Miksi näin? Festarin perustajalla, primus motorilla, taiteellisella johtajalla ja päätuottajalla Trent Pancyllä on asiaan selitys. Festari on syntynyt intohimosta, ja pitkälti ruohonjuuritasolla sitä edelleenkin pyöritetään. Kaikki on keskittynyt osallistujiin eli niin työpajojen kouluttajiin, niihin osallistujiin kuin muihin esiintyjiin. Trentillä itsellään on teatterialan tausta, ja vaikka mediapuolen opinnot TAMKissa ovat kesken, niin muut hommat ovat ajaneet festarin markkinoinnin ja mainonnan ohi. Festaria järjestetään talkoolaisten ja harjoittelijoiden voimin. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana on myös ammatikseen tiedotushommia tekevä. Talkoohengessä tottakai. Virallinen lehdistötiedotekin tehtiin viime vuonna ensimmäistä kertaa. Vaikkei ehkä suuri yleisö olekaan paikalle niin löytänyt, niin alan piireissä tapahtumalla on suuri suosio.
On kyllä hengästyttävää kuulla Trentin luettelevan festarin lukuja. 4 päivää tiukkaa tykitystä. Osallistujia 18 maasta, ja 10 huippukouluttajaa. Päivät porukka viettää tiiviisti työpajoilla ja illat nautitaan sitten esityksistä. Kolme suomalaista tiimiä ja kaksitoista kansainvälistä. Kaikki Trentin itse valikoimia.
Mutta miten tämmöistä maailmanlaajuista viihdettä on mahdollista nähdä juuri Tampereella? Perinteinen tarina tietenkin eli kaiken takana on nainen. Amerikkalainen Trent tapasi suomalaisen vaimonsa maailmalla - ja muutti tämä perässä Tampereelle elokuussa 2010. Festivaalin idea syntyi reilut kuusi vuotta sitten. Suomalaisten peruskäsitys improteatterista on hyvin erilaista mitä Trent ajatteli, ja hän halusi näyttää että impro on muutakin kuin käsikirjoittamatonta teatteria. Mitä kaikkea muuta sitten? En oikein tiedä vielä itsekään, mutta tämän viikon esitysten jälkeen olen viisaampi!
Se lisäksi että Trent pyörittää festaria ja viimeistelee käsikirjoittamiseen liittyvää graduaan, hän valmentaa, opettaa, kouluttaa ja konsultoi. Improa, ilmaisua, esiintymistä ja kaikkea siihen liittyvää. Toki kaksi pientä lasta vie oman aikansa kiireisen miehen elämästä. Mutta näin likellä festaria lastentarhanopettajana työskentelevä vaimo joutuu ottamaan päävastuun arjen pyörittämisestä. Trent on suunnitellut myös FIIF:in painotuotteet ja graafisen ilmeen, ja vaikka hän on kuulemma (myös toimiston ihmisten mukaan!) hieman oppinut delegoimaan, niin halu pitää kaikki festarin langat käsissään on silti suuri.
Ensimmäinen FIIF pidettiin siis toukokuussa 2012, ja sen Trent toteutti kouluprojektina TAMKille. Pienimuotoisen alun (2 iltaa, 6-8 joukkuetta ja yksi työpajapäivä) jälkeen tapahtuma on kasvanut joka vuosi. Mutta tarkoitus ei ole kyllä enempää laajentua, koska nyt vielä homma pysyy jotenkuten käsissä ja osallistujat tuntevat olevansa kuin yhtä porukkaa. Siihen auttaa myös kaikkien majoittuminen samassa hostellissa ja muutenkin paljon yhdessä vietettyä aikaa. Osallistumismaksu kattaa aamupalat ja t-paidat, osallistumiset iltaesityksiin ja työpajoihin, majoituksen lisäksi siis. Lisäksi alennuksia saa monista ravintoloista ja muista paikoista.
Tampere on monellakin tapaa hyvä kaupunki kansainväliselle kulttuurifestarille. Täällä on paljon ulkomaalaisia opiskelijoita ja muita ihmisiä, kulttuurielämä on vilkasta ja vireää ja sijaintikin on hyvä. Trentin kokemuksen mukaan Tampere ei ole niin kulttuurisnobi kaupunkina kuin Turku tai Helsinki. Työläistausta vaikuttaa ehkä tähän. Trent haluaa kyllä asua jossain vaiheessa perheineen myös Amerikassa, mutta ainakin nyt koti on täällä. Hiljattain ostettu rivitaloasunto ankkuroi heitä tiukemmin Suomeen. Lapsilla on toki kaksoiskansalaisuus ja kaksikielisyys, mutta tällä hetkellä Suomi sopii perheelle paremmin.
On kiinnostavaa kuunnella asiastaan innostuneen ihmisen kertovan ajatuksistaan ja ideoistaan. On myös aika huikeaa että Tampereella on yksi maailman tunnetuimmista alan tapahtumista, joka on hyvin tunnettu ja tiedetty muualla - paitsi kotipaikallaan tai kotimaassaan. Niinkin tunnettu, että muutamien vuosien aikana Eurooppaan on ilmaantunut uusia vastaavanlaisia festivaaleja useita.
Trent haluaisi nähdä impron omana itsenäisenä taiteenlajinaan. Ei osana stand-up komediaa tai teatteria. Ne ovat hänen näkemyksensä mukaan kolme ihan erillistä juttua. Chicago on yksi impron pääpaikoista maailmalla, ja sieltä Trent on myös itse kotoisin.
Mutta miksi sitten lähteä tällä viikolla katsomaan kansainvälistä impromeininkiä Ylioppilasteatterille? Trent tarjoaa kaksi syytä. Ensinnäkin pääsee katsomaan mitä kaikkea kiinnostavaa maailmalla on tarjota meille kulttuurimielessä. Ja toisekseen pääsee näkemään miten paljon erilaista improa voi olla, koska kirjo on valtavan laaja. Itse lisäisin tähän vielä edulliset hinnat, koska yhden illan lipulla pääsee näkemään kuusi erilaista esitystä. Kokoaikapassilla toki vieläkin halvemmalla.
Itse meinaan viettää keskiviikko- ja torstai-illat tutustumassa tähän itselle uuteen kulttuurin lajiin. Esityksiä on siis keskiviikosta lauantaihin, ja lippuja saa ennakkoon tai esitysiltoina Ylioppilasteatterin ovelta. Nähdään impron merkeissä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti