Näytetään tekstit, joissa on tunniste Rauman kaupunginteatteri. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Rauman kaupunginteatteri. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 4. helmikuuta 2018

Lallis / Rauman kaupunginteatteri 3.2.2018

Lähtökohtaisesti jukebox-musikaalit ei ehkä ole ihan mun juttuni, mutta kyllä niitäkin kohtuuhyviä on tullut nähtyä vuosien varrella. Rauman teatteri vakuutti mut syksyllä upealla Rakastunut Ryti -esityksellään. Ja vaikken koskaan ole Lallintalolla Köyliöllä itse käynytkään, niin onhan se nyt ihan legendaarinen keikkalava kaikille yhtään musiikkiasioita seuraaville. Ja kokoontumispaikkana lähiseutujen nuorille noin muutenkin. Oivallinen idea siis, tehdä musikaali juurikin Lalliksesta! Täkynä mukaan oli napattu pitkän linjan musiikkimies Pauli Hanhiniemi!


Nooh, Osku Valveen ja Otto Kanervan kynäilemä juonihan on erittäin höttöinen. On kapinallinen teinityttö Katja, jonka tiukkapipoiset konservativiivanhemmat haluavat tälle siivon ja tylsän poikaystävän ja joka itse hinkuaa vaan porilaisen punkkari-luuseri-Timon perään. Tämä notkuu Lalliksella, harrastaa bänditouhuja ja sekoilee. Tässäpä se. Mukana häärää Katjan isän hammaslääkäri/metsästäjäkaveri, Timon parit Lallis-kaverit, Lalliksen musikaalinen talonmies, isän palkkaama hämärä yksityisetsivä, paras kaveri Tellu sekä parhaana kaikista muka-uskonnollinen pianonsoitonopettaja rouva Käsnänen!


Musiikkivalintojen punainen lanka..., oliko sitä? Ensiajatuksena on että biisien takana olevat artistit ovat esiintyneet joskus Lalliksella. Mutta näinköhän nää kaikki ois käyny? Isoin osa ainakin! Koska musiikkia löytyy monelta kovalta kotimaiselta J. Karjalaisesta Juiceen ja Sielun Veljistä Yöhön. Kolmatta Naista tottakai (oikeasti yksi illan huippukohtia oli Pauli Hanhiniemi laulamassa Oi Suomen nuoria!), mutta myös Reino Helismaata ja Jukka Kuoppamäkeä. Kun esitys kertoo keikkapaikasta ei biisien tarvitse muodostaa mitään loogista juonenkulkua. Bonuksena kuultiin uusi Pauli Hanhiemen biisi Huominen on ***ton, jona pitäisi olla Spotifyssä kuultavana. En löytänyt millään, mutta vinkatkaa jos joku löytää niin voin laittaa linkin. Nelihenkinen livebändi Perttu Suomisen johdolla soitti Lalliksen "yläkerrassa" napakasti ja aika kivoilla sovituksilla näitä tuttuja biisejä.

Esiintyjät olivat hyviä ja laulutkin sujuivat. Olipas kiva yllätys nähdä lavalla myös Mikko Töyssy, joka viimeksi hurmasi Hämeenlinnan teatterin Naisia hermoromahduksen partaalla -esityksen taksikuskina! Raisa Sorri rouva Käsnäsenä on aivan mahtava hahmo ja Sorri ottaa roolin todella haltuunsa. Tiia Ollikainen oli teinipimun roolissaan napakka ja raikas. Pauli Hanhiniemi oli hyvin paulihanhiniemimäinen (eli aikas hyvä) Lalliksen laulavana yleismiesjantusena. Köyliön laulava maanviljelijä Juha Kulmala erityisesti Katjan kunnollisena poikaystäväehdokkaana oli hersyvän huvittava.


Otto Kanervan ohjaukselta kaipasin jotain napakkuutta tai sitten se oli vain ensi-iltajännitystä. Nyt tämä oli vähän kuin iso karaokeilta. Lauantainen ensi-iltayleisö ei ainakaan innostunut rokkamaan tuoleillaan. Olihan tässä hauskojakin kohtia ja hyviä vitsejä, mutta aika vaisua oli meno enimmäkseen.

Ihan parasta (ja kamalaa) oli Helena Nykäsen kasarihenkinen puvustus, ja Oskari Löytösen lavastus. Lallintalon lautaseinä muuntuu kätevästi kodeiksi jne. Kyllä tuommoisia huusholleja ja vaatteita on nähty, puhumattakaan kampauksista (niistä kiitos Tuula Kupiainen-Koivistolle). Kamalaa toki vain sen kasarirumuuden takia. Rauman teatterin lava ei ole suurensuuri, mutta kyllä siinäkin monenlaista Sami Vartiaisen suunnittelemaa koreografiaa mahtuu vetämään.


