Eilen tuli nähtyä jotain henkeäsalpaavan upeaa, ja vieläpä Seinäjoella!
Nimittäin
Seinäjoen kaupunginteatteri tarttui kulttiklassikkoon Dance of the
Vampires (Tanz der Vampire). Roman Polanskin elokuvaan The Fearless
Vampire Killers (1967) pohjautuva (rock)musikaali on kiertänyt pitkin
maailmaa jo vuosia ja saavuttanut kulttisuosion kaikkialla. Onneksi
Olli-Matti Oinonen tarttui aiheeseen ja ohjasi huikean performanssin
Seinäjoelle.
Juonesta
sen enempää paljastamatta (pieni kyläpahanen vuoristossa, kaunis nuori
tyttö, Vampyyrikreivi, vampyyreita tutkiva höpsö professori hupsuinen
avustajineen ja muuta sitä tavallista "vampyyrilegendaa"), niin esitys
oli kyllä hienojen laulajien riemuvoitto. Parhaana kaikista kreivi von
Krolock jota mallikkaasti esittää Jyri Lahtinen. Huikean lauluäänen ja
valtavan lavakarisman omaava Lahtinen vie kyllä show'n mennen tullen.
Ei
ne muutkaan huonoja ole, päinvastoin. Kaunista neitoa Sarahia esittävä
Raili Raitala on kanssa todella upea laulaja ja hyvä esiintyjä
muutenkin. Kun ei se riitä että osaa laulaa luritella hienosti, kun
pitää osata hieman näytelläkin. Ja sitä nämä kyllä osasivat, kaikki.
Yksi
liikkis on Jouko Enkelnotkon esittämä Kreivin homppelipoika Herbert,
joka on mitä suloisin ilmestys vaaleanpunaisissa hörhelöissään.
Professori Ambronsius (Esa Ahonen) ja apulaisensa Alfred (Ville Salonen)
suorituvat tosi mallikkaasti rooleistaan. Ahonen laulaa hetkittäin NIIN
nopeasti että katsojakin hengästyy.
Supererityismaininta
loistavalle tanssiporukalle, jotka vetävät sellaset koreografiat että
heikompia hirvittää. Mielettömän upeita kuvioita. Lavastukset ja
puvustukset kanssa maailmanluokkaa. Musiikki on isossa roolissa, kas kun
musikaali on. Jim Steinman on tehnyt paljon mahtipontista musiikkia,
mm. Meat Loafille, ja tässäkin kuultava Total Eclipse of the Sun (Kun
kaikki pimenee) on tuttu jo ennestään mm. Bonnie Tylerin esittämänä.
Mutta musiikki on hienoa, juuri sopivan kliseistä ja mahtipontista.
Muutama linkki, eli teatterin trailereita, joista saa pientä kalpeaa aavistusta mitä on luvassa:
teatterin ensimmäinen traileri
Tässä Sarahin ja Kreivin laulua
Ja tietenkin Seinäjoen kaupunginteatterin sivut - täältä saa lippuja!
Muutama muu aiheeseen liittyvä sivusto:
Huippusivusto! Kaikki tiedot Suomen produktiosta
Teatterikärpänen blogi, missä teatteriarvosteluita lyhyesti ja ytimekkäästi
Blogi aiheesta
Kansainvälinen blogi
Carpe Jugulum
lauantai 29. lokakuuta 2011
keskiviikko 5. lokakuuta 2011
The Tempest / Theatre Royal Haymarket 4.10.2011
4.10. oli sitten meidän matkan päätarkoitus; hieman Fiennestä ja Bardia.
Theatre Royal Haymarket oli aika pieni paikka, mutta tosi hieno, sellainen koristeellinen. Hyvät paikat meillä olikin, toinen rivi lavalta. Siitä näkyi ja kuului tosi hyvin kaikki, ilmeet... ja tuntui että tapahtumista aika paljon oli siinä lavan meidän puoleoisessa laidassa. Toki paikat sitten maksoivatkin, olikohan ne nyt 61 puntaa tsipale tai jotain. Mutta laatu maksaa...
Fienneshän oli tosi hyvä, loistava. Mutta kauhea partatursake häiritsi hieman, ainakin mua. Sivurooleissa oli tosi hyviä näyttelijöitä. Elisabeth Hopper Mirandana oli hyvä, mutta vallan erinomaisen loistava oli Ferdinandia esittänyt Michael Beriz. Joka onnistui näyttämään 16-vuotiaalta, mutta sitten sillä oli yllättäen karvaiset nilkat :-) Kujeilevana Arielina oli myös vallan erinomainen Tom Byan Shaw. Puvustus hyvin perinteinen eli upea. Lavastus suht pelkistetty, ei mitään kikkailuita, mutta oikein sopiva. Ohjaajana oli Trevor Nunn.
Katsomisen arvoinen näytelmä ja versio, vaikke olekaan ihan mun suosikki-Shakespearea, siis Myrsky ylipäätään. Enkä ole mikään maailman suurin Fiennes-fanikaan, mutta... Enkä voinut tietenkään olla vertaamatta muutaman kuukauden takaiseen Paljon melua tyhjästä-esitykseen. Okei, Prospero on majesteetillinen, vakavahenkinen, julmakin ja Benedick kujeileva, vallaton ja rento. Siis jos nyt ajatellaan miespääosia. Ja Fiennes ja Tennant on hyvin erilaisia näyttelijöitä.
Theatre Royal Haymarket oli aika pieni paikka, mutta tosi hieno, sellainen koristeellinen. Hyvät paikat meillä olikin, toinen rivi lavalta. Siitä näkyi ja kuului tosi hyvin kaikki, ilmeet... ja tuntui että tapahtumista aika paljon oli siinä lavan meidän puoleoisessa laidassa. Toki paikat sitten maksoivatkin, olikohan ne nyt 61 puntaa tsipale tai jotain. Mutta laatu maksaa...
Fienneshän oli tosi hyvä, loistava. Mutta kauhea partatursake häiritsi hieman, ainakin mua. Sivurooleissa oli tosi hyviä näyttelijöitä. Elisabeth Hopper Mirandana oli hyvä, mutta vallan erinomaisen loistava oli Ferdinandia esittänyt Michael Beriz. Joka onnistui näyttämään 16-vuotiaalta, mutta sitten sillä oli yllättäen karvaiset nilkat :-) Kujeilevana Arielina oli myös vallan erinomainen Tom Byan Shaw. Puvustus hyvin perinteinen eli upea. Lavastus suht pelkistetty, ei mitään kikkailuita, mutta oikein sopiva. Ohjaajana oli Trevor Nunn.
Katsomisen arvoinen näytelmä ja versio, vaikke olekaan ihan mun suosikki-Shakespearea, siis Myrsky ylipäätään. Enkä ole mikään maailman suurin Fiennes-fanikaan, mutta... Enkä voinut tietenkään olla vertaamatta muutaman kuukauden takaiseen Paljon melua tyhjästä-esitykseen. Okei, Prospero on majesteetillinen, vakavahenkinen, julmakin ja Benedick kujeileva, vallaton ja rento. Siis jos nyt ajatellaan miespääosia. Ja Fiennes ja Tennant on hyvin erilaisia näyttelijöitä.