Kuten jo viime kuussa
ennakoinkin, Romulan taiteellisen teatterin tämän vuoden suursatsaus
eli Shakespearen Myrsky on Tapaus. Isolla teellä. Harmikseni
ennätin katsomaan sitä vasta ihan vihonviimeiseen esitykseen 16.8., mutta
onneksi edes silloin. Harmi sikäli, että nyt en saanut kerrottua ihmisille että
MENKÄÄ KATSOMAAN! Nyt voin vaan surkutellen sanoa, että harmi jos missasitte
loistavan ja kiinnostavan tulkinnan tästä klassikosta.
Sade ja tuuli
sopivat tähän näytelmään paremmin kuin hyvin. Pitkät kalsarit, uusi upea
ROMU-pipo ja sadehousut takkeineen muodostivat mun teatterigarderoobin
perusteet. Ei tullut kylmä. Lisänä istuinalusta ja kumisaappaat. Näytelmää ei
siis seurattu katsomosta käsin, paitsi alussa ja lopussa. Kun ylhäisten laiva
haaksirikkoutuu ja he jalkautuvat Prosperon saarelle, niin mekin lähdimme
vaeltamaan pitkin saarta. Mahtavaa! Matkan varrella kohtasimme saaren asukkaita
erilaisissa paikoissa ja tilanteissa. Luontoon oli siroteltu kirjapinoja, ja
puukasoja. Ja pääsipä yleisökin kantamaan polttopuita pitkin.
Kylmästä kelistä
huolimatta monet esiintyjät kirmasivat mutaisessa maassa paljain jaloin, hrr!
Kuten arvata saattaa olivat kaikkien puvut viimeisen päälle mietityt.
Saarelaisilla ruskeita sävyjä, aatelisseurueella sinistä ja Miranda kellan- ja
kullansävyissä. Arielilla vaaleaa ja kultaa. Harmonista ja kaunista. Prosperon
sininen viitta on ollut joskus hieno, mutta nyt vuosien ja säiden kuluttama.
Kyllä visualisti Joanne
Greenwood osaa hommansa!
Lavastuksessakaan ei paljoa kikkailla. Mustia seiniä peittää vain yksi taulu;
merimaisema purjeveneillä. Kaikenkaikkiaan koko visuaalinen ilme käsiohjelmasta
(Myrsky-printattu keittiörätti) ennakkojulisteisiin on viimeisen päälle
mietitty ja toteutettu.
Erityisen iso
kiitos taitavalle orkesterille, joka loihti säveliään niin katsomossa kuin
reittimme varrella. Kontrabasso, huuliharppu, munniharppu, symbaali ja pitkän
huuliharpun näköinen kapistus (onkohan sille joku oma nimi, sellainen n. 25 cm
huuliharpun näköinen systeemi kuiteskin) ja pitkätukkaiset muusikot. Niin ja
myös kaunisääninen naislaulaja yhdessä pysähdyspaikassa. Valtavan hienoa!
Kiitos.
Tarttee sanoa että Jaakko Karjula tekee yhden parhaista
Prospero-rooleista mitä olen nähnyt! Väkevä ilmaisu, kantava ääni ja iso karisma!
Vallan hienoa työtä. Mua kyllä hieman nauratti, kun alussa muusikot soittivat
hieman aavemaista musiikkia ja Prospero lausui äänettömänä kirjastaan (nostatti
siis myrskyä, joka upottaisi Alonson seurueen laivan). Ja mun takana istuneet
ihmiset (keille Myrsky ei ole ehkä maailman tutuin) kommentoivat: "mikä
toi haahuilija on tuolla puun alla?" :-)
Prosperon
Miranda-tyttärenä Sanni Kero, joka oli myös raikas ja hyvä roolissaan.
Ariel (Sanna Niemelä) on eteerisen kaunis ja ilmava, ja hiukset ovat
ihanat! Jonkunsortin pikkuhenkiä (pikku-Arielejä) nähdään myös kymmenkunta. He
toimivat oppainamme saarella ettemme eksy polulta. Ja tarjoilevat maljalliset
viiniä, kun seuraamme Stefanon ja Trinculon ryyppäjäisiä Calibanin kanssa.
Tämän liikkumisenkin takia meitä on normaalia pienempi katsojajoukko.
Rujo ja outo
Caliban (Santeri Mäensivu) piiloutuu ruskeaan hupulliseen kaapuunsa,
koikkelehtien ja mylvähtäen. Herkkäuskoinen ressu lankeaa luulemaan Stefanoa (Pauli
Kylväjä) jumalaksi, ja osallistuu mielellään Prosperon syrjäyttämisyrikseen
vapautuakseen tämän orjuudesta. Stefano kun luulee pääsevänsä saaren
kuninkaaksi, jos saa kammettua Prosperon pois vallasta. Pidin kovasti myös Arto Katilan ylväästä Alonsosta
ja Aleksi Sandroosin juonittelevasta Sebastianista.
Kaikkien puhe
kantaa hyvin, paitsi nuorella Julian
Mäkelällä Ferdinandin roolissa on pieniä ongelmia artikulaation sekä myös
äänen kuulumisen kanssa. Muutenkaan Mirandan ja Ferdinandin rakkaustarina ei
ihan minua onnistu vakuuttamaan. Hääkohtauksessa kaikkien puhe hieman jää
musiikin jalkoihin. Mutta ne nauhat olivat hienot!
Tykkäsin kun tässä
oli hieman sekoiteltu sukupuolirooleja/miehityksiä. Hyvin saattoi Sofiia Syrén vetää Trinculona tai Carla Kyynäräinen Antoniona, kunhan tämä oli vaan
muutettu Antoniaksi elikkä Prosperon siskoksi veljen sijaan. Lisäksi hovimies
Gonzalona nähdään erinomainen Piia Vihuri, ylimys Franciscana (alunper.
Francisco) Aata
Jukarainen ja puosuna Roosa
Mielonen. Ei haitannut menoa lainkaan.
Pidin kovasti
tästä risteilyteemasta muutenkin. Henkilökunta lippuluukulla oli
pelastusliiveissä ja muutenkin olimme mukana laivalla, sillä katsomossa istui
osa näyttelijöistä, mukana "laivassa". Haaksirikko toteutettiin
taitavasti myös, tai siis ensin laivan joutuminen myrskyn kouriin ja sitä
seurannut haaksirikko.
Kaiken kaikkiaan
vallan erinomainen ohjausdebyytti Eloise
Lallyltä RTT:n riveissä. Kaikki yksityiskohdat olivat mietittyjä ja
erinomaisesti toteutettuja. Porukka oli innolla mukana ja oli ihmeellistä nähdä
niitä harjoituksissa kokeiltuja kohtauksia nyt lopullisessa muodossaan. Huikeaa
menoa, olenpas iloinen että sain olla mukana kokemassa!
Märkä, mutta tyytyväisen oloinen yleisö poistuu viimeisestä
esityksestä
Myrsky ei kuulu
mun top10 suosikkeihini Shakespearen näytelmistä. Olen nähnyt Lontoossa kaksi
versiota, toisessa Ralph Fiennes ja toisessa Roger Allam Prosperon rooleissa.
Hyviä olivat, varsinkin jälkimmäinen, mutta ei kyllä Jaakko Karjula kovin
paljoa häviä ilmaisuvoimassaan. Suomesta muistan erityisesti Ryhmäteatterin
version (Ismo Kallio Prosperona) kesältä 2002. Näiden rinnalla RTT:n tulkinnan
ei tarvitse hävetä lainkaan. Erityisesti se esityksen vieminen ulos luontoon ja
upeille paikoille oli hienoa.
Esityskuvien
copyright Arja Koski, muut kuvat omia.
Näin esityksen
ilmaisella pressilipulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti