Visuaalisesti erittäin näyttävä esitys, lavastukset ja puvustukset ja efektit muutenkin vimpan päälle. Erityisesti Jekyllin laboratorio on tosi hieno, ja valaistus toimii siinä tosi kivasti. Pyrotekniset efektit olivat myöskin näyttävät, välillä tuli kyllä mieleen että pitäiskö tässä olla joku ikäraja, koska oli aika graafisen väkivaltainen hetkittäin.1800-luvun Lontoo näyttäytyy monipuolisesti, ja vinot rakennukset sopivat hyvin teemaan. Kaikki laulajat eivät nyt ole mitään kultakurkkuja ja mitään hirveän mieleenpainuvia hittibiisejä musikaali ei sisällä. Mutta kokonaisuutena oikeinkin positiivinen yllätys.
Suhtauduin hieman skeptisesti pääosan esittäjä Riku Niemiseen, mutta ihan mallikkaasti herra urakastaan suoriutui. En ole sitä nähnyt Niemistä kuin Kansallisteatterin HOMO!:ssa pari kertaa, ja tosiaan pari minuuttia munamiehenä (television Putous-sarjasta), ja varsinkin jälkimmäisen perusteella ei herran näyttelijätaidot suuremmin vakuuttaneet :-) Mutta yllättäen oli hyvä ja osasi hieman laulaakin. Toi hyvin esille Jekyll/Hyden kahtiajakoisuuden, koska se toteutettiin lavalla ilman mitään peruukkeja/vaihtovaatteita tms. Hyvin fyysinen rooli. Turun Sanomien kriitikkokin kehui.
Hetkittäin tarinassa oli hyvinkin paljon Frankenstein-muistumia, mutta ehkäpä monet tuon ajan goottikirjallisuuden klassikot muistuttavat toisiaan. Se hyvän ja pahan välinen taistelu.
Iso orkesteri ja muutenkin runsas miehitys tekivät hienoja tanssikoreografioita (Osku Heiskasen käsialaa) jne. Voisin mennä katsomaan jopa uudestaan! Käsiohjelmasta vielä erityismaininta - tosi upea!
Ja kuten nykyään Suomenkin teattereilla on tapana, näytelmästä on tehty myös traileri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti