Kalervo Palsa (1947-1987) on mielenkiintoinen taiteilija, josta olen ollut kiinnostunut 90-luvun alusta asti. Olen käynyt katsomassa Palsa-aiheisia taidenäyttelyitä, lukenut tämän sarjakuvia ja päiväkirjoja, ja muiden kirjoittamia teoksia. Ja ehkä jollain tasolla koittanut päästä sisälle Palsan sielunmaisemaan. Tämä Kristian Smedsin ja Rosa Liksomin käsikirjoittama spektaakkeli pääsee varmaan aika lähelle Palsa-ilmiötä.
Kristian Smeds vastasi esityksen käsikirjoittamisen lisäksi myös ohjauksesta, lavastuksesta sekä näyttelemisestä. Esitys kesti melkein kolme ja puoli (3,5) tuntia, ja ilman väliaikaa. Siinä tiesi kyllä istuneensa. Mutta jotenkin ei se tuntunut niin pitkältä, koska se vaan oli jotenkin niin kokonaisvaltaista taidetta. Tykkäsin ihan kauheasti!
Esityksen primus motor, varsinainen dynamo, oli kuitenkin Kristian Smeds itse. Sujuvasti Palsan nahkoihin solahtava samaanimainen Smeds, jonka kädestä minä ainakin olin valmis syömään ensi minuuteista alkaen. Sen sijaan tyydyin nauttimaan kossuvissyä sillipurkeista jossain vaiheessa iltaa. Smeds vuorottelee kertojana ja Palsana. Maaninen, nahkatakin retaleessa, ilman paitaa, puukko vyössä, tukkijätkän saappaat, punaisiksi lakatut kynnet... Smeds tavoittaa Palsan kaksijakoisuuden hyvin. Kaikki se herkkyys ja rajuus, elämänjano ja kuolemankaipuu. Tarina kuljettaa läpi Palsan elämän ja taiteen, taidekoulun Helsingissä, ulkomaan reissut, taiteen teon ja ahdistuksen, viinan juomisen, suhteen pornoon.
Yleisö istuu teatterin lavalla, siellä esiripun toisellan (väärällä) puolella. Vähän kuin jossain leirinuotiolla ennen muinoin, seuraamassa samaanin rituaaleja. Tekninen henkilökunta (erityisesti valosuunnittelusta vastaava Pietu Pietiäinen - upeassa, upeassa kostyymissään!) on myös mukana esityksessä. Yhtäkkiä kesken kaiken Pietiäinen esittää meille diasulkeisissa Keskiyön Kansallisteatterin teesejä, ruotsiksi! (mun onneksi vaihtaa kyllä Suomeen). Taiteellinen provokaatio, fyysinen masturbaatio ja henkinen ovulaatio, jes.
Lavastus on myös ihan mykistävä. Sekoitus pyörivää bändilavaa keskellä, kynttiläkruunuja, Palsan teoksia, Kusisen koiran jäinen kuolema - taulu, kaikenlaista härpäkettä ja hämärää valoa. Yksikätisen Kristuksen toteutus oli hienoa. Sillisalaatti kaikenlaista, mutta hyvin toimivaa.
Smeds puhuu lopuksi taiteilijana syrjinnästä. Miksei jokainen saa tässä maailmassa olla sellainen kun on. Kun Palsa makaa lopussa arkussaan (minkä kannessa lukee isolla RUNKKARI), mihin lapetaan jääpaloja päälle, well...
Esitys oli väkevä ja hullaannuin siihen ihan kokonaan. Sellainen joka vaan imi sisäänsä ja jätti pään täyteen ajatuksia. Menkää katsomaan!
Kuvien copyright (paitsi sillipurkkikuva on oma) Ulla Jokisalo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti