Näytetään tekstit, joissa on tunniste Teatteri Takomo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Teatteri Takomo. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Ruusuruoska / Teatteri Takomo & Tampereen työväen teatteri 8.2.2020

Onko mahdollista tuoda sarjakuvaa teatterin lavalle? Vaihtelevalla menestyksellä. Muutaman vuoden takainen Q-teatterin versio Corto Maltesesta oli enemmän kuin onnistunut tulkinta. Vaan miten onnistuu Alpo Jaakolan 1960-luvun kulttisarjakuva Ruusuruoskan muunto lavalle? Kunnianhimoinen hanke. Teatteri Takomo esitti tätä viime syksynä ja nyt oli Tampereen ensi-illan vuoro. Lisää näitä yhteistöitä eri teatterien välillä, kiitos!


Jaakola oli kuvanveistäjä ja taidemaalari, mutta taiteellisesti lahjakkaalta sujui myös sarjakuvan teko. Ruusuruoska ei toisaalta ole perinteinen sarjakuva, vaan kokoelma erilaisia yhden kuvan piirroksia. Ei ole siis mitään yhtenäistä tarinaa, joka kestäisi kokonaisen albumin verran, tai edes kolmea ruutua. Niinpä Esa Kirkkopellon ohjaama esityskin on hyvin fragmentaarinen. Kokoelma erilaisia lyhyitä kuvaelmia. Mikä Rättö on kirjoittanut tekstin, joka vaihtelee meditatiivisesta ties mihin sfääreihin nousevaan tajunnanvirtaan. Ruusuteema sitoo hieman pätkiä yhteen, mutta ei sillä ole oikeastaan mitään merkitystä. Esitys on riemastuttavan hauska, leikkisän rento ja melkoisen outo. Suorastaan surrealistinen. 

Koko Ruusuruoska on ilakoivaa hupsuttelua, jossa näyttelijäviisikko pääsee todellakin toteuttamaan itseään. Välillä tulee mieleen Monty Pythonin hupsujen kävelyiden ministeriö, välillä lasten päiväkotileikit ("tämä on puu, täältä tulee ihminen") missä myös vaihdetaan pukuja alvariinsa. Lavalla nähdään jumalaa ja saatanaa, vietellään ja tullaan viekoitelluksi, hupaillaan ja pölhöillään. Ei kaikki kuitenkaan höyhenenkevyttä ole. 


Joanna Haartti ja Joonas Heikkinen Teatteri Takomosta, Auvo Vihro ja Minna Hokkanen TTT:ltä ja Sofia Smeds Nätyltä tuovat monenlaisia hahmoja estradille. Kohtaukset soljuvat saumattomasti eteenpäin. Osa on ihan absurdeja, osa hauskoja, osa eroottisiakin. Tajunnanvirtaa, outoja lausahduksia, täysillä heittäytymistä mukaan. Ruusuorgioita ja mystisiä ihmisiä kolmine nänneineen. Ja Elviksen oloinen kulttijohtaja! 

Kuolema kortinpeluussa -kohtaus tuo mieleeni jotenkin Bergmanin Seitsemäs sinetti -elokuvan kohtauksen missä kuolema pelaa shakkia ritarin kanssa. Illan aikana selviää myös Turun tuomiokirkon jokaöisten kuparinkiillottajien salat ja miksi rikkaruohot leviävät parhaiten Vihron esittämän puutarhurin tarhaan. Ennen muinon tehtiin näin -kohtaus on riemastuttava! Kehon liikunallisuus ja tanssillisuus oli ihan avainasemassa koko esityksessä.


Kaikki ovat paljain jalon ja rennoissa, mukavissa vaatteissa. Sanna Levo on kaivellut Työviksen puku- ja tarpeistovarastoista jos jonkinlaista rooliasua ja härpäkettä lavalle jota on Mikko Hynnisen kanssa suunnitellut. Vehreän köynnöskeitaan alla on hyvä näytellä. 

Esityksen helmenä kuullaan upeaa luuttumusiikkia, jota trubaduurimainen Eero Palviainen loihtii usealla soittimellaan. Musiikki on vanhaa, 1400-1600 -luvuilta, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Auvo Vihron tulkitsema Ruusu on punainen kuulostaa hienolta, ja sopii mainiosti ruusuteemaan. Kuulemme myös Sofia Smedsian upeaäänistä laulua ja Minna Hokkasen ja Joanna Haartin duetoimassa. Onneksi käsiohjelmassa on biisilista niin pääsee kotonakin vielä fiilistelemään luuttumusiikin kanssa.


Monipuolinen ja jotenkin hurmaava esitys, kaikessa sekavuudessaan ja poukkoilevuudessaankin. En tiedä mitä odotin, mutta en ainakaan tätä! Olihan tämä vähän outo, ja moneen kertaan tuli mietittyä mitäköhän psykedeelisiä aineita Jaakola oli mahtanut nauttia piirroksia luodessaan. Vai oliko hänellä vaan niin kiinnostavat unet?

Kaupan päälle saa vihkosen mistä voi tutkailla Jaakolan sarjakuvaa. Suosittelen ihmiselle joka on nähnyt teatterin lavalla jo "kaiken". Tämmöistä et ole nähnyt, paitsi ehkä unissasi.


Esityskuvien copyright Mitro Härkönen.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.

keskiviikko 26. lokakuuta 2016

Noitavaino / Teatteri Takomo & Klockriketeatern 26.10.2016


Jos ei muuta syytä katsoa tämä Klockriketeaternin ja Teatteri Takomon yhteistyöprojekti Noitavaino, niin Harry Potteria suomalaisen teatterin lavalla on mitä oivallisin syy! Voisin luetella parikymmentä muutakin syytä, mutta tässä tiivistelmä:

1) Ohjaaja Akse Pettersson.

2) Aivan loistava, joustava ja vikkeläliikkeinen ensemble: Carl Alm, Marc Gassot, Niina Hosiasluoma, Ella Lahdenmäki, Hanna Raiskinmäki, Matti Raita, Jukka Ruotsalainen ja Eeva Soivio. Bravo!

3) Mielenkiintoinen, hypnoottinen ja sopivasti esitykseen solahtava musiikki. Siitä kiitos Matti Raita, joka musisoi paikan päällä.

4) Ne Harry Potter kohtaukset! Hanna Raiskinmäelle oma Potter-show!

5) Upeat, kimaltavat puvut!

6) Se kun Marc Gassot tilittää Matti Raita-raukalle miten tämä on onneksi tavallinen ja "normaali", mutta kaikki muut tästä porukasta ihan kamalia. Pervoja, juoppoja, narkkareita, huoria, eläimiinsekaantujia, imppaajia... Ihan bravuurikohtaus Gassotilta!

7) Yövartija Yöradiossa!

8) Korttipeli, missä yksi käy kokoajan jossain muualla (TeaK, toteuttaa unelmiaan, etsii rakkautta jne) ja palaa aina takaisin peliin. Pieneksi hetkeksi. Ja lopuksi kiittää ihanasta pelistä... Ja taas jäin peilaamaan omaa elämääni tähän.



Kaiken kaikkiaan tässä lähestyttiin yksilöyttä ja ryhmään kuulumista, yhteisöllisyyttä monelta eri kantilta. Pieniä episodimaisia juttuja. Välillä oli tunne ettei enää olla edes katsomassa näytelmää, vaan ihan vaan näiden ihmisten omia juttuja. Niinkuin vaikka teatterin harkoissa. Tuli vähän sellainen kärpäsenä katossa fiilis. Ja miten lavasteiksi riittää matka-arkku (mutta minkälainen matka-arkku! Tulee hieman mieleen Terry Pratchettin kirjoista tuttu Matkatavara. Itse asiassa, monet näistä esityksen teemoista ja tyypeistä on kuin suoraan Pratchettiltä).

Onko meissä kaikissa joku pimeä puoli? Ja miten määrittelemme toiset ihmiset, tai edes itsemme? Mielenkiintoisia ajatusleikkejä yleisön kanssa. Ja mistä nykyään saa loukkaantua, mitä voi sanoa tai tehdä ettei kukaan loukkaantuisi (oma vastaus: ei mitään, koska aina JOKU loukkaantuu).

Varsin älykkäitä pohdintoja, joka jäi raksuttamaan takaraivoon vielä pitkäksi aikaa. Esityksiä on 30.11. asti Takomon tiloissa, jotta riennäppä lippukaupoille!


Kuvien copyright Laura Karén
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.