Mä olen niin katkera etten pääse osallistumaan 1.7. tähän A Curious Night At The Theatre hyväntekeväisyystapahtumaan, jonka Luke Treadaway
järjestää Apollo Theatressa. Tilaisuudessa esiintyy kaikenlaisia
tähtiä, osa livenä ja osa etukäteen filmattuna. Luvassa on musiikkia,
stand upia ja teatteria. Ja Luke esittää tietenkin Christopher Boonea,
ratkaisemassa Simon Stephensin ja Mark Haddonin tätä iltaa varten
kirjoittamaa mysteeriä.
Livenä paikalla on Luken lisäksi ainakin muut A Curious
incident-näytelmän porukka sekä Jude Law. Filmillä esiintyvät mm. Ben
Whishaw, Judi Dench, Andrew Scott, Helen Mirren, Matt Smith...
Liput eivät olleet kauhean kalliita, olikohan alkaen £25. Niitä oli
hyvillekin paikoille silloin kun kattelin, kun kuulin tästä
tilaisuudesta. Luke siitä taisi Twitterissä tiedottaa... Ja itse asiassa
kaverini Anne Saksasta juuri tänään kyseli, haluaisinko ostaa hänen
lippunsa tonne... No arvatkaa vaan haluisiko!
Huutokauppapalkintoina on kaikkea kivaa, esim. iltapäivätee Ritz-hotellissa Matt Smithin kanssa.
Rahat ohjataan kahdelle autismijärjestölle. Luke Treadaway on kovasti kampanjoinut autistien asioiden eteen sen jälkeen kun aloitti roolinsa Christopherina. Ja veikkaan että kerännyt rahaa aika tavalla.
I'd say Christopher is the most challenging role I've ever played. I do
six performances a week in the West End because there was no way I could
do eight a week in the role - it would be mentally and physically
impossible. It was decided early on that the only way it would work is
if we have an alternative Christopher, as it allows me an extra day a
week for my body to recover from the aches and bruises.
torstai 20. kesäkuuta 2013
keskiviikko 19. kesäkuuta 2013
NT Liven (yllätys)menestystarina
Yksi mun suosikkiaiheista nykyään on National Theatren NTLive
taltioinnit. Muutama aika sitten eli 9.6. Guardian julkaisi tosi
kiinnostavan artikkelin näistä teatteritaltioinneista ja niiden
esittämisestä. Se oli varsin hyvä juttu ja poiki oikein mielenkiintoista keskustelua myös nettilehden sivuilla.
Mutta siis joo, toimittaja käy katsomassa This House -näytelmän, puoliksi leffassa, puoliksi livenä. Ekaa kertaa näen nyt jotain katsojalukujakin noista. Finnkino ainakin aika visusti vaikenee omistaan.
On 16 May, the NT Live broadcast of This House played to 45,000 people in cinemas around the UK. That's equivalent to selling out the National's main auditorium for more than five weeks solid. Another 20,000 watched overseas. More will follow with encore screenings. Since the first such broadcast in 2009 – when Helen Mirren's Phèdre was seen by 50,000 people worldwide – NT Live has achieved a total audience of 1.3 million.
So how to translate theatre to the cinema without losing its immediacy? On a screen, even great shows can look hammy, turgid and dead. To avoid this, specialist camera directors are bought in: musicals get music concert directors, Shakespeare goes to drama types. This House falls to Tim van Someren, whose credits also include panel shows and awards ceremonies. "Our aim is to film your performance," he tells the cast at a rehearsal, "not shape your performance for film." He tells me later: "The key is to remember it's not just a play – it's tonight's performance at the Olivier theatre. We don't show cut-aways of audience members laughing, like on TV. But if they're in shot, we don't shy away from showing them."
