, niin sitä todellakin kokee myös koulun johtajatar Rosalie (Anne-Mari Alaspää). Ruudullisiin jakkupukuihin pukeutuva nainen uskoo kuriin ja järjestykseen, mutta kun Dewey pölähtää hänen kouluunsa ja elämäänsä, niin syvälle hautautunut rock'n'roll muistuu mieleen. Kun ei rehtori voi olla hauska tai rento. Hiukset aukeavat nutturalta ja yhteinen rakkaus Stevie Nicksiin sinetöi jotain tärkeää. Kun Alaspää tulkitsee Taikahuilun Yön kuningattaren aarian niin huh! Mikä ääni ja mikä mimmi!

Loput aikuiset näyttelevät sekä vanhempia, opettajia, bändiläisiä jne. Petra Aholan poliisi on aika tyrmäävä!

Mutta niin hyviä kuin aikuiset ovatkin, on tämän musikaalin päätähtiä ilman muuta huikea lapsijoukko. Näillä oli perheet, jotka eivät kuunnelleet, eivät välittäneet, eivät antaneet aikaansa, tai eivät ymmärtäneet monin tavoin erilaisia lapsiaan. Mutta kun lapset löytävät oman äänensä ja tulevat nähdyiksi omina lahjakkaina itsenään uuden sijaisopettajansa toimesta, niin johan vanhempienkin silmät aukeavat. Pientä ravistelua ja kapinallisuutta siihen tarvitaan. Voi kun jokaisen kiusatun, syrjityn ja vanhempiensa "hylkäämän" lapsen elämäänsä saisi oman Deweyn tapaisen innostavan open!

Lapsista sykähdyttävimmät roolityöt tekivät Viola Käki sulkeutuneena Tomika-tyttönä, joka syttyy hehkumaan laulaessaan Amazing Gracen, huh mikä ääni! Myös Ben Rossi on vakuuttava kitaristi Zack. Wilbert Savolainen ihanan symppis muotiluomuksia loihtivana Billynä ja entäs sitten topakka ja toimelias Summer, jota Alma Järvensivu valloittavasti tulkitsee. Eevi Salo on todella cool bassonsa varressa ja sitten on pikkiriikkinen ja suloinen rumpali Freddie (Jerry Holm) ja lahjakas kosketinsoittaja Lawrence (Matias Penttilä). Mutta ihan joka iikka ansaitsee aplodit, sillä tämä sakki on lahjakkuuksia täynnä. Muita rooleja ensi-illassa näyttelivät Lucas Aidoo, Miitu Järvinen, Miisa Kivimäki, Ukko Nieminen, Konsta Okkonen ja Iiris Riekki. 

Peter Ahlqvistin lavastus on ihanan tyylikästä ja konservatiivistakin. Yksityiskoulu näyttää juuri siltä kuin voitte kuvitellakin: tummaa puuta, muhkeita Chesterfield-sohvia ja hillittyä tapettia. Deweyn luokassa puhaltavat muutoksen tuulet myös sisustuksessa. Ja sitten on toki lähibaaria jukebokseineen ja Nedin ja Pattyn siisti kämppä josta Dewey on sisustanut yhden kulmauksen omannäköisekseen. 

Silmä lepää myös Pirjo Liiri-Majavan monipuolisessa puvuissa. Lapsilla on toki koulupuvut ja Dewey on nuhruinen, mutta opettajien ihastuttavat tweediä henkivät konservatiiviset asut ovat ihania katsella. Ja sitten toki luovuus kukkii kun päästään esiintymisasuihin, wau! Rokkikliseitä pullollaan, on glitteriä ja spandexia. Emmi Puukka viimeistelee lookit kampauksilla ja hienolla maskeerauksella. Eero Auvisen valot rokkaavat ja yhdessä Kalle Nytorpin toimivan äänisuunnittelu ne pelaavat hyvin yhteen.

School of Rock kertoo hyväksynnästä ja nähdyksi tulemisesta, kiusaamisesta ja yhteisöllisyydestä. Se on lämminhenkinen musikaali, joka saa kyllä liikuttamaan, itkemään ja nauramaan, ja ennenkaikkea ihmettelemään miten lahjakkaita esiintyjiä lavalla taas on. Olin todella positiivisesti yllättynyt ja voinkin suositella tätä kaikille hyvän musiikin ystäville, myös heille jotka eivät kuuntele rokkia.


Esityskuvien copyright Kari Sunnari.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

sunnuntai 24. syyskuuta 2017

Cats / Tampereen teatteri 23.9.2017

Klassikkomusikaali Cats ei kuulu suosikkimusikaaleihini, joten siksi en odottanut tätä Tampereen Teatterin syksyn suursatsausta niin intopiukassa kuin monet muut. Ensi-iltaankaan en päässyt kun valitsin toisen esityksen (mistä oli kaikkiaan vain 3 näytöstä). Enkä ole kissaihminenkään :-) 


Toisaalta Cats oli itse asiassa ensimmäinen musikaalini; näin sen 16-vuotiaana Australiassa. En kauhean selkeästi muista mitä siitä pidin. Kai se jonkunlaisen vaikutuksen teki kuitenkin. Mutta kun tilaisuus tarjoutui, pitihän se nyt mennä katsomaan. Jos ei muuten niin tarkistamaan mistä kaikki ovat olleet niin innoissaan!


Cats on alunperin kokoelma T.S. Eliotin runomuotoisia kissatarinoita joista musikaalivelho Andrew Lloyd Webber loihti menestysmusikaalin 1980. Kissat esittelevät erilaisia persoonia yhden yön aikana ja lopuksi yksi heistä saa syntyä uudelleen. Ken saakaan sen kunnian, kas sen päättää Vanha Deuteronomi (Matti Hakulinen). Ei siis mikään ihmeellisen hääppöinen juoni.


Väliajalla oli tunnelmani hieman epäuskoiset. Tätäkö kaikki ovat hehkuttaneet ja ihkuttaneet pari viikkoa omassa somekuplassani, printtimediassa - ja kaikissa muissakin foorumeissa? Joukko riimitteleviä kissoja laulaa luikauttamassa puhkikuluneita viisuja. No okei, Tuomas Lampisen suunnittelemat yksilölliset kissapuvut ovat varsin hienoa katsottavaa, eikä Mikko Saastamoisen lavastuksessakaan mitään moitteen sijaa ole. Mutta tuntui että jellikit ja lellikit ja pollikit tulevat korvista. Jukka Virtasen (Päivi Kinnusen ja Ville Revon avustamana) kääntämät lyriikat ovat hetkittäin aika oivaltavia ja hauskoja, mutta eivät ihan 100% toimivia. Risto Korhosen esittämä rottahahmo on minusta ihan turha. Vaikkakin on toki hienoa että ohjaaja Georg Malvius on nyt saanut tehdä tämmöisen oman Cats-version, ja lisätä tuon unennäkijä-rotan mukaan.


Väliajan jälkeen ääni kellossa(ni) muuttui ihan tyystin! Yhtäkkiä tässä on menoa ja meininkiä ihan eri tavalla. Osasyynsä on tähtitenori Tero Harjunniemen ilmaantuminen kehiin. Tämän eläköitynyt teatterikissa Gus riipoo sydäntä hauraudellaan ja muistellen loistonsa päiviä. Ja mikä ihana oivallus valaista näyttämön yläpuolen näytelmäkirjailijavaakunat tässä! Silmiä piti pyyhkiä... Sitten Gus muistelee yhtä isoa rooliaan, Murr-Roopea, ja sukellamme keskelle huikeaa merirosvoseikkailua! Ooh, olen ihan myyty. Kaikkine Rosvo-Roope viittauksineen tämä on huikea kohtaus! Harjunniemellä on kolmaskin rooli eli rautatiekissa Toppa-Roy (mikä ihana sanaleikki!), ja sekin kohtaus on vauhdikas ja hurmaava. Bravo!


Toisessa näytöksessä kuultiin myös se musikaalin ehkä suurin hitti Memory eli suomeksi Muisto, koskettavasti Grizabella-kissan (Ritva Jalonen) sekä nuoren Jemiman (Pia Piltz) tulkitsemana. Mua lähinnä ärsyttää tämä biisi, mutta hienosti kaksi eri-ikäistä kissaa sen veti. Ja oli mun mielestä se musikaalin huippukohta eli Maaginen Mister Mistofeli, jossa huikean upea Mr Mistofeli (Aleksi Seppänen) veti sellaiset taikashow'n että oksat pois! En ole koskaan nähnyt moisia valoefektejä, huikeaa! Seppäsen mustan kissan tanssikuviot olivat muutenkin koko esityksen hienoimpia elämyksiä.


Muista kissahahmoista tykästyin rokkirenttu Runtunranttuun (Lari Halme), pulleaan herkkusuuhun Kerhonen B:hen (Aki Haikonen), notkeaan Demeteriin (Katra Solopuro), kaunisääniseen Lady Kylkiluuhun (Helena Rängman), keppostelevaan taitokaksikko Jengamurriin (Pyry Smolander) ja Rämppätinttiin (Ulriikka Heikinheimo) sekä aivan parhaaseen tanssijakissa Viktoriaan (Hanna Mönkäre). Tosin kaikki kissat olivat kiehtovia, yhdessä ja erikseen.


Tampereen teatterin päänäyttämön lava ei ole suurensuuri, ja nyt se on täynnä hyppiviä ja hiipiviä, loikkivia ja ryömiviä kissoja. Adrienne Åbjörnin koreografiat ovat hulvattoman upeita. Näyttelijäjoukko (ja heitä on hirveän monta, 27 henkilöä) taipuu moneen ja ainakaan riville 10 ei erota kuka on tanssija, kuka näyttelijä. Tätähän koreografi käsiohjelman mukaan toivoikin. Aluksi katselen taiten maskeerattuja kasvoja, upeiden peruukkien alla (kummatkin Jonna Lindströmin suunnittelemia) ja mietin etteihän sieltä voi tunnistaa "tuttuja" kasvoja. Mutta kyllä sieltä sitten tunnistikin. Oma lukunsa on Martin Segerstrålen johtama 10-henkinen livebändi - loistavasti svengaavaa musiikkia! Tosin ainakin siihen kymppiriville musiikki kuului kovin hiljaa.


Ai niin ja pitää kehua vielä Raimo Salmen yöllisen maagista valosuunnittelua! Sinihämyistä ja kaunista.

Lisäkiitos kivasta ja kattavasta käsiohjelmasta, alun nelikielisestä ei matkapuhelimia/kuvausta-kuulutuksesta ja kollikissoista tankotanssimassa! Tekstitys oli myös hyvä, ihan vaikka vaan koska en minä ainakaan saanut ihan selvää kaikesta puheesta ja laulustakaan. Ja ne kissansilmät katsomossa, hienoa! Ja bonusta kaikista akrobatia/sirkuskuvioista myös.


Silti edelleenkään en tykännyt tästä rottahahmosta, minusta se ei tuonut mitään uutta esitykseen. Minä siis en ole mikään musikaalipuristi, kenen mielestä aina pitää vetää samalla kaavalla. Mutta vaikka kuinka sympaattisen hupsu Korhosen nököhampainen siimahäntä olikin, niin ei se minuun vedonnut.

Eli summa summarum: kannattako tämä nähdä? Kyllä kannattaa! Kyllä Georg Malvius on loihtinut tästä oikein toimivan kokonaisuuden. Lippuja saa vielä, paremmin toki ensi kevään esityksiin. Vaikka olin hitaammin syttyvä, niin Cats voitti minut lopulta puolelleen hersyvällä energialla ja upeilla joukkokohtauksillaan. Ja yhdellä taikurilla. Ja yhdellä teatterikissalla. Ja...


Esityskuvien copyright Harri Hinkka, alkukuva oma.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

torstai 31. maaliskuuta 2016

Oopperan kummitus / Kansallisooppera 31.3.2016

Sen verran ison vaikutuksen syyskuussa nähty Oopperan Kummitus taisi tehdä, että kun ilmoitettiin sen jatkavan ohjelmistossa vielä kevätkaudenkin, niin halusin nähdä uudelleen. Nyt sillä ns. paremmalla (no, minun mielestäni ainakin) miehityksellä. Olin onneksi liikkeellä hyvissä ajoin, eli heti kun kevään liput tulivat myyntiin. Koska ne myivät loppuun tosi nopsaan. Seuraksi halusi lähteä Minna, joka ei ollut koskaan käynyt oopperatalossa.


Nyt nähtyäni tämän about puoli vuotta ekan kerran jälkeen, niin olihan se taas elämys. Samat jutut tekivät nytkin vaikutuksen eli kattokruunun putoaminen, liikkuvat portaikot ja upeasti valaistu metallikorsetti. Ja tällä kertaa kumpikin miespääosan laulaja salpasi hengen. Mä olen aina tykännyt Ville Rusasesta, voisi kai sanoa hänen olevan yksi suomalaisista suosikkioopperalaulajista. Ja Rusanen Phantomin roolissa, voi jestas. Niin kaunista laulua että maallikkokin herkistyi. Ja upeaa näyttelemistä myös. Huokailin itsekseni toisen parven eturivissä (mainiot paikat muuten) ja olisin jaksanut kuunnella vaikka pelkkää Rusasta koko illan. 

Mitenkään huonommaksi ei jäänyt myös Tero Harjunniemi Raoulina. Karismaa tällä miehellä on vaikka muille jakaa. Tämän Raoulin minäkin voisin valita! Paitsi silti valitsisin Phantomin :-) Koska pahikset on aina kiinnostavampia kun kiltit ja kunnolliset hyvikset. Ja kun tämä Raoul on niin puhdasotsainen ja hyvä, että vähän jo tulee huono olo. Mutta kun se laulaa NIIN hyvin. Voisko nää kaksi miestä tehdä yhdessä vaikka jonkun konserttikiertueen? Huoh.


Jos viimeksi siis jäi nämä kaksi miesroolia hieman Christinen (Hanna-Liina Võsa) varjoon, niin nyt kyllä täytyy sanoa että kävin hieman päinvastoin! Hyvin Võsa lauloi nytkin, vallan erinomaisesti, mutta... herrat veivät nyt pidemmän korren.

Siitä toisen parven eturivistä sai taas ihan eri perspektiivin näyttämölle ja sen tapahtumiin. Oli mulla kiikaritkin mukana, ja katselin pari kertaa lähikuvia, mm. miltä se Phantom näytti maskinsa alla (hienosti maskeerattu muuten). Mutta esim. kattokruunun liikkumista oli hyvä katsella vähän ylempää/kauempaa.

Toinen on ensikertalainen Oopperatalossa!


Summa summarum, hieno oli Oopperan Kummitus uudelleenkin. Nyt jäi musiikki soimaan päähän ja siellä se soi muutaman päivän. Edesautoin tätä kyllä hieman kuuntelemalla Spotifystä musikaalin levytystä. Pitäisiköhän tämä käydä katsastamassa Lontoossakin joskus?



Kuvin copyright Stefan Bremer

sunnuntai 27. syyskuuta 2015

Oopperan kummitus / Kansallisooppera 26.9.2015

Tunnustan kättelyssä: en ole koskaan nähnyt Andrew Lloyd Webberin Oopperan kummitusta. huh, nyt se on sanottu. Ei se ole ollut mikään tietoinen valinta, vaan jostain syystä ei vaan ole tullut nähtyä. Moni muukin klassikko(musikaali) on kokenut saman kohtalon.

Onneksi tämä aukko mun elämässä tuli nyt täytettyä, ja enpä tiedä parempaa tapaa siihen kuin tämä Kansallisoopperan versio. Oli meinaan aika massiivinen ja näyttävä juttu! Varsinkin meidän parhailta paikoilta, siinä permannon alkuosassa. 


Juonihan on aika tyypillinen kolmiodraama, missä  syntymästään asti ruma Phantom asustaa oopperan kellarissa ja pyörittää kulisseista sen toimintaa ja säveltää. Ja on siinä sivussa opettanut suojattiaan Christineä laulamaan (ja totta kai rakastunut tähän). Christinekin olisi kai vähän myötämielinen, mutta sitten lapsuudentuttu varakreivi Raoul (joka tietenkin on salskea ja varakas ja kaikkea muuta sellaista) pölähtää paikalle ja pyyhkäisee tytöltä jalat alta. Phantom jää nuolemaan näppejään, mutta ei anna periksi taistelutta. Oopperan uudet omistajat eivät kuitenkaan katso hyvällä tämän päsmäröintiä siellä vaan pistävät kampoihin. Phantom suivaantuu ja alkaa listimään ihmisiä. Ja pitäähän se nainenkin kaapata. Hän on sellainen surullisen hahmon ritari, joka haluaa vaan olla rakastettu… (nyyh nyyh). Lopuksi tietenkin Christine joutuu valitsemaan Phantomin ja Raoulin välillä (itse olisin valinnut toki toisin).


Eclipsis ry järjesti tämän kimppaesityksen, ja koska liput oli varattu jo joskus keväällä, niin miehityksestä ei ollut tietoa. Niinpä meille lauantaimatineaan osui se kakkosmiehitys. Ihan hyvin hekin lauloivat, ei siinä mitään. Hanna-Liina Võsa Christinen roolissa on kaunisääninen ja muutenkin hyvä esiintyjä. Sen sijaan Ilkka Hämäläinen Phantomina ja Olli Tuovinen Raoulina olivat vähän vaisumpia. Mutta tosiaan mun on paha sanoa mitään kenenkään laulajantaidoista, kun en niistä niin ymmärrä. Sen sijaan voin kehua hienoja Osku Heiskasen koreografioita (heh heh, ihan kun mä niistä ymmärtäisin!) koska mukanahan on baletin puolelta 12 tanssijaa. Tiina Puumalaisen ohjaus on varmaotteista.

Mutta sitten se lavastus! Kiitos Teppo Järvinen, tämä on varmaan hienointa mitä suomalaisessa miljöössä voi nähdä. Varsinkin kun aletaan lähestyä Phantomin luolia, huh. Hieman James Bond-maiset laskeutuvat portaikot (tai Harry Potter leffoista, koska ne liukuivat ja siirtyilivät) missä Christine ja Phantom ilmaantuvat monina eri hahmoina tekee vaikutuksen. Ja itse Phantomin luola sitten, syntisen hieno, punaisia silkkilakanoita myöten. Olen hyvin vaikuttunut. Kattokruunu ja sen liikkuminen on myös näyttävää. Lisäksi kun oopperassa lavastetaan oopperoita, niin niiden lavasteet ovat juuri sopivan korneja elefantteineen ja muineen. Erikoismaininta pakko antaa Don Juan Triumhant -musikaalin (minkä on säveltänyt Phantom itse) upealle valtavalle metallikorsetille.


Tässä myös Timo Alhasen valosuunnittelu loistaa (jos kohta on se hienoa muuallakin), kun korsetti (mikä on siis varmaan parikymmentä metriä korkea) valaistuu upeilla väreillä. Huh. Myös Marjaana Mutasen suunnittelemat puvut ovat upeita, varsinkin näissä kolmessa fiktiivisessä baletissa. Ja entäpä se upea upea naamiaiskohtaus, ja ihmisten vaatteet! Ja Phantomilla on upea takki! Pakko kehua myös äänisuunnitteluvelhoja Andreas ”Stanley” Lönnquistia ja Sakari Kiiskeä. Kun Phantom välillä puhuu, niin ääni tulee pitkin oopperataloa, siis takaa ja sivuilta ja ties mistä. Todella vakuuttavaa.

Sitäpaitsi mikään esitys missä miekkaillaan ei voi olla huono!

Visuaalinen näyttävyys onkin yksi esityksen valttikortteja. Musiikki, niin… vaikken ole  tätä koskaan nähnyt missään muodossa niin musiikki oli tutuhkoa. Vähän ehkä tylsää paikoitellen, ja paljon itseään toistavaa. Mutta onhan siellä ihan hienoja kohtia. Ja sellaisia melodioita mitkä jäävät päähän soimaan. Musiikillisesti ei kuitenkaan mikään Lloyd Webberin päätyö. Tai kenties monen mielestä saattaa ollakin, koska onhan tämä varmaan maailman suosituimpia musikaaleja.

Aluksi hieman hämäsi, koska en muistanut lainkaan että tässähän lauletaan englanniksi! Tekstin käännökset oli tarjolla (typistetyssä muodossa) yläsermissä, eikä sinne katse kauheasti edes hakeutunut. Suurin osa laulajista äänsi todella hyvin englantia, ei moitteen sanaa siinä.


Kaiken kaikkiaan varsin hieno kokemus, suorastaan elämys. Ja veikkaan että vielä parempi ois mun suosikkilaulajilla.


Kuvien copyright Stefan Bremer