Ei tämä Lallis nyt ihan mun musikaali ollut, mutta uskon että aika monen on. Kenelle tätä siis suosittelisin? No varmaan kaikille joilla on joku omakohtainen muisto tai kokemus Lalliksesta. Ja aika monella varmaan onkin, koska sinne tultiin aikoinaan bussilasteittain matkojenkin takaa. Nostalgiannälkään tämä onkin varmaan oiva herkkupala. Lisäksi tätä voi varman suositella myös hardcore-Hanhiniemi-faneille. Kevään esitykset alkavat olemaan aika täynnä, varsinkin viikonloput, mutta syksy on jo myynnissä. Kevyt irtiotto arjesta, sitä Lallis kyllä tarjoaa! Niinkuin nimikaimansakin oletettavasti!

Ja Rauman teatterin henkilökunta on ihana!


Kuvien copyright Harri Joensuu.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

tiistai 21. marraskuuta 2017

Rakastunut Ryti / Rauman kaupunginteatteri 21.11.2017

Olen joskus vuosia vuosia sitten käynyt Rauman kaupunginteatterissa viimeksi, mutta tämän esityksen nähtyäni uskon että jatkossa käyn hieman useammin. Tapio Liinojan ja Reidar Palmgrenin kynäilemä Rakastunut Ryti on meinaan napakymppi!

Toki hieman haikeansurullisissa merkeissä menin tätä katsomaan. Tämä näytelmä jäi Antti Majanlahden viimeiseksi ohjaustyöksi, koska hän menehtyi äkillisesti vain kaksi viikkoa ennen ensi-iltaa. Työryhmä jatkoi näytelmän viimeistelyn esityskuntoon teatterin taiteellisen johtajan Otto Kanervan ohjauksessa. Mutta esityksestä tuli upea kunnianosoitus Antin pitkän ja monipuolisen teatteriuran muistolle.


Omat tietoni Risto Rydin elämästä olivat vähintäänkin puutteelliset. Mutta nyt taas olen paljon viisaampi ja tämäkin aukko yleissivistyksessä on paikattu. Toki tämä on draamaa, mutta eiköhän Ryti-faktat ole kuitenkin oikeita. Esityksen nähtyäni heräsi heti hinku marssia kirjastoon lainaamaan joku hyvä yleisteos Rytistä. Lähinnä itse tiesin enemmän sotasyyllisyysoikeudenkäynnistä ja sen seurauksista, mutta Rydin edesottamukset ennen sotaa olivat vähintään yhtä kiinnostavia.

Näytelmässä keskitytään Rydin aikuisikään, aina raumalaisen lakiasiantoimiston kautta poliittiseen uraan ja ministerihommiin sekä tietysti myös hieman presidenttiyteen. Mutta aika paljon on sitä yksityiselämääkin, vai ajatteleeko joku näytelmän nimen viittaavan kenties Rydin ulkoministerin pestiin? Ihana Gerda tulee ja herra Ryti on mennyttä miestä. Hersyvänä Gerdana nähdään Tiia Ollikainen. Tämä mukautuu, sopeutuu ja tukee miestään, omat vaikeutensa sivuun sysäten. Ollikainen kannattelee vaativaa rooliaan taitavasti. Tämän Gerda on elävä ja hengittävä nainen, ja ilman tätä naista ei Ryti varmaan olisi selvinnyt kaikista koittelemuksistaan.


On kummaa miten kaljuperuukki ja taitava maskeeraus (a'la Tuula Kupiainen-Koivisto) muuntaa näyttelijän ilmetyksi Risto Rydiksi. Jaakko Tohkanen tekee hienon, hienon roolin, ja on ulkoisestikin hyvin rytimäinen. Ne hiushaivenet kaljun yli, pienet huolitellut viikset, hieman kalamaisen kylmät silmät. Jos en tietäisi että lavalla on näyttelijä, niin menisin kyllä ihan lankaan. Tämän Ryti on pikkutarkka, sulkeutunut, estoinen ja ahdistunutkin. Gerdan tulo elämään tuo valoa ja iloa, kunhan nyt ensin saisi suunsa auki ja kosittua. Ryti tuntuu terävästä älystään huolimatta ajelehtivan pestistä toiseen, kun on velvollisuudentuntoinen ja liian kilttikin. Numeroiden kanssa hän haluaisi pelata eikä ihmisten. Oman terveytensä uhallakin hän uhraa itsensä Suomen hyväksi. Ja vielä moneen kertaan. Kyllä Tohkanen herättää Rytin ilmieläväksi ihmiseksi siinä meidän silmien alla.

Se sotasyyllisyysoikeudenkäynti aloittaa koko teoksen, ja vankilasta käsin seuraamme vuosien kulkua, Rydin muistellessa ja kertoessa tarinaansa Annikki Salmelle, luottohoitajalleen. Annikki kuuntelee, mutta myös kommentoi aika kärkkäästikin asioita. Mona Lehtola tekee hienon roolityön tässä. Ihanan topakka hoitsu!

Toinen merkittävä henkilö näytelmässä on Alfred Kordelin. Pertti Koivula on mainio tässä räiskyvän ja värikkään teollisuuspampun roolissa. Kordelinin elämä kietoutui aika oleellisesti Rydin elämään, aina siitä asti kun tämä purjehtii asianajotoimistoon ja uskoi liikeasiansa Rydin hoitoon. Värikäs ja boheemikin Kordelin oli piinkova liikemies, mutta myös avokätinen kulttuurimesenaatti (tämän kuoleman jälkeen Kordelinin säätiö on avustanut suomalaista tiedettä ja kulttuuria kymmenillä miljoonilla). Röyhkeä ja hetkittäin hieman rasittava Kordelin tunkee mukaan Rydin häämatkallekin. Koivulalla on toinenkin pieni rooli, nimittäin meedio Kahmana. Kaamean överi tyyppi tämä punaisessa samettitakissaan! Ja vielä ravintolassa: "olipas laulaja aivan Alfredin näköinen". No kas!


Kaikkia Rydin elämänvaiheita seuraillaan elävän musiikin säestyksellä. Nelihenkinen orkesteri (Timo Koskinen, Seppo Kylänpää, Arto Mäkelä ja Perttu Suominen) töröttää lavan keskellä ja soittaa taustamusiikkia, kuin ravintolan tanssibändi. Välillä aina joku esiintyjä tarttuu mikkiin ja lurauttaa biisin. Ja kyllä niitä laulutaitoisia piisaakin! Ratkaisu on toimiva ja ajan hengen mukaiset sävelet vievät tunnelmaa hyvin eteenpäin. Piano, läskibasso, rummut ja vaihteleva arsenaali puhaltimia ja haitari kuulostaa hyvältä yhdessä.

Pienessä roolissa Gerdan äitinä hehkuu Raisa Sorri, ja sitten onSorrin laulushow Pikku-Maijana! Aina yhtä charmantti Juha Kulmala urakoi tukun pienempiä rooleja: mm. hieman kömpelö Rydin yrityskumppani ja Gerdan veli Eric, kupletti-iltamissa humoristinen Paksu-Taavetti, ryhdikäs adjutanttina ja luihuinen Johan Skott, joka tulee melskaamaan Kordelinin syntymäpäiville Mommilan kartanoon, surullisenkuuluisin seurauksin. Joka roolissaan Kulmalan lavakarisma loistaa, ja onneksi hieman saamme nauttia miehen laulustakin (sitä olisi voinut kyllä olla lisääkin). Monessa pienemmässä roolissa on myös Heimo Korhonen - yhtenä niistä vitsiä kertova Theodor Mansner.

Jukka Uusitalon lavastus oli simppelin toimiva: bändi keskellä ja molemmilla puolilla kääntyvät elementit. Ne muuntuvat milloin vankiselliksi, ravintolasaliksi tai toimistoksi. Lisäksi vanhat valokuvat elävöittävät takaseinää ja vinkkaavat aina myös missä nyt ollaan. Vanhoja valokuvia on aina kyllä hienoa katsella ja varsinkin lavastuksissa.

Monipuoliset ja ihanasti ajankuvaa henkivät vaatteet on suunnitellut Elina Vättö. Erityisesti Gerdan upea Tukholmasta ostettu keltainen päällystakki sävähdytti. Tahdon! Kaikki puvut, hatut ja kampaukset ovat kyllä ihania.


Jotenkin tuntui että koin valaistumisen esityksen aikana. Tiesin juuri miksi ja miten Suomi ryhtyi sotaan, ja miksi olimme milläkin puolella. Ja miksi Ryti teki sellaisia ratkaisuita kuin teki. En enää tarkkaan muista näitä oivalluksiani, mutta hetkittäin se oli ihan selkeää kuin pläkki! Miten kahdesta pahasta oli valittava se pienempi paha.

Rakastunut Ryti tarjoaa kiinnostavan henkilökuvan ei pelkästään Risto Rydistä vaan myös Alfred Kordelinista. Tämä ei todellakaan ole mikään pönöttävä ja patsasteleva esitys, vaan kiinnostava, elämänmyönteinen, hauskakin. Ehdottomasti kannattaa nähdä, ja toivon että näin hyvään tekstiin tarttuisi joku toinenkin teatteri.

Blogini lukijoille Rauman kaupunginteatteri tarjoaa lippuedun! 5 euron alennuksen saa koodilla PMT2017, joten lipun hinnaksi tulee 22,50. Rajoituksena 2 lippua / asiakas. Koodia pääsee käyttämään verkkokaupassa ja teatterin lippumyymälässä. Koodi on voimassa 17.12.2017 asti! Kannattaa ehdottomasti hyödyttää etu ja varata liput vaikka ensi keväälle. Esityksiä on näillä näkymin 14.4.18 asti. Lipunmyynnin yhteystiedot.



Kuvien copyright Harri Joensuu.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.