So what next? There are no plans to extend NT Live online, but "never say never," says Sabel. Curiously, the broadcasts haven't diminished audiences for regional tours or West End transfers. There will be more collaborations with other theatres, too. Next up is NT Live's first West End show: The Audience with Helen Mirren as the monarch. Tom Hiddleston's Coriolanus at the Donmar follows in January; and Kenneth Branagh's Macbeth, in Manchester next month, has just been confirmed.
"There's been a real shift in our thinking," Sabel explains. "NT Live has built its own audience, who can see eight productions a year without setting foot inside this building. We used to think the ultimate success was someone seeing an NT Live, then coming to the theatre. Now we see it as a success in its own right. Our audience isn't just about the bricks and mortar. It's much, much bigger than that."
Pieni päivitys tähän eli The Audience rikkoi kaikki NTLiven katsojaennätykset tähän mennessä! BBC uutisoi aiheesta eilen.
Mutta siis joo, toimittaja käy katsomassa This House -näytelmän, puoliksi leffassa, puoliksi livenä. Ekaa kertaa näen nyt jotain katsojalukujakin noista. Finnkino ainakin aika visusti vaikenee omistaan.
On 16 May, the NT Live broadcast of This House played to 45,000 people in cinemas around the UK. That's equivalent to selling out the National's main auditorium for more than five weeks solid. Another 20,000 watched overseas. More will follow with encore screenings. Since the first such broadcast in 2009 – when Helen Mirren's Phèdre was seen by 50,000 people worldwide – NT Live has achieved a total audience of 1.3 million.
So how to translate theatre to the cinema without losing its immediacy? On a screen, even great shows can look hammy, turgid and dead. To avoid this, specialist camera directors are bought in: musicals get music concert directors, Shakespeare goes to drama types. This House falls to Tim van Someren, whose credits also include panel shows and awards ceremonies. "Our aim is to film your performance," he tells the cast at a rehearsal, "not shape your performance for film." He tells me later: "The key is to remember it's not just a play – it's tonight's performance at the Olivier theatre. We don't show cut-aways of audience members laughing, like on TV. But if they're in shot, we don't shy away from showing them."
So what next? There are no plans to extend NT Live online, but "never say never," says Sabel. Curiously, the broadcasts haven't diminished audiences for regional tours or West End transfers. There will be more collaborations with other theatres, too. Next up is NT Live's first West End show: The Audience with Helen Mirren as the monarch. Tom Hiddleston's Coriolanus at the Donmar follows in January; and Kenneth Branagh's Macbeth, in Manchester next month, has just been confirmed.
"There's been a real shift in our thinking," Sabel explains. "NT Live has built its own audience, who can see eight productions a year without setting foot inside this building. We used to think the ultimate success was someone seeing an NT Live, then coming to the theatre. Now we see it as a success in its own right. Our audience isn't just about the bricks and mortar. It's much, much bigger than that."
Pieni päivitys tähän eli The Audience rikkoi kaikki NTLiven katsojaennätykset tähän mennessä! BBC uutisoi aiheesta eilen.
sunnuntai 16. kesäkuuta 2013
lauantai 15. kesäkuuta 2013
Lisää johtajavaihdoksia Lontoossa
Rupert Goold, tuo mainio ohjaaja mm. palkintoja kahmineen BBC:n
Richard II (The Hollow Crown sarjassa) takaa, jättää 8-vuotisen pestinsä
Headlong teatterissa Lontoossa ja siirtyy Almeidaan uudeksi
taiteelliseksi johtajaksi. Goold ohjasi NT:lle viime talvena näkemäni
The Effectin myös.
Tilalleen on pestattu mm. tänä keväänä National Theatrelle This House-näytelmän ohjannut Jeremy Herrin. Saapas nähdä muuttuuko linja vaiko ei. Ja mitä Goold saa aikaan Almeidassa. Jäämme odottamaan...
Tilalleen on pestattu mm. tänä keväänä National Theatrelle This House-näytelmän ohjannut Jeremy Herrin. Saapas nähdä muuttuuko linja vaiko ei. Ja mitä Goold saa aikaan Almeidassa. Jäämme odottamaan...
perjantai 14. kesäkuuta 2013
Radcliffe WOS-haastattelussa
Nimittäin viime viikonlopulla alkoivat Michael Grandage Companyn tämän kauden kolmannen näytelmän ennakkonäytökset, Daniel Radcliffen tähdittämä The Cripple of Inishmaan
Noel Coward Theatressa. Olen menossa heinäkuussa katsomaan tätä, ja
odotan kovasti. Onhan se hienoa nähdä Radcliffeä muuallakin kun Harry
Potterina, koska kykyjä selkeästi on. Keväällä V&A arkistossa
katsomani The Equus on siitä hyvä todiste.
What's On Stage-sivuston haastattelussa nuori herra puhuu mm. roolistaan Martinina ja siihen valmistautumisesta.
Do you ever think about what path you would've taken if it wasn't for Harry Potter?
If I hadn't played Harry Potter I find it hard to believe I would have become an actor. David Copperfield was my first job but I never really viewed it as something serious - it was more something to get me out of school. I think I would have ended up in the film industry in some aspect because of my parents both being in the industry and because I certainly wouldn't have achieved anything in the world of academia. We all accepted that. It is a big thing to ponder; in fact I was just thinking the other day about what would've happened had I not been in Harry Potter. In a way that's a theme in The Cripple of Inishmaan because it's about opportunities and missed opportunities. It's a game I play sometimes; imagining where I would be now. But I generally end up going ‘thank god I'm not there' [laughs].
And in terms of other theatre roles, what else in on your wish list? Would you do Hamlet for example?
Yes I would. It's something any actor would want to do and it's very intimidating thinking about all those who have done it before you and all those I have seen do it. It's hard to imagine at the moment but it is also one of the greatest parts in all of literature so yes, I would jump at the chance. Rosencranz and Gildenstern Are Dead by Tom Stoppard is one of my favourite plays, and another Irish play that I absolutely love is Translations by Brian Friel. I'd also love to do Waiting for Godot, but I'll have to wait til I'm an old man.
What's On Stage-sivuston haastattelussa nuori herra puhuu mm. roolistaan Martinina ja siihen valmistautumisesta.
Do you ever think about what path you would've taken if it wasn't for Harry Potter?
If I hadn't played Harry Potter I find it hard to believe I would have become an actor. David Copperfield was my first job but I never really viewed it as something serious - it was more something to get me out of school. I think I would have ended up in the film industry in some aspect because of my parents both being in the industry and because I certainly wouldn't have achieved anything in the world of academia. We all accepted that. It is a big thing to ponder; in fact I was just thinking the other day about what would've happened had I not been in Harry Potter. In a way that's a theme in The Cripple of Inishmaan because it's about opportunities and missed opportunities. It's a game I play sometimes; imagining where I would be now. But I generally end up going ‘thank god I'm not there' [laughs].
And in terms of other theatre roles, what else in on your wish list? Would you do Hamlet for example?
Yes I would. It's something any actor would want to do and it's very intimidating thinking about all those who have done it before you and all those I have seen do it. It's hard to imagine at the moment but it is also one of the greatest parts in all of literature so yes, I would jump at the chance. Rosencranz and Gildenstern Are Dead by Tom Stoppard is one of my favourite plays, and another Irish play that I absolutely love is Translations by Brian Friel. I'd also love to do Waiting for Godot, but I'll have to wait til I'm an old man.
torstai 13. kesäkuuta 2013
50 vuotias National Theatre
Muutama hetki sitten NT Live julkisti Twitterissä joukon hienoja
uusintanäytöksiä viisikymppisen National Theatren kunniaksi!! Tämä vuosi
on kyllä ihan huikea, ja nyt vaan kädet kyynärpäitä myöten ristissä
että Finnkinokin ottaisi nämä kaikki ohjelmistoonsa, ja mielellään myös
Tampereelle, ettei tarvitse ajaa aina Helsinkiin. Mutta edes sinne
ainakin!
Ja on todella kiinnostavaa ja mahtavaa, että NT Live:ssä nähdään nyt myös muidenkin teatterien juttuja, eikä vain National Theatren!
Jo aiemmin tiedossa olleita produktioita:
No, tänään 13.6. Helen Mirrenin tähdittämä The Audience, jota olisin mennyt katsomaan Helsinkiin, silläkin uhalla että menee n. aamukolmeen ennenkuin ois ollut kotona. Kun kerran menin luopumaan Lontoon-lipustanikin. Mutta tuleekin ensi tiistaina Tampereelle, jeee! Sinne on siis liput jo. Tämäkään ei ole NT:n omaa ohjelmistoa vaan tulee Gielgud Theatresta.
Seuraava esitys on Manchester Festivalsilta lähetettävä Macbeth (Briteissä 20.7., Suomessa ??), jota olen menossa paikan päälle katsomaan 18.7. Pääosassa yksi maailman parhaista Shakespeare-tulkeista eli Kenneth Branagh.
26.9. (no ainakin Briteissä) näytetään Othello, jonka kävin huhtikuussa katsomassa. Ja meinaan mennä uudelleen jos vaan Suomeen tulee. Rory Kinnear oli hieno Jago, eikä Adrian Lester nimiroolissa ollut huono sekään.
30.1.2014 (Suomen päivää saa vaan toivoa) tulee sitten Shakespearen Coriolanus, suoraan Donmar Theatresta. Päärooleissaan Tom Hiddleston ja Mark Gatiss. Mä toivon saavani liput (myynti alkaa 25.6.) myös, että pääsisin katsomaan joulukuussa ihan livenäkin, mutta Donmar on niin pikkiriikkinen teatteri ja kaikenlaiset etuostajat on varmaan jo ostaneet suurimman osan lipuista... Mahdollisuudet saada lippu ovat siis aika niukat. Hiddles muuten juurikin hetki sitten twiittasi mainoskuvan tästä. Ja herra tuntuu muutenkin olevan aika innoissaan palatessaan Donmarin lavalle...
Mutta sitten niitä uusia encoreja, jotka ilmoitettiin tänään!
Rory Kinnearin legendaarinen Hamlet, jota esitettiin NT:ssä 2010. Olin juuri aikeissa mennä heinäkuussa sinne NT arkistoon tätä katsomaan, mutta... Sille on laitettu esityspäiväksi 22.10.
ja tadaa, Frankenstein palaa JÄLLEEN valkokankaille! En tiedä näyttävätkö molemmat versiot, vai vain toisen, mutta samapa tuo! Esityspäivä 31.10, ja meinaan olla sillon itse asiassa Briteissä, koska mulla on lippu 1.11. Stratford-Upon-Avoniin katsomaan Richard II:ta. Ja lisäksi koska:
2.11. on National Theatren 50 v juhlagaala, ja sekin näytetään elokuvateattereissa kautta maailman! Jos suinkin sinne myydään lippuja myös meille tavallisille katsojille, niin aion olla paikan päällä! Jee!
Marraskuussa olisi vielä Alan Bennettin näytelmä The Habit of Art, joka on varmaan myös kiinnostava.
Ja 2014 on sitten jo mainitun Coriolanuksen lisäksi luvassa myös suurmenestys, joka siirtyi NT:tä West Endille eli The War Horse!
NT:n ensi syksyn ohjelmisto julkistetttiin myös tänään, tai meille kanta-asiakkaille tuli mailia siitä jo pari viikkoa sitten, mutta nyt myös kotisivuilla. Ei mitään muuta kovin kiinnostavaa, paitsi elokuusta-lokakuulle esitettävä Edward II voisi olla kiinnostava, vaikkei Shakespearea olekaan. Marlowe oli kuitenkin aikalainen...
Ja on todella kiinnostavaa ja mahtavaa, että NT Live:ssä nähdään nyt myös muidenkin teatterien juttuja, eikä vain National Theatren!
Jo aiemmin tiedossa olleita produktioita:
No, tänään 13.6. Helen Mirrenin tähdittämä The Audience, jota olisin mennyt katsomaan Helsinkiin, silläkin uhalla että menee n. aamukolmeen ennenkuin ois ollut kotona. Kun kerran menin luopumaan Lontoon-lipustanikin. Mutta tuleekin ensi tiistaina Tampereelle, jeee! Sinne on siis liput jo. Tämäkään ei ole NT:n omaa ohjelmistoa vaan tulee Gielgud Theatresta.
Seuraava esitys on Manchester Festivalsilta lähetettävä Macbeth (Briteissä 20.7., Suomessa ??), jota olen menossa paikan päälle katsomaan 18.7. Pääosassa yksi maailman parhaista Shakespeare-tulkeista eli Kenneth Branagh.
26.9. (no ainakin Briteissä) näytetään Othello, jonka kävin huhtikuussa katsomassa. Ja meinaan mennä uudelleen jos vaan Suomeen tulee. Rory Kinnear oli hieno Jago, eikä Adrian Lester nimiroolissa ollut huono sekään.
30.1.2014 (Suomen päivää saa vaan toivoa) tulee sitten Shakespearen Coriolanus, suoraan Donmar Theatresta. Päärooleissaan Tom Hiddleston ja Mark Gatiss. Mä toivon saavani liput (myynti alkaa 25.6.) myös, että pääsisin katsomaan joulukuussa ihan livenäkin, mutta Donmar on niin pikkiriikkinen teatteri ja kaikenlaiset etuostajat on varmaan jo ostaneet suurimman osan lipuista... Mahdollisuudet saada lippu ovat siis aika niukat. Hiddles muuten juurikin hetki sitten twiittasi mainoskuvan tästä. Ja herra tuntuu muutenkin olevan aika innoissaan palatessaan Donmarin lavalle...
Mutta sitten niitä uusia encoreja, jotka ilmoitettiin tänään!
Rory Kinnearin legendaarinen Hamlet, jota esitettiin NT:ssä 2010. Olin juuri aikeissa mennä heinäkuussa sinne NT arkistoon tätä katsomaan, mutta... Sille on laitettu esityspäiväksi 22.10.
ja tadaa, Frankenstein palaa JÄLLEEN valkokankaille! En tiedä näyttävätkö molemmat versiot, vai vain toisen, mutta samapa tuo! Esityspäivä 31.10, ja meinaan olla sillon itse asiassa Briteissä, koska mulla on lippu 1.11. Stratford-Upon-Avoniin katsomaan Richard II:ta. Ja lisäksi koska:
2.11. on National Theatren 50 v juhlagaala, ja sekin näytetään elokuvateattereissa kautta maailman! Jos suinkin sinne myydään lippuja myös meille tavallisille katsojille, niin aion olla paikan päällä! Jee!
Marraskuussa olisi vielä Alan Bennettin näytelmä The Habit of Art, joka on varmaan myös kiinnostava.
Ja 2014 on sitten jo mainitun Coriolanuksen lisäksi luvassa myös suurmenestys, joka siirtyi NT:tä West Endille eli The War Horse!
NT:n ensi syksyn ohjelmisto julkistetttiin myös tänään, tai meille kanta-asiakkaille tuli mailia siitä jo pari viikkoa sitten, mutta nyt myös kotisivuilla. Ei mitään muuta kovin kiinnostavaa, paitsi elokuusta-lokakuulle esitettävä Edward II voisi olla kiinnostava, vaikkei Shakespearea olekaan. Marlowe oli kuitenkin aikalainen...
keskiviikko 12. kesäkuuta 2013
The Tempest / Globe Theatre 12.6.2013
Kunhan vaan kerkeän muilta kiireiltä niin päivitän kyllä tämänkin!!
tiistai 11. kesäkuuta 2013
maanantai 10. kesäkuuta 2013
sunnuntai 9. kesäkuuta 2013
lauantai 8. kesäkuuta 2013
torstai 6. kesäkuuta 2013
Vaeltelua Lontoossa 7.6.
Yksi teatterin suurista: Laurence Olivier
Sen jälkeen käveltiin pikkuhiljaa (Waterstonesin kautta) sillan yli eteläpuolelle katsomaan saisinko lippuja illan konserttiin Queen Elizabeth Hallille. Sai, ja ostettiin. Sitten iltapäivän lopuksi ruokailu Wahaca-nimisessä meksikolaishenkisessä ”konttiravintolassa” siinä Southbank Centren vieressä. Kaikkea pientä (tosi hyvää kotitekoista guacamolea) ja karahvi vettä. Palvelu oli vähän mitä sattui, mutta ainakin se oli nopeaa.
Wahaca, meksikolaista katukeittiösapuskaa
Laahustettiin siitä vielä siihen viereen National Theatreen (lunastin heinäkuun teatteriliputkin samalla lippuautomaatista) ja siellä pääsi nettiinkin piipahtamaan. Niin ja kirjakaupassa oli tullut (vihdoin ja viimein) myyntiin kaikenlaista The Curios Incident-tavaraa! Nyt kun näytelmä on siirtynyt West Endille ja on iso hitti, niin ovat sitten teettäneet t-paitoja, mukeja, kasseja ja vaikka mitä. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Ostin aivan ihanan setin jääkaappimagneetteja sekä kassin. Mulla on biljoona kangaskassia mutta toi on kiva. Niin, ja sitten tällä kertaa raaskin ostaa (viimeksi sitä vaan hypistelin) Shakespeare on Stage nimisen kirjan, missä 13 ”johtavaa näyttelijää” kertoo merkittävistä Shakespeare-rooleistaan. Mm. Judi Dench kertoo millaista oli näytellä 23-vuotiaana Juliaa, Jude Law Hamletina 2009, Ian McKellen Macbethinä 1976 Stratfordissa, jne. On varmasti kiinnostavaa luettavaa.
NT:n uusi taiteellinen johtaja?
Kyllä Briteissä spekuloidaan muullakin kun "kenestä seuraava 12. Tohtori".
Hieman aiemmin keväällä National Theatren taiteellinen johtaja Nicholas Hytner ilmoitti lähtevänsä, ja sen jälkeen on teatteri/kulttuuripiireissä (ja lehdistössä) pohdittu kuumeisesti kenestä seuraaja. Saappaat on isot, ja hakuaika loppuu nyt perjantaina.
What's On Stage-sivusto heittää kehiin mielenkiintoisia nimiä Kenneth Branaghista Danny Boyleen ja Stephen Daldryyn. Naisiakaan unohtamatta, mm. Marianne Elliott ja Thea Sharrock ovat pohdittujen joukossa. Tosin kaikista on perustelut meriiteistä ja mahdollisuudet hommaan. Aika kiinnostava nähdä kuka hommaan valitaan - on meinaan yksi brittiläisen teatterimaailman huippupaikkoja.
Hieman aiemmin keväällä National Theatren taiteellinen johtaja Nicholas Hytner ilmoitti lähtevänsä, ja sen jälkeen on teatteri/kulttuuripiireissä (ja lehdistössä) pohdittu kuumeisesti kenestä seuraaja. Saappaat on isot, ja hakuaika loppuu nyt perjantaina.
What's On Stage-sivusto heittää kehiin mielenkiintoisia nimiä Kenneth Branaghista Danny Boyleen ja Stephen Daldryyn. Naisiakaan unohtamatta, mm. Marianne Elliott ja Thea Sharrock ovat pohdittujen joukossa. Tosin kaikista on perustelut meriiteistä ja mahdollisuudet hommaan. Aika kiinnostava nähdä kuka hommaan valitaan - on meinaan yksi brittiläisen teatterimaailman huippupaikkoja.