Tiedättekö sen tunteen kun odottaa jotain ihan kamalasti, vaikka nyt lapsena joulupukkia, ja sitten joutuu pettymään. Joulupukin paketista paljastuukin uudet sukat tai kalsarit, eikä toivottua legosettiä tai taikurin vermeitä. Vähän tämmönen fiilis mullekin nyt tuli. Olen kova Tšehov-fani, ja tykkään paljon myös scifistä. Alien-elokuvat ovat ehkä jääneet vieraammiksi, mutta osuuteni niistä olen nähnyt. Kun sitten viime syksynä kerrottiin että ohjaaja-käsikirjoittaja Jakob Öhrman yhdistää nämä kaksi eli Tšehovin Kolme sisarta ja koko Alien-tetralogian, olin hyppiä ilmaan ilosta (ja vähän hypinkin). Mikä yhdistelmä! Hetkeäkään en epäillyt etteikö tämä kombo toimisi, tai miettinyt että miten tämä toteutetaan. Olin ekstaasissa! Kolme sisarta ja viides näytös, jee!
Vaan kuinkas sitten kävikään? Valitettavasti jouduin pettymään. Vajaan kolmen tunnin näytelmän aikana todella monta kertaa. Esityksessä ei tuntunut olevan päätä eikä häntää. Joo, tunnistin sieltä kolmen sisaren Mashan (Inke Koskinen), Irinan (Fanni Noroila) ja Olgan (Sonja Kuittinen) kaipuun Moskovaan, ja pieniä pätkiä alkuperäistekstistä. Tunnistin myös Alien-leffoista tutut avaruushirviöt. Kaikki muu olikin sitten enemmän tai vähemmän päätöntä älämölöä, rasittavaa kiroilua, löysää valumista pitkin näyttämöä, kummallista muka-taiteellista kohkausta, räppärikaksikko Sofan (Kuittinen & Noroila) laulua ja kaikenlaista muuta ihme-tauhkaa. Ei ole koko teatterinkatsomisurallani ollut montaa kertaa kun olen halunnut lähteä väliajalla pois, mutta nyt tämä oli hyvin lähellä. Tarkemmin ajateltuani se edellinen kerta oli Kansallisteatterin Kirsikkapuistossa kymmenen vuotta sitten, Tšehovia sekin! Ja siitä huolimatta hän on yksi lempinäytelmäkirjailijoistani.
Onneksi en lähtenyt, esitys seestyi ja parani toisessa näytöksessä.
Mikä ihme tässä sitten riepoi? Oliko se vaan se kumma meuhkaus vai mikä? Yritin ymmärtää, koitin nähdä mitä Öhrman työryhminen halusi molemmista teoksista kertoa. En vaan löytänyt sitä punaista lankaa. Väliajalla mietittiin muutaman aktiivisen teatterikävijän ja siitä kirjoittavan kaverin (kiitos vaan Talle ja Eija väliaikapohdinnoista!) kanssa mikä meissä on vikana kun emme ymmärtäneet. Onko se ikä eli olemme auttamattoman vanhoja katsomaan tämmöistä? Katsomossa oli kyllä paljon nuoria eli parikymppisiä, ehkä tämä todellakin oli ikä/sukupolvikysymys?
Sen mölinän ja hälinän lisäksi minua ainakin häiritsi livekuvaaminen. Ääni ja kuva eivät muutenkaan ole aina synkassa, mutta nyt vielä äänet ajettiin jonkun ihme muuntimen läpi että kaikki tuli muutenkin oudon epäsynkassa ja metallisesti. Välillä saimme katsoa vain tapahtumia jostain muualta, kuvattuna. Haluan uskoa tämän olleen livekuvaa mutta saattoihan se olla vaikka tallenne. Tekstitys oli kyllä välillä ihan tarpeen koska puheesta ei aina saanut selvää. Liikekielikin oli sellaista nykivää.
Lars Idmanin lavastuksessa oli venäläisromanttista tyyliä yhdistettynä kalseaan avaruusalusestetiikkaan, kuten sopiikin. Samaa oli Brenda Gomezin pukusuunnittelussa, sotilasuniformuja, iltapukuja, korsetteja. Sopivasti slaavilaista ja scifiä. Niklas Vainion äänisuunnittelu ujeltaa ja koskee hetkittäin korviinkin. Oula Kitin taistelukoreografioista tykkäsin! Valosuunnittelu oli myös hienoa, varsinkin katsomoon tulevat punaiset sivuvalot! Kiitos Jaakko Sirainen niistä.
Välillä meno äityy uskonnolliseksikin, Alien-jahti saa gargantuamaiset mittasuhteet (noitavainot!) ja kaiken kattaa ihmisten ryömintä ja sekoilu. Jostain mieleeni putkahtaa Jouko Turkka. Tuskaisat kohtaamiset alieneiden kanssa ja kiemurtelut maassa, ääh, tämä on niin nähty. Kuolemisetkin kestävät ikuisuuden. Kohtaukset (kuten koko esityskin) oli pitkitetty ja venytetty.
Mitä muuta jäi mieleeni? Ei oikein mitään. Päällimmäinen fiilis oli kaiken häly ja outous, sekä fiilis siitä että olen tyhmä kun en tajua. Mä tiedän että nämä näyttelijät ovat lahjakkaita mutta nyt sekään ei oikein välittynyt katsomoon.
Nostan kyllä hattua että Työvis antaa tilaa vähän kokeellisemmillekin esityksille, ja ei-suuren-yleisön jutuille. Jos vanha kalkkis ei kaikkea ymmärrä niin se ei tarkoita etteikö semmoiselle teatterille ole a) katsojia b) tarvetta. Menkää siis kaikki kokeilunhaluiset ihmiset katsomaan ja kokemaan!
Esityskuvien copyright Ernest Protasiewicz.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti