Näytetään tekstit, joissa on tunniste National Youth Theatre. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste National Youth Theatre. Näytä kaikki tekstit

tiistai 14. lokakuuta 2014

Selfie / National Youth Theatre 14.10.2014

Tiistai-illan toinen esitys samaten Ambassadors-teatterissa, tällä kertaa tosin ilman kuninkaallisia. Oscar Wilden The Picture of Dorian Gray tuotuna tähän päivään ja aikaan nimellä Selfie.

Tässä ollaan sitten hipsterimeiningissä Lontoossa. Dorian Gray (mainio Kate Kennedy) on kuvankaunis ja itse ei hoksaa asiaa lainkaan. Taiteilija Basil Hallward on lumoissaan tästä kaunokaisesta ja ikuistaa tämän valokuvaan. Aluksi Dorian haluaa tuhota kuvatiedoston, mutta Basilin ystävä Harry (se Macbethin persoonallisen näköinen Duncan eli Dominic Grove) saa tämän muuttamaan mielensä. Epämiellyttävän lipevä Harry lirkuttaa ja lepertää Dorianille, ja saa tämän uskomaan omaan ulkomuotoonsa. Pikkuhiljaa Dorian ujuttautuu mukaan taiteellisiin hipsteripiireihin ja on valmis tekemään mitä hyvänsä säilyttääkseen kauneutensa. Dorian muuttuu, mutta niin muuttuu kuvakin. Rumistuu ja rumistuu...


Toisaalla taas on puhtoinen sotilaspoika James Vane (Fabian McCallum), jonka sisar Sybil (Ellie Bryans) lopettaa kunniallisen työn kaupassa ja keskittyy laulamiseen. James on sitä mieltä että laulaminen on muuttanut hänen siskoaan. Lopulta Sybil lankeaa Dorianin lumoihin, mutta Dorian muuttuu ihan kauheaksi ja haukkuu Sybil-parkaa parasiitiksi. Tietenkin sitten Sybil päätyy itsemurhaan Dorianin kohdellessa häntä huonosti. Tämä tuntuu viis veisaavan rakkaansa kuolemasta.

Sybil laulaa #-baarissa. James haluaa kostaa siskonsa kuoleman. Jasper (Macbethiä esittänyt Jeremy Neumark Jones) on ärsyttävä juppi ja yksi baarin vakkareista oli käynyt plastiikkakirurgilla, kun oli tykästynyt omaan photoshopattuun kuvaansa.

Dorianista on tullut iso julkkis, muut ovat tämän poissaollessa vanhentuneet, mutta Dorian se on edelleen kuvankaunis. James ollut vankilassa (Sybil antoi tämän vankikarkuruuden ilmi). Dorianista on tullut tosi ällö. Dorian kuluttaa ihmisiä ja imee niistä kaiken elinvoiman. Vetää jotain nappeja ja selittää: "I'm different in every way". Lopulta Basil tulee tunnustamaan että rakastaa Doriania, ja haluaa tuhota sen ottamansa kuvan. Dorian tappaa tämän lyömällä päähän. Lopulta Dorian hajoittaa sen iPadin/tabletin/digitaalisen valokuvakehyksen missä kuva on - ja kuolee samalla itsekin.

Tässä näytelmässä on paljon musiikkia kanssa, esiintyjät soittavat paljon ja vaihtavat myös instrumenttejä lennossa. Musta tämä oli oikein viihdyttävä, ei mikään elämää suurempi, mutta viihdyttävä. Modernisointi toimi ihan hyvin. Ja kun oli päivällä nähnyt saman porukan toisessa näytelmässä, niin näki niitä nyt erilaisissa rooleissa.


Harvoin näkee kriitikon pyytävän anteeksi, mutta Selfien kohdalla sekin ihme nähtiin. Mark Shenton teki näin, kun twiittasi ensin vähemmän mairittelevasti. Ja kritiikkikin oli aika kamala (1 tähti):

As the model and muse of the group, Dorian (now a tall woman, not a man) finds that she doesn’t age but her picture, preserved on an iPad, constantly morphs in increasingly unattractive ways. The play holds a mirror up to the shallow lives of this hipster crowd, but everyone is so unsympathetically portrayed that it’s impossible to begin to care about any of them.
Maybe they are inherently annoying, but does both the play and its players have to match it for pointless exhibitionism? The drugs, deaths and serial betrayals barely matter, and the cast are forced into adopting poses and striking attitudes rather than creating fully-rounded characters. There is also a surprising lack of depth to the young company’s skills to transcend the material, which director Paul Roseby also can’t marshal into any kind of consistent or interesting shape. A grim and gruelling evening. (Mark Shenton on Stage).

Esityksen kuvien copyright Ellie Kurttz

Macbeth / National Youth Theatre 14.10.2014

Tiistain ensimmäinen teatteri oli National Youth Theatre of Great Britain (jäljempänä NYT) versio Shakespearen Macbethistä. Ostin niiden kaikkiin tän syyskauden kolmeen näytelmään liput samantien keväällä kun tulivat myyntiin. On kiinnostavaa nähdä näyttämöllä uusia, tuoreita kasvoja, joista varmaan monesta tulee isojakin nimiä. Ja esityksetkin kiinnostivat ihan sinälläänkin. Viime vuonna näin melkoisen hienon Pope Joanin NYTin esittämänä.


Niin, siis Macbeth vedettiin ensimmäiseen maailmansotaan siirrettynä, ja aika hyvin se toimi! Tai oikeammin, tapahtumiin mitkä johtivat 1. maailmansotaan (Duncan = arkkiherttua Frans Ferdinand). Kuulostaa aika mahdottomalta saada puristettua tämä näytelmä vajaaseen 2 tuntiin, väliaikoineen kaikkineen, mutta onnistui ihan hyvin. Tekstistä oli mukana kaikki oleelliset ja ikoniset Macbeth-jutut, ja paljon joutokäyntiä oli jäänyt pois. Toimi, ainakin mulla. Ed Hughes oli sekä ohjannut että lyhentänyt/muokannut näytelmän tekstin.

Musta on aina mielenkiintoista kun näytelmä tuodaan irti omasta ajastaan ja sijoitetaan johonkin muuhun, edellyttäen että mulla on tietoa näytelmästä jo entuudestaan. Erityisesti tämä pätee Shakespearen juttuihin. Siis tykkään katsoa sitä historiallisena pukudraamana ehkä kuitenkin eniten, mutta tuttuja klassikoita on kiva kierrättää ja uusia ja tehdä jotain tuoretta. Joskus ne toimii (Hgin Kaupunginteattern Hamlet esimerkiksi) ja joskus ei nyt niin hyvin (Trafalgarin Richard III). Mutta kiinnostavaa silti. Siispä tämäkin Macbeth oli niin kiinnostava.


Yksi näytelmän kiinnostavimpia tyyppejä oli kabaree-tyylinen haitaristin soittaja, joka tuppasi varastamaan esityksen aina kun ilmaantui lavalle. Grace Chilton osasi myös laulaa. Hän oli siis sekä Porter että Witch. Muutenkin tässä vaihdettiin roolihahmoja melkein lennosta, koska näyttelijöitä oli vaan se 15 eli koko kurssi. Ja moni nainen oli miehen roolissa. Skottilaiset tässä olivat saksalaisia (preussilaisia?) ja puvustus sitten sitä luokkaa. Jotenkin se sopi tähän hyvin, koska sitten lopussa englantilaiset hyökkäsivät puskat repuissaan yleisön joukosta (Birnamin metsä). Ja esimerkiksi Duncanin murhan jälkeen tämän pojat pakenevat Venäjälle ja Englantiin.

Kuinkakohan kauan Jeremy Neumark Jones pitää nimessään tuon keskiosan, sitten kun hänestä tulee suuri sankari lavoille? Näyttelijänäkin oikein hyvä, mutta erityisesti tuolla sankarilookilla pääsee varmaan pitkälle (näytti hyvin paljon nuorelta Robert Sean Leonardilta, sen näkönen kun se oli Kuolleiden Runoilijoiden Seurassa siis). Hyvin suoriutuu Macbethin roolista, eikä edes aavistuksen lievä s-vika haittaa. Se Banquon haamun näkeminen ruokapöydässä ja siitä seurannut hulluuskohtaus olivat oivaa katsottavaa. Ja legendaarinen Tomorrow-puhe, jonka out brief candle -kohdassa kuollut Lady Macbeth (Sophie Dyke) tulee haamuna halaamaan miestään. Muutenkin Lady M. onnistuu hyvin, vaikkakin hieman enemmän olisin toivonut sitä pahuutta mukaan.


Pidin kovasti myös Sam Heviconista (Banquo). Hieman sarjakuvasankari Tinttiä muistuttava Fabian McCallum (Macduff) oli erinomainen, varsinkin siinä kun tämä saa kuulla perheensä murhatun. Duncania esittävä Dominic Grove on kyllä erikoinen ilmestys. Muhkeassa kokoparrassa mies näyttää nelikymppiseltä, mutta on 22! Siinä missä kollegansa JNJ on saanut komeaa ulkomuotoa, niin tämä herra tullee esittämään hyyyyvin erilaisia rooleja. Erittäin persoonalliset kasvot. Onneksi persoonallisille kasvoillekin lienee töitä, kun on hyvä näyttelijä!

Hidastettuja (Matrix-tyylisiä) kohtauksia, saksalaisia juomalauluja, noidat bordellityöntekijöinä - taatusti hieman erilainen Macbeth! Macduffin perheen murhaaminen on kuin Kellopeli Appelsiinistä. Ja se varjonukke-esitys oli myös hieno! Näytelmä kyllä loppuu hieman töksähtäen, ilman että katsojaa mitenkään valmistellaan.

On hienoa miten musikaalisesti lahjakkaitakin tässä porukassa on. Huilua, trumpettia, klarinettia... Ja laulua. On niin kivaa kun näyttelijät väläyttävät muitakin osaamisalueitaan.

Kovin moni ei ole kerennyt kriitiikkejään vielä tästä antaa, mutta Mark Shenton nyt ainakin. Kahdessakin eri paikassa eli The Stagen sivuilla ja What's On Stagen sivuilla. Molemmissa 3 tähteä, mutta erilaiset arvostelut.

The Prussian army uniforms are a good fit for this play, Dominic Grove's bearded avuncular King Duncan representing a dynastic authority of jackboots and medals that is not unreasonably overturned. The witches discard their glittering ball gowns for outdoor rags as society comes apart at the seams under the barbaric, indiscriminate assault of the new regime. (What's on Stage).

There’s an inexorable logic and inevitability to the path pursued by Macbeth as he murders King Duncan and takes the throne of Scotland, leading to more brutal murders and civil war. Staged with urgency and an uncluttered simplicity, on a bare stage enclosed in simple grey curtains, the show has clarity and purpose. (The Stage)

Toinenkin juttu esityksestä löytyi, nimittäin A Younger Theatre -sivuilta.


Yksi pieni anekdootti vielä tiistain matineasta. Katsomossa oli kauheasti (suurin osa) koululaisia. Itse istuin permannon 4. rivin keskellä. Siinä mun rivin päässä sekä 3. rivillä oli kymmenkunta tyhjää paikkaa. Mikä ei sinällään ollut kummallista, koska tyhjiä paikkoja oli muuallakin. No, hieman ennen kuin esitys alkoi, siihen tuli porukka pukumiehiä ja muutama nainenkin korkeissa koroissaan ja näyttävissä kaulakoruissaan. Nyt oli kuiteskin matinea, eikä myöskään mikään loppuunmyyty spektaakkeli, että sikäli se porukka poikkesi hieman muista katsojista. Lähimmäksi mua istunut tummatukkainen mies katseli ympärilleen valppaana, ja sen vieressä istunut tyyppi oli kovin tutunnäköinen. Selkeesti turvamiehen näköisiä (isoja korstoja, nappi korvillaan) ei ollut, mutta tämä tumma mies näytti kuiteskin siltä että tsekkasi rutiininomaisesti ympäristönsä. Se kaljuhko tutunuoloinen mies soitti mulla heti kelloja, että on joku kuninkaallisen perheen jäsenistä, mutta en sitten pohtinut koko porukkaa sen koommin kun esityskin alkoi.

Esitys alkoi ja loppui ja väliajalla tämä seurue katosi jonnekin takahuoneisiin kai. Ja esityksen jälkeen lähtivät siitä hyvin nopeasti pois (ovi oli juurikin sillä kohtaa sopivasti). Unohdin jo koko asian, kunnes palasin kämpille ja googletin koneella. Ensimmäinen haku osui heti oikeaan, sillä HRH Edward, Wessexin herttua, on NYTin suojelija (patron), niin sillä aloitin haarukoinnin. Ja kuninkaallisen perheen kotisivuilta käykin ilmi, että hällä on teatteritaustaa ja suurta kiinnostusta asiaan muutenkin (The Earl has a great interest in the arts and sport, which are reflected in both his public role and private life. His Royal Highness regularly attends concerts and theatre shows associated with his patronages.) Eli ei se sitten ollutkaan mikään ihmejuttu, että esitystä oli katsomassa. Mulle tietty oli iso juttu, olla prinssi Harryn sedän kanssa katsomassa samaa esitystä, ja vieläpä kahden metrin päässä :-) Edward on ollut näemmä töissäkin teatterialalla:

Prince Edward spent three years in the Royal Marines as a University Cadet but, after graduating from Cambridge, left to pursue a career in theatrical production.

His Royal Highness worked for two theatrical production companies, notably Sir Andrew Lloyd Webber’s Really Useful Theatre Company. Here he looked after Phantom of the Opera, Starlight Express and Cats, as well as being involved with the production of Aspects of Love.


Esityskuvien copyright Ellie Kurttz
Muut toki omia.

perjantai 6. kesäkuuta 2014

Lokakuun teatterimatka... Lontooseen

Minnekkä sitä nyt ihminen muualle teatteriin lähtisi. No kummiskin, matka sai alkunsa kun National Theatre julkisti syksyn ohjelmistonsa ja siihen kuului mm. 3 King James näytelmää. Jotta ostin liput niihin, koska sattui saamaan kaikki kolme näppärästi kahteen päivään. Siinä ympärillä oli kummasti tilaa, joten otin tiistaille Trafalgar Studiosin Transformed kaudelle lipun East Is East:iin.

Ja nyt sitten National Youth Theatre ilmoitti syksyn tulevat näytelmät, ja kaikki kolme olivat kiinnostavia. Macbeth sijoittuu ensimmäiseen maailmansotaan. Selfie on naisversio Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuvasta. Ja Private Peaceful myös 1. maailmansotaan sijoittuva.

Ja esityksiä sillain hassusti, että jos haluaisi kaikki samaan viikkoon ja niiden King James-näytelmien ympärille, niin piti sumplia sen East is East-lipun kanssa. Soitin ATG:lle tänään ja sain tiistain lippuni vaihdettua perjantaille. Oikein hyvää palvelua.

Vielä on torstaille matinea-aika vapaana ja lauantaillekin mahtuu 2 näytelmää. Yhteen niistä tulee ainakin Donmarin Henry IV luultavasti. Mutta toistaiseksi viikon kalenteri näyttää tältä:

14.10. ti klo 14.30 National Youth Theatre: Macbeth
14.10. ti klo 19.30 National Youth Theatre: Selfie

15.10. ke klo 14 National Theatre: King James play 1; The Key Will Keep the Lock
15.10. ke klo 19.30 National Theatre: King James play 2; Day of the Innocents

16.10. to klo 14.30 Donmar Warehouse: Henry IV
16.10. to klo 19.30 National Theatre: King James play 3; The True Mirror

17.10. pe klo 14.30 National Youth Theatre: Private Peaceful
17.10. pe klo 19.30 Trafalgar Studios: East is East

18.10. la toistaiseksi vapaa

19.10. su klo 15 Park Theatre: The Vertical Hour


Seuraavaksi/joskus tarttee alkaa miettimään lentoja ja majoituksia... niillä nyt ei niin kiire.

Totta puhuakseni, matka sai *oikeasti* alkunsa siitä kun Museum of Londonissa alkaa 17.10. uusi laaja Sherlock Holmes -näyttely. Nämä teatterijutut tulivat vaan siihen ympärille.

** Lisäsin tänne nyt Donmarin kokonaan naisroolitetun Henry IV:n, johon sain torstain matinealipun. **

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Pope Joan / National Youth Theatre 4.9.2013

Liput tänne hankin heti kun varmistui oman reissun ajankohta. Mutta ei tainnut kuitenkaan olla sellainen hitti menestys että oli loppuunmyyty, koska paikkoja sai ovelta hyvin ja kirkko ei ollut läheskään täynnä.

Siis, Pope Joan on ensimmäinen näytelmä minkä Louise Brealey kirjoitti ja esiintyjinä National Youth Theatren lahjakkaat nuoret. Osa oli kyllä selkeesti jo hieman vanhempia (reilusti yli parikymppisiä) että ehkä "nuoret" ei ole se paras sana kuvaamaan. Mutta lahjakkaat ilman muuta!



Esityspaikkana oli St. James Church Piccadillyllä. Sinne oli tehty alttarille ristinmuotoinen matala lava. Mutta koko kirkkoa hyödynnettiin hyvin, eli keskilaivaa ja parvia. Pienimuotoinen orkesteri (mm. saksofoni) soitti urkuparvella.


Tykkäsin esityksestä kovasti. Ensinnäkin miljöö oli ihastuttava, tunnelmallinen ja rauhallinen. Suitsukkeen tuoksu leijaili ilmassa... Akustisesti ei ehkä parhain tila, koska välillä oli vaikea kuulla kaikkea. Istuin kolmannella rivillä edestä (etupenkit oli varattu näyttelijöille) koska olin saanut vinkin  että mahdollisimman likellä alttaria, että siitä kuulisi parhaiten. No varmaan olikin niin, mutta silti hetkittäin kaikui kuiteskin. Pieni kaiku sopi kyllä laululle hyvin, sillä näytelmässä oli musiikkia ja munkkien laulua ihan mukavasti (ja se oli mykistävän kuuloista).

Tarinan keskiössä on Joan, nainen josta tulee legendan mukaan paavi. Oliko hän todellinen historiallinen henkilö vai ei, siitä ollaan edelleen montaa mieltä. Nykyajan tutkijoista valtaosa kallistuu sille kannalle että tarina on vain tarina, mutta... Näytelmässä hän kuitenkin ON todellinen hahmo. Seuraamme hänen lapsuuttaan ja nuoruuttaan, ja sitä matkaa miten hänestä tulee kirkon jäsen ja lopulta paavi. Ura kaatuu julkiseen rangaistukseen, kun käy ilmi että hän on raskaana. Loppu ei siis todellakaan ole onnellinen.


Näyttelijät olivat ihan älyttömän hyvin. Käsiohjelmassa ei mainita kenenkään rooleja, mutta Sophie Crawford esittää Joania riipaisevan kauniisti ja taidokkaasti. Kardinaali Anastasius on kieroilevan luihu, ja voin hyvin nähdä Robert Willoughbyn tulevaisuudessa roistojen rooleissa :-)

Guardian antoi näytelmälle vain 3 tähteä, hmmm... "keskiaikaista saippuaoopperaa". Jo aiemmin (3.9.) Guardianissa oli Louise Brealyn haastattelu.

The incense-rich church setting is hugely atmospheric, although it's an unforgiving environment for its brave young cast. The ritualism fits very neatly into a drama that, in Paul Hart's production, riffs on the body of Christ and the body of a woman, explores the way gender is performed and considers what it is like being a woman in a man's world. There are times when Joan behaves more like a man than a man, although the struggle is always exquisitely etched on Sophie Crawford's face.

Sherlockologyn porukat kävivät myös katsomassa näytelmän.

Sophie Crawford & Louise Brealey

Näytelmäkirjailija Louise Brealeyn haastattelu What's On Stage nettisivustolta on varsin kiinnostava. Siinä puhutaan mm. Rory Kinnearin debyyttinäytelmästä The Herd (minkä esitykset nyt valitettavasti missaan parilla päivällä) jossa Louise näyttelee, mutta myös Pope Joanin kirjoittamisesta ja näytelmän kirjoittamisesta ylipäätään.

NYT:in käsiohjelmassa lukuisa joukko entisiä näyttelijöitä "mainostaa" teatteria. Esim. Rafe Spall, Helen Mirren, Hugh Bonneville, Matt Smith, Luke Treadaway ovat kaikki joskus näytelleet National Youth Theatressa. Sitäpaitsi vice-president tittelillä löytyy aika nimekkäitä tyyppejä Sir Michael Cainesta Sir Sean Conneryyn, ja Sir Derek Jacobiin ja Sir ian McKelleniin :-) Peräti 4 James Bondiakin (Connery, Dalton, Moore, Craig).

Oli mulle ensimmäinen NYT:n esitys, mutta toivon mukaan ei viimeinen! Vuonna 1956 perustettu National Youth Theatre kouluttaa nuoria teatterintekijöitä ympäri maan.

At National Youth Theatre we inspire, train, and showcase exceptional performers and theatre technicians aged 14-25 from Great Britain and Northern Ireland. Each year we reach out across the UK to discover diverse new talent.