Helsingin kaupunginteatterin suurhanke Billy Elliot sai ensi-iltansa 27.8. teatterin väistötiloissa Linnanmäen Peacockissa. Oli ilo ja kunnia olla paikalla ensimmäisten joukossa fiilistelemässä. Vaikken niin kauhean paljon musikaaleja olekaan nähnyt, niin Billyn olen, ja tykkään siitä valtavasti. Jo alkuperäisteos eli mahtavan Jamie Bellin tähdittämä leffa aikoinaan kolahti ja kovaa, ja muutamia vuosia sitten Lontoossa näkemäni versio oli myöskin vallan erinomainen.
Teatteribloggari mekossa!
Mutta miksei muka tätä voisi tuoda Suomeen, saattaa lukija pohtia tykönään. No, epäilin ettei tästä maasta löytyisi tarpeeksi lahjakkaita nuoria poikia. Siis laulu- ja tanssitaitoisia, jotka kykenevät vetämään Billyn roolin uskottavasti. Ja Michaelin roolin myös. On niitä nyt löytynyt, peräti kolmin kappalein! Hienoa! Toinen pieni epäilyksenaihe oli itse aihe. Tämmöiselle mun ikäiselle brittikulttuurin hurahtaneelle Billy Elliot on mainio nostalgiatrippi, mutta miten se toimii vuoden 2015 Suomessa? No, hyvin toimii, koska tarina on sillä tavalla ajaton ja toteutus niin hyvä.
HKT:n Billy Elliot on kaikin puolin
näyttävä ja hieno esitys. Jotkut asiat olivat mielestäni jopa paremmin tehty
kuin Lontoossa! Hatunnosto lisäksi siitä, että Suomeen saatiin tehdä ns oma
versio, eikä vain Lontoon kopiota. Esitys tempaa hyvin mukaansa, vaikka
sen osaankin lähestulkoon ulkoa.
Tarina on varmaan kaikille tuttu, mutta eletään Thatcherin
hallinnoimaa 80-lukua Koillis-Englannissa, lakkoilevassa kaivoskaupungissa. Elliotin
perheen miehet ovat töissä kaivoksessa, mummo seniili, äiti kuollut, ja
12-vuotias Billy ei halua nyrkkeillä, vaan tanssia balettia.
Markku Nenonen vastaa ohjauksesta ja
koreografiasta, ja vallan hienosti sujuu molemmat. Mikko Koivusalon suomennos
on varsin uskollinen alkuperäiselle. Ja bonusta siitä ettei sitä Durhamin
murretta ole lähdetty vetämään miksikään savoksi tms. Ihan normaalisti puhuvat.
Siltikin hyvin näyttelijät saavat erot esiin, esim. kun Billyn isä kohtaa
pääsykokeissa lontoolaisen herrasmiehen :-) Teksti toimii suomeksi.
Elina Kolehmaisen puvustus on niin
autenttista 80-lukua ettei tosikaan. Niin värit kuin materiaalitkin.
Tikkitakit! Samettifarkut! Ja silmälasinkehykset! Ja vielä sellaista
brittihenkistä muotia. Lavastus (Jani Uljas ja Jari Ijäs) oli myös juurikin
sopivan nuhruinen ollakseen 80-luvun koillisenglantilainen
kaivoskaupunkimiljöö. Tiiliseinää, kukkatapettia... Balettikoulun pääsykokeen
seinä oli tosi kaunis! Lavastukset ovat näppärästi liikkuvia irtoelementtejä,
mm. Billyn yläkerran huone rappusineen. Pidin kovasti myös William Ilesin valosuunnittelusta,
eri väreillä luotiin hyvin tunnelmaa (esim. mummin tanssituskohtaus), ja
muutenkin valot korostavat sopivasti.
Roolitukset ovat kaikin puolin onnistuneet. Aikuismiehitys on
tuplana ja lasten/nuorten roolitus triplana. Ensi-illassa Billyn isän roolin
veti Risto Kaskilahti, ja äidin Emilia Nyman. Kumpikin teki ihan hienoa perustyötä.
Leena Uotila oli tosi symppis Billyn mummina; rooli kun on niin rakastettava jo
lähtökohtaisestikin. Petrus Kähkönen oli erinomaisen hyvä kuumapäisenä Billyn
isoveljenä. Nyrkkeilyvalmentaja Georgen roolissa pikkasen överi Panu Vauhkonen,
jolle tämä sopii kuin nenä (vai nyrkki?) päähän! Tyyppi herättää suurta hilpeyttä yleisössä.
Balettikoulun säestyshommia hoitelee Abba-mies (Björn vai Benny, mulla menee ne
aina sekasin) herra Braithwaite elikkäs Unto Nuora. Tykkäsin myös tästä
tyypistä yliampuvuudessaankin.
Tanssiopettaja rouva Wilkinsonin osa ei ole ihan helpoimmasta
päästä, mutta ainakin Jonna Järnefelt klaaraa homman hienosti. Pitää osata
tanssia ja laulaa ja muuta, mutta rautaisella ammattitaidolla nämä seikat onnistuvat
hyvin.
Ensi-illassa Billynä hehkui Lassi Hirvonen. Ei ehkä maailman paras
laulaja, mutta se into ja virne ja heittäytyminen rooliin teki vaikutuksen.
Lisäksi olisin ehkä kaivannut siihen varsinaiseen tanssiin enemmän …
tanssillisuutta. Tai siis ehkä sitä baletin osaamista. Nyt se oli ehkä enempi
jotain streettanssia tai sellaista. Mutta tosiaankin, tiedän tanssista vieläkin
vähemmän kuin teatterista, eli olen vähän jäävi sanomaan mitään.
Kattokaa nyt tätä Lassin hehkua lopussa!
Ja ei saisi vertailla
Lontoon-versioon, tai mihinkään muuhunkaan. Mutta se varsinainen tanssiminen (oikein
kellään, paitsi ehkä aikuis-Billyä esittäneellä Antti Keinäsellä, joka on
Kansallisbaletin solisti) ei ollut esityksen vahvinta osaamisaluetta. Olisi
kiinnostavaa nähdä esitys kaikilla kolmella eri Billyllä, millaisia painotuksia
kullakin tanssissa on, mutta ei taida olla taloudellisesti saatikka ajallisesti
mahdollista.
Enskarissa Billyn kaveria Michaelia esitti Kasperi Virta. Joka
varasti kyllä show’n joka kerta ilmaantuessaan lavalle. Okei, Michael on mainio hahmo, sellainen mitä varauksetta yleisö rakastaa. Ihmisiä tuntuu aina
naurattavan kun miehet pukeutuvat naisten vaatteisiin, ja pieni poika naisten
hepenissä on sitten vieläkin kivempaa. Mutta sen lisäksi Michaelilla (ja toki
siis Kasperilla) on valtavasti pilkettä silmässä! Kun tämä vielä on Billyä noin puolet pienempi ja loistava showmies, niin tämä katsoja oli ainakin ihan sulaa
vahaa. Ja hitsi niitä reploja: ”stondis ja tutu ei välttämättä sovi yhteen” J
Muutama mun lempparikohtaus/biisi olivat nytkin hyviä. Eli
Solidarity (Solidaarisuus) balettityttöineen, mellakkapoliiseineen ja kaivosmiehineen
on näyttävä ja mukaansatempaava. Ja sitten tietysti se kun Michael ja Billy
sovittavat naistenvaatteita ja intoutuvat steppaamaan. Huh! ”Ei ole mitenkään
väärin pukeutua naisten kuteisiin” No ei ole ei, kunpa ihmiset ymmärtäisivät
sen! Tämä upea Michael-show parrasvaloineen, kabareineen, dragartisteineen ja
burleskihahmoineen on paljon näyttävämpi kuin Lontoon tanssivat naistenmekot
btw. Yksi esityksen ehdottomia kohokohtia!
Ja Electricity (Sähköä), kun Billy kertoo Royal Ballet Schoolin
raadille miltä hänestä tanssiessa tuntuu. Ehkä kuitenkin kirsikkana kakun päällä
eli itselle esityksen SE kohtaus on Billyn ja aikuis-Billyn yhteinen Joutsenlampi-tanssikohtaus.
Kylmät väreet menevät selkääni pitkin; musiikista ja tunnelmasta ja
fiiliksestä. Valaistus! Savu! Ja musiikki… Billy liitelee taivaan halki ja
kaikki muu lakkaa olemasta, hetkeksi. Ja ehkä piti vähän pyyhkiä silmiäkin.
Joukkokohtaukset ylipäätään ovat yksi tämän esityksen suoloista. Ihanaa, ihanaa!
Somessa on ensi-illan jälkeen kohistu miten tässä kiroillaan niin
paljon. No, niin kiroillaankin. Itsekin pistin seikan merkille. Mutta se ei
haittaa, tai saisi haitata. Sillä voiko joku rehellisesti kuvitella ettei tässä
kiroiltaisi? Se ei ole mikään ylimääräinen tehostekeino, vaan ihan osa näiden
ihmisten arkea ja elämää. Ja jos joku katsoja ei voi viedä lastaan katsomaan
(tässä on ikäsuosituksena muutenkin 10 v.) niin sitten ei auta. Ei musikaali-
tai teatteriesitys missä on lapsia mukana tarkoita että se automaattisesti on
lapsille sopiva. Sitäpaitsi, kyllä ne
lapset ja nuoret sitä kiroilua ovat jo kuulleet… Rouva Wilkinsonin hokema ”jep
jep, paskaaks tässä” toistui kyllä aikas monta kertaa.
Yksi lisäkiitos vielä Jorma Uotisen äänen käyttämisestä pääsykoeraadin puheenjohtajana,
mikä oivallus! Kukaan ei siihen olisi paremmin sopinutkaan.
Ainoa varsinainen miinus menee kyllä
Peacock-teatterin penkeille. Ne ovat kivikovat eli oma tyyny kannattaa ottaa mukaan! Muuten ei
persaus kestä 2 h 40 min pitkää esitystä.
Allekirjoittanut ja kollegansa Talle enskarihuumassa
Varsin miellyttävä kokemus siis kaikin puolin – varaa lippusi
nopeasti, sillä tämä esitys EI jatku ensi vuodelle. Silloin puhaltavat jo uudet
tuulet Peacockissa.
Näin esityksen ilmaisella pressilipulla.
Kuvien copyright Mirka Kleemola
paitsi nuo omat kuvat.
Mä unohdin omassa postauksessani mainita tuon Jorma Uotisen kokonaan! Se oli kyllä mainio lisä. Ja kiitos onnistuneesta yhteiskuvasta :)
VastaaPoistaTää kyllä kiinnostaa niin mielenkiintoiselta että! Ja onhan leffaversio aivan mahtava!
VastaaPoistaSaa nähä pääsiskö tätä katsomaan vielä :)!
Meitsi pääsee vihdoin ensi viikolla tätä katsomaan, odotan kiinnostuksella! Leffa on itselle tosi rakas, muita versioita en tästä ole sitten nähnytkään. Kauden avajaisissa vakuutuin lapsinäyttelijöiden innosta (etenkin tää Kasperi Virta, vau mikä lavakarisma!), sillä saa paljon "anteeksi" kun uskaltaa kuitenkin vetää täysillä sen roolin. Hyvältä siis kuulostaa, avoimin mielin katsomoon (ja ehkä otan sen tyynynkin!).
VastaaPoista