Näytetään tekstit, joissa on tunniste Susanna Airaksinen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Susanna Airaksinen. Näytä kaikki tekstit

perjantai 14. helmikuuta 2025

Vampira - miten kaivaa oma hauta suulla / KOM-teatteri 12.2.2025

Jos jotain esitystä on odotettu, niin tätä! Aivan huippua että käsikirjoittajat Susanna Airaksinen ja Rosa-Maria Perä ovat tarttuneet kiehtovaan mysteeriin nimeltä Maila Nurmi. Tai Vampira, kuten hänet Hollywoodissa tunnettiin. Tavallaan tätä on odotettu vuosikymmeniä. Monelta Maila Nurmi on jo unohtunut, mutta Vampiran saattavat useimmat kauhuelokuvien ystävät muistaakin. Kulttimaineeseen kohonnut Maila teki lyhyen piipahduksen Hollywoodiin, mutta katosi sen jälkeen ja kuoli köyhänä ja unohdettuna.

KOM-teatterin uusi näytelmä Vampira - miten kaivaa oma hauta suulla keskittyy Maila Nurmen elämäntarinan lisäksi hänen tuttavapiiriinsä, eli Hollywoodin viihdekoneistoon ja sen laitamilla roikkuviin tyyppeihin. Airaksen ohjaama esitys on hengästyttävä sekametelisoppa kaikenlaista, mutta hyvällä tavalla. Tavallaan se on keskeneräisen oloinen, fragmentaarinen, ja sitten kaikki taas loksahtaa kohdilleen.

Ikääntynyt Maila (Vilma Melasniemi) kertoo nauhurille tarinaansa, katkerana, erakoituneena ja sohvalleen jumiutuneena. Tarinaansa missä sattuu ja tapahtuu, enemmän kuin monen muun elämässä. Alkaen köyhästä lapsuudesta juopon äidin, raittiussaarnaaja-isän ja veljen kanssa. Kalatehtaan (mikä mainio tanssikohtaus!) ja Broadwayn (luurankopukuisten tanssi!) ja kaikenlaisten kissanristiäisten kautta omaan ohjelmaan, omana Vampira-hahmonaan. Maila Nurmen elämässä on paljon camp-henkisiä kohtauksia, ja niinpä niitä on tässä esityksessäkin. Aikatasot, henkilöhahmot ja kohtaukset vaihtuvat lennossa ja välillä on vaikea pysyä hengästyttävässä tahdissa mukana. Esitys on aika rosoinen ja rouhea, hyppelehtivä ja holtiton, ja kumman koherentti.

Näyttelijäviisikko vetää lukuisat roolinsa vauhdilla. Kehenkään ei oikein ehditä syventyä, saatikka katsojana kiintyä, kun jo mennään eteenpäin. Ei sinällään huono asia tämäntyyppisessä esityksessä. Juho Uusitalon Ed Wood on mainio, ja samoin Isla Mustanojan James Dean ja Marlon Brando tyypittelyt. Myös Tommi Erosen Orson Welles hurmaa jäyhyydellään. Välillä vedetään kunnolla överiksi, kuten vaikkapa Elviksen ylä- ja alaosan sekoilut tai modernit biisivalinnat (Dire Straitsin Money For Nothing), mutta se sopii mainiosti tyyliilajiin. 

      

Vilma Melasniemi on aivan tyrmäävän hieno vanhana Mailana, hän tavoittaa hienosti sen katkeruuden ja surumielisyyden, mielen järkkymisenkin. Nuorena Mailana esiintyy Alina Tomnikov, ja tähän rooliin jäin kaipaamaan jotain... en osaa määritellä mitä.

Keskeneräisen ja sekaisen näköisen lavastuksen on laatinut Janne Vasama, mutta tarkempi tarkastelu osoittaa miten nerokas se onkaan! Valtavan peilisysteemin käyttö on myös mainio ratkaisu, samoin varjoteatteriosuus. Monenlainen rekvisiitta kuvastaa Mailankin elämän vaihtelevuutta ja rosoisuutta. Samettisohvasta on moneksi. Tie oli auki tähtiin, mutta mihin se veikään. Erityiskiitos piirtoheittimen luovasta käytöstä! Hienoa on myös valtavat HOLLYWOOD kirjaimet maalattuna teatterisalin seinillä. Hienosti lavalla käytettiin ovia, lattialuukkuja ja eri tasoja. Vasama on yhdessä Tomi Suovankosken kanssa vastuussa myös taitavasta videosuunnittelusta. Suovankoski on tehnyt myös valosuunnittelun.

Äänisuunnittelu on mainiota ja ääniefektit saavat hymyn huulille monta kertaa. Kiitos Jani Rapo siitä.

Rakastin erityisesti kohtausta missä kuvattiin Plan 9 From Outer Space -leffaa Ed Woodin johdolla. Se on minulle yksi klassikkoleffoista ja Maililla Vampirana oli siinä tärkeä rooli.

       

Joona Huotarin pukusuunnittelu on monipuolista ja johdattaa tarinaa eri vuosikymmenten läpi taitavasti. Pukuja nähdään kymmenittäin ja varsin mainioita ne ovat. Ed Woodin pörröneule, Vampiran mustanpuhuvat goottivaatteet, nahkatakit ja ikoniset Marilyn-mekot, silmäkarkkia koko rahalla. Leila Mäkysen maskeeraus viimeistelee visuaalisen esityksen.

Näytelmä pohtii Maila Nurmen elämäntarinan ohella tähteyttä ja tähtikulttia, ahneutta ja omistamishalua sekä tekijänoikeuksia. On surullista ja häpeällistäkin ettei Nurmi saanut luomaansa hahmoon tekijänoikeuksia. Marilyn Monroen suulla saavat suomalaiset laiskat taiteilijat kuulla kunniansa, eihän se nyt ole laitaa että valtio maksaisi taitelijoiden lorvimisesta apurahoja ja tukia! Napakkaa tekstiä!

Vampira on loppujen lopuksi aika surumielinen näytelmä, kaihoisakin. Onhan siinä kamalasti huumoria, mutta pohjalla on paljon tummia sävyjä. Hollywoodin kultakauden loisto on lopultakin vain pintasilausta, ja sen alla kupli monenlaista ikävää hyväksikäyttöä, salaisuuksia ja peittelyä. Suosittelen esitystä ilman muuta gooteille ja gootinmielisille, mutta myös kaikille Hollywoodista ja elokuvan historiasta kiinnostuneille, sekö toki hyvän teatterin ystäville. 


Esityskuvien copyright Janne Vasama.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

tiistai 27. syyskuuta 2022

Dracula / Åbo Svenska Teater 23.9.2022

Bram Stokerin kirjoittama Dracula on klassikko niin kirjana, elokuvissa kuin populaarikulttuurissa yleisemminkin. Mutta musikaalin sankarina häntä ei ole kovin usein nähty, ainakaan Suomessa.  Maailmalla on saatu kokea Frank Wildhornin parikymmentä vuotta sitten säveltämä teos, useanakin versiona. Mutta tämä Åbo Svenska Teaternin versio on ihan omansa, Susanna Airaksinen vastaa ohjauksen lisäksi käsikirjoituksesta ja Kari Mäkiranta sävellyksestä, äänisuunnittelun ja kapellimestariuden lisäksi. Ihan omaa tuotantoa siis, upeaa! Kotimaisia musikaaleja ei ole koskaan liikaa.

Tarinahan on se Stokerin perustuttu: nuori juristi Jonathan Harker (Aaro Wichmann) lähtee bisneksiä hoitamaan kaukaiseen Transsylvaniaan salaperäisen kreivi Draculan (Riko Eklundh) luo, jättäen nuoren vaimonsa Minan (Anna Victoria Eriksson) yksin kotiin Lontooseen, romaania kirjoittamaan. Kauhulinnassa odottaa viilipyttymäinen ja hienostunut isäntä, kolme janoista viettelijätärtä (Julia Korander, Stella Laine ja Sofia Törnqvist), kolkko linna ja mieltä järisyttävät kokemukset. Mina kaipailee kotona miestään, ja seurustelee mm. ystävänsä Lucyn (Tuuli Heinonen) kanssa. Tapahtumat eskaloituvat, Dracula saapuu Lontooseen jne, kyllähän te kaikki tiedätte. Juonellisesti ei siis pyörää ole keksitty uudelleen, ja miksipä pitäisikään koska se on niin toimiva. 

Edellämainittujen lisäksi ÅST:n lavalla nähdään lääkäri Seward (Samuel Karlsson) joka pyörittää hourulaa. Siellä potilaana on muuan outo heppu Renfield (Julia Korander) joka tykkää hyönteisistä... Lucyn poikaystävä/kosijakolmikkoa täydentää Sewardin lisäksi Holmwood (Ingemar Raukola) ja Morris (Heidi Aho/Iiro Heikkilä). Ja kun hommat menevät persiilleen, kutsutaan Van Helsing (Jerry Wahlforss) - joka suorastaan liitää apuun! Tämän manaamiskuviot kitaroineen ovat kyllä vertaansa vailla.

Porukka on lavalla aivan mainio, vaihdellen roolista toiseen. Sillä tokihan Draculan laivamatka Transsylvaniasta Lontooseen tarvitsee hersyvän hauskan merikohtauksen merimiehineen ("sillinhajuista pelleporukkaa"). On nunnia, sairaanhoitajaa, jne. Näyttelijätyö on kyllä erinomaista ja miten muuntautumiskykyinen tämä sakki on. Eklundhin Dracula on suomenruotsalaisuutta tihkuva, elegantti herrasmies, joka liikkuu aavemaisen hiljaa, vain korkojen kopistessa aina kun hän niin valitsee. Ah mikä charmi ja karisma! Draculan sivistyneisyys on käsin kosketeltavaa, jos nyt moukkamaista tapaa juoda verta ihmisistä ei lasketa. Ja nähdään me yksi hepulikin muuten niin tyynen miehen käytöksessä.

Ylipäätään koko Dracula on loistava esitys. Se on visuaalisesti kaunis, se on hauska ja viihdyttävä, se on esitys joka yllättää moneen kertaan. Ja tottakai, vähän pelottavakin, kuten kuuluukin. Anders Karls vastaa lavastuksesta, jossa on paljon kiinnostavia elementtejä. Metallihäkkyrä muuntuu nopeasti mielisairaalasta Draculan linnaksi. Taitava valosuunnittelu (Antti Niitemaa) luo tunnelmaa, ja varsinkin kun valot osuvat metallihäkkyrään, syntyy erikoisia efektejä.

Tuomas Lampinen osaa pukusuunnitelunsa, totta tosiaan.  Dracula punaisessa popliinitakissaan vain vihjaisee verenimijyyttään. Kaikki muukin on niin tyylikästä. Jopa raskaana oleva naisnäyttelijätär saadaan puvustettua niin hienosti ettei sitä ihan melkein edes erota. Draculan enkelit ovat sopivan tuhmia, punaisissaan tietenkin. Ja Van Helsing sitten, huh mikä könsikäs nahka-asussaan! Glitterin/kimallusten käyttö vaatteissa on sopivan hillittyä. Nam nam mitä silmäkarkkia. Sitä tarjoilee myös Sabina Segerströmin maskeeraus.

Susanna Airaksinen hurmasi minut ÅST:llä muutama vuosi sitten loistavan Jane Eyren kanssa. Tällä kertaa hän on ottanut esitykseen mukaan monien eri tyylilajien lisäksi myös nukketeatteriestetiikkaa ja akrobatiaa. Esimerkiksi hevoskyyti millä Harker matkaa Draculan linnaan - miten upeat hevoset ja sateenvarjopyörät vaunuissa. Ja kallonporauskohtaus varjoteatterina. 

        

Rakastin tekstiä, sitä oli hieman raikastettu ja modernisoitu, vaikka tapahtumat ovatkin 1800-luvulla. On lainattu niin suomalaista kansanperinnettä (Kuu paistaa komeasti, kuollut ajaa keveästi...) kuin Goethea (Iloitse sinä elämä...) Yleisöäkin hieman pelotellaan, mutta aika vähäinen on tämän Draculan kauhuvaikutus. Vade retro, satana! 

Neljähenkinen bändi musisoi Kari Mäkirannan johdolla monipuolisen taitavasti lavan takaosassa. Hieman erikoisempiakin soittimia osaavat mokomat taiturit soittaa, esimerkkeinä udu, darbuka ja yabahar! Musiikki vaihtaa tyylilajista toiseen nopeammin kun katsoja ehtii sanoa verikekkerit.

Ruotsinkieltä ei kannata pelätä, sillä tekstitys kulkee kätevästi näyttämön yläosassa ja katsomon sivuissa. Lisäksi mainitsen että esitys missä käytetään moottorisahaa lavalla ei ole koskaan huono! Nitojasta puhumattakaan! Eihän tämä niin kovin pelottava esitys ole, eikä tarvitsekaan olla. Pituutta on reilusti (2 h 45 min), mutta en kyllä tiedä mistä olisin lähtenyt karsimaan tai tiivistämäänkään. 

ÅST:n Dracula oli sellainen mitä odotin kovasti, eikö tarvinnut pettyä. Syksyn parhaimmistoa ja ehdottomasti uusintakatselun ansainnut. Mainittakoon vielä että koko teatteri on sonnustautunut parhaim... hurmeisimpiinsa ja kahvilankin tarjoilut mukailevat teemaa herkullisesti. Ihan must see sekä musikaalien, Draculan että ihan vaan viihdyttävän esityksen ystäville. Esitykset jatkuvat huhtikuun loppupuolelle niin että hitaammatkin ehtivät mukaan. 


Kuvien copyright Robert Seger.